![]() |
Leefbaar R'dam voor verbod kruis en hoofddoek
Citaat:
|
ja lekker onzin dit.
Gaan ze straks zeker ook voetbalshirts verbieden. En andere kleren waar ook maar iets op staat. :s Oke, in ziekenhuizen of scholen, kan ik er nog iets van begrijpen, maar dat je met dit soort dingen niet over straat mag slaat nergens op. |
Wat een grootse onzon zeg. Het maakt toch niet uit of je een kruis of een hoofddoek draagt om subjectief te zijn.
|
Maar dat is wel een aspect dat meespeelt. Je hebt objectieve onpartijdigheid en subjectieve onpartijdigheid. Een rechter die een hoofddoek draagt, is waarschijnlijk hartstikke onpartijdig en professioneel. Ze is objectief onpartijdig. Maar een verdachte die terechtstaat, kan de indruk krijgen dat zij haar religieuze opvattingen laat meespelen in haar oordeel. Dat is subjectieve onpartijdigheid, het lijkt alsof ze niet onpartijdig is. En dat is iets dat in elk geval in het strafproces ook niet is toegestaan. Het geldt natuurlijk niet onverkort voor ambtenaren.
Overigens is dit natuurlijk gewoon een goedkoop truucje van Leefbaar Rotterdam om een verbod op hoofddoekjes te krijgen. Het gaat ze niet om de religieuze symbolen van christenen, het gaat ze om hoofddoekjes, en om die verboden te krijgen roepen ze maar om een algeheel verbod. Lekker ongenuanceerd. |
Bij rechters kan je dat soort dingen dus wel verbieden.
|
Bij rechters deel ik die mening ook wel, zij dragen immers ook geen gewone kleding, maar bepaalde, voorgeschreven kleding.
Toch blijft dit soort dingen wel moeilijk; mag een rechter dan een tongpiercing hebben of een ringbaardje? Een oorbel of een paardenstaart? |
prachtig dat ze het kruisbeeldje er bij nemen, echt geweldig. ik ken zo al drie mensen die een kruisje dragen, enkel vanwege de juwelen die er in zitten. ik heb duizende meisjes met boerenzakdoeken over het haar zien lopen, waarvan ik weet dat ze niet islamitisch zijn. hoe gaan ze dit in regels vatten.
het is niet aan de verdachte om te bepalen of iemand subjectief is, hij mag iedere indruk krijgen die hij wil, hij houd enkel zichzelf voor de gek, klaar. |
slechte zaak.
|
Alweer een topic hierover? Ik word zo moe van dit gezeik...
|
Citaat:
|
Direct ook maar een verbod op baarden, die een uiting van fundamentalistische moslims zou kunnen zijn?
|
Ik vind een verbod op religieuze symbolen bij ambtenaren een goede zaak. Een ambtenaar hoort, los van of hij of zij partijdig is, partijdigheid uit te stralen. Door het dragen van een hoofddoek of een kruis verliest die ambtenaar die objectieve uitstraling. In principe ben ik voor strakke kledingvoorschriften voor ambtenaren, zeker voor die die met het publiek in aanraking komen. Dat is weliswaar uit de tijd en moeilijk haalbaar, maar een verbod op religieuze symbolen vind ik een stap in de goede richting.
|
Jep, de schijn van neutraliteit is belangrijk, zeker in het onderwijs :evil:
|
Citaat:
Ze willen ze allemaal op elkaar laten lijken. Opzich kan ik de drijfveren wel een beetje begrijpen, maar ik vind het grote onzin! Een religieuze voorkeur mag niet uitmaken, anders zit er toch echt een groot probleem in je maatschappij (en die zal er ook wel zitten, helaas)... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Waarom ziet niemand de schoonheid van een multicultirele samenleving in? Problably omdat het niet werkt.. |
Citaat:
|
Multiculturele samenleving op zich is een inhoudsloos begrip. Als je bedoelt dat er binnen de geografische grenzen van een land meerdere culturen vertegenwoordigd zijn, dan bestaat hij. Als je bedoelt dat meerdere culturen samenwerken en dezelfde idealen nastreven, nee. We negeren elkaar maar een beetje in het gunstigste geval.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar dat is natuurlijk niet het ideaalbeeld. Daarnaast is er zoveel intolerantie dat dit niet een perfecte situatie zal zijn of worden. Maar heb je mij soms horen zeggen dat die multiculturele samenleving er al is? |
Citaat:
|
Ja jottum. Laten we alle ambtenaren een verbod op hoofddoekjes geven. Wat maakt het uit dat een willekeurige ambtenaar een hoofddoekje draagt? Het merendeel van de ambtenaren komt niet eens met mensen in aanraking. Die nuance vind ik nogal belangrij bij dit soort discussies.
Het is trouwens sowieso een beetje raar om regels te verzinnen voor ambtenaren omdat je niet aan onderwijzers mag zitten. Onderwijzers zijn immers zelf ambtenaar. |
Citaat:
|
De reden vind ik gewoon onzin als ambtenaar leg je toch al een eed af?
|
dan vind ik dat pasen en kerst en dat soort dingen ook niet meer gevierd mogen worden :rolleyes:
|
Citaat:
|
als je niet mag laten zien dat je ergens in gelooft waarom dan wel de feestdagen?
|
Ik ben voor het Franse beleid, weg met de hoofddoekjes !!!
|
Citaat:
|
wat jij wilt, ik ben eigenlijk voor een beleid dat alle buitenlanders het land uit worden geschopt, maar dat gebeurt toch nooit... helaas
|
Citaat:
|
Ach, ze krijgen het toch niet voor elkaar, zijn we inmiddels wel gewend aan geraakt.
|
Citaat:
Als dit plan er door komt is het tijd voor protestacties. De spoorwegen saboteren, collaborateurs doodschieten, supermarkten leegroven.... ;) |
Citaat:
|
Citaat:
Zet eens een limburger naast een fries en constateer maar raak. Het zijn vaak hele andere type mensen en je kunt duidelijk stellen dat ze andere culturele opvattingen hebben! Als iemand het hier dan ook waagt om te zeggen dat je de Nederlandse nationaliteit moet hebben om bij de cultuur te horen, dan kan ik je heel veel mensen noemen die jij (dikkie bijvoorbeeld) waarschijnlijk het land uit zou willen hebben en toch de nederlandse nationaliteit hebben. Alleen maar omdat hij geen multiculturele samenleving wil. Wat de fuck versta jij dan onder cultuur? |
Citaat:
|
Ik vind het redelijk dat men geen godsdienstige uitingen wil bij overheidsdiensten die onafhankelijkheid moeten uitstralen zoals de rechtspraak. LR-raadsleden bijvoorbeeld zouden naar het EHRM kunnen gaan omdat ze geen eerlijk proces (fair trial, art. 6 EVRM) hebben gehad vanwege een vooringenomen moslimrechter met hoofddoek.
Maar ik vind het te gek om dit verbod ook op te leggen aan iedereen in overheidsdienst. Het merendeel van de ambtenaren zit immer stoch de hele dag achter een bureau en vervult zodoende geen publieke functie. Zoals hierboven al uitéén is gezet is het natuurlijk gewoon weer een simpele actie van LR om mensen met een Islamitische achtergrond op een zogenaamde niet-discriminerende wijze -want tegen alle godsdienstuitingen- te beperken in hun doen en laten. |
Citaat:
Trouwens, nu we het hebben over het rechtssysteem: het vonnis van de rechter blijft immer subjectief, dus als je je symbolen afdoet, verandert daar helemaal niks aan. |
Citaat:
|
Als ik nu roken koppel aan een geloof, mag ik dan wel weer overal roken :D
|
Citaat:
|
Joh mensen... weet je wat het is, ik ga redelijk veel uit en 9 van de 10 keer dat ik iemand problemen zie veroorzaken is het door een of andere buitenlander. Vind je het dan gek dat ik een groot deel dan liever zie vertrekken dan komen. En trouwens het gros dat hierheen komt zijn allemaal armoedzaaiers die nederland niets te bieden hebben...
Dit is mijn mening, ik zeg dit niet om stoer te zijn, maar zo denk ik er nu eenmaal over. Je kan er boos om worden maar dat is dan jullie probleem... |
Citaat:
de "buitenlanders" die jij problemen ziet veroorzaken hier, zijn geen buitenlanders, want ze zijn hier geboren. of bedoel je nou gewoon dat ze een kleurtje hebben? tss. |
in mijn ogen zijn het nog steeds buitenlanders...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar het moet wel van beide kanten komen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:14. |