![]() |
Besturingssysteem op compact-flash?
Ik ben bezig met een pc bedoeld voor afspelen van divx,dvd,mp3.
Het moet in staat zijn 24/7 aan te staan, het moederbord komt over ca 2 weken en heeft een bootable compact-flash slot (VIA Epia MII mini-itx ) En aangezien ik niet continu een harddisk wil horen spinnen lijkt het me ideaal om gebruik te maken van een besturingssysteem dat op een 128mb kaart past. Is zoiets als Windows XP Media Center edition hiervoor geschikt? Of zit ik vast aan een Linux variant? Misschien iets waar rekening mee gehouden moet worden; het systeem beschikt niet over een muis maar een touchscreen, het muis/touchscreen gedeelte werkt met speciale drivers via de COM-poort. |
Dit is wel mogelijk. Weet alleen niet of het zo geschikt is voor thuisgebruik. Industriëel worden ze in ieder geval al op grote schaal gebruikt (in robots bijvoorbeeld).
Maar sowieso zou ik dan voor Linux gaan, aangezien Windows teveel schrijfakties in zijn hoofd haald (swapfile alleen al...). En aangezien Flashram maar een beperkt aantal keren leesbaar/schrijfbaar zijn is zo'n 'HDD' dus binnen de korste keren niet meer bruikbaar. Verder weet ik niet of Flashram wel bootable is? :confused: Maar goed... met zijn 1MB/sec ook beduidend langzamer dan een normale HDD (> 30 MB/sec). |
Is het ''Flashram'' waar jij het over hebt hetzelfde als datgene dat in Compact-flash geheugens zit? Ik dacht dat deze juist een lange levenscyclus hadden?.. Maargoed het is zéker mogelijk om ervan te booten, en dit embedded systeem is ook wel degelijk geschikt voor thuisgebruik.. ik neem aan dat Linux beter geschikt is maar wat voor distributie en verdere toevoegingen heb ik dan nodig?
|
Ik betwijfel of je een Linux kernel met x-window-system + codecs + players in 128 mb gepropt krijgt. Lijkt me niet.
|
Afgeslankte versie van Windows 95' erop? Windows 95' zelf neemt maar 60 meg in beslag.
|
Citaat:
|
|
Citaat:
Dat zou mijn mening over Flash namelijk wel veranderen.. |
Citaat:
Maar ik zoek de URL wel ff op over de beperkte schrijf/leesduur. |
Citaat:
|
Hm, idd.
Nu is dat artikel van 2000, het zou kunnen dat de flash techniek is verbeterd. Maar ik had van Flash dus wel een duurzame techniek verwacht, nu is het net zoiets als een CD-RW wat maar een beperkt aantal keer herschreven kan worden. Jammer. Maar swap kun je natuurlijk ook gewoon uitschakelen met 512MB ram ofzo. Out of memory is out of memory. ;) Sowieso is swap eigenlijk maar het compenseren van een tekortkoming. Swappen is dodelijk voor performance, swap is evil. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:04. |