![]() |
gravitatiekracht
halloooo, wie kan mij vertellen wat GRAVITATIEKRACHT is??? alvast bedankt!!! mail maar naar: nvdhoek@filternet.nl
|
Citaat:
|
Twee voorwerpen met een massa oefenen een gravitatiekracht op elkaar uit. Ze trekken elkaar aan. De grootte van deze kracht kan je berekenen door
Fg=G m1 m2/rē |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dan is het zoiets als: gravitatiekracht tussen een voorwerp en en de aarde is hetzelfde als zwaartekracht. (maar voor mij is dit al te lang geleden...) |
Volgens mij zoek je Fr = m * g, waar G voor de gravitatie in m/s2 staat. Op aarde is dat ongeveer 9,8 m/s2 dus op een gewicht met massa 10,0 kg oefent de aarde een zwaartekracht uit van 10,0*9,80 = 98,0 N.
|
Citaat:
|
Volgens mij is de gravitatiekracht de aantrekkingskracht die een massa uitoefent op andere massa's. Hoe groter de massa, hoe groter de gravitatiekracht. Zo oefent de aarde een kracht uit op een bal (dit noemen we dan zwaartekracht), maar de bal oefent ook een kracht uit op de aarde. Het effect is in het laatste geval echter niet eens merkbaar, terwijl dat in het eerste geval natuurlijk wel zo is. Wanneer je twee ballen (of andere massa's)op een kleine afstand van elkaar vasthoudt, merk je een heel klein beetje dat ze naar elkaar toe willen bewegen.
|
Citaat:
Zwaartekracht <-> gravitatiekracht, ik durf er geen uitspraak over te doen :p |
nienie heeft gelijk, alleen merk je het niet bij 2 ballen. Tenzij er met 2 ballen, 2 homoseksuele duitsleraren die zich tot elkaar aangetrokken voelen, bedoeld wordt.
|
Die ballen waren maar een voorbeeld, het gaat erom dat het massa's zijn die je kan vasthouden.
Wij hebben die proef ooit gedaan (toen was het met veerunsters geloof ik): in elke hand een veerunster en die op zo'n 20 cm afstand van elkaar houden. Ik voelde het zelf ook niet, maar volgens m'n leraar zou je een aantrekkingskracht moeten voelen. ;) |
Citaat:
Fg= 6,67 10-11 1 x 1/0,2 Dat is dus een kracht in de orde van de 10-11N |
Citaat:
"Misschien gaat het beter als je dat truitje uittrekt, erg veel electrostatische verstoring in het magneetvelt door al die synthetische weefsels" :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:10. |