![]() |
schrikkeljaar/daglengte
Ik begrijp waarom een schrikkeljaar is ingevoerd, omdat de aarde er 365,25 dagen over doet om om de zon te draaien, en geen 365 dagen. Maar kan iemand mij vertellen wat precies de lengte van een dag hiermee te maken heeft, want die is namelijk geen 24 uur maar 23,9...nog iets. Ik kan het niet helemaal plaatsen...
Bij voorbaat dank! |
Citaat:
1 sterrendag (de tijd dat hetduurt voordat een ster die recht boven je hoofd stond weer boven je hoofd staat) duurt 23h59m04s 1 zonnedag (de tijd dat de zon weer loodrecht boven je hoofd staat duurt 24h00m00s (het kan zijn dat ik beide zaken door elkaar haal maar dan is het precies omgekeerd). |
daarnaast wordt er een schrikkeljaar om de 100 jaar geskipt zodat dat jou probleem weer opheft. Voor meer info zie hier
|
Citaat:
:) |
een jaar duurt
356 dagen 6 uur en 11 minuten :eek: |
Citaat:
if(jaar% 4 == 0 && (jaar % 100 != 0 || jaar % 400 == 0)) |
Had een keer zoiets voor de GR gemaakt, vulde je een datum in en dan gaf ie terug welke dag het dan was. Maar het overslaan van schrikkeljaren op 100tallen heb ik weggelaten, was me teveel gedoe voor data die je toch niet meer meemaakt...
Toen werd mijn GR van m'n zusje gejat :( |
thanx! dat van die zon- en sterrendag is idd wel logisch want anders zouden dag en nacht na zoveel dagen omwisselen, het wordt dan steeds eerder licht/donker omdat onze tijd (24 uur) achter loopt op de aardrotatie t.o.v de zon (minder dan 24 uur). Dat gebeurt dus wel t.o.v de sterren, alleen daar merken wij niks van? Is die conclusie juist?
|
Wat ik niet snap is dat in Binas staat dat een jaar op aarde 365,256 dagen duurt
|
Citaat:
0.256 is ietsjes meer dan 25%, dus Iedere vier jaar een schrikkeljaar. Iedere 100 weer niet, en iedere 400 weer wel met een klein sommetje moet dat ongeveer kloppen Julius Ceasar voerde dit d8 ik in, toch? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
365,2422 dagen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:36. |