![]() |
Duitse naamvallen --> manier van leren
Hallo,
Ik vroeg mezelf eens wat dingen af omtrent het leren van duitse naamvallen. Voor mijn gevoel is mijn school echt de enige school in geheel Nederland waarbij je het in de 3e niet allemaal uit je hoofd hoeft te leren. In het boek Neue Kontakte zit achterin een schema waarmee je heel eenvoudig de naamvallen kan opzoeken. Met alle aanwijzingen erop en eraan. Ik kan naamvallen prima, maar alleen MET dat schema want zonder dat schema lukt het niet, dan snap ik niet hoe het nou moet. Vriendinnetjes van mij hebben het ook gewoon uit hun hoofd moeten leren en kunnen het ook gewoon zonder zo'n maf schema. Mijn docent zegt dat het heel normaal is om de naamvallen op deze manier te leren en dat het in de 4e en 5e op havo en in de 4e op het vwo nog gewoon gebruikt mag worden. Dit betwijfel ik ontiegelijk. Maargoed, ze zegt dat het dus ook niet uitmaakt of ze het op die andere manier uitlegt of niet. Weet iemand een manier om dan ZELF die naamvallen maar te leren zodat ik het binnenkort uit m'n hoofd kan? en aan 3e klassers : werken jullie ook met zo'n schema? |
heee..
ik onthield altijd; r e s e m r m n n e s e weet niet meer precies hoe et dan zit met mannelijk &vrouwelijk..heb tijdje geen duits meer gehad :bloos: maar dat moet je maar in dat schema opzoeken....hoop dat je deze naamvallen bedoelt? succes ermee! (y) kusje. |
Schema voor je nemen -> begrijpen wat er staat -> stampen.
|
Mijn vriend heeft het vroeger in n liedje geleerd ofzo :p
|
De afwijkende naamvallen hebben een beetje de vorm van een sleutel (moet je wel scheel kijken, maar goed ;))...'t zijn iig altijd dezelfde (bij de der- en de ein-groep dan iig).
Der-groep Code:
der Mann die Frau das Kind die Kinder Code:
ein Mann eine Frau ein Kind keine Kinder |
Ik heb der/des/dem/den die/der/der/die das/des/dem/das die/der/den/die gewoon uit m'n hoofd geleerd. Met ein gaat het ongeveer volgens dezelfde uitgangen, gewoon onthouden welke afwijken. Paar minuutjes werd, en ik heb hem nu nog steeds in mijn hoofd zitten... (En ik heb hem 6 jaar geleden geleerd.)
Gewoon even flink op zitten... zet het op een melodietje bijvoorbeeld, dan onthoud je het heel goed :) (en lang!) Zelfde geldt voor voorzetsels.. de leraar leerde ons die op ritme, dus iedereen leerde in een bepaald ritme op de tafel te kloppen en dat waren de voorzetsels.. Na 6 jaar ken ik ze nog. |
Citaat:
of bedoel je dat je het juist wél moet leren? |
Gewoon rijtjes leren helpt prima. Ook woordgroepen uit je hoofd leren helpt voor je taalgevoel, als je dat doet gaan er op een zeker moment bepaalde dingen vanzelf. In mijn ervaring dan. En veel in Duits communiceren, dan leer je het zo.
|
Ik heb het ook niet uit m'n hoofd moeten leren. Onze leraar heeft zelfs schema's gemaakt en die mochten we er gewoon bij houden!!
|
Citaat:
Op die bladzijdes staan alles naamvallen, de voorzetsels met uitzonderingen, de werkwoorden met uitzonderingen, de persoonlijk voornaamwoorden en nog een paar dingen. Je kan d'r ook op schrijven, want het wordt niet gecontroleerd... tja, dan stelt een schrijftoets weinig meer voor :D |
Citaat:
|
Ik kan je maar één ding aanraden (vooral wat betreft de voorzetsels + werkwoorden): uit het hoofd leren. Zo snel mogelijk! Ik studeer nu Duits aan de universiteit en ik prijs me enorm gelukkig dat ik die boel destijds zo goed heb geleerd, anders zou het me nooit lukken.
|
Ik dacht dat Duitsers niet zo zwaar tillen aan het gebruik van foutieve naamvallen???
Anyway, ik heb 6 jaar Duits gehad en nog nooit heb ik die naamvallen uit mn hoofd moeten leren, ze kwamen kort ter sprake in de 3de ofzo. Mijn leraar viel er ook niet over, hij corrigeerde het wel, maar vond het niet zo belangrijk. Als ik Duits moest schrijven (brief ofzo) was het gokken geblazen! "Wat zal ik nu weer eens gebruiken...?" Ik had het vaak goed, omdat er een systeem van logica in zit. Soms schrijf je het ene en dan zie je dat het niet past, dus dan kies je een andere.....simple as that! :) |
Citaat:
Nee, het zijn die Oostenrijkers. Die korten alle naamvallen af dus dat valt allemaal weg. Net frans, zoals ze hun woorden soms inslikken. |
Citaat:
Nu jah in het secundair onderwijs is dat nog niet zo erg, maar als je Duits op hoger niveau gaat studeren, is het wel absoluut noodzakelijk. Duitstaligen mogen er dan zgn. niet zwaar aan tillen, maar zeg nu zelf: als een anderstalige moeite doet om foutloos Nederlands te spreken, ga je die persoon toch veel meer waarderen dan wanneer hij/zij er maar nonchalant mee omspringt?! |
Ik ben jaloers op de mensen die het niet of nauwelijks hoefden te leren! Wij hadden in de derde een leraar die daar nogal zwaar aan tilde dus moesten wij de lidwoorden, bijvoeglijke naamwoorden, voorzetsels en persoonlijke voornaamwoorden van allevier de groepen uit ons hoofd weten. Ja, behalve dan de voorzetsels van de tweede groep (genitiv dus). Gelukkig wist ik ze vrij snel en dan blijft het ook wel zitten :)
|
Citaat:
Maar ik ben ook niet van plan Duits te gaan studeren of iets dergelijks... |
Gewoon stampen... Zo moeilijk is dat toch niet? Ga je er ff 2 uur achter zitten. Een week later weer ff 2 uurtjes... Dan zit ut er voor altijd in!
|
Ik heb vorig jaar in de derde ook dat boek Neue Kontakte gehad, dus oook met zo'n schema achterin. Maar ik kreeg het schema ook gewoon bij proefwerken enzo erbij, dus waarom zou je het nu al uit je hoofd willen leren?
|
in de tweede werd mij ook verteld dat ik het niet hoefde te leren, dat je je boek bij het examen mocht houden. Dat was in het begin van de 3e ook nog zo, toen wisselde ik van klas en in m'n nieuwe klas had wel iedereen de naamvallen moeten leren, en dat moest ik toen inhalen, heb het door maar 1 manier geleerd: hard stampen, steeds maar weer herhalen. Van boven naar beneden. De tweede naamval hoefde ik in de 4e pas te leren, heb ik nooit in m'n hoofd gestampt, en weet ik nu nog niet :o. Dus kan het alleenzo : der, dem den. Die, der, die. Das, dem, das. Die, den-n, die. En dan ook met ein.
|
volgens mij kan je ze beter vanaf het begin leren, ook al mag je het blad gebruiken: je kan het niet eeuwig aflezen! :nono: en eens je het een keer geleerd hebt, is er ook niet zoveel moeilijkheid meer aan.
nb: dat is eindelijk eens een voordeel als je latijn leert/hebt geleerd: de duitse naamvallen zijn zo echt niet moeilijk meer! :) |
Iemand zei dat de naamvallen bij hun maar evnetjes snel besproken waren in de derde.....bij mij begonnen we er al één van de eerste lessen in de tweede klas mee (2vwo). Ik heb alle rijtjes uit mijn hoofd moeten leren:
van: der des dem den- die der..............tot......ich meiner mir mich, du deiner dir dich...........en...... an auf hinter neben in .......... ik zit nu in 4vwo en doe examen voor duits 1, als ik die rijtje nie ken is het echt onmogelijk om te slagen (bij mij op school), omdat je dan nooit voldoendes kan halen voor je schrijftoetsen |
Ik spreek ze gewoon uit in 2 woorden,
(volgorde: mannelijk-vrouwelijk-onzijdig-meervoud) nom: derdie-dasdie (= der Mann, die Frau das Kind, die Kinder) akk: dendie-dasdie (= den die das die) gen: desder-desder (=des +s, der, des+s, der) dat: demder-demden (dem der dem den+n) Ik weet niet welke van die nu de 'eerste naamval' en de 'tweede naamval' en zo is, ik heb het met de benamingen geleerd, dus nominativ, akkusativ, genitiv en dativ. De verbuigingen van 'ein' zijn makkelijk uit het hoofd te leren, daar heb ik dus geen tip voor ... gewoon ook per rijtje leren. |
Citaat:
eerste naamval: Nominativ tweede naamval: Genitiv derde naamval: Dativ vierde naamval: Akkusativ. |
Ik vind die tip van het onthouden van 2 naamvallen in 1 woord wel handig..maar nu heb ik een vraagje..
Hoe onthoud je het beste ook nog de uitgangen van de bijvoeglijk naamwoorden?? :s |
Citaat:
Ik snap idd niet echt dat lessysteem van Neue Kontakte, maar kheb wel ervaren dat bij mij het enorm goed werkt voor bij het leren. De naamvallen weet ik ook nog steeds niet uit mijn hoofd, maar ik weet wel uit ervaring dat hoe vaker je het gebruikt hoe beter je het vanzelf gaat leren en begrijpen. |
Citaat:
|
Het zou best kunnen dat die tabel verdwenen is in de huidige uitgave. Wat ik in elk geval kan herinneren is dat het werkboek een bijlage had waar alle naamvallen vermeld waren. Let wel, ik postte dat bericht 4 jaar geleden, en volgens mij is de lesmethode ondertussen flink op de schop gegaan.
|
Dit is wel een énorme up...
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:58. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.