Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Op die bladzijdes staan alles naamvallen, de voorzetsels met uitzonderingen, de werkwoorden met uitzonderingen, de persoonlijk voornaamwoorden en nog een paar dingen. Je kan d'r ook op schrijven, want het wordt niet gecontroleerd... tja, dan stelt een schrijftoets weinig meer voor ![]()
|
Ik dacht dat Duitsers niet zo zwaar tillen aan het gebruik van foutieve naamvallen???
Anyway, ik heb 6 jaar Duits gehad en nog nooit heb ik die naamvallen uit mn hoofd moeten leren, ze kwamen kort ter sprake in de 3de ofzo. Mijn leraar viel er ook niet over, hij corrigeerde het wel, maar vond het niet zo belangrijk. Als ik Duits moest schrijven (brief ofzo) was het gokken geblazen! "Wat zal ik nu weer eens gebruiken...?" Ik had het vaak goed, omdat er een systeem van logica in zit. Soms schrijf je het ene en dan zie je dat het niet past, dus dan kies je een andere.....simple as that! ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Nee, het zijn die Oostenrijkers. Die korten alle naamvallen af dus dat valt allemaal weg. Net frans, zoals ze hun woorden soms inslikken.
||
![]() |
Citaat:
![]() Nu jah in het secundair onderwijs is dat nog niet zo erg, maar als je Duits op hoger niveau gaat studeren, is het wel absoluut noodzakelijk. Duitstaligen mogen er dan zgn. niet zwaar aan tillen, maar zeg nu zelf: als een anderstalige moeite doet om foutloos Nederlands te spreken, ga je die persoon toch veel meer waarderen dan wanneer hij/zij er maar nonchalant mee omspringt?! |
![]() |
|
![]() |
Ik ben jaloers op de mensen die het niet of nauwelijks hoefden te leren! Wij hadden in de derde een leraar die daar nogal zwaar aan tilde dus moesten wij de lidwoorden, bijvoeglijke naamwoorden, voorzetsels en persoonlijke voornaamwoorden van allevier de groepen uit ons hoofd weten. Ja, behalve dan de voorzetsels van de tweede groep (genitiv dus). Gelukkig wist ik ze vrij snel en dan blijft het ook wel zitten
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar ik ben ook niet van plan Duits te gaan studeren of iets dergelijks... |
![]() |
|
![]() |
Ik heb vorig jaar in de derde ook dat boek Neue Kontakte gehad, dus oook met zo'n schema achterin. Maar ik kreeg het schema ook gewoon bij proefwerken enzo erbij, dus waarom zou je het nu al uit je hoofd willen leren?
|
in de tweede werd mij ook verteld dat ik het niet hoefde te leren, dat je je boek bij het examen mocht houden. Dat was in het begin van de 3e ook nog zo, toen wisselde ik van klas en in m'n nieuwe klas had wel iedereen de naamvallen moeten leren, en dat moest ik toen inhalen, heb het door maar 1 manier geleerd: hard stampen, steeds maar weer herhalen. Van boven naar beneden. De tweede naamval hoefde ik in de 4e pas te leren, heb ik nooit in m'n hoofd gestampt, en weet ik nu nog niet
![]()
|
volgens mij kan je ze beter vanaf het begin leren, ook al mag je het blad gebruiken: je kan het niet eeuwig aflezen!
![]() nb: dat is eindelijk eens een voordeel als je latijn leert/hebt geleerd: de duitse naamvallen zijn zo echt niet moeilijk meer! ![]()
|
Iemand zei dat de naamvallen bij hun maar evnetjes snel besproken waren in de derde.....bij mij begonnen we er al één van de eerste lessen in de tweede klas mee (2vwo). Ik heb alle rijtjes uit mijn hoofd moeten leren:
van: der des dem den- die der..............tot......ich meiner mir mich, du deiner dir dich...........en...... an auf hinter neben in .......... ik zit nu in 4vwo en doe examen voor duits 1, als ik die rijtje nie ken is het echt onmogelijk om te slagen (bij mij op school), omdat je dan nooit voldoendes kan halen voor je schrijftoetsen |
![]() |
|
Ik spreek ze gewoon uit in 2 woorden,
(volgorde: mannelijk-vrouwelijk-onzijdig-meervoud) nom: derdie-dasdie (= der Mann, die Frau das Kind, die Kinder) akk: dendie-dasdie (= den die das die) gen: desder-desder (=des +s, der, des+s, der) dat: demder-demden (dem der dem den+n) Ik weet niet welke van die nu de 'eerste naamval' en de 'tweede naamval' en zo is, ik heb het met de benamingen geleerd, dus nominativ, akkusativ, genitiv en dativ. De verbuigingen van 'ein' zijn makkelijk uit het hoofd te leren, daar heb ik dus geen tip voor ... gewoon ook per rijtje leren. |
![]() |
||
Citaat:
eerste naamval: Nominativ tweede naamval: Genitiv derde naamval: Dativ vierde naamval: Akkusativ.
||
![]() |
Citaat:
Ik snap idd niet echt dat lessysteem van Neue Kontakte, maar kheb wel ervaren dat bij mij het enorm goed werkt voor bij het leren. De naamvallen weet ik ook nog steeds niet uit mijn hoofd, maar ik weet wel uit ervaring dat hoe vaker je het gebruikt hoe beter je het vanzelf gaat leren en begrijpen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Het zou best kunnen dat die tabel verdwenen is in de huidige uitgave. Wat ik in elk geval kan herinneren is dat het werkboek een bijlage had waar alle naamvallen vermeld waren. Let wel, ik postte dat bericht 4 jaar geleden, en volgens mij is de lesmethode ondertussen flink op de schop gegaan.
|
|