![]() |
Regionaal grensoverschreidend treinverkeer
Enkele jaren geleden kreeg de NS een Europese subsidie van € 30 miljoen voor het verbeteren van het grensoverschreidend regionaal spoorverkeer.
Hier een overzicht van de recente 'prestaties'. 1. Groningen-Leer Door de NS afgedankt en overgedragen aan NoordNed. 2. Coevorden-Nordhorn Gesloten. 3. Hengelo - Bad Bentheim Vier treinen (Amsterdam-Berlijn) per dag, die stoppen in Hengelo en Bad Bentheim. 4. Enschede-Gronau Sinds 2001 weer open. Niet dankzij NS; NS heeft hier geen cent aan meebetaald. Lijn wordt gereden door twee Duitse spoorwegbedrijven. 5. Winterswijk-Borken Gesloten door NS en afgedankt. Spoor ligt er nog. Duitse overheid dringt aan op behoud spoor aan Nederlandse kant van de lijn 'met het oog op de toekomst'. 6. Arnhem-Emmerich Duitse overheid en spoorwegen hebben herhaaldelijk geprobeerd deze lijn weer te openen. Er zijn nu géén treinen meer van Arnhem naar Emmerich. NS werkt Duitse plannen keihard tegen en is eraan geslaagd Duitse verzoeken tot heropening van de lijn tegen te houden. 7. Nijmegen-Kleef Gesloten sinds 1991. Duitse spoorwegen en overheid willen de lijn heropenen; NS werkt deze plannen fanatiek tegen en is erin geslaagd deze plannen voorlopig te blokkeren. 8. Venlo-Kaldenkirchen Duitse uurdienst; NS betaalt wederom geen cent. NS heeft treinen Den Haag - Eindhoven - Venlo - Köln via deze lijn opgeheven in 1995. NS probeert deze lijn gesloten te krijgen. 9. Roermond-Mönchen Gladbach Duitse spoorwegen en Duitse overheid exploiteerden de Duitse kant van de lijn tot net voor Roermond en hebben Nederlandse overheid en NS verzocht de laatste kilometers weer open te stellen. NS heeft dit fanatiek tegengewerkt en de lijn is weer gesloten, ditmaal definitief. 10. Heerlen-Aachen Hier rijden uurlijks kleine stoptreintjes. Dit is de enige grensoverschrijdende verbinding die door NS open wordt gehouden. NS probeert deze lijn ook gesloten te krijgen, maar de gemeentes werken hier niet aan mee. 11. Maastricht-Aachen Gesloten door NS. 12. Maastricht-Luik (Liege) Belgische treinen (NMBS). NS heeft geprobeerd de lijn gesloten te krijgen. Sneltreinen Maastricht-Oostende zijn opgeheven; nu alleen nog stoptreinen. 13. Maastricht-Hasselt Vanuit de Belgische politiek waren er stemmen tot behoud; NS noch Nederlandse politiek hebben ooit enige belangstelling getoond. Lijn al meer dan 10 jaar gesloten. 14. Weert-Neerpelt Belgische overheid en Belgische spoorwegen willen treinen laten rijden naar Weert; spoor ligt er nog; moet aan Nederlandse zijde wel worden opgeknapt. NS probeert dit plan fanatiek tegen te houden; Nederlandse overheid toont geen enkele belangstelling. 15. Roosendaal-Antwerpen Alleen Belgische stoptreinen, eenmaal per uur. 16. Terneuzen-Gent Geen personenvervoer meer. Lijn is alleen aangesloten op het Belgische net (Zeeuws-Vlaanderen). Van de € 30 miljoen is nooit iets gebleken. |
Van een wetenschappelijke vereniging die probeert de lijn Nijmegen - Kleve opnieuw geopend (en het spoor allereerst behouden) te krijgen:
De belangstelling van provincie, regio en gemeenten voor bijvoorbeeld de spoorlijn Nijmegen-Kleef lijkt minimaal. Dit hoewel het in 1997 afgeronde haalbaarheidsonderzoek een bijzonder hoge kostendekkingsgraad (87 procent!) voor de eventuele exploitant laat zien. Het opknappen van de spoorbaan, in feite achterstallig onderhoud, waarvoor de minister verantwoordelijk is, ziet men al helemaal niet zitten. Zelfs Groesbeek, dat met light-railmateriaal een snelle, vrijwel geluid-loze verbinding met zowel Nijmegen als het grensgebied kan krijgen, blijft zich verzetten. Het oude idee van zware, lawaaiige treinen en het spookbeeld van doorgaand goederenvervoer lijkt niet uit te bannen. Men schuift zelfs de bestaande verkeerscongestie in het centrum van het dorp af op de aanwezigheid van de spoorlijn! Het Knooppunt Arnhem-Nijmegen lijkt alleen te kijken naar de interne verbindingen tussen beide steden. Men is bezig met kabeltrams en bussenplannen. Argumenten dat het grensoverschrijdend verkeer de komende jaren drastisch toeneemt - de Universiteit Nijmegen bijvoorbeeld trekt steeds meer Duitse studenten aan - slaan nauwelijks aan. De Duitse overheid in Noordrijn-Westfalen heeft onlangs een moratorium ingesteld voor spoorlijnen die in de toekomst weer bereden zullen worden. De lijnen mogen in de tussentijd niet worden opgebroken. Zoals bekend hebben de Duitse overheid en Duitse spoorwegen voorgesteld de lijn te heropenen. Zij hebben de Nederlandse overheid verzocht de lijn aan Nederlandse kant te behouden. Op een bijeenkomst van het grensverband Linea (de steden Eindhoven, Venlo, Roermond, Moenchen-Gladbach en Krefeld) deed de staatsscretaris van verkeer in Noordrijn Westfalen een dringend beroep op de bij het grensverband aangesloten steden, waaronder Roermond, om bij te dragen in de exploitatie, zodat de trein door kan rijden naar Roermond. 'DB is nog bereid tot 2003 naar Dalheim te rijden, kan de trein dan nog niet verder, dan stopt de exploitatie,' zo kondigde de staatssecretaris aan, 'Want alleen een aansluiting aan een intercity-station (Roermond, red.) levert voldoende reizigers op.' Er kwam geen reactie van de Nederlandse kant. De burgemeester van Roermond was aanwezig en liet ons desgevraagd weten, dat hij niet op de hoogte was van de Duitse wens. En ook niet dat daar al met licht, gebruiksvriendelijk materieel wordt gereden. De spoorlijn van Weert naar het Belgische Neerpelt is ook zo'n geval. Al jaren vraagt de Belgische Spoorwegmaatschappij NMBS medewerking om de trein Antwerpen-Neerpelt door te mogen laten rijden naar Weert. Ook voor de Belgen is de exploitatie veel interessanter als de lijn niet meer doodloopt vlak voor de grens. De reacties uit Nederland zijn afhoudend. De NS zegt 'ze doen maar, wij bemoeien ons er niet mee.' Je vraagt je af hoe het mogelijk is tot zulke uitspraken te komen, als vervoerder. Is het dan niet interessant voor NS om op intercitystations als Weert, Roermond en Nijmegen internationale reizigers toegeleverd te krijgen? |
Op dit kaartje van de Duitse spoorwegen is de (regionale) lijn Arnhem - Emmerich zelfs alweer open gesteld!
http://bauarbeiten.bahn.de/nrw/images/nrw_12.gif Linien- nummer Regionalverbindungen (RE, RB, S-Bahn) Kursbuch- nummer Letzte Änderung RE 1 Aachen – Köln – Düsseldorf – Essen – Dortmund – Hamm 415, 480 04.03.2004 RE 2 M´gladbach – Krefeld – Duisburg – Essen – Gelsenkirchen – Recklinghausen – Münster 425 RE 3 Düsseldorf – Duisburg – Gelsenkirchen – Dortmund – Hamm 415, 416 RE 5 Koblenz – Bonn – Köln – Düsseldorf – Duisburg – Oberhausen – Wesel – Emmerich 415, 420, 470 RE 6 Düsseldorf – Duisburg – Essen – Dortmund – Hamm – Bielefeld – Minden 370, 400, 415 RE 7 Krefeld – Neuss – Köln – Wuppertal – Hagen – Hamm – Münster – Rheine 395, 455, 480 RE 10 Düsseldorf – Krefeld – Kleve 495 05.02.2004 RE 11 Düsseldorf – Duisburg – Essen – Dortmund – Hamm – Soest – Paderborn 415, 430 RE 14 Essen-Steele Ost – Essen Hbf – Bottrop – Dorsten – Borken 423 RE 16 Essen – Bochum – Witten – Hagen – Letmathe – Finnentrop – Siegen 415, 427, 440 RB 31 Xanten – Duisburg 498 RB 32 Wesel – Bocholt 421 RB 33 Aachen – M´gladbach – Krefeld – Duisburg – Wesel 420, 425, 485 RB 34 Emmerich – Arnhem (Arnheim) 420 RB 35 Duisburg – Oberhausen – Wesel – Emmerich 420 RB 37 Duisburg Hbf – Duisburg – Entenfang 449 RB 40 Essen – Bochum – Witten – Hagen 415, 427 RB 42 Essen – Gelsenkirchen – Recklinghausen – Münster 425 RB 43 Dorsten – Wanne-Eickel – Herne – Dortmund 426 RB 45 Dorsten – Coesfeld 424 S 1 Dortmund – Bochum – Essen – Duisburg – D Flughafen – Düsseldorf Hbf 450.1 S 2 Dortmund – Herne – Duisburg/Essen/Recklinghausen 450.2 S 3 Oberhausen – Mülheim – Essen – Bochum – Dahlhausen – Hattingen 450.3 S 6 Horrem – Köln – Langenfeld – Düsseldorf – Ratinen Ost – Essen 450.6 S 9 Haltern am See – Bottrop – Essen – Velbert-Langenberg – Wuppertal Hier na te lezen: http://bauarbeiten.bahn.de/nrw/?gsid...&&abschnitt=12 Zoals je kunt zien waren de plannen in Duitsland ECHT ver gevorderd. :| Maar, dankzij de NS, ook alweer afgebroken en naar de prullebak verwezen. De NS wil namelijk alleen supersnelle hogesnelheidstreinen laten rijden, waar miljoenenwinsten mee te verdienen zijn. Voor gewoon verkeer, voor scholieren, woon-werk verkeer en dagjesmensen, is bij de NS geen plaats. |
wat is je punt ? we weten allemaal dat de ns een mislukt bedrijf is maar waar wou je hier over gaan discusieren dan ?
|
Citaat:
Waarom leeft de NS nog in de tweede wereldoorlog, met Duitsland als aartsvijand? |
Citaat:
en toen edit begrijp em neit verkeerd ik ben eht met je eens dat dit schandalig is maar ik zie gewoon neit echt waar je nu over kunt disscusieren |
Citaat:
over die duitsland perikelen gesproken, jij blifjt anders ook alleen maar zeiken op de NS :rolleyes: edit: kun je alleen de relevante zooi erneer pleuren? Die 100000 dienstlijnen zijn niet fraai en leesbevorderlijk... |
Citaat:
|
Hmm...ik geloof niet dat Duitsland nou zo goed meewerkt als jij zegt. Al jaren probeert Nederland de Duitsers zover te krijgen dat ze de Betuweroute (in aanleg) door gaan trekken Duitsland in, maar daar is geloof ik tot nu toe weinig van gekomen.
Verder weigeren mensen (=/studenten) structureel met de trein te reizen, laat staan naar het buitenland, is €30 miljoen een schijntje vergeleken bij wat er nodig is om het Nederlandse spoorvervoer weer een beetje op te knappen, wordt "de NS" (die niet meer als zodanig bestaat) geplaagd door interne misorganisatie en achterstallig onderhoud, en hebben de onderhoudswerkplaatsen een enorme achterstand wat betreft het onderhouden van het materieel. |
kortom: de ns weer een staatsbedrijf maken :cool: (y)
|
Citaat:
Nee. Is jouw reply dus relevant? Nee. De Duitsers hebben meer hersenen in hun schedels dan het Nederlandse parlement. Namelijk, daar denken ze na over waar ze hun geld in steken. Je wéét toch dat de Betuwelijn een groot fiasco is/wordt? Dat Nederland miljarden over de balk smijt wil niet zeggen dat andere laten dat ook moeten doen. ;) Niet iedereen is zo dom als Paars. |
Juist. :s
|
Citaat:
Dat het spoorvervoer in Nederland in een miserabele toestand zit ben ik overigens zonder meer met je eens. |
kan me echt geen fuck schelen, zolang de trein naar school maar op tijd gaat.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:37. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.