Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2004, 16:11
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Enkele jaren geleden kreeg de NS een Europese subsidie van € 30 miljoen voor het verbeteren van het grensoverschreidend regionaal spoorverkeer.

Hier een overzicht van de recente 'prestaties'.

1. Groningen-Leer
Door de NS afgedankt en overgedragen aan NoordNed.
2. Coevorden-Nordhorn
Gesloten.
3. Hengelo - Bad Bentheim
Vier treinen (Amsterdam-Berlijn) per dag, die stoppen in Hengelo en Bad Bentheim.
4. Enschede-Gronau
Sinds 2001 weer open. Niet dankzij NS; NS heeft hier geen cent aan meebetaald. Lijn wordt gereden door twee Duitse spoorwegbedrijven.
5. Winterswijk-Borken
Gesloten door NS en afgedankt. Spoor ligt er nog. Duitse overheid dringt aan op behoud spoor aan Nederlandse kant van de lijn 'met het oog op de toekomst'.
6. Arnhem-Emmerich
Duitse overheid en spoorwegen hebben herhaaldelijk geprobeerd deze lijn weer te openen. Er zijn nu géén treinen meer van Arnhem naar Emmerich. NS werkt Duitse plannen keihard tegen en is eraan geslaagd Duitse verzoeken tot heropening van de lijn tegen te houden.
7. Nijmegen-Kleef
Gesloten sinds 1991. Duitse spoorwegen en overheid willen de lijn heropenen; NS werkt deze plannen fanatiek tegen en is erin geslaagd deze plannen voorlopig te blokkeren.
8. Venlo-Kaldenkirchen
Duitse uurdienst; NS betaalt wederom geen cent. NS heeft treinen Den Haag - Eindhoven - Venlo - Köln via deze lijn opgeheven in 1995. NS probeert deze lijn gesloten te krijgen.
9. Roermond-Mönchen Gladbach
Duitse spoorwegen en Duitse overheid exploiteerden de Duitse kant van de lijn tot net voor Roermond en hebben Nederlandse overheid en NS verzocht de laatste kilometers weer open te stellen. NS heeft dit fanatiek tegengewerkt en de lijn is weer gesloten, ditmaal definitief.
10. Heerlen-Aachen
Hier rijden uurlijks kleine stoptreintjes. Dit is de enige grensoverschrijdende verbinding die door NS open wordt gehouden. NS probeert deze lijn ook gesloten te krijgen, maar de gemeentes werken hier niet aan mee.
11. Maastricht-Aachen
Gesloten door NS.
12. Maastricht-Luik (Liege)
Belgische treinen (NMBS). NS heeft geprobeerd de lijn gesloten te krijgen. Sneltreinen Maastricht-Oostende zijn opgeheven; nu alleen nog stoptreinen.
13. Maastricht-Hasselt
Vanuit de Belgische politiek waren er stemmen tot behoud; NS noch Nederlandse politiek hebben ooit enige belangstelling getoond. Lijn al meer dan 10 jaar gesloten.
14. Weert-Neerpelt
Belgische overheid en Belgische spoorwegen willen treinen laten rijden naar Weert; spoor ligt er nog; moet aan Nederlandse zijde wel worden opgeknapt. NS probeert dit plan fanatiek tegen te houden; Nederlandse overheid toont geen enkele belangstelling.
15. Roosendaal-Antwerpen
Alleen Belgische stoptreinen, eenmaal per uur.
16. Terneuzen-Gent
Geen personenvervoer meer. Lijn is alleen aangesloten op het Belgische net (Zeeuws-Vlaanderen).


Van de € 30 miljoen is nooit iets gebleken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2004, 16:14
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Van een wetenschappelijke vereniging die probeert de lijn Nijmegen - Kleve opnieuw geopend (en het spoor allereerst behouden) te krijgen:

De belangstelling van provincie, regio en gemeenten voor bijvoorbeeld de spoorlijn Nijmegen-Kleef lijkt minimaal. Dit hoewel het in 1997 afgeronde haalbaarheidsonderzoek een bijzonder hoge kostendekkingsgraad (87 procent!) voor de eventuele exploitant laat zien. Het opknappen van de spoorbaan, in feite achterstallig onderhoud, waarvoor de minister verantwoordelijk is, ziet men al helemaal niet zitten. Zelfs Groesbeek, dat met light-railmateriaal een snelle, vrijwel geluid-loze verbinding met zowel Nijmegen als het grensgebied kan krijgen, blijft zich verzetten. Het oude idee van zware, lawaaiige treinen en het spookbeeld van doorgaand goederenvervoer lijkt niet uit te bannen. Men schuift zelfs de bestaande verkeerscongestie in het centrum van het dorp af op de aanwezigheid van de spoorlijn!
Het Knooppunt Arnhem-Nijmegen lijkt alleen te kijken naar de interne verbindingen tussen beide steden. Men is bezig met kabeltrams en bussenplannen. Argumenten dat het grensoverschrijdend verkeer de komende jaren drastisch toeneemt - de Universiteit Nijmegen bijvoorbeeld trekt steeds meer Duitse studenten aan - slaan nauwelijks aan. De Duitse overheid in Noordrijn-Westfalen heeft onlangs een moratorium ingesteld voor spoorlijnen die in de toekomst weer bereden zullen worden. De lijnen mogen in de tussentijd niet worden opgebroken.

Zoals bekend hebben de Duitse overheid en Duitse spoorwegen voorgesteld de lijn te heropenen. Zij hebben de Nederlandse overheid verzocht de lijn aan Nederlandse kant te behouden.

Op een bijeenkomst van het grensverband Linea (de steden Eindhoven, Venlo, Roermond, Moenchen-Gladbach en Krefeld) deed de staatsscretaris van verkeer in Noordrijn Westfalen een dringend beroep op de bij het grensverband aangesloten steden, waaronder Roermond, om bij te dragen in de exploitatie, zodat de trein door kan rijden naar Roermond. 'DB is nog bereid tot 2003 naar Dalheim te rijden, kan de trein dan nog niet verder, dan stopt de exploitatie,' zo kondigde de staatssecretaris aan, 'Want alleen een aansluiting aan een intercity-station (Roermond, red.) levert voldoende reizigers op.'
Er kwam geen reactie van de Nederlandse kant. De burgemeester van Roermond was aanwezig en liet ons desgevraagd weten, dat hij niet op de hoogte was van de Duitse wens. En ook niet dat daar al met licht, gebruiksvriendelijk materieel wordt gereden.
De spoorlijn van Weert naar het Belgische Neerpelt is ook zo'n geval. Al jaren vraagt de Belgische Spoorwegmaatschappij NMBS medewerking om de trein Antwerpen-Neerpelt door te mogen laten rijden naar Weert. Ook voor de Belgen is de exploitatie veel interessanter als de lijn niet meer doodloopt vlak voor de grens. De reacties uit Nederland zijn afhoudend. De NS zegt 'ze doen maar, wij bemoeien ons er niet mee.' Je vraagt je af hoe het mogelijk is tot zulke uitspraken te komen, als vervoerder. Is het dan niet interessant voor NS om op intercitystations als Weert, Roermond en Nijmegen internationale reizigers toegeleverd te krijgen?

Laatst gewijzigd op 09-03-2004 om 16:16.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 16:23
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Op dit kaartje van de Duitse spoorwegen is de (regionale) lijn Arnhem - Emmerich zelfs alweer open gesteld!



Linien-
nummer

Regionalverbindungen (RE, RB, S-Bahn) Kursbuch-
nummer Letzte
Änderung
RE 1 Aachen – Köln – Düsseldorf – Essen – Dortmund – Hamm 415, 480 04.03.2004
RE 2 M´gladbach – Krefeld – Duisburg – Essen – Gelsenkirchen – Recklinghausen – Münster 425
RE 3 Düsseldorf – Duisburg – Gelsenkirchen – Dortmund – Hamm 415, 416
RE 5 Koblenz – Bonn – Köln – Düsseldorf – Duisburg – Oberhausen – Wesel – Emmerich 415, 420, 470
RE 6 Düsseldorf – Duisburg – Essen – Dortmund – Hamm – Bielefeld – Minden 370, 400, 415
RE 7 Krefeld – Neuss – Köln – Wuppertal – Hagen – Hamm – Münster – Rheine 395, 455, 480
RE 10 Düsseldorf – Krefeld – Kleve 495 05.02.2004
RE 11 Düsseldorf – Duisburg – Essen – Dortmund – Hamm – Soest – Paderborn 415, 430
RE 14 Essen-Steele Ost – Essen Hbf – Bottrop – Dorsten – Borken 423
RE 16 Essen – Bochum – Witten – Hagen – Letmathe – Finnentrop – Siegen 415, 427, 440
RB 31 Xanten – Duisburg 498
RB 32 Wesel – Bocholt 421
RB 33 Aachen – M´gladbach – Krefeld – Duisburg – Wesel 420, 425, 485
RB 34 Emmerich – Arnhem (Arnheim) 420
RB 35 Duisburg – Oberhausen – Wesel – Emmerich 420
RB 37 Duisburg Hbf – Duisburg – Entenfang 449
RB 40 Essen – Bochum – Witten – Hagen 415, 427
RB 42 Essen – Gelsenkirchen – Recklinghausen – Münster 425
RB 43 Dorsten – Wanne-Eickel – Herne – Dortmund 426
RB 45 Dorsten – Coesfeld 424
S 1 Dortmund – Bochum – Essen – Duisburg – D Flughafen – Düsseldorf Hbf 450.1
S 2 Dortmund – Herne – Duisburg/Essen/Recklinghausen 450.2
S 3 Oberhausen – Mülheim – Essen – Bochum – Dahlhausen – Hattingen 450.3
S 6 Horrem – Köln – Langenfeld – Düsseldorf – Ratinen Ost – Essen 450.6
S 9 Haltern am See – Bottrop – Essen – Velbert-Langenberg – Wuppertal


Hier na te lezen:
http://bauarbeiten.bahn.de/nrw/?gsid...&&abschnitt=12

Zoals je kunt zien waren de plannen in Duitsland ECHT ver gevorderd.
Maar, dankzij de NS, ook alweer afgebroken en naar de prullebak verwezen.
De NS wil namelijk alleen supersnelle hogesnelheidstreinen laten rijden, waar miljoenenwinsten mee te verdienen zijn.
Voor gewoon verkeer, voor scholieren, woon-werk verkeer en dagjesmensen, is bij de NS geen plaats.

Laatst gewijzigd op 09-03-2004 om 16:26.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 16:25
professor2
professor2 is offline
wat is je punt ? we weten allemaal dat de ns een mislukt bedrijf is maar waar wou je hier over gaan discusieren dan ?

Laatst gewijzigd op 09-03-2004 om 16:28.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 16:27
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
professor2 schreef op 09-03-2004 @ 17:25:
wat is je punt ? we weten allemaal dat de ns een mislukt vedrijf is maar waar wou je hier over gaan discusieren dan ?
Waar is die € 30 miljoen gebleven?

Waarom leeft de NS nog in de tweede wereldoorlog, met Duitsland als aartsvijand?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 16:29
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 09-03-2004 @ 17:27:
Waar is die € 30 miljoen gebleven?

Waarom leeft de NS nog in de tweede wereldoorlog, met Duitsland als aartsvijand?
die hebben ze dus voor andere dingen gebruikt schandalig inderdaad
en toen

edit begrijp em neit verkeerd ik ben eht met je eens dat dit schandalig is maar ik zie gewoon neit echt waar je nu over kunt disscusieren

Laatst gewijzigd op 09-03-2004 om 16:33.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 16:34
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
professor2 schreef op 09-03-2004 @ 17:29:
die hebben ze dus voor andere dingen gebruikt schandalig inderdaad
en toen

edit begrijp em neit verkeerd ik ben eht met je eens dat dit schandalig is maar ik zie gewoon neit echt waar je nu over kunt disscusieren
Mee eens, plus daarbij is de NS zo slecht nog niet, wankers

over die duitsland perikelen gesproken, jij blifjt anders ook alleen maar zeiken op de NS

edit: kun je alleen de relevante zooi erneer pleuren? Die 100000 dienstlijnen zijn niet fraai en leesbevorderlijk...
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 19:28
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 09-03-2004 @ 17:14:
. Dit hoewel het in 1997 afgeronde haalbaarheidsonderzoek een bijzonder hoge kostendekkingsgraad (87 procent!) voor de eventuele exploitant laat zien.
bijzonder hoog, en nog maak je verlies.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 10:03
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Hmm...ik geloof niet dat Duitsland nou zo goed meewerkt als jij zegt. Al jaren probeert Nederland de Duitsers zover te krijgen dat ze de Betuweroute (in aanleg) door gaan trekken Duitsland in, maar daar is geloof ik tot nu toe weinig van gekomen.

Verder weigeren mensen (=/studenten) structureel met de trein te reizen, laat staan naar het buitenland, is €30 miljoen een schijntje vergeleken bij wat er nodig is om het Nederlandse spoorvervoer weer een beetje op te knappen, wordt "de NS" (die niet meer als zodanig bestaat) geplaagd door interne misorganisatie en achterstallig onderhoud, en hebben de onderhoudswerkplaatsen een enorme achterstand wat betreft het onderhouden van het materieel.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 15:56
Verwijderd
kortom: de ns weer een staatsbedrijf maken
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 19:55
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 10-03-2004 @ 11:03:
Hmm...ik geloof niet dat Duitsland nou zo goed meewerkt als jij zegt. Al jaren probeert Nederland de Duitsers zover te krijgen dat ze de Betuweroute (in aanleg) door gaan trekken Duitsland in, maar daar is geloof ik tot nu toe weinig van gekomen.
Is de Betuweroute bedoeld voor reizigersvervoer op de korte afstand?

Nee.

Is jouw reply dus relevant?

Nee.

De Duitsers hebben meer hersenen in hun schedels dan het Nederlandse parlement. Namelijk, daar denken ze na over waar ze hun geld in steken. Je wéét toch dat de Betuwelijn een groot fiasco is/wordt? Dat Nederland miljarden over de balk smijt wil niet zeggen dat andere laten dat ook moeten doen.
Niet iedereen is zo dom als Paars.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 20:05
Verwijderd
Juist.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 09:45
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 10-03-2004 @ 20:55:
De Duitsers hebben meer hersenen in hun schedels dan het Nederlandse parlement. Namelijk, daar denken ze na over waar ze hun geld in steken. Je wéét toch dat de Betuwelijn een groot fiasco is/wordt? Dat Nederland miljarden over de balk smijt wil niet zeggen dat andere laten dat ook moeten doen.
Niet iedereen is zo dom als Paars.
En "de NS" heeft kennelijk meer hersenen in hun schedels dan de Duitsers wat betreft regionaal grensoverschrijdend treinverkeer. Als die lijnen winst opleverden hadden ze ze wel open gehouden. Ook niet-grensoverschrijdende regionale lijntjes worden bij bosjes afgedankt, dus ik zie niet in waarom het zo raar is dat grensoverschrijdende lijnen dat ook worden.

Dat het spoorvervoer in Nederland in een miserabele toestand zit ben ik overigens zonder meer met je eens.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 10:18
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
kan me echt geen fuck schelen, zolang de trein naar school maar op tijd gaat.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:29.