![]() |
'Vijftien miljard euro zoek in de zorg'
Uitgegeven: 10 maart 2004 07:15
Laatst gewijzigd: 10 maart 2004 07:16 AMSTERDAM - Vijftien miljard euro die de afgelopen jaren in de zorgsector is gestoken, is niet meer te traceren. Zieken- en verzorgingshuizen kunnen niet precies aangeven waar het geld, waaraan de Tweede Kamer geen voorwaarden heeft verbonden, is gebleven. Dat schrijft de Volkskrant woensdag. De krant baseert zich op het nog vertrouwelijke rapport van de parlementaire onderzoekscommissie zorguitgaven. Dit rapport wordt volgende week openbaar gemaakt. De commissie is van mening dat 'meer geld pompen in een inefficiënt systeem' slechts tot meer inefficiëntie leidt. Omdat niet meer kan worden nagegaan waaraan het geld is uitgegeven, kan ook niet meer worden bekeken of het doelmatig is besteed, aldus de onderzoekers. De zorginstellingen hebben in veel gevallen niet aangegeven waar het geld in de praktijk naartoe gaat: hogere lonen, bonussen, meer personeel of kortere wachtlijsten. De commissie stelt dat in de toekomst zowel de minister als de Tweede Kamer beter moeten worden geïnformeerd. Gaat lekker hier in ons landje (y) Zal dit een volgende fraude zaak worden? Weer een nieuw onafhangkelijk onderzoek met een commisie? |
Citaat:
Zorg nou maar gewoon dat het vanaf nu WEL effecient wordt, dan vind ik het best. |
Ik denk dat er wel een onderzoek naar moet worden gedaan.
|
Nee.
Ik denk dat het bureaucratische systeem gewoon te veel 'rompslomp' is voor de ziekenhuizen. Ze weten wél waar het gelkd gebleven is: zoveel geld naar ziekenhuis A en zoveel geld naar ziekenhuis B. Simpel. |
Dit wil niet zeggen dat er een tekort is van 15 miljard, dit wil alleen zeggen 15 miljard niet duidelijk terug te voeren is op een bepaalde kostenpost. Die 15 miljard kan dus best heel efficiënt en nuttig besteed zijn, alleen je weet niet waaraan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dan is het in ieder geval niet besteed aan de verbetering van de administratie van die ziekenhuizen :p
|
ik zie de commissie-fetsjisten al in hun knuisjes wrijven: hier zit er weer een aan te komen
er mag weer een dom onderzoek uitgevoerd worden, zodat we strax een heel mooi rapport krijgen... ... en nog steeds die 15 miljard kwijt zijn |
15 miljard zijn nergens terug te vinden, dat is onmogelijk, de verantwoordelijken moeten daarvoor gewoon aangepakt worden, dat zal de mensen in de toekomst leren orgvuldiger met geld om te gaan (y)
|
In de zorg worden de meeste spullen "in de zak gestoken", als dat al kan, kan ik me best voorstellen dat het een corrupt zooitje is.
Niet te moeilijk doen en al helemaal geen onderzoek, gewoon maatregelen nemen dat er in ieder geval een betere administratie op poten komt. "Ontraceerbaar" zegt voor mij genoeg, dat wordt weer een hele hoop geld en gespeculeer om er uiteindelijk achter te komen dat het gewoon administratiefouten en standaard bedrijfsfraude is... |
Citaat:
|
Als men instelling die inefficient functioneren gaat belonen met een klauw vol extra geld gaat de instelling natuurlijk alleenmaar inefficienter functioneren.
Heerlijk toch dat zorgsysteem dat wij in Nederland hebben. Stalin kan er nog een puntje aan zuigen. |
Citaat:
Zo werkt het ook in de zorg en voor je het weet wordt er ineens een miljard extra uitgetrokken waar het eigenlijk niet nodig is... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dit heeft te maken met het belijd van de voorafgaande jaren. De ziekenhuizen hoefden toen geen specerfike lijst op te geven en nu ineens wel. Daarbij hangt het ook met de manier van de geldstroom verdeling samen. Het wordt als het ware op 1 hoop gegooit en daarvan krijg je de verdeling binnen het ziekenhuis zelf. Als je wil weten hoe alles precies wordt uitgegeven ben je ontzettent veel tijd en geld kwijt, wat dus ook een beetje nutteloos is imo. Ik geloof er wel in dat het nuttig is besteed. Misschien aan vervaning van wat oudere apperatuur en meubulair, misschien aan onderhoud, misschien aan de opleiding van personeel. |
vaag ik hoorde het op het nieuws... waar ze het gelaten hebben?
|
Citaat:
Dit is typisch een voorbeeld van de nalatigheid en inefficientie van het staatsbedrijf. Wanneer dit om een privaat bedrijf zou gaan zou er onmiddelijk een strafrechtelijk onderzoek ingesteld worden! Denk maar aan parmalat en andere recente voorbeelden van grootschalige fraude. Aangezien het hier over een staatsbedrijf gaat moeten we het zeer waarschijnlijk maar doen met een comissie die oordeeld dat "de informatie over de geldstromen in de periode 1994-2002 zo slecht is dat verder onderzoek weinig zinvol is"! |
Citaat:
|
Strenger aanpakken die gasten
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:09. |