Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Roken (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=771965)

Cyra 11-03-2004 19:59

Roken

Damn ik heb echt een probleem :S

Ik rook al een jaar ofzo, en ons mam denkt dat ik alleen op stap rook. OP zich is dat niet het punt. Maar, nu ben ik binnen een half jaar, al voor de 3e keer best verkouden, en loop nu al 3 weken te hoesten. natuurlijk bevordert het roken dat extra (stoppen is alleen zo moeilijk :S)..
Nu komt ze net aanzetten: als jij volgende week nog zo hoest, laat ik foto;s van je longen maken.. :S.. Ze ziet dan dus dat ik dagelijks rook.. Als ik nu stop, dan hoest ik dus ook minder, maar zie je het dan nog steeds even goed op röntgenfoto's??

Keyser Saus 11-03-2004 20:05

Punt 1: Je laat heus niet zomaar longfoto's maken. Ben je al bij de dokter geweest? Zo niet, dan worden er meestal niet meteen foto's gemaakt hoor.
Punt 2: Lijkt me wel dat je dat nog ziet dan.

Cyra 11-03-2004 20:07

ja weet ik .. Mijn moeder is af en toe erg dramatisch in dat soort dingen :p.. Ik heb het er nog wel over met haar.. kvraag me alleen af na hoeveel tijd je longen er weer redelijk "zuiver" uitzien

M@rco 11-03-2004 20:14

Je kan haar toch gewoon vertellen dat je rookt?

alwaysgood 11-03-2004 20:17

in het begin zul je het nog wel zien, maar dat wordt steeds minder. Je longen herstellen zich weer zodra je stopt met roken.

phensicske 11-03-2004 20:28

Ik geloof dat het iets van 5 jaar duurt of zo...

Maar dan nog kan je er niet precies uit afleiden hoeveel je precies rookt. Misschien gewoon eerlijk zijn?

Divina Flor 11-03-2004 20:40

Eerlijk zijn is het beste denk ik.
Anders zou je kunnen proberen te stoppen.
Of in ieder geval: proberen zo snel mogelijk beter te worden zodat je volgende week niet meer hoest. (vitaminepilletjes, sjaals, hoestdrankjes en al die troep uitproberen;))

Somebody Special 11-03-2004 20:45

Ik rook al 5 jaar waarvan de laatste 2 jaar zo'n 10-15 sigaretten per dag en heb laatst longfoto's moeten laten maken (voor iets anders trouwens) en moeten blazen voor mijn longinhoud.
De foto's waren keurig en mijn longinhoud (4 liter) is groter dan die van de gemiddelde vrouw (3,8 liter) dus ik zou me niet zo'n zorgen maken als ik jou was.

Vice 11-03-2004 21:43

Kan wel wezen, maar eerlijk zijn is gewoon het beste.

SuperSanne 11-03-2004 23:04

M'n vader is 10 jaar geleden gestopt, en het duurde 5 jaar voor z'n longen er weer een beetje fatsoenlijk uitzagen

jet 12-03-2004 07:15

als je voor je 21e stopt, worden je longen weer binnen 5 jaar helemaal schoon

dus ik denk dat die 10 dagen niet echt zullen helpen.

trouwens.. het schijnt dat na een pakje sigaretten je longen al zwart zien. dat zou dus betekenen dat als je behoorlijk vaak uit gaat, daar rookt ofwel meerookt, je longen er ook al ongezond uitzien

Markiex 12-03-2004 08:21

Citaat:

Cyra schreef op 11-03-2004 @ 14:59:
Nu komt ze net aanzetten: als jij volgende week nog zo hoest, laat ik foto;s van je longen maken.. :S.. Ze ziet dan dus dat ik dagelijks rook .. Als ik nu stop, dan hoest ik dus ook minder, maar zie je het dan nog steeds even goed op röntgenfoto's??
Dat lijkt me sterk..
M.b.v. een röntgenfoto is het niet vast te stellen of iemand alleen rookt tijdens het uitgaan of de gehele dag.

Maareh, stoppen is beter he ;) :p

little nemo 12-03-2004 08:25

Citaat:

Cyra schreef op 11-03-2004 @ 20:59:

Ik rook al een jaar ofzo, en ons mam denkt dat ik alleen op stap rook. OP zich is dat niet het punt. Maar, nu ben ik binnen een half jaar, al voor de 3e keer best verkouden, en loop nu al 3 weken te hoesten. natuurlijk bevordert het roken dat extra (stoppen is alleen zo moeilijk :S)..
Nu komt ze net aanzetten: als jij volgende week nog zo hoest, laat ik foto;s van je longen maken.. :S.. Ze ziet dan dus dat ik dagelijks rook.. Als ik nu stop, dan hoest ik dus ook minder, maar zie je het dan nog steeds even goed op röntgenfoto's??

en hoe wou ze die foto's laten maken?? met d'r eigen webcam ofzo?? je kan echt niet zomaar naar een dokter lopen en zeggen dat je foto's van je longen wil laten maken, zeker niet om zo'n rede. verder helpt een paar dagen stoppen natuurlijk nix, het duurt heel lang voordat je lichaam zoiets kan verwerken (voor zover het verwerkt wordt, wat hierboven geclaimd werd dat het na 5 jaar verdwenen is, is natuurlijk onzin; veel schade verdwijnt helemaal niet)

Cyra 12-03-2004 09:16

mja tis indd zwaar overdreven.. :rolleyes:
hoeveel ik rook..?? 5,6 sigaretten per dag..
Als ze weet dat ik het dagelijks doe
zijn er waarschijnlijk zwaar veel dingen afgelopen :s magk dan niet meer.. maja

Sarah 12-03-2004 10:13

Als je niet zo heel veel rookt en nog niet zo heel lang, dan is écht niet te zien of je nou elke dag rookt of 1 keer per week een avond. Die tien dagen stoppen kun je altijd alsnog doen, want dat kan natuurlijk nooit kwaad :P.
Ik weet trouwens ook niet of op röntgenfoto's uberhaupt wel te zien is of iemand rookt, volgens mij heb je daar een ander soort fototechniek voor nodig, maar die zal je ook wel krijgen want met röntgenfoto's zijn de longen ook niet zo duidelijk in beeld te brengen, toch? (er is/was hier iemand die daar veel van weet/wist, wie ook weer?)

Daarbij is je moeder niet in staat om foto's van jouw longen te laten maken. Ze zien haar al aankomen in het ziekenhuis 'ja, hier is mijn dochter, ze hoest zo, maken jullie eens foto's van haar longen?'.
Als je naar de huisarts gaat zal die eerst eens luisteren hoe het in je longen klinkt als je hoest, aan jou vragen hoe lang je al hoest en of het ergens pijn doet als je hoest en dat soort dingen, en op basis daarvan een diagnose stellen en medicatie en/of tips mee geven, en pas als dat niet helpt gaat-ie aan foto's maken denken.

maria 12-03-2004 10:21

ja, waarsch is het gewoon iets van bronchitus ofzo... dan krijg je medicijnen en als het goed is is het dan weer over... niks geen fotos

maar als je zo bang bent dat je moeder erachter komt dat je doordeweeks rookt, waarom stop je dan niet met doordeweeks roken en ga je alleen nog in het weekend roken?

Gothic 12-03-2004 11:31

Citaat:

Cyra schreef op 11-03-2004 @ 21:07:
ja weet ik .. Mijn moeder is af en toe erg dramatisch in dat soort dingen :p.. Ik heb het er nog wel over met haar.. kvraag me alleen af na hoeveel tijd je longen er weer redelijk "zuiver" uitzien
Na 30 jaar pas... en de longinhoud die je kwijt bent, zul je nooit meer terugkrijgen

Andijvie 12-03-2004 12:54

Stop gewoon... (ja, sorry, ik weet het..)

DeuS 15-03-2004 00:59

Citaat:

Cyra schreef op 11-03-2004 @ 20:59:

Welkom in de wereld der rokers :D
Ik denk dat je je moeder het beste kunt vertellen dat je dagelijks rookt. Het is even een zure appel waar je doorheen moet bijten maar dan ben je er wel vanaf.
Mijn moeder heeft me betrapt, dat is nog veel erger. Dat was een maand oorlog in huis. :D

bugge 15-03-2004 12:57

Maak je geen zorgen, als je rookt zijn je longen sowieso zwart... :rolleyes:

ESCO 15-03-2004 13:34

Want doen die nicotine junkies toch moeilijk,zeg gewon dat je rookt.
Ben je meteen van dat gezeik af.

iemand of niemand 15-03-2004 13:59

Ik weet eigenlijk niet of je op rontgenfoto's kan zien of iemand rookt, nouja als er schade is opgetreden. En daarnaast worden er niet zomaar rontgenfoto's gemaakt, daar moet een arts een reden voor hebben en alleen een arts mag beslissen of er foto's worden gemaakt.

Gatara 16-03-2004 13:36

Citaat:

Keyser Saus schreef op 11-03-2004 @ 21:05:
Punt 1: Je laat heus niet zomaar longfoto's maken. Ben je al bij de dokter geweest? Zo niet, dan worden er meestal niet meteen foto's gemaakt hoor.
Punt 2: Lijkt me wel dat je dat nog ziet dan.

nou, ik was een keer op TBC controle en toen werden er wel foto's gemaakt :o
(naast dat prikgevalletje)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:19.