![]() |
Lerarenopleiding: HRO of Fontys?
Ik zit eraan te denken na mijn huidige kort-hbo-opleiding de lerarenopleiding Aardrijkskunde te gaan doen. En aangezien ik in West-Brabant woon, maakt het voor mij qua reisafstand niet veel uit of ik naar Tilburg (Fontys) of naar Rotterdam (Hogeschool Rotterdam) ga. Wel heb ik een aantal negatieve dingen gehoord over de chaos op Fontys, waardoor ik meer richting HRO neig.
Nu is mijn vraag: wat kunnen jullie mij vertellen over deze twee hogescholen? Zijn er studenten die mij meer kunnen vertellen over algemene dingen als sfeer, manier van lesgeven, organisatie, grootschaligheid? En zijn er (ex-)studenten die een lerarenopleiding op één van deze twee hogescholen gevolgd hebben of nog volgen? Hoe beviel dat? Sloot de opleiding bij de stages aan of had je het idee dat er een gat tussen zat? Wordt er veel gewerkt met (groeps)opdrachten? Ik ben eigenlijk op zoek naar zoveel mogelijk persoonlijke ervaringen om mijn keuze gemakkelijker te maken. En ja, natuurlijk ga ik naar allebei de open dagen, maar op open dagen hangt er altijd een gemaakte sfeer, ik wil juist de feiten horen! |
Is er niemand die hier een mening over heeft?
|
Mijn zusje heeft in Tilburg op de Fontys gezeten (conservatorium), ik heb op de HRO oa op de lerarenopleiding (Duits) gezeten. Maar of je daar wat aan hebt?
Op vrijwel alle hogescholen is het een chaos, dat is kenmerkend voor het hbo helaas. Ik vind het met de gemaakte sfeer op hbo-instellingen wel meevallen...tuurlijk laten ze de positieve kanten het meest zien, maar je ziet welke mensen er rondlopen, je krijgt een indruk van de lesstof, enz. En daar heb je toch echt wel wat aan. (En feiten krijg je juist op een open dag en die staan ook in de folders, ervaringen zijn geen feiten, maar meningen. ;)) |
Citaat:
Verder heb je natuurlijk gelijk dat ervaringen geen feiten zijn :) Ik ben dus op zoek naar meningen.. |
Laten we het dan op de meeste hogescholen houden. ;)
Ik heb dus Duits gedaan op de HRO, een half jaartje maar, maar goed. ;) 'k weet niet of je daar een mening over wilt? ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik kan in de brochure weinig vinden over de stages.. ik weet wel dat ik daar op de open dag achter ga komen.. maar ik vraag me toch af hoe die stages verdeeld zijn. Je hebt het over een snuffelstage.. houdt dat in (zoals bij Fontys) dat je in het eerste jaar één keer een weekje meeloopt op een school en dat je daarna één dag in de week op de school meeloopt en geleidelijk aan les gaat geven, of moet ik het me anders voorstellen? Oftewel (concreet :)): welke plaats namen de stages gedurende het eerste jaar in? Werd je goed voorbereid op de stages of werd je in het diepe gegooid? Heb je zelf iets te zeggen over de school waar je stage gaat lopen of word je ergens geplaatst? |
Mijn snuffelstages waren:
1: Een soort van project op een school (samen met studenten die de lerarenopleiding Engels en Nederlands deden), daar moesten we gewoon dingen uitzoeken over de schoolorganisatie ed. Ik heb een les Nederlands gegeven, omdat het me leuk leek om een les te geven, maar dat hoefde niet. 2: Bijles geven aan een aantal leerlingen uit (in mijn geval) 3 havo. Misschien dat ze in de loop van het jaar nog andere stages hebben gehad, maar dat weet ik niet. Bij die tweede stage werden we behoorlijk het diepe gegooid, maar goed, dat zijn maar twee (of soms zelfs maar één) leerling, dat overleef je wel. Bij die les in de eerste stage was het ook best wel zo van 'kijk maar wat je wilt doen en doe maar', maar goed, dat heb ik ook overleeft. ;) Beide scholen had ik niet zelf uitgekozen, volgens mij (suf, maar van die eerste weet ik het niet meer)... 't zou goed kunnen dat er wbt stages aardig wat veranderd is, ik zou het op de open dag dus zeker ook vragen, dan heb je een recenter antwoord. ;) |
Citaat:
Maar ik zal het vragen op de open dag, toch bedankt voor je aanvullende informatie! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.