Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2004, 10:29
Yolcu
Yolcu is offline
Ik zit eraan te denken na mijn huidige kort-hbo-opleiding de lerarenopleiding Aardrijkskunde te gaan doen. En aangezien ik in West-Brabant woon, maakt het voor mij qua reisafstand niet veel uit of ik naar Tilburg (Fontys) of naar Rotterdam (Hogeschool Rotterdam) ga. Wel heb ik een aantal negatieve dingen gehoord over de chaos op Fontys, waardoor ik meer richting HRO neig.

Nu is mijn vraag: wat kunnen jullie mij vertellen over deze twee hogescholen? Zijn er studenten die mij meer kunnen vertellen over algemene dingen als sfeer, manier van lesgeven, organisatie, grootschaligheid? En zijn er (ex-)studenten die een lerarenopleiding op één van deze twee hogescholen gevolgd hebben of nog volgen? Hoe beviel dat? Sloot de opleiding bij de stages aan of had je het idee dat er een gat tussen zat? Wordt er veel gewerkt met (groeps)opdrachten? Ik ben eigenlijk op zoek naar zoveel mogelijk persoonlijke ervaringen om mijn keuze gemakkelijker te maken.

En ja, natuurlijk ga ik naar allebei de open dagen, maar op open dagen hangt er altijd een gemaakte sfeer, ik wil juist de feiten horen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2004, 12:38
Yolcu
Yolcu is offline
Is er niemand die hier een mening over heeft?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 13:55
Verwijderd
Mijn zusje heeft in Tilburg op de Fontys gezeten (conservatorium), ik heb op de HRO oa op de lerarenopleiding (Duits) gezeten. Maar of je daar wat aan hebt?

Op vrijwel alle hogescholen is het een chaos, dat is kenmerkend voor het hbo helaas.

Ik vind het met de gemaakte sfeer op hbo-instellingen wel meevallen...tuurlijk laten ze de positieve kanten het meest zien, maar je ziet welke mensen er rondlopen, je krijgt een indruk van de lesstof, enz. En daar heb je toch echt wel wat aan. (En feiten krijg je juist op een open dag en die staan ook in de folders, ervaringen zijn geen feiten, maar meningen. )
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 14:01
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-03-2004 @ 14:55:
Mijn zusje heeft in Tilburg op de Fontys gezeten (conservatorium), ik heb op de HRO oa op de lerarenopleiding (Duits) gezeten. Maar of je daar wat aan hebt?

Op vrijwel alle hogescholen is het een chaos, dat is kenmerkend voor het hbo helaas.

Ik vind het met de gemaakte sfeer op hbo-instellingen wel meevallen...tuurlijk laten ze de positieve kanten het meest zien, maar je ziet welke mensen er rondlopen, je krijgt een indruk van de lesstof, enz. En daar heb je toch echt wel wat aan. (En feiten krijg je juist op een open dag en die staan ook in de folders, ervaringen zijn geen feiten, maar meningen. )
Bedankt voor je reactie. Dat alle hogescholen chaotisch zijn, valt volgens mij wel mee. Tenminste, op de hogeschool waar ik op zit is het meeste wel goed geregeld. Ik hoor verhalen over de Fontys dat het één grote rotzooi zou zijn en dat het niveau lager zou zijn dan op andere hogescholen. Dat lijkt me wat overdreven, maar voor de zekerheid vraag ik het maar even na.

Verder heb je natuurlijk gelijk dat ervaringen geen feiten zijn Ik ben dus op zoek naar meningen..
Oud 19-03-2004, 14:03
Verwijderd
Laten we het dan op de meeste hogescholen houden.

Ik heb dus Duits gedaan op de HRO, een half jaartje maar, maar goed. 'k weet niet of je daar een mening over wilt?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 15:56
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-03-2004 @ 15:03:
Laten we het dan op de meeste hogescholen houden.

Ik heb dus Duits gedaan op de HRO, een half jaartje maar, maar goed. 'k weet niet of je daar een mening over wilt?
Graag
Oud 20-03-2004, 10:09
Verwijderd
Citaat:
Unique schreef op 19-03-2004 @ 16:56:
Graag
De lerarenopleiding Duits is nog al een kleine opleiding, in de zin van dat er niet zo veel studenten zijn die het doen. En dat was te merken aan hoe de hogeschool met de opleiding om ging, echt belangrijk vonden ze hem niet. Het contact tussen de docenten en studenten en de studenten onderling vond ik over het algemeen goed. De lessen waren interessant, maar sloten niet allemaal aan bij de stages (of de stages sloten niet aan bij de lessen ), dat vond ik wel jammer. Maar ik denk dat dat er ook aan ligt dat het een soort van snuffelstages waren. De organisatie van de hogeschool zelf verschilt erg per opleiding, de ene opleiding is veel chaotischer dan de andere opleiding, ligt ook aan hoe de mensen bij de opleiding omgaan met de hogeschoolbrede-organisatie. Mjah, 'k weet niet precies wat je wilt weten? Als je specifieke vragen hebt, dan zeg je het maar.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 11:10
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-03-2004 @ 11:09:
Mjah, 'k weet niet precies wat je wilt weten? Als je specifieke vragen hebt, dan zeg je het maar.
Je antwoord was zo'n beetje wat ik wilde weten, bedankt!

Ik kan in de brochure weinig vinden over de stages.. ik weet wel dat ik daar op de open dag achter ga komen.. maar ik vraag me toch af hoe die stages verdeeld zijn. Je hebt het over een snuffelstage.. houdt dat in (zoals bij Fontys) dat je in het eerste jaar één keer een weekje meeloopt op een school en dat je daarna één dag in de week op de school meeloopt en geleidelijk aan les gaat geven, of moet ik het me anders voorstellen? Oftewel (concreet ): welke plaats namen de stages gedurende het eerste jaar in? Werd je goed voorbereid op de stages of werd je in het diepe gegooid? Heb je zelf iets te zeggen over de school waar je stage gaat lopen of word je ergens geplaatst?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 11:28
Verwijderd
Mijn snuffelstages waren:
1: Een soort van project op een school (samen met studenten die de lerarenopleiding Engels en Nederlands deden), daar moesten we gewoon dingen uitzoeken over de schoolorganisatie ed. Ik heb een les Nederlands gegeven, omdat het me leuk leek om een les te geven, maar dat hoefde niet.
2: Bijles geven aan een aantal leerlingen uit (in mijn geval) 3 havo.
Misschien dat ze in de loop van het jaar nog andere stages hebben gehad, maar dat weet ik niet.

Bij die tweede stage werden we behoorlijk het diepe gegooid, maar goed, dat zijn maar twee (of soms zelfs maar één) leerling, dat overleef je wel. Bij die les in de eerste stage was het ook best wel zo van 'kijk maar wat je wilt doen en doe maar', maar goed, dat heb ik ook overleeft.

Beide scholen had ik niet zelf uitgekozen, volgens mij (suf, maar van die eerste weet ik het niet meer)...

't zou goed kunnen dat er wbt stages aardig wat veranderd is, ik zou het op de open dag dus zeker ook vragen, dan heb je een recenter antwoord.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 16:55
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-03-2004 @ 12:28:
Bij die tweede stage werden we behoorlijk het diepe gegooid, maar goed, dat zijn maar twee (of soms zelfs maar één) leerling, dat overleef je wel. Bij die les in de eerste stage was het ook best wel zo van 'kijk maar wat je wilt doen en doe maar', maar goed, dat heb ik ook overleeft.

't zou goed kunnen dat er wbt stages aardig wat veranderd is, ik zou het op de open dag dus zeker ook vragen, dan heb je een recenter antwoord.
Ja dat bijles geven overleef ik zeker wel, ik ben niet echt verlegen aangelegd en het lijkt mij eerlijk gezegd helemaal geen ramp om bijles te moeten geven aan een groepje van leerlingen. Het is denk ik wel slim dat je tijdens je eerste stage zelf besloten hebt om een les Nederlands te geven. Ik zou dat op zich ook wel willen, dan kun je direct zien hoe het gaat, of het je bevalt. Er hangt dan een meer ongedwongen sfeer, zo van: "als dit goed gaat, ben ik blij. Gaat het niet zo goed, dan heb ik het in ieder geval alvast geprobeerd. Dan gaat het volgende keer vast beter'. En dan is het niet zo eng als je voor t eerst lessen 'moet' geven.

Maar ik zal het vragen op de open dag, toch bedankt voor je aanvullende informatie!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten