![]() |
[CD] Krassen verminderen
Ik heb hier een prachtig oud CDtje liggen, die ik wil backuppen zodat hij nog 100 jaar meekan.
maar, het probleem is dat de CD nogal wat krassen heeft, en nu werkt de CD niet zoals hij hoort ik kan hem prima openen, maar sommige files (bijvoorbeeld SETUP.EXE) zijn corrupt. Ik heb hem beetje opgepoetst met m'n brillendoekje, en toen deet 'ie 't fftjes, maar daarna weer nie wat kan je allemaal doen om de krassen te verminderen? Of houd 't bij poetsen wel zo'n beetje op? |
tandpasta ...
|
Citaat:
|
In de betere computerstores zijn wel bepaalde middeltjes te vinden die de krassen iets verminderen.
Je moet gewoon even gaan rondvragen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
En neem tandpasta met whitening ingredient, dat werkt als een polijstmiddel (schuurmiddel), gewone tandpaste niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nee maar bij mijn whitening tandpasta voel ik echt allemaal fijne korreltjes, bij andere tandpasta zonder whitening voel ik dat echt veel minder. En ik verzini het niet zelf, op verschillende websites heb ik gelezen dat je het beste whitening tandpasta kan gebruiken. Misschien een fabeltje, maar gezien het argument lijkt het me geeneens zo vergezocht. PUH! |
Ik heb eens een keer gehoord van een echt goede methode. Dat was NIET met tandpasta, maar met fijner polijstmiddel.
Methodes die gebruikt worden om krassen uit brilleglazen te halen kan je ook gebruiken. |
Ik had een keer een zwaar gekraste CD, en daar heb ik met ISObuster wat van weten te maken, omdat je daarmee elke beschadigde sector net zo vaak als je wil kunt herlezen, tot hij hem uiteindelijk pakt. En het is gratis :)
|
bedankt allemaal voor de tips, maar na een tandpasta behandeling en rippen via ISObuster nog steeds niet werkte heb ik 'm dood verklaard
maar nu schijnt het dat een kennis van mij nog een kopie heeft :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Stop de CD anders in je brander als je die hebt, die hebben betere foutcorrectie. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:02. |