Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2004, 08:03
dafelix
dafelix is offline
Ik heb hier een prachtig oud CDtje liggen, die ik wil backuppen zodat hij nog 100 jaar meekan.

maar, het probleem is dat de CD nogal wat krassen heeft, en nu werkt de CD niet zoals hij hoort

ik kan hem prima openen, maar sommige files (bijvoorbeeld SETUP.EXE) zijn corrupt.
Ik heb hem beetje opgepoetst met m'n brillendoekje, en toen deet 'ie 't fftjes, maar daarna weer nie

wat kan je allemaal doen om de krassen te verminderen? Of houd 't bij poetsen wel zo'n beetje op?
Oud 02-04-2004, 08:58
Jolt
Jolt is offline
tandpasta ...
Oud 02-04-2004, 16:18
Dumbass
Dumbass is offline
Citaat:
Mikai schreef op 02-04-2004 @ 09:58 :
tandpasta ...
werkt dit echt want ik zoek al heel lang een oplossing
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 17:55
Myris
Myris is offline
In de betere computerstores zijn wel bepaalde middeltjes te vinden die de krassen iets verminderen.

Je moet gewoon even gaan rondvragen.
Oud 02-04-2004, 18:10
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Dumbass schreef op 02-04-2004 @ 17:18 :
werkt dit echt want ik zoek al heel lang een oplossing
ja tandpasta is geschikt als polijstmiddel en werkt tegen niet al te diepe krassen
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 19:41
Verwijderd
Citaat:
]{ing schreef op 02-04-2004 @ 19:10 :
ja tandpasta is geschikt als polijstmiddel en werkt tegen niet al te diepe krassen
Let op: je gaat de CD van binnen naar buiten polijsten, dus niet met de groef/kras mee! Anders verneuk je 't alleem maar harder. Nogmaals; van de binnenkant naar de buitenkant, loodrecht over de leesrichting.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 05:30
Enlightenment
Enlightenment is offline
En neem tandpasta met whitening ingredient, dat werkt als een polijstmiddel (schuurmiddel), gewone tandpaste niet.
Oud 03-04-2004, 12:27
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 03-04-2004 @ 06:30 :
En neem tandpasta met whitening ingredient, dat werkt als een polijstmiddel (schuurmiddel), gewone tandpaste niet.
Euh, ook met normale tandpasta heb ik DVD's en CD's weten te redden.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 16:51
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 03-04-2004 @ 13:27 :
Euh, ook met normale tandpasta heb ik DVD's en CD's weten te redden.
Zal best, maar in whitening tandpasta zit juist een soort schuurmiddel, hele fijne korreltjes. Dat werkt veel beter dan gewone tandpasta.
Oud 03-04-2004, 17:08
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 03-04-2004 @ 17:51 :
Zal best, maar in whitening tandpasta zit juist een soort schuurmiddel, hele fijne korreltjes. Dat werkt veel beter dan gewone tandpasta.
Alle tandpasta bevat schuurmiddel. Dat whiteninggebeuren heeft niet zozeer iets te maken met schuurmiddel, maar met chemicaliën.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 19:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 03-04-2004 @ 18:08 :
Alle tandpasta bevat schuurmiddel. Dat whiteninggebeuren heeft niet zozeer iets te maken met schuurmiddel, maar met chemicaliën.
Nietus! nietus! nietusss!

Nee maar bij mijn whitening tandpasta voel ik echt allemaal fijne korreltjes, bij andere tandpasta zonder whitening voel ik dat echt veel minder. En ik verzini het niet zelf, op verschillende websites heb ik gelezen dat je het beste whitening tandpasta kan gebruiken. Misschien een fabeltje, maar gezien het argument lijkt het me geeneens zo vergezocht.

PUH!
Oud 04-04-2004, 01:45
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ik heb eens een keer gehoord van een echt goede methode. Dat was NIET met tandpasta, maar met fijner polijstmiddel.

Methodes die gebruikt worden om krassen uit brilleglazen te halen kan je ook gebruiken.
Oud 04-04-2004, 09:53
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ik had een keer een zwaar gekraste CD, en daar heb ik met ISObuster wat van weten te maken, omdat je daarmee elke beschadigde sector net zo vaak als je wil kunt herlezen, tot hij hem uiteindelijk pakt. En het is gratis
Oud 04-04-2004, 12:00
dafelix
dafelix is offline
bedankt allemaal voor de tips, maar na een tandpasta behandeling en rippen via ISObuster nog steeds niet werkte heb ik 'm dood verklaard

maar nu schijnt het dat een kennis van mij nog een kopie heeft
Oud 04-04-2004, 12:07
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 04-04-2004 @ 02:45 :
Ik heb eens een keer gehoord van een echt goede methode. Dat was NIET met tandpasta, maar met fijner polijstmiddel.

Methodes die gebruikt worden om krassen uit brilleglazen te halen kan je ook gebruiken.
De èchte shit, het kleipoeder? Je krijgt daar alleen maar meer krassen mee -- Of je moet een consumentenprodukt bedoelen, of course :>
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 04-04-2004 @ 10:53 :
Ik had een keer een zwaar gekraste CD, en daar heb ik met ISObuster wat van weten te maken, omdat je daarmee elke beschadigde sector net zo vaak als je wil kunt herlezen, tot hij hem uiteindelijk pakt. En het is gratis
Euh, maar als je een sector 23904872925452842x niet kunt lezen, zal-ie dat de volgende keer ook niet doen, hoor. Dat is een 'tegen beter weten in'-middel.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 14:24
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 04-04-2004 @ 13:07 :
De èchte shit, het kleipoeder? Je krijgt daar alleen maar meer krassen mee -- Of je moet een consumentenprodukt bedoelen, of course :>
Nouja, in weze is polijsten het maken van hele kleine krasjes. Maar omdat een CD via een optisch systeem werkt moet je eigenlijk geen methode gebruiken die je normaal zou gebruiken om een stuk aluminium wat te polijsten zodat het er iets leuker uit ziet.
Oud 05-04-2004, 09:57
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 04-04-2004 @ 13:08 :
Euh, maar als je een sector 23904872925452842x niet kunt lezen, zal-ie dat de volgende keer ook niet doen, hoor. Dat is een 'tegen beter weten in'-middel.
Niet tot in het oneindige natuurlijk. Maar een sector een keer of tien opnieuw lezen is best te doen (en het hielp bij mij).

Stop de CD anders in je brander als je die hebt, die hebben betere foutcorrectie.
Reageren

Regels voor berichten