![]() |
Einexamen VWO M&O
Ik ben aan het leren voor mijn eindexamen VWO M&O en ben daarom op zoek naar samenvattingen die aansluiten bij de Methode Stoffels (lesbriefen van o.a. de stichting, eenmanszaak, industrie) Het lijkt wel of ze niet bestaan want ik kan niks vinden via Scholieren.com en Google.nl Heb jij toch samenvattingen liggen? Mail ze me aub! Je zou me eennorm helpen
postvoorjd@hotmail.com |
Ik heb ook die methode maar ik heb er geen samenvattingen van gemaakt. Ik denk dat samenvattingen op internet heel moeilijk te vinden zijn omdat er volgens mij niet veel gewerkt wordt met die methode. Ik heb zelf samengevat gekocht voor m&o en ik vind dat daar alles wel overzichtelijk instaat, misschien is dat ook wat voor jou?
|
ik heb het gewoon gekocht :)
|
Het boekje samengevat heb ik ook gekocht maar ik hoopte dat er ook nog samenvattingen zouden zijn die aansluiten op de methode m ernaast te gebruiken. toch bedankt alvast
|
Ze zullen er vast wel ergens zijn. Maar ik heb ook gewoon samengevat gekocht, wat wel weer heel goed aansluit bij de methode "in balans".
|
wij hebben ook stoffels, zo eel is dat niet, zou gewoon alles lezen en vervolgens de lbelangrijkste punten voor de examens nog eens doornemen
|
Ik heb misschien wel een oplossing oor jullie. Ik zit zelf in 6VWo en merkte dat veel mensen behoefte hadden aan goede samenvattingen en boekverslagen voor het laatste jaar. Daarom ben ik begonnen met Examenhulp.tk Deze bevat, al zeg ik het zelf, goede kwaliteit boekverslagen met tekstbewijzen motieven thema's volledig uitgewerkt op niveau van 6VWO.
om terug te komen op de samenvatting M&O, die is beschikbaar op mijn site, kijk maar. greetz Autolycus |
vinden jullie het ook niet irritant dat er maar zo weinig examens beschikbaar zijn voor M&O?? Ik heb zo langzamerhand alles al gemaakt.. (wij krijgen bij onze tentamens letterlijke examenopgaven..) Ik heb morgen een herkansing.. en ik weet egt niet wat ik nog moet gaan maken.. snik.
|
M&O is ook totaal onboeiend voor het examen.. Ik weet niet hoe dat bij jullie op school geregeld is maar bij ons kan je Meno schrappen als je er een onvoldoende voor staat.. Was iets met teveel uren in het vrije deel ofzo.. en ik heb informatica en Meno in me vrije deel.. en als je één van de 2 voldoende afsloot telde de andere niet mee op je examen ofzo :). Dus die dag van me examen Meno word dus heeel relaxed :)
|
Citaat:
gr tom |
Citaat:
|
ikzelf heb nooit zoveel problemen gehad met m&o, maar volgens mij is het gewoon het handigste om al die lesbrieven van stoffels (met name Industrie, NV en die ene over de 4p's (ben de naam ff kwijt) een keer goed door te lezen, en dan gewoon te gaan oefenen met examens!
|
Klopt het dat je deze onderwerpen niet hoeft te leren voor het komende examen???
B, Interne organisatie'. C, Rechtsvormen. D, Marketing van niet-commerciële organisaties'. E, Financieel beleid in niet-commerciële organisaties'. G, Verslaggeving door niet-commerciële organisaties. als iemand dit kan uitzoeken graag ;) , toch stuk minder alweer :p |
Citaat:
van C,D,E,G is mij inderdaad wel verteld dat we die niet hoeven te kennen. :D :cool: Dus als iemand ons nog iets meer kan vertellen over de interne organisatie :confused: ? |
Ik weet niet of iedereen dezelfde methode heeft?
Ik heb In Balans, zou iemand misschien duidelijk kunnen zeggen welke hoofdstukken we dus kunne overslaan van de 2 boeken :) (ik ben lui, weet het) alvast bedankt (y) ;) |
Citaat:
|
en als jullie hier dan even wil posten waar die stukken uit "in balans" over gaan, dan vis ik er wel uit of interne verslaggeving niet geleerd hoeft te worden
(y) :rolleyes: alvast bedankt!!!! |
Oh oh wat zijn we weer lui. Ik weet iig dat je van "In Balans" boek 1 hoofdstukken 1 en 3 mag overslaan. Verder weet ik niet waar die "niet commerciele" delen staan in "In balans". Ik vrees dat die domeinen verspreid over de hoofdstukken zijn verdeeld, dus daar moet ik nog ff verder naar zoeken. maar hoofdstuk 1 en 3 is toch alweer iets van 40 blz. minder te leren, altijd handig.
gr Tom |
Ik heb het boek eens doorgespit en kom tot de conclusie dat we kei veel niet hoeven te leren, hier een lijstje, aan de linker kant de stof zoals die staat op kennisnet, rechts de corresponderende hoofdstukken in "in balans":
WEL: Vaardigheden en werkwijzen ( ???) Interne organisatie en personeelsbeleid (Hoofdstuk 2, deel 1) Financiering van activiteiten ( ???) Marketingbeleid (hoofdstuk 7, boek 2) Financieel beleid (hoofdstuk 9/10, deel 2) Informatievoorziening mbv ICT (hoofdstuk 4 gedeelte, boek 2) Externe financiële verslaggeving (hoofdstuk 12/13, boek 2) NIET: Uitgezonderde subdomeinen : Interne organisatie'. (hoofdstuk 1, boek 1) Rechtsvormen. (hoofdstuk 3, boek 1) Marketing niet-commerciële organisaties'. (hoofdstuk 10, boek 2) Financieel beleid niet-comm.organisaties'. (???) Verslaggeving niet-commerciële organisaties. (hoofdstuk 11, boek 2) groetn Tom |
Citaat:
Best raar, voor In Balans moeten we volgens jou dus maar 1 hoofdstuk leren? Dit komt uit jouw stuk naar voren: Wel: Deel I : hst 2 Deel II: hst 4,7,9,10,12,13 Niet: Deel I: 1,3 Deel II: 10,11 |
Hey mensen
Ik heb ook die methode van Stoffels met die lesbriefen, vreselijk onhandig trouwens (n) . Maar ik gebruik eigenlijk hoofdzakelijk samengevat om te leren. Zijn er meer mensen die dat doen of denken jullie dat het niet voldoende :confused: is om alleen samengevat te leren???? grtz |
Citaat:
Inderdaad al een stuk minder, vooral theorie enzo :) |
Citaat:
dat is het zo ongeveer denk ik. deel 1 moet je natuurlijk kennen,samengestelde interest, liquiditeitbg, lifo-fifo,anders zou het wel erg weinig zijn :D . |
Citaat:
ik gebruik samengevat zelf niet, ik heb via via van een aantal lesbrieven een samenvatting, en de rest lees ik nog wel een paar keer door. Het belangrijkste is denk ik dat je gewoon gaat oefenen met oude examens, dan wen je aan de vraagstelling en merk je vanzelf wat het belanrijkste is dat je moet weten. succes (y) |
Citaat:
|
volgens mij heeft het ook niet heel erg veel zin om uren op die theorie te gaan zitten. Ik denk dat je het beste de theorie goed kan doorlezen (2 keer ofzo) en dan gewoon gaan oefenen met examens
|
Eigenlijk is Samengevat M&O alleen maar goed voor de theorievragen, dus bv over marketingbeleid etc. Voor rekenvragen is het eigenlijk veel te beknopt. Het is dan ook veel beter om met veel sommen en vooral oude examen te oefenen.
|
Citaat:
|
Officiële stofomschrijving M&O 2004
http://www.havovwo.nl/vwo/vmo/bestan...oprog04-07.pdf Het cursieve in de PDF hoeft niet en dat houdt het volgende in: - Pagina 5: Interne organistatie (Hoofdstuk 1 Deel I) - Pagina 6: Rechtsvormen (Hoofdstuk 3 Deel I) - Pagina 6: Marketing van niet commerc. organisaties (Hoofdstuk 10 Deel II) - Pagina 7: financieel beleid in niet commerc. organisaties (is al weggelaten In Balans) - Pagina 9: Verslaggeving van niet commerc. organisaties (Hoofdstuk 11 Deel II) - Het hele ICT domein hoeft volgens mij ook niet. Het examen is namelijk gewoon schriftelijk en de stof die behandeld wordt in dit domijn is al compleet behandeld in Deel I. Je houdt dus alleen over van Deel 2: * H7 t/m 9 (puur theorie over marketing) * H12 t/m 15 (balans herhaling en wat simpel rekenwerk) - Verder hoef je alle not-for-profit zooi niet te kennen (Deel 1 paragraaf 6.10 valt dus ook af) Citaat:
|
Het enige waar ik echt problemen mee had, en nu soms nog steeds foutjes in maak is in de interest berekeningen met het maanden tellen.
Dat gehannes met eind/begin van de maand en aantal maanden tellen van hoeveel interest is betaald/ontvangen. Soms zit ik er weer 1 maand naast. Voor de rest is M&O niet zo moeilijk, sta nu een 8.0 dus mag een 3.0 halen. En zo slim ben ik nou ook weer niet (ben ook maar een simpele E&M'er :) ) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Nog precies een weekje mensen :p
Nog niet geleerd voor M&O , maar eens beginnen dan :s |
Citaat:
|
Citaat:
|
die vrolijke vogel leraar van mij, zei dat het het helemaal niet zeker is dat de formules gegeven worden.... terwijll dit op alle oude examens die ik gezien heb, wel zo is... weet iemand waar ik daar info over kan vinden???
|
Citaat:
|
heb vandaag de hele NV uitgebreid doorgenomen, was 4 uur lang bezig..... maar dan snap ik nu ook wel ALLES, en heb alle formules in mn GRM geparkeerd. Nu maar hopen dat het ook echt zo is dat ze er met een tengels vanaf blijven als ik daar zit..... want als ik ze dan kan gebruiken... oehhh gaan we voor de 8 :cool:
|
Ik ben nu helemaal klaar met de stof doornemen voor m&o!!! :) Ben echt blij, netjes op tijd klaar. Ik ga nu morgen een oefenexamen maken om te kijken hoe het met de tijd zit enzo en dan maandag en dinsdag nog wat herhalen uit samengevat en dan moet het lukken.
|
Jullie hebben het over NV en Industrie als belangrijkste onderdelen, welke hoofdstukken zijn dat voor In Balans?
|
Hej schatjes !!
Van het m&O boek in balans, hoef je hoofdstuk 1 t/m 6 van deel 2 ook niet te kennen. Dit gaat namelijk over werken in excel en dat kunnen ze op een examen nooit vragen duss..scheelt toch weer een aantal bladzijdes.. Kusje |
Citaat:
wat je even zou kunnen doen, is op een officiele examensite (bijv. hier ) kijken wat de eindtermen zijn, en daar kan de dan waarschijnlijk zelf bij wel vinden welke hoofdstukken dat bij jou zijn. |
ik was net even aan het zoeken, en dit kwam ik hier tegen (vwo ==> onderwerpen ==> hulpmiddelen ==> rekenmachine)
let op middelste zin en de allllllllllllllllerlaastste zin!!! ------------ De grafische rekenmachine dient te zijn van een door de CEVO goedgekeurd merk en type. Goedgekeurd zijn: - Casio cfx 9850Gplus - Hewlett Packard 38G en 39G - Sharp EL 9600; EL 9650* en EL 9900* - Texas Instruments 83 (Plus) en 83 Plus Silver Edition - Texas Instruments 84 Plus** en 84 Plus Silver Edition** * toegevoegd door de redactie van Het Examenblad, overeenkomstig de septembermededeling. ** toegevoegd op verzoek van de CEVO, 15 januari 2004. Van alle merken zijn ook lagere typen toegestaan. Wel dient daarbij bedacht te worden dat het mogelijk is dat een lager type in een uitzonderlijk geval onvoldoende capaciteit bij een bepaalde vraag blijkt te hebben. Een fabrikant of diens wettige vertegenwoordiger kan een apparaat van een ander merk dan wel ander type voor goedkeuring aan de CEVO voorleggen. De CEVO zal een dergelijk apparaat beoordelen vanuit de gezichtspunten: - passendheid bij de ontwikkeling in de centrale examens; - vermijding van een onbedoeld voordeel voor een kandidaat die een dergelijk apparaat gebruikt. Verder geldt het volgende. a. Een grafische rekenmachine mag tijdens het examen niet op het lichtnet worden aangesloten of met andere apparatuur worden verbonden. b. Het is een kandidaat niet toegestaan tijdens het examen gebruik te maken van de grafische rekenmachine van een andere kandidaat. c. Het is niet nodig dat het geheugen van een grafische rekenmachine wordt gewist voor de aanvang van een zitting van het centraal examen. Als een school een slechtziende kandidaat heeft die noodzakelijke waarnemingen in het afleesvenster niet kan uitvoeren, kan de directeur een maatregel nemen om bij de afname van het examen met deze handicap rekening te houden. Hij deelt deze maatregel mee aan de inspectie. Grafische rekenmachine bij de economische vakken havo/vwo Vanaf het examenjaar 2004 is de grafische rekenmachine ook toegestaan bij de economische vakken havo/vwo. Hieronder de toelichting uit de regeling CEVO-03-199. De GR wordt bij de economische vakken om praktische redenen toegestaan. Vrijwel alle kandidaten hebben een dergelijk apparaat bij wiskunde nodig en zijn er al aan gewend. Op veel scholen wordt de GR bij het schoolexamen gebruikt en het ligt dan voor de hand de GR ook bij het centraal examen te gebruiken. Nodig is het apparaat bij de economische vakken niet. Het examen kan ook heel goed met een gewone rekenmachine gemaakt worden, en de havo CM-kandidaat die geen GR heeft, hoeft er voor het c.e. niet een aan te schaffen. Bij het vak Management en organisatie zal het formuleblad bij het examen verstrekt blijven worden. ---------------- ik heb inmiddels wel een hoop formules in mn grm gezet, opzich nog steeds wel handig want ik heb al wel gemerkt, dat niet alle formules altijd gegeven worden..... maar dit is zeker met economie erg makkelijk, AIQ enzo :) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Wat is het toch een rotvak. :(
|
Wees gegroet. Ik zit hier ook maar eens mijn M&O van aanstaande woensdag voor te bereiden en ik schijn een methode te hebben die niemand heeft (Percent). Maar ik lees hier dat vanalles niet hoeft. Ik werk echter vanuit de samengevat dinges. Hierin staat wel alles geloof ik, weet iemand wat ik hieruit kan overslaan?
Wel maf trouwens dat in die samengevat niet staat was je wel en niet moet kennen voor het ce |
Citaat:
|
Citaat:
|
Heb nu 2 oefenexamens gemaakt en wat moet je ongelovelijk veel lezen. Al die bronnen, het is niet normaal veel. Zelfs voor de kleinste sommetjes. Blegh.
Daarnaast zitten er ook van die hele vervelende algemene vraagjes in die ik telkens net niet weet. Maar op zich valt het wle mee. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29. |