Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2004, 13:58
lenin
lenin is offline
Ik ben aan het leren voor mijn eindexamen VWO M&O en ben daarom op zoek naar samenvattingen die aansluiten bij de Methode Stoffels (lesbriefen van o.a. de stichting, eenmanszaak, industrie) Het lijkt wel of ze niet bestaan want ik kan niks vinden via Scholieren.com en Google.nl Heb jij toch samenvattingen liggen? Mail ze me aub! Je zou me eennorm helpen

postvoorjd@hotmail.com
Advertentie
Oud 02-04-2004, 14:33
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb ook die methode maar ik heb er geen samenvattingen van gemaakt. Ik denk dat samenvattingen op internet heel moeilijk te vinden zijn omdat er volgens mij niet veel gewerkt wordt met die methode. Ik heb zelf samengevat gekocht voor m&o en ik vind dat daar alles wel overzichtelijk instaat, misschien is dat ook wat voor jou?
Oud 02-04-2004, 15:29
funkypunk
funkypunk is offline
ik heb het gewoon gekocht
Oud 02-04-2004, 15:32
lenin
lenin is offline
Het boekje samengevat heb ik ook gekocht maar ik hoopte dat er ook nog samenvattingen zouden zijn die aansluiten op de methode m ernaast te gebruiken. toch bedankt alvast
Oud 02-04-2004, 16:17
Myris
Myris is offline
Ze zullen er vast wel ergens zijn. Maar ik heb ook gewoon samengevat gekocht, wat wel weer heel goed aansluit bij de methode "in balans".
Oud 02-04-2004, 16:53
ELDIEGO
ELDIEGO is offline
wij hebben ook stoffels, zo eel is dat niet, zou gewoon alles lezen en vervolgens de lbelangrijkste punten voor de examens nog eens doornemen
Oud 07-04-2004, 10:10
Autolycus
Autolycus is offline
Ik heb misschien wel een oplossing oor jullie. Ik zit zelf in 6VWo en merkte dat veel mensen behoefte hadden aan goede samenvattingen en boekverslagen voor het laatste jaar. Daarom ben ik begonnen met Examenhulp.tk Deze bevat, al zeg ik het zelf, goede kwaliteit boekverslagen met tekstbewijzen motieven thema's volledig uitgewerkt op niveau van 6VWO.
om terug te komen op de samenvatting M&O, die is beschikbaar op mijn site, kijk maar.

greetz Autolycus
Oud 15-04-2004, 16:12
Hyphen
Hyphen is offline
vinden jullie het ook niet irritant dat er maar zo weinig examens beschikbaar zijn voor M&O?? Ik heb zo langzamerhand alles al gemaakt.. (wij krijgen bij onze tentamens letterlijke examenopgaven..) Ik heb morgen een herkansing.. en ik weet egt niet wat ik nog moet gaan maken.. snik.
Oud 22-04-2004, 10:48
Dr. Durrr
Dr. Durrr is offline
M&O is ook totaal onboeiend voor het examen.. Ik weet niet hoe dat bij jullie op school geregeld is maar bij ons kan je Meno schrappen als je er een onvoldoende voor staat.. Was iets met teveel uren in het vrije deel ofzo.. en ik heb informatica en Meno in me vrije deel.. en als je één van de 2 voldoende afsloot telde de andere niet mee op je examen ofzo . Dus die dag van me examen Meno word dus heeel relaxed
Oud 22-04-2004, 13:07
Autolycus
Autolycus is offline
Citaat:
Zlatani10 schreef op 22-04-2004 @ 11:48 :
M&O is ook totaal onboeiend voor het examen.. Ik weet niet hoe dat bij jullie op school geregeld is maar bij ons kan je Meno schrappen als je er een onvoldoende voor staat.. Was iets met teveel uren in het vrije deel ofzo.. en ik heb informatica en Meno in me vrije deel.. en als je één van de 2 voldoende afsloot telde de andere niet mee op je examen ofzo . Dus die dag van me examen Meno word dus heeel relaxed
Tuurlijk als je het kan laten vallen is er niets aan de hand. het probleem bij mij is echter dat ik al aan het minimum aantal uren zit . Ik heb alleen MO als extra vak gekozen. Ik kan het dus NIET laten vallen, en das wat minder. Maarja het zit niet in mijn profieldeel, dus een vijf meer of minder maakt niet echt veel uit, je mag er 3 staan ofzo.
gr tom
Oud 22-04-2004, 13:57
Verwijderd
Citaat:
Autolycus schreef op 22-04-2004 @ 14:07 :
Tuurlijk als je het kan laten vallen is er niets aan de hand. het probleem bij mij is echter dat ik al aan het minimum aantal uren zit . Ik heb alleen MO als extra vak gekozen. Ik kan het dus NIET laten vallen, en das wat minder. Maarja het zit niet in mijn profieldeel, dus een vijf meer of minder maakt niet echt veel uit, je mag er 3 staan ofzo.
gr tom
twee onvoldoendes dacht ik, waarvan er slechts 1 in het profieldeel mag
Oud 04-05-2004, 21:34
dwight88
dwight88 is offline
ikzelf heb nooit zoveel problemen gehad met m&o, maar volgens mij is het gewoon het handigste om al die lesbrieven van stoffels (met name Industrie, NV en die ene over de 4p's (ben de naam ff kwijt) een keer goed door te lezen, en dan gewoon te gaan oefenen met examens!
Oud 05-05-2004, 19:53
Kezmenneke
Kezmenneke is offline
Klopt het dat je deze onderwerpen niet hoeft te leren voor het komende examen???

B, Interne organisatie'.
C, Rechtsvormen.
D, Marketing van niet-commerciële organisaties'.
E, Financieel beleid in niet-commerciële organisaties'.
G, Verslaggeving door niet-commerciële organisaties.

als iemand dit kan uitzoeken graag , toch stuk minder alweer
Oud 05-05-2004, 19:59
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Kezmenneke schreef op 05-05-2004 @ 20:53 :
Klopt het dat je deze onderwerpen niet hoeft te leren voor het komende examen???

B, Interne organisatie'.
C, Rechtsvormen.
D, Marketing van niet-commerciële organisaties'.
E, Financieel beleid in niet-commerciële organisaties'.
G, Verslaggeving door niet-commerciële organisaties.

als iemand dit kan uitzoeken graag , toch stuk minder alweer
Alleen van B. Interne organisatie weet ik niks.....

van C,D,E,G is mij inderdaad wel verteld dat we die niet hoeven te kennen.

Dus als iemand ons nog iets meer kan vertellen over de interne organisatie ?
Oud 05-05-2004, 20:04
Kezmenneke
Kezmenneke is offline
Ik weet niet of iedereen dezelfde methode heeft?
Ik heb In Balans, zou iemand misschien duidelijk kunnen zeggen welke hoofdstukken we dus kunne overslaan van de 2 boeken (ik ben lui, weet het) alvast bedankt
Oud 05-05-2004, 20:51
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Kezmenneke schreef op 05-05-2004 @ 21:04 :
Ik weet niet of iedereen dezelfde methode heeft?
Ik heb In Balans, zou iemand misschien duidelijk kunnen zeggen welke hoofdstukken we dus kunne overslaan van de 2 boeken (ik ben lui, weet het) alvast bedankt
Dat wil ik ook wel weten ja!
Oud 05-05-2004, 21:03
dwight88
dwight88 is offline
en als jullie hier dan even wil posten waar die stukken uit "in balans" over gaan, dan vis ik er wel uit of interne verslaggeving niet geleerd hoeft te worden

alvast bedankt!!!!
Oud 06-05-2004, 09:46
Autolycus
Autolycus is offline
Oh oh wat zijn we weer lui. Ik weet iig dat je van "In Balans" boek 1 hoofdstukken 1 en 3 mag overslaan. Verder weet ik niet waar die "niet commerciele" delen staan in "In balans". Ik vrees dat die domeinen verspreid over de hoofdstukken zijn verdeeld, dus daar moet ik nog ff verder naar zoeken. maar hoofdstuk 1 en 3 is toch alweer iets van 40 blz. minder te leren, altijd handig.
gr Tom
Oud 06-05-2004, 11:46
Autolycus
Autolycus is offline
Ik heb het boek eens doorgespit en kom tot de conclusie dat we kei veel niet hoeven te leren, hier een lijstje, aan de linker kant de stof zoals die staat op kennisnet, rechts de corresponderende hoofdstukken in "in balans":

WEL:
Vaardigheden en werkwijzen ( ???)
Interne organisatie en personeelsbeleid (Hoofdstuk 2, deel 1)
Financiering van activiteiten ( ???)
Marketingbeleid (hoofdstuk 7, boek 2)
Financieel beleid (hoofdstuk 9/10, deel 2)
Informatievoorziening mbv ICT (hoofdstuk 4 gedeelte, boek 2)
Externe financiële verslaggeving (hoofdstuk 12/13, boek 2)

NIET:
Uitgezonderde subdomeinen :
Interne organisatie'. (hoofdstuk 1, boek 1)
Rechtsvormen. (hoofdstuk 3, boek 1)
Marketing niet-commerciële organisaties'. (hoofdstuk 10, boek 2)
Financieel beleid niet-comm.organisaties'. (???)
Verslaggeving niet-commerciële organisaties. (hoofdstuk 11, boek 2)

groetn Tom
Oud 06-05-2004, 13:52
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Autolycus schreef op 06-05-2004 @ 12:46 :
Ik heb het boek eens doorgespit en kom tot de conclusie dat we kei veel niet hoeven te leren, hier een lijstje, aan de linker kant de stof zoals die staat op kennisnet, rechts de corresponderende hoofdstukken in "in balans":

WEL:
Vaardigheden en werkwijzen ( ???)
Interne organisatie en personeelsbeleid (Hoofdstuk 2, deel 1)
Financiering van activiteiten ( ???)
Marketingbeleid (hoofdstuk 7, boek 2)
Financieel beleid (hoofdstuk 9/10, deel 2)
Informatievoorziening mbv ICT (hoofdstuk 4 gedeelte, boek 2)
Externe financiële verslaggeving (hoofdstuk 12/13, boek 2)

NIET:
Uitgezonderde subdomeinen :
Interne organisatie'. (hoofdstuk 1, boek 1)
Rechtsvormen. (hoofdstuk 3, boek 1)
Marketing niet-commerciële organisaties'. (hoofdstuk 10, boek 2)
Financieel beleid niet-comm.organisaties'. (???)
Verslaggeving niet-commerciële organisaties. (hoofdstuk 11, boek 2)

groetn Tom

Best raar, voor In Balans moeten we volgens jou dus maar 1 hoofdstuk leren?

Dit komt uit jouw stuk naar voren:
Wel:
Deel I : hst 2
Deel II: hst 4,7,9,10,12,13

Niet:
Deel I: 1,3
Deel II: 10,11
Oud 06-05-2004, 15:27
Kimmie86
Kimmie86 is offline
Hey mensen

Ik heb ook die methode van Stoffels met die lesbriefen, vreselijk onhandig trouwens . Maar ik gebruik eigenlijk hoofdzakelijk samengevat om te leren. Zijn er meer mensen die dat doen of denken jullie dat het niet voldoende is om alleen samengevat te leren????

grtz
Oud 06-05-2004, 23:58
Kezmenneke
Kezmenneke is offline
Citaat:
Autolycus schreef op 06-05-2004 @ 12:46 :

Kerel bedankt dat je dat ieder geval ff uitgezocht hebt.
Inderdaad al een stuk minder, vooral theorie enzo
Oud 07-05-2004, 00:03
Kezmenneke
Kezmenneke is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 06-05-2004 @ 14:52 :

Gewoon alles behalve van deel 1: hfd 1 en 3 en van deel 2: computerhoofdstukken en hfd 10,11
dat is het zo ongeveer denk ik.

deel 1 moet je natuurlijk kennen,samengestelde interest, liquiditeitbg, lifo-fifo,anders zou het wel erg weinig zijn .
Oud 07-05-2004, 08:51
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Kimmie86 schreef op 06-05-2004 @ 16:27 :
Hey mensen

Ik heb ook die methode van Stoffels met die lesbriefen, vreselijk onhandig trouwens . Maar ik gebruik eigenlijk hoofdzakelijk samengevat om te leren. Zijn er meer mensen die dat doen of denken jullie dat het niet voldoende is om alleen samengevat te leren????

grtz

ik gebruik samengevat zelf niet, ik heb via via van een aantal lesbrieven een samenvatting, en de rest lees ik nog wel een paar keer door. Het belangrijkste is denk ik dat je gewoon gaat oefenen met oude examens, dan wen je aan de vraagstelling en merk je vanzelf wat het belanrijkste is dat je moet weten.

succes
Oud 07-05-2004, 08:55
Autolycus
Autolycus is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 06-05-2004 @ 14:52 :

Dit komt uit jouw stuk naar voren:
Wel:
Deel I : hst 2
Deel II: hst 4,7,9,10,12,13

Niet:
Deel I: 1,3
Deel II: 10,11
Ik weet dat het vaag is, maar die stof komt rechtstreeks van kennisnet.nl ik heb alleen de bijbehorende hoofdstukken erbij gezocht. Maar let wel op: VAARDIGHEDEN EN WERKWIJZEN bijvoorbeeld dat is geen apart hoofdstuk. Dat zal dus over interestberekeningen gaan enzo. Wat ik ga leren is iig wat ik daar boven heb neergezet en daarbij nog de hoofdstukken met belangrijke berekeningen. Maar verder ga ik niet meer theorie leren dan van dat lijstje.
Advertentie
Oud 07-05-2004, 11:53
dwight88
dwight88 is offline
volgens mij heeft het ook niet heel erg veel zin om uren op die theorie te gaan zitten. Ik denk dat je het beste de theorie goed kan doorlezen (2 keer ofzo) en dan gewoon gaan oefenen met examens
Oud 10-05-2004, 20:56
@Moon
@Moon is offline
Eigenlijk is Samengevat M&O alleen maar goed voor de theorievragen, dus bv over marketingbeleid etc. Voor rekenvragen is het eigenlijk veel te beknopt. Het is dan ook veel beter om met veel sommen en vooral oude examen te oefenen.
Oud 10-05-2004, 21:02
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
@Moon schreef op 10-05-2004 @ 21:56 :
Eigenlijk is Samengevat M&O alleen maar goed voor de theorievragen, dus bv over marketingbeleid etc. Voor rekenvragen is het eigenlijk veel te beknopt. Het is dan ook veel beter om met veel sommen en vooral oude examen te oefenen.
ik heb vorige week een proefexamen gemaakt. Natuurlijk moet je de theorie wel weten, maar er ligt wel heel erg veel nadruk op de rekenvragen. (en daar ben ik best wel blij mee )
Oud 11-05-2004, 19:24
Yokozuna
Yokozuna is offline
Officiële stofomschrijving M&O 2004

http://www.havovwo.nl/vwo/vmo/bestan...oprog04-07.pdf

Het cursieve in de PDF hoeft niet en dat houdt het volgende in:

- Pagina 5: Interne organistatie (Hoofdstuk 1 Deel I)
- Pagina 6: Rechtsvormen (Hoofdstuk 3 Deel I)
- Pagina 6: Marketing van niet commerc. organisaties (Hoofdstuk 10 Deel II)
- Pagina 7: financieel beleid in niet commerc. organisaties (is al weggelaten In Balans)
- Pagina 9: Verslaggeving van niet commerc. organisaties (Hoofdstuk 11 Deel II)
- Het hele ICT domein hoeft volgens mij ook niet. Het examen is namelijk gewoon schriftelijk en de stof die behandeld wordt in dit domijn is al compleet behandeld in Deel I.
Je houdt dus alleen over van Deel 2:
* H7 t/m 9 (puur theorie over marketing)
* H12 t/m 15 (balans herhaling en wat simpel rekenwerk)
- Verder hoef je alle not-for-profit zooi niet te kennen (Deel 1 paragraaf 6.10 valt dus ook af)

Citaat:
Eigenlijk is Samengevat M&O alleen maar goed voor de theorievragen, dus bv over marketingbeleid etc.
En gezien bij M&O examens de meeste punten te behalen zijn op reken/toepaswerk is Samengevat M&O dus een slechte voorbereiding

Laatst gewijzigd op 12-05-2004 om 10:51.
Oud 11-05-2004, 20:04
Yokozuna
Yokozuna is offline
Het enige waar ik echt problemen mee had, en nu soms nog steeds foutjes in maak is in de interest berekeningen met het maanden tellen.

Dat gehannes met eind/begin van de maand en aantal maanden tellen van hoeveel interest is betaald/ontvangen. Soms zit ik er weer 1 maand naast. Voor de rest is M&O niet zo moeilijk, sta nu een 8.0 dus mag een 3.0 halen. En zo slim ben ik nou ook weer niet (ben ook maar een simpele E&M'er )
Oud 11-05-2004, 20:37
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Yokozuna schreef op 11-05-2004 @ 21:04 :
Het enige waar ik echt problemen mee had, en nu soms nog steeds foutjes in maak is in de interest berekeningen met het maanden tellen.
Maak in dat geval altijd een tijdslijntje en als het dus om maanden gaat, geef daar dan ook de maanden op aan en niet de jaren zodat je voor jezelf echt een overzicht hebt. De correctoren van je examen kunnen dan ook zien dat je wel in de goede richting gedacht hebt.
Oud 12-05-2004, 09:34
Yokozuna
Yokozuna is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 11-05-2004 @ 21:37 :
Maak in dat geval altijd een tijdslijntje en als het dus om maanden gaat, geef daar dan ook de maanden op aan en niet de jaren zodat je voor jezelf echt een overzicht hebt. De correctoren van je examen kunnen dan ook zien dat je wel in de goede richting gedacht hebt.
Doe ik ook altijd en zo is het ons ook geleerd, maarja. Ach, niet het hele examen gaat erover

Laatst gewijzigd op 12-05-2004 om 09:36.
Oud 12-05-2004, 21:43
Kezmenneke
Kezmenneke is offline
Nog precies een weekje mensen
Nog niet geleerd voor M&O , maar eens beginnen dan
Oud 13-05-2004, 08:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Kezmenneke schreef op 12-05-2004 @ 22:43 :
Nog precies een weekje mensen
Nog niet geleerd voor M&O , maar eens beginnen dan
Ik ben ook nog niet zo lang van tevoren begonnen maar zoveel tijd heb ik niet nodig voor m&o, ik moet vandaag nog de lesbrief de NV doen en morgen de lesbrief de Industrie, dan nog wat oefenexamens maken en dan ben ik klaar terwijl ik toch pas maandag echt serieus begonnen ben. Dus het moet nog best lukken hoor!
Oud 13-05-2004, 16:12
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 13-05-2004 @ 09:45 :
Ik ben ook nog niet zo lang van tevoren begonnen maar zoveel tijd heb ik niet nodig voor m&o, ik moet vandaag nog de lesbrief de NV doen en morgen de lesbrief de Industrie, dan nog wat oefenexamens maken en dan ben ik klaar terwijl ik toch pas maandag echt serieus begonnen ben. Dus het moet nog best lukken hoor!
mn leraar m&o zei dat als je NV & Industrie onder de knie hebt, je al een 6 moet kunnen halen. Daarnaast idd gewoon heel veel rekenen...... en van theorie waren de verschillende marketingmanieren en de 4P's erg belangrijk....
Oud 14-05-2004, 12:33
dwight88
dwight88 is offline
die vrolijke vogel leraar van mij, zei dat het het helemaal niet zeker is dat de formules gegeven worden.... terwijll dit op alle oude examens die ik gezien heb, wel zo is... weet iemand waar ik daar info over kan vinden???
Oud 14-05-2004, 14:22
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 13-05-2004 @ 17:12 :
mn leraar m&o zei dat als je NV & Industrie onder de knie hebt, je al een 6 moet kunnen halen. Daarnaast idd gewoon heel veel rekenen...... en van theorie waren de verschillende marketingmanieren en de 4P's erg belangrijk....
Het valt mij idd op dat er best veel van marketing gevraagd wordt bij het examen en dat zijn vaak theorievragen die je - als je goed geleerd hebt - zo kunt beantwoorden dus het is zonde als je die punten misloopt. NV en Industrie gaan bij mij vrij goed, had voor de SE van de NV een 6.9 en voor de SE van de Industrie een 7.2 dus dat hoef ik alleen nog maar even goed door te lezen en mee te oefenen.
Oud 15-05-2004, 13:10
dwight88
dwight88 is offline
heb vandaag de hele NV uitgebreid doorgenomen, was 4 uur lang bezig..... maar dan snap ik nu ook wel ALLES, en heb alle formules in mn GRM geparkeerd. Nu maar hopen dat het ook echt zo is dat ze er met een tengels vanaf blijven als ik daar zit..... want als ik ze dan kan gebruiken... oehhh gaan we voor de 8
Oud 15-05-2004, 13:37
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben nu helemaal klaar met de stof doornemen voor m&o!!! Ben echt blij, netjes op tijd klaar. Ik ga nu morgen een oefenexamen maken om te kijken hoe het met de tijd zit enzo en dan maandag en dinsdag nog wat herhalen uit samengevat en dan moet het lukken.
Oud 15-05-2004, 22:08
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Jullie hebben het over NV en Industrie als belangrijkste onderdelen, welke hoofdstukken zijn dat voor In Balans?
Oud 16-05-2004, 09:24
lenkje
lenkje is offline
Hej schatjes !!

Van het m&O boek in balans, hoef je hoofdstuk 1 t/m 6 van deel 2 ook niet te kennen. Dit gaat namelijk over werken in excel en dat kunnen ze op een examen nooit vragen duss..scheelt toch weer een aantal bladzijdes..
Kusje
Oud 16-05-2004, 09:30
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 15-05-2004 @ 23:08 :
Jullie hebben het over NV en Industrie als belangrijkste onderdelen, welke hoofdstukken zijn dat voor In Balans?
geen idee, heb de lesbrieven, ik heb balans niet nog een keer extra erbij in huis
wat je even zou kunnen doen, is op een officiele examensite (bijv. hier ) kijken wat de eindtermen zijn, en daar kan de dan waarschijnlijk zelf bij wel vinden welke hoofdstukken dat bij jou zijn.
Oud 16-05-2004, 09:49
dwight88
dwight88 is offline
ik was net even aan het zoeken, en dit kwam ik hier tegen (vwo ==> onderwerpen ==> hulpmiddelen ==> rekenmachine)

let op middelste zin en de allllllllllllllllerlaastste zin!!!

------------
De grafische rekenmachine dient te zijn van een door de CEVO goedgekeurd merk en type.

Goedgekeurd zijn:
- Casio cfx 9850Gplus
- Hewlett Packard 38G en 39G
- Sharp EL 9600; EL 9650* en EL 9900*
- Texas Instruments 83 (Plus) en 83 Plus Silver Edition
- Texas Instruments 84 Plus** en 84 Plus Silver Edition**
* toegevoegd door de redactie van Het Examenblad, overeenkomstig de septembermededeling.
** toegevoegd op verzoek van de CEVO, 15 januari 2004.

Van alle merken zijn ook lagere typen toegestaan. Wel dient daarbij bedacht te worden dat het mogelijk is dat een lager type in een uitzonderlijk geval onvoldoende capaciteit bij een bepaalde vraag blijkt te hebben.
Een fabrikant of diens wettige vertegenwoordiger kan een apparaat van een ander merk dan wel ander type voor goedkeuring aan de CEVO voorleggen. De CEVO zal een dergelijk apparaat beoordelen vanuit de gezichtspunten:
- passendheid bij de ontwikkeling in de centrale examens;
- vermijding van een onbedoeld voordeel voor een kandidaat die een dergelijk apparaat gebruikt.

Verder geldt het volgende.
a. Een grafische rekenmachine mag tijdens het examen niet op het lichtnet worden aangesloten of met andere apparatuur worden verbonden.
b. Het is een kandidaat niet toegestaan tijdens het examen gebruik te maken van de grafische rekenmachine van een andere kandidaat.
c. Het is niet nodig dat het geheugen van een grafische rekenmachine wordt gewist voor de aanvang van een zitting van het centraal examen.

Als een school een slechtziende kandidaat heeft die noodzakelijke waarnemingen in het afleesvenster niet kan uitvoeren, kan de directeur een maatregel nemen om bij de afname van het examen met deze handicap rekening te houden. Hij deelt deze maatregel mee aan de inspectie.

Grafische rekenmachine bij de economische vakken havo/vwo

Vanaf het examenjaar 2004 is de grafische rekenmachine ook toegestaan bij de economische vakken havo/vwo. Hieronder de toelichting uit de regeling CEVO-03-199.

De GR wordt bij de economische vakken om praktische redenen toegestaan. Vrijwel alle kandidaten hebben een dergelijk apparaat bij wiskunde nodig en zijn er al aan gewend. Op veel scholen wordt de GR bij het schoolexamen gebruikt en het ligt dan voor de hand de GR ook bij het centraal examen te gebruiken. Nodig is het apparaat bij de economische vakken niet. Het examen kan ook heel goed met een gewone rekenmachine gemaakt worden, en de havo CM-kandidaat die geen GR heeft, hoeft er voor het c.e. niet een aan te schaffen.
Bij het vak Management en organisatie zal het formuleblad bij het examen verstrekt blijven worden.

----------------

ik heb inmiddels wel een hoop formules in mn grm gezet, opzich nog steeds wel handig want ik heb al wel gemerkt, dat niet alle formules altijd gegeven worden..... maar dit is zeker met economie erg makkelijk, AIQ enzo
Oud 16-05-2004, 19:59
Yokozuna
Yokozuna is offline
Citaat:
lenkje schreef op 16-05-2004 @ 10:24 :
Hej schatjes !!

Van het m&O boek in balans, hoef je hoofdstuk 1 t/m 6 van deel 2 ook niet te kennen. Dit gaat namelijk over werken in excel en dat kunnen ze op een examen nooit vragen duss..scheelt toch weer een aantal bladzijdes..
Kusje
Was al gezegd:
Citaat:
Het hele ICT domein hoeft volgens mij ook niet. Het examen is namelijk gewoon schriftelijk en de stof die behandeld wordt in dit domijn is al compleet behandeld in Deel I.
Citaat:
ik heb inmiddels wel een hoop formules in mn grm gezet, opzich nog steeds wel handig want ik heb al wel gemerkt, dat niet alle formules altijd gegeven worden..... maar dit is zeker met economie erg makkelijk, AIQ enzo
Nee, want niet alle formules staan op het formule blad. Is dus geen goede basis, gewoon in je GR zetten.

Laatst gewijzigd op 16-05-2004 om 20:03.
Oud 16-05-2004, 20:14
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Wat is het toch een rotvak.
Oud 16-05-2004, 20:17
wouterq
wouterq is offline
Wees gegroet. Ik zit hier ook maar eens mijn M&O van aanstaande woensdag voor te bereiden en ik schijn een methode te hebben die niemand heeft (Percent). Maar ik lees hier dat vanalles niet hoeft. Ik werk echter vanuit de samengevat dinges. Hierin staat wel alles geloof ik, weet iemand wat ik hieruit kan overslaan?
Wel maf trouwens dat in die samengevat niet staat was je wel en niet moet kennen voor het ce
Oud 16-05-2004, 20:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
wouterq schreef op 16-05-2004 @ 21:17 :
Wees gegroet. Ik zit hier ook maar eens mijn M&O van aanstaande woensdag voor te bereiden en ik schijn een methode te hebben die niemand heeft (Percent). Maar ik lees hier dat vanalles niet hoeft. Ik werk echter vanuit de samengevat dinges. Hierin staat wel alles geloof ik, weet iemand wat ik hieruit kan overslaan?
Wel maf trouwens dat in die samengevat niet staat was je wel en niet moet kennen voor het ce
Volgens mij kan je alles over non-profitorganisaties overslaan uit Samengevat. Ook hoef je niets te weten over lijnstaforganisaties en die andere dingen die daar bij horen waarvan ik de naam al niet eens meer weet. Uhm verder weet ik eigenlijk niet goed wat je nog meer kan overslaan, misschien dat iemand me aan kan vullen.
Oud 16-05-2004, 20:53
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Yokozuna schreef op 16-05-2004 @ 20:59 :
Was al gezegd:

Nee, want niet alle formules staan op het formule blad. Is dus geen goede basis, gewoon in je GR zetten.
natuurlijk zet ik er voor de zekerheid ook wil dingen in, maar ik vind de formulekaar echt wel een goede basis, voor bijvoorbeeld die grote formule voor de contante waarde. (al kan ik die zo onderhand ook wel bijna dromen ) Maar voor dingen als het verkoopresultaat hoeven ze voor mij de formule niet meer neer te zetten.... afzet x (verkoopprijs - kostprijs)
Oud 17-05-2004, 18:12
øskar
øskar is offline
Heb nu 2 oefenexamens gemaakt en wat moet je ongelovelijk veel lezen. Al die bronnen, het is niet normaal veel. Zelfs voor de kleinste sommetjes. Blegh.
Daarnaast zitten er ook van die hele vervelende algemene vraagjes in die ik telkens net niet weet. Maar op zich valt het wle mee.
Oud 17-05-2004, 19:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
øskar schreef op 17-05-2004 @ 19:12 :
Heb nu 2 oefenexamens gemaakt en wat moet je ongelovelijk veel lezen. Al die bronnen, het is niet normaal veel. Zelfs voor de kleinste sommetjes. Blegh.
Daarnaast zitten er ook van die hele vervelende algemene vraagjes in die ik telkens net niet weet. Maar op zich valt het wle mee.
Het is slim om eerst te kijken wat de vraag is zodat je niet eerst allemaal dingen zit door te lezen die je helemaal niet nodig hebt en daarna kan je gericht gaan zoeken naar de informatie die je nodig hebt, dat bespaart je ook een hoop tijd.

Regels voor berichten