![]() |
Illegale cijferbepaling FA en DU op Dominicus College Nijmegen
Ik weet zeker dat het niet normaal is: Bij ons op school word het eindcijfer van frans en duits bepaald door, let wel, slechts een cijfer. We hebben deze 2 weken de laatste schoolexamens, inc. Frans en Duits. De cijfers die we voor deze vakken halen is tegelijk ons eindcijfer. Ik ken een aantal leerlingen op andere scholen en die hebben wel hun punt gebaseerd op meerdere punten. Volgens mij is het zelfs niet eens toegestaan om het zo te regelen. Weet iemand hier meer over, en hoe is het bij jouw op school geregeld?
gr Autolycus |
bij mij:
frans: 2 cijfers duits: 3 cijfers |
bij ons is het voor allebei drie cijfers. eentje lijkt me idd een beetje raar. maar ik heb geen idee of dat wettelijk geregeld is.
|
Dit gaat niet over het centraal eindexamen en dus hoort het hier niet. Ik denk dat deze het best op S&S past.
Overigens is dit helemaal niet illegaal volgens mij, want ik ken veel meer scholen waarbij frans1 en duits1 met één enkele toets wordt afgesloten. Dat het vervelend is ben ik met je eens, maar volgens mij is er niks illegaals aan. |
Bij ons zijn fa1 en du1 gebaseerd op 5 periodecijfers maaarrrr
er waren er een paar bij die fa en/of du hadden afgesloten ment een 5 of n 4 en die mochten één vak herkansen en die herkansing gold dan als examencijfer , afgerond op helen... Dus ik weet niet wet er illgaal aan is.... grtz |
Bij ons werd Duits 1 ook afgesloten met één cijfer, maar als het met de gewone toetsen erbij hoger uitviel, werden die ook meegeteld. Voor Frans 1 waren er 2 toetsen. Illegaal lijkt het me niet.
|
Hier in Boxmeer:
fa1: - luistervaardigheid 25% - schrijfvaardigheid 25% - leesvaardigheid 50% du1 - spreekvaardigheid 25% - spreekbeurt 25% - leesvaardigheid 50% Dus wel degelijk gebaseerd op meerdere punten. Ik betwijfel echter of het echt vast staat dat het uit meerdere punten moet bestaan. Het is inmiddels (bij ons iig niet) geen Centraal Examen en de school kan het dus zelf invullen. |
bij mij op school
1e DT: 25% 2e DT: 25% 3e DT: 50% geld voor Frans1 en Duits1 |
Citaat:
En wij hebben ook wat iemand hierboven beschreef. Aan het eind van 6vwo mogen wij één vak kiezen dat we al hebben afgesloten en dat vak mag je in z'n geheel herkansen. Het gaat dan dus over du1, fa1, gs1, ma1, anw en bi1 (ik weet niet of literatuur ook mag). |
Bij mij op school werden tot vorig jaar voor zowel Frans 1 als Duits 1 twee toetsen gegeven. Beide leesvaardigheid. Het gemiddelde van die twee cijfers bepaalde dan je eindcijfer voor op je examenlijst. Omdat de eerste toets van Duits slecht was gemaakt werd er een beetje gerommeld met de cijfers door een extra toets in te plannen.
Sinds dit jaar is het veranderd, want nu hebben beide deelvakken de invulling van het gehele vak. En daarbij worden er voor elk vak 3 SE-toetsen gegeven. |
Bij mij op school(vwo):
Frans: SE: 5v luisteren 10% spreken 10% 6v schrijven 33% luisteren 24% spreken 23% + ------- 100% CE: schrijven 100% (uiteindelijk dus 50%) Duits: Se: 5v luisteren 10% spreken 10% 6v schrijven 15% luisteren 23% schrijven 18% spreken 24% + ------- 100% Ce: schrijven 100% (uiteindelijk ook 50%) |
Citaat:
|
Citaat:
Zij moeten het dan invullen naar de standaard die zij het verstandigst vinden. En zij kiezen dus voor deze. Denk nou niet dat ze je een hak proberen te zetten, want zij hebben er alleen maar baat bij om jou zo snel mogelijk van die school te knikkeren en als zij denken dat dat zo lukt, so be it! Dan moet je er maar op rekenen dat dat zo is... En kom niet aan met verhalen over een slechte dag etc. want dat is gewoon onzin, slechte dagen bestaan met dit soort vaardigheden niet, wel bij natuurkunde en wiskunde, bijvoorbeeld. Daarnaast is het hier de verantwoordelijkheid van de school en als jij met goede argumenten komt waarom jij vindt dat jij die 5 op je examen niet verdient, kun je daar rustig mee naar ze toestappen. En ik ken het dominicus best wel een beetje, die zijn best bereid om daarover te praten (hoewel ik het een kutschool vind, maar dat terzijde)... Dus, als jij deze verneukt en je denkt dat dat echt veel beter moet kunnen, gewoon naar je leraar, mentor, conrector, whatever! |
Het schoolexamen Frans 1 en Duits 1 bestaat bij ons uit 1 toets, en die toets bestaat uit een aantal vragen (meerkeuze en open) die over de teksten gaan. (geen woordjes, grammatica o.i.d)
(Wij hebben het hele jaar wel toetsen gehad voor Frans 1 en Duits 1, maar die telden alleen mee voor het rapport. En je moet minimaal een 5,5 staan om examen te mogen doen) |
Duits 1 wordt bij ons in de 4e afgesloten. Het SE-cijfer Duits 1 wordt bepaald door 2 repetities, 1 tentamen en 1 CITO-luistertoets. Repetities tellen 1x mee, tentamen 2x, en als ik me niet vergis de CITO-toets een keer of 6. Het gemiddelde bepaalt je eindcijfer Duits 1, dus ook je examencijfer. Als je Duits 2 hebt (net zoals ik, Duits 2 start in de 5e) ligt het geloof ik wat anders, maar dat weet ik niet precies.
|
Citaat:
|
Zoals ik het nu zie, ben ik samen met mijn medeleerlingen hard genaaid door de school. Omdat het niet wettelijk is verplicht mogen ze zelf bepalen waar het eindcijfer op gebaseerd wordt. De meeste mensen hebben bij frans en duits minimaal 2 toetsen die het eindcijfer bepalen, en wij maar weer eentje. Naja, dan ga ik wel weer klagen bij het LAKS of ik stuur gewoon een bezwaarbrief naar school, met handtekeningen van iedereen erop :D
Dank u allen voor de reacties, mijn vermoedens zijn bevestigd. greetz Autolycus |
Citaat:
Laat hem of haar met argumenten komen waarom ze denken dat dit het beste systeem is, dan kun jij vertellen waarom je het niet ziet zitten. Maar waarschijnlijk heb je gewoon herkansingen en herexamens om zo'n cijfer op te krikken hoor... Ik zeg niet dat je daarom niet naar je bestuur moet stappen, maar zo'n ramp is dit niet... |
ik heb dan duits1, havo, en ik heb het vorige week afgesloten.
1 luistertoets (landelijk? CITO) 1 mondeling (met 2 anderen samen dialoogjes voorlezen, tekst voorlezen en dan krijg je ook nog een briefje waarop een paar situaties staan en die moet je dan zeg maar vertalen in het duits, dus hoe jij jezelf in die situaties zou redden enzo) nou dat was het! afgesloten met 6,5! whoo hoo! |
Wij hebben voor Frans1:
Periode 1 - Luistervaardigheid - Schrijfvaardigheid - Leesvaardigheid Periode 2 - Luistervaardigheid - Schrijfvaardigheid - Leesvaardigheid - Mondelinge vaardigheid Periode 3 - Luistervaardigheid - Schrijfvaardigheid - Leesvaardigheid Periode 4 - Luistervaardigheid - Schrijfvaardigheid - Leesvaardigheid - Mondelinge vaardigheid Laatste periode telt het meest mee, eerste het minst. Bij Duits ligt het een beetje rommeliger. Daar krijgen we gewoon proefwerken en So's door elkaar heen, daar zit eigenlijk geen duidelijke lijn in! :s Woow, dat zijn eigenlijk behoorlijk veel punten! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Bij mij is het ook duits 1 en frans 1, waar je voor beide maar 1 cijfer krijgt. En als je onder de 3,5 scoort, ben je zo en zo gezakt. En dat is toch vrij vervelend.
|
Citaat:
|
Citaat:
Echter, een onvoldoende halen voor een leestoets betekent meestal te weinig vaardigheid in hetgeen je gevraagd wordt. Het niveau wat getoetst wordt is vereist om te slagen en indien je te weinig vaardigheid hebt, maakt het niet uit of je 1 of 10 toetsen hebt (hoewel 10 toetsen weer wat extra vaardigheid kan opleveren, indien het probleem ligt bij de hoeveelheid huiswerk die je maakt ;) ) |
bij ons is het zo dat we voor frans en duits drie schoolonderzoeken krijgen, waarbij de laatste dubbel meetelt. (frans en duits 1)
|
Bij ons hebben we 3 toetsen voor beide vakken gekregen. alledrie leesvaardigheid.
1e voor 20% 2e voor 30% 3e voor 50% maar ook hier geldt maak je de laatste klote dan ben je zwaar de lul want dan moet je wel heel erg goede cijfers hebben gehaald voor de eerste twee. :s |
Bij ons krijg je zowel voor Duits 1 als voor Frans 1 twee leestoetsen waarvan de eerste 1x meetelt en de tweede 2x.
|
Ik heb ook maar 1 cijfer gehad voor frans, maar dit kwam doordat de docent een lange tijd ziek was en het is in goed overleg gegaan.
Normaal worden er gemiddeld 3 cijfers gegeven geloof ik (op de havo 2 mondelingen en 1 luistertoets, op het vwo 3 leestoetsen). |
Wij kregen bij Frans 1 en Duits 1 één schoolexamen (was een leestekst) en dat was meteen je cijfer. Daarna mochten we één van beiden één keer herkansen.
|
Wij hebben heel veel toetsen gehad, die samen net zo zwaar telden als het schoolexamen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
bij ons is het bij alle talen
luisteren+spreken+schrijven : 3 = 50% eindexamen (teksten maken) = 50% samen vormt dat het eindcijfer van FRA DU en ENG. Ik heb FRA en Du 1,2 want ik heb cm dus. Bij FRa en DU 1 is het dacht ik iets anders gekregeld met die cijfers. |
Wij krijgen van beide vakken een stuk of 6 teksten, en daar het gemiddelde van telt als je eindpunt. Wel kun je met één herexamen het hele zooitje wegvagen... :)
|
Bij ons:
Duits1: 2 punten (teksten) Frans1: 3 punten (Teksten en woorden en een heel kleine beetje grammatica) Op die punten wordt ons eindpunt gebaseers |
Vechtal College Hardenberg:
Frans: 5 Duits: 4 Voor beide vakken 1 cijfer lijkt mij niet gezond neej, zoek eens contact via een onderwijs site ofzo. |
Citaat:
Ik had dus liever gezien dat spreken en luisteren gewoon bij de deelvakken had gezeten... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:04. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.