![]() |
afgeleid en primitieven!!!
Hoi iedereen,
Bij wiskunde zit ik weer in primitieven vast!! Willen jullie mij helpen?? De probleem is 't volgende: Afgeleid van: e^-0.5x(^2) Primitieven van: 1. 1/3x 2. 4e^0,2x En wat is eigenlijk de algemene regel voor de primitieve van e?? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want mijn s.o. is vrijdag!!! Alvast bedankt, :) |
formulekaart niet bij de hand :D
maar het lijkt me iets van f1'= -xe^(-0.5x^2) F1= 1/6x^2 en F2= 20e^(0.2x) maar het kan ook helemaal fout zijn :D |
Citaat:
f(x) = e^(-0,5x²) f'(x) = e^(-0,5x²)*-x (kettingregel) = -xe^(-0,5x²) primitieve: f(x) = 1/3x = 1/3*1/x F(x) = 1/3*ln(x) f(x) = 4e^(0,2x) F(x) = 20e^(0,2x) dan de regel voor primitieven: onthoud (deel 2 van ;))de 'hoofdstelling uit de calculus' die zegt: als f continu is op [a,b] dan INT(a tot b) f(x) dx = F(b)-F(a) met F de primitieve van f, dus F'= f of schematisch: primitieve F(x) <--> functie f(x) <--> afgeleide f'(x) dus nu kun je mijn antwoord op jouw 2e primitieve vraag controleren door hem te differentieren, dan zie je de oorspronkelijke functie terug ;)
Spoiler
|
ja bij die tweede
ligt het er dus aan of je 1/3x bedoelt, of 1/(3x) :D |
Citaat:
|
Citaat:
en het klinkt nog logisch ook :d maar wiskundig gezien staat er toch eigenlijk 1/3 x? |
Wiskundig weet je niet wat er staat. Het kan x/3 of (1/3)x.
|
Citaat:
|
Citaat:
F(x)=1/0,2*4*e0,2*x=5*4*e0,2*x=20*e0,2*x. Als je dit differentieert krijg je de oorspronkelijke functie f weer terug. |
Citaat:
Lees die spoiler maar eens en probeer het verband tussen differentieren en primitiveren te snappen, dat is erg handig. |
Citaat:
Maar ik heb nog een vraag: de primitieve van e^lnx Als ik de bovenste regel toepas dan krijg ik: 1/lnx *e^lnx maar in de antwoordenblad staat 0,5 . x^2 Hoe zit dat eigenlijk??? |
Citaat:
lnx is een functie, een ln is iets anders dan een constante (waar het dus alleen bij mag). Hier moet je even inzicht in logaritmen tonen of de regel g^glog x = x kennen ;) want er geldt: e^lnx = x. en dus: f(x) = x F(x) = (1/2)x² |
deze regel is toch af te leiden uit wisforta want die 2 staan naast elkaar ......
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
hallo allemaal
ik moet op school een profielwerkstuk maken, en ik weet niet waar ik het over zal houden, de vakken zijn biologie en scheikunde, en alvast zeg ik dat het in het gebied van DNA en erfelijkheidsleer moet zijn, en ook wil ik nog uitleggen waar de stoffen uitbestaan, dus uit welk moleculen, ik hoop dat jullie wel een beetje het iedee snappen, want eerlijk gezegd snap ik het zelf niet echt, dus graag hulp, en alvast bedankt mijn e-mail: somma_@hotmail.com |
hoi iedereen,
ik heb hier weer een vraag over primitiven!! f(x)= x^2+(3/x^3) en g(x)= x^3+2x^2-3/(x^2) Wat is de algemene regel voor zulke sommen??!!!!! Wel duidelijk uitleggen a.u.b. willen jullie mij helpen!! |
Algemene regel voor primitieven is dat bij een functie x^n de primitieve gelijk is aan 1/(n+1).x^(n+1)+c (c is een constante, die mag je meestal verwaarlozen op de middelbare school)
Bij jouw sommen gaat het dus als volgt: f(x)= x^2+(3/x^3) =x^2+3.(x^-3) F(x)=1/(2+1).x^(2+1) + 3x.1/(-3+1).x^(-3+1) = 1/3x^3 + 3x/-2.x^-2 = 1/3x^3 -1.5/x^2 |
Citaat:
|
je mag de integratieconstante idd niet verwaarlozen.
Ik zou ook als advies willen geven om hem juist niet te verwaarlozen (ook al zou het van je docent wel mogen). Zo vergeet je ze niet zo snel als ze om DE primitieve vragen die door een bepaald punt gaat en heb je het ook een stuk makkelijker bij het oplossen van differentiaalvergelijkingen (dat gaan anders echt fout..). |
OK, excuses. *heeft niets gezegd* :bloos:
|
Citaat:
|
Citaat:
on-offtopic:): waarom doe je een profielwerkstuk over iets waar je de ballen van snapt? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:17. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.