Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
f(x) = e^(-0,5x²) f'(x) = e^(-0,5x²)*-x (kettingregel) = -xe^(-0,5x²) primitieve: f(x) = 1/3x = 1/3*1/x F(x) = 1/3*ln(x) f(x) = 4e^(0,2x) F(x) = 20e^(0,2x) dan de regel voor primitieven: onthoud (deel 2 van ![]() INT(a tot b) f(x) dx = F(b)-F(a) met F de primitieve van f, dus F'= f of schematisch: primitieve F(x) <--> functie f(x) <--> afgeleide f'(x) dus nu kun je mijn antwoord op jouw 2e primitieve vraag controleren door hem te differentieren, dan zie je de oorspronkelijke functie terug ![]()
Spoiler
Laatst gewijzigd op 07-04-2004 om 16:43. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
en het klinkt nog logisch ook ![]() maar wiskundig gezien staat er toch eigenlijk 1/3 x?
||
Citaat:
||
Citaat:
F(x)=1/0,2*4*e0,2*x=5*4*e0,2*x=20*e0,2*x. Als je dit differentieert krijg je de oorspronkelijke functie f weer terug.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Lees die spoiler maar eens en probeer het verband tussen differentieren en primitiveren te snappen, dat is erg handig. |
![]() |
||
Citaat:
Maar ik heb nog een vraag: de primitieve van e^lnx Als ik de bovenste regel toepas dan krijg ik: 1/lnx *e^lnx maar in de antwoordenblad staat 0,5 . x^2 Hoe zit dat eigenlijk???
||
Verwijderd
|
Citaat:
lnx is een functie, een ln is iets anders dan een constante (waar het dus alleen bij mag). Hier moet je even inzicht in logaritmen tonen of de regel g^glog x = x kennen ![]() want er geldt: e^lnx = x. en dus: f(x) = x F(x) = (1/2)x² |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
hallo allemaal
ik moet op school een profielwerkstuk maken, en ik weet niet waar ik het over zal houden, de vakken zijn biologie en scheikunde, en alvast zeg ik dat het in het gebied van DNA en erfelijkheidsleer moet zijn, en ook wil ik nog uitleggen waar de stoffen uitbestaan, dus uit welk moleculen, ik hoop dat jullie wel een beetje het iedee snappen, want eerlijk gezegd snap ik het zelf niet echt, dus graag hulp, en alvast bedankt mijn e-mail: somma_@hotmail.com |
![]() |
|
Algemene regel voor primitieven is dat bij een functie x^n de primitieve gelijk is aan 1/(n+1).x^(n+1)+c (c is een constante, die mag je meestal verwaarlozen op de middelbare school)
Bij jouw sommen gaat het dus als volgt: f(x)= x^2+(3/x^3) =x^2+3.(x^-3) F(x)=1/(2+1).x^(2+1) + 3x.1/(-3+1).x^(-3+1) = 1/3x^3 + 3x/-2.x^-2 = 1/3x^3 -1.5/x^2 |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
je mag de integratieconstante idd niet verwaarlozen.
Ik zou ook als advies willen geven om hem juist niet te verwaarlozen (ook al zou het van je docent wel mogen). Zo vergeet je ze niet zo snel als ze om DE primitieve vragen die door een bepaald punt gaat en heb je het ook een stuk makkelijker bij het oplossen van differentiaalvergelijkingen (dat gaan anders echt fout..). |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
on-offtopic ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Integereren e-macht Cyberminded | 4 | 01-06-2009 12:40 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
[godsdienstpsychologie] Waarom geloven? proycon | 50 | 17-06-2005 08:55 | |
[WI] Afgeleide en Primitieven RayMania | 1 | 25-09-2004 14:38 | |
hulp met integreren mira_love | 11 | 14-09-2004 21:18 | |
Differentiëren en integreren madmax | 7 | 04-03-2003 21:52 | |
Afgeleiden/primitieven van goniometrische functies Verwijderd | 22 | 29-04-2002 18:18 |