![]() |
Maatschappijleer 2
Wie moet er nog meer dit examen doen?
Wat verwacht je ervan, welk deel lijkt je het makkelijkst/moeilijkst, hoe ver ben je al met leren/oefenen en welke methode gebruik je? Ik vind het overigens erg irritant dat de module Politieke Besluitvorming (Luijsterberg) zo verouderd is. Dit geldt ook voor mens & werk wanneer het om het laatste hoofdstuk (met de partijmeningen) gaat. En ontwikkelingssamenwerking vind ik echt helemaal niks (n). Had liever Massamedia daarvoor in de plaats gehad. |
En voor de mensen die nou denken: 'Huh, maatschappijleer? Dat sluit je toch af?'
Je hebt maatschappijleer 1 en maatschappijleer 2. Maatschappijleer 1 krijgt iedereen en dat sluit je inderdaad af met SE toetsen. Maatschappijleer 2 is een keuzevak en wordt niet op elke school gegeven. Delen hiervan komen overeen met maatschappijleer 1, maar andere delen zijn juist weer over totaal andere onderwerpen. Dit vak rond je dus af met een centraal examen. Dit jaar zijn de onderwerpen: - Politieke besluitvorming - Mens en werk - Ontwikkelingssamenwerking |
Ik ben wel benieuwd hoeveel scholen Maatschappijleer 2 aanbieden. Lijkt me een typisch vak om je CM-profiel mee op te vullen.
|
idd, net zoiets als LO2, beiden wordt niet bij ons op school gegeven...
|
Citaat:
Bij ons zitten er 5 C&M'ers, 5 E&M'ers, 2 N&G'ers en 1 N&T'er. Het is één van de weinige vakken waar we echt gemengd zitten. |
Citaat:
Ik had liever muliti-culti en criminaliteit als examenonderwerpen gezien. Voor de rest heb ik geen problemen met maatschappijleer. Ik hoef slechts een drie te halen om te slagen voor dit vak. |
Citaat:
|
Het examenprogramma ziet er niet al te moeilijk uit, alleen wel erg dik.
(Ik doe Ma1, maar had eerst het Ma2-programma gekregen.) Misschien doe ik volgend jaar ook nog wel Ma2. Lekker makkelijk om even het vrije deel mee op te vullen. Als ik dan hier kan zijn voor dat examen, want ik zit dan waarschijnlijk in Tsjechië. :o |
Citaat:
jij ging toch volgend jaar natuurkunde en scheikunde examen doen, of mis ik wat? Dan moet je toch sowieso in die periode in nederland zijn? En ma2 is idd niet erg moeilijk, maar het is wel heel veel leren. Van alle vakken die ik heb moet ik het meest leren voor ma2, omdat het gewoon zo verschrikkelijk veel rijtjes zijn. |
Vorig jaar examen in gedaan...
Ik ging er in met een 8 ofzo... Het was toen het laatste examen, te warm buiten en had helemaal geen zin meer...dus gewoon een beetje ingevuld waar ik zin in had. Maar goed, het is heel veel... |
Bij ons wordt zowel maatschappijleer2 als LO2 niet gegeven.
Vooral die laatste vind ik jammer, maar ma2 zou ik waarschijnlijk ook wel hebben gekozen denk ik. |
kheb geruchten gehoord dat er waarschijnlijk vragen over de EU in zullen zitten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Heeft iemand misschien samenvattingen van de examenstof van maatschappijleer??? Ik heb echt een heel vervelend boek waar ik echt niet door heen kom...
HELP?! |
Citaat:
Ik vroeg me al af of dat nou echt nodig was of dat hij het gewoon heeft uitgedeeld met de gedachte "stel je voor".... want die leraar is nogal gestresst en bang dat hij iets niet behandelt wat wel in het examen komt.. Maar als jullie dat ook gehoord hebben, dan zal het er dus wel inzitten. |
Citaat:
Zou je dat misschien naar me willen mailen? of het op de site kunnen zetten? In mijn boek staat er namelijk niks over in, het is toch altijd handig om door te lezen, ookal wordt er niks over gevraagd! succes! |
Citaat:
|
Citaat:
En denise123 ik zou het wel willen mailen maar ik heb het niet op de computer en heb er geen internetsite van... Maar er moet toch wel een soort van samenvatting van op internet te vinden zijn denk ik.. |
Citaat:
Maar wij kregen daar ook een toets over, samen met heel veel artikelen die allemaal net zo saai waren (n) En ik heb er nog wel een samenvatting van, maar ik zou dat toch echt niet gaan leren als ik jou was... |
Oh :s
een klasgenootje is vandaag naar de leraar geweest en heeft gevraagd hoe het zit met dat boekje en hij zegt dat het ook tot de examenstof behoort :s Misschien ga ik het toch maar leren dan... |
hey, ik zit dus op een ROC en doe een versneld VWO in 1 jaar, maar wij hebben allemaal andere titels voor de katernen en ik helemaal niks wat lijkt op politieke besluitvorming. ik snap er helemaal niks van! :confused: kan iemand die ook de katernen van wolters-noordhoff heeft mij vertellen welke kleuren katern we moeten leren????? alvast bedankt!Klopper
|
Hmmz ik deed ook in 1 jaar ML 2 vorig jaar...
Maar wij hadden gewoon die losse boekjes. Thema's waren als ik me niet vergis: - Politieke besluitvorming - Ontwikkelingssamenwerking - Mens en Milieu Maar ja succes ermee ;) |
Citaat:
De katernen die ik heb zijn ook van Wolters-Noordhoff, maar die heten dus gewoon 'politieke besluitvorming', 'mens en werk' en 'ontwikkelingssamenwerking'. Politieke besluitvorming is blauw, mens en werk is paars en ontwikkelingssamenwerking is paars/blauw achtig. |
Was Mens en Werk niet rood?
|
Ik vind ontwikkelingssamenwerking zo irritant... Gelukkig hebben we alles al eens geleerd voor eerdere schoolonderzoeken, anders was het wel heel veel.
Bij ons op school zit Ma2 trouwens verplicht in het C-Mprofiel en kun je met andere profielen het als extra vak kiezen. |
Citaat:
Voor geschiedenis niet, voor aardrijkskunde niet en voor maatschappijleer niet.. Op 2 boekjes na, 1 voor maatschappijleer en 1 voor aardrijkskunde (omdat daar de PO over ging) is het allemaal totaal nieuwe stof voor mij. Hoe doen ze dat op andere scholen? Ik dacht dat ze geen pta's mogen geven over eindexamenonderwerpen.. maar misschien dat ik dat fout begrepen heb? |
Citaat:
Bij ma2 hebben we al eens een toets gehad over Europa, maar dat was geen pta-toets; alleen voortgang. Ontwikkelingssamenwerking hebben we daarentegen nog nooit gedaan. En bij geschiedenis hebben we beide examen onderwerpen al gehad in een pta-toets van 5%. Ik heb geen idee of dat mag... |
Citaat:
Maar van geschiedenis heb ik nooit een pta toets gehad, eigenlijk wel jammer, lijkt me veel handiger als je het al een keer eerder hebt moeten leren. Oke je kan het wel uit jezelf leren maar met een pta toets staat er toch meer druk op en leer je toch beter. En het zal dan wel mogen ja :) |
Citaat:
En mens en werk en politieke besluitvorming zijn voor mij ook al weer 2 jaar terug. Maar toch weet ik er nog best veel van. Ik weet overigens wél van mijn ma2-leraar dat hij de drie katernen idd niet mag toetsen in de 6e klas (iig niet voor pta-toets). Bij ma2 klopt het dus wat je zegt. Maar misschien geldt het alleen voor dat vak.. Ik heb geen idee. |
Nog twee dagen...
Hoe staat het met de voorbereidingen? |
Citaat:
|
Ik heb het boekje Den Haag beslist?! eens doorgenomen, maar dat is nog best wel lastig (al die puntjes) :s Kan iemand mij misschien het verschil uitleggen tussen de Navo en de VN?
|
Citaat:
De VN heeft veel meer doelstellingen. Zij beschermen bijvoorbeeld mensenrechten, proberen de ontwikkelingslanden economisch te helpen, proberen het milieu te helpen en zorgen voor vrede en veiligheid. De blauwhelpen (de militairen van de VN) zijn dus maar een heel klein deel van alles wat de VN doet en voor zorgt. In hoofdstuk 3 kun je alles over de doelstellingen van de VN lezen. |
Ik moet nog erg veel. Had vandaag ook nog economie tot half 5, net gegeten, en zo maar hard aan het leren.
|
Zijn er mensen die links hebben voor goede samenvattingen van MA2?
|
Oh dat zou ik echt kiezen als dat kon, beter dan de standaardvakken die ze bij ons aanbieden (maar dan woon je ook in Zeeland en daar hebben ze weinig fantasie :p)
|
Ik ben ook heel hard bezig. Al die begrippen spreken vaak voor zich, maar het zijn er ook zoveel dat je veel vergeet.
Al die functies etc. |
Kolere ! Maatschappij was kapotveel!
|
Idd. Het was niet normaal veel!
Bovendien was het 'uit je duim zuigen'-gehalte erg groot, want er werd relatief veel gevraagd dat je bij toeval maar moest kunnen toepassen. Ik hoop dat ik m'n 3.5 heb gehaald... Ga het nu nakijken, hoewel dat natuurlijk erg moeilijk is. |
YES!!!!!!!
Ik heb minimaal een 5.1!!! Mijn dag kan niet meer stuk :D |
Ik vind er veel vergezocht vragen tussen zittten en die grafieken met het verband tussen democratie en ontwikkeling enzo waren vaag omdat er engelse termen bij stonden als verklaring.
Verder was het belachelijk veel en soms een rare vraagstelling. Ik hoop dat ik mijn 4,3 heb gehaald om een 5,5 te staan |
Citaat:
|
Citaat:
Ik kom zelf uit op 59 punten, wat een cijfer zou geven tussen de 6.6 en 8,1, ik blijf dus waarschijnlijk een 7 staan. Ik vond het wel een kutexamen (n) |
Vond die grafieken ook belachelijk! Inderdaad veel verzinnen, ipv toepassen.
Tip: ga klagen, dat lucht op :) |
Ik heb trouwens twee vragen waarvan ik me afvraag wat jullie ervan denken:
Bij één vraag vroeg men om een functie van de overheid die je kon vinden in de tekst. In het antwoordmodel staat: Overlegpartner bij het overleg tussen de sociale partners. Ik heb puur 'overlegpartner'. Zal dat goed zijn of is dat te beperkt? Ook heb ik bij een vraag waarbij je de Wet op de Ondernemeningsraad moest toepassen gezegd dat er een OR moet zijn wanneer een bedrijf meer dan 35 werknemers telt. Dit is volgens het antwoordmodel 50 ipv 35. Blijkbaar is mijn boek inmiddels verouders, want tja; de wetgeving verandert alsmaar. Denken jullie dat 35 dan toch nog goed wordt gerekend omdat het in het boek staat, of had ik de actualiteit beter moeten volgen en had ik 50 moeten hebben? Ik heb die vraag overigens ook naar het laks gestuurd, dus ik ben benieuwd of zij dat weten. |
Citaat:
|
Citaat:
En ik hoop dat die eerste een punt oplevert :D |
Ik heb ook 35 geleerd!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:55. |