![]() |
zelfmoord of vermoord?
als er op iemand geschoten is, en jij springt ervoor, ben je dan vermoord of heb je zelfmoord gepleegt? want je springt vrijwillig voor iemand dus dan zal het zelfmoord zijn, maar iemand schiet op je dus zal je vermoord zijn :s
ik kom er echt niet uit.. :bloos: weten jullie het? |
Citaat:
|
moord, diegene schiet toch om te doden? alleen spring jij ervoor om te beschermen, moord dus, lijkt me
|
> Dk.
|
Je kiest er dan voor vermoord te worden, het is dus een vorm van zelfopoffering. Tenzij je je helemaal niet op wilde offeren en toevallig struikelde over het vloerkleed, dat is natuurlijk kut.
Je bent in zo'n geval het object, diegene die schiet is nog steeds diegene die de handeling verricht en vermoordt jou dus in zo'n geval. |
passieve zelfmoord
|
En dan is het zelfmoord, dan is degene die schoot schuldig aan hulp bij zelfdoding.
Uuuhuuh flauw, maar ik denk dat het dan toch moord is. |
Moord. Jij bent niet degene die schiet en bij zelfmoord dmv een pistool vind ik dat wel een voorwaarde.
|
maar eej Balance, het is degene z'n bedoeling toch niet geweest om JOUW te vermoorde.. dus dan is hij toch geen moordenaar?
|
Citaat:
|
Moord. Degene die schoot wilde iemand doodschieten. Dat jij dat dan geworden bent inplaats van die iemand doet er vind ik niet toe.
|
het woordenboek zegt:
moord: het opzettelijk doden van een mens zelfmoord: zelfdoding kun je kiezen geweldig.... |
je weet dat je dan het leven van iemand anders ermee red. Dus uit eigen oogpunt bekeken is het zelfmoord. De schutter moet natuurlijk wel moord als aanklacht krijgen.
|
Doodslag
|
@Dukko: doodslag, inderdaad. De moordenaar zou in zo'n geval immers niet de intentie hebben gehad die persoon te vermoorden.
|
Jeetje mina. Waar denk je over na? :D
|
tsjah.. het zal de puberteid wel zijn hea :P (ik schuif altijd alles maar op de puberteid, heb je overal een rede voor :P)
|
je stelt wel moeilijke vragen hoor maar ik denk dat
het geen van bijde is want die gene die schoot wou jou niet vermoorden en jij wou ook geen zelfmoord plegen omdat je alleen die andere wou beschermen |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar dan spring ik toch liever van de brug, denk ik. :p |
passieve zelfmoord vind ik wel een goede, zo zou ik het ook noemen denk ik.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Moord. Zelfmoord is als je zelf de trekker van het pistool over gehaald zou hebben.
Alhoewel, hebben jullie een half jaar geleden -misschien ondertussen wel een jaar geleden- het programma Mind Control van Derren Brown gezien (RTL4) dat hij aan Russisch roulette deed? Als de kogel was afgevuurd en hij zou dood neer gevallen zijn, was dat dan moord of zelfmoord? |
Citaat:
|
Citaat:
Denk ik... |
Citaat:
|
Moord. De persoon die schiet heeft de intentie om de persoon waarvoor jij springt te doden. Maar door te schieten weet hij dat hij ook een ander kan raken.
|
Citaat:
:evil: |
Citaat:
|
Citaat:
Op zekere dag loopt er een Marokkaan de aula binnen... |
Citaat:
Kort samengevat: Derren Brown deed dus een oproep op de Engelse televisie om hem te komen assisteren bij het Russisch roulette. Door testjes te doen met de vele kandidaten heeft hij een kandidaat uitgekozen die met hem kon Russisch rouletten. En die kandidaat moest dus steeds die trekker overhalen. Derren Brown zei wel dat die kandidaat niet verantwoordlijk zou zijn als er iets mis zou gaan, dus dat derren alle verantwoording had. Stel nu dat hij werd neergeschoten, was dat dan moord of zelfmoord? (aangezien iemand anders hem vrijwillig neerschiet)? |
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik ben het met je eens. :) |
Citaat:
Volgens de wet zou dat moord zijn, ookal zei Brown dat hij verantwoordelijk was. |
Citaat:
|
Ben je suïcidaal als je bodyguard wordt?
|
Citaat:
Nee, bodyguard zijn is wel een gevaarlijk beroep, maar de kans dat je dood gaat is erg klein:o |
Citaat:
|
Moordende zelfmoord.
|
Boeiend. Het éen sluit het ander niet uit. Als de schietende persoon de bedoeling heeft iemand te doden en jij springt ervoor met de bedoeling zelf gedood te worden, heb jij zelfmoord gepleegd en de persoon die jou doodschoot heeft iemand vermoord.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dood door schuld :D
|
Citaat:
Je kunt dan juridisch misschien bij de schutter geen opzet (en dus geen doodslag of moord) bewijzen, maar in het normale spraakgebruik is er dan zeker wel sprake van zowel moord als zelfmoord. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hoe kan het ook anders. |
Tsja. Tis gewoon een kwestie van even logisch nadenken :)
- wat is moord, wanneer is een handeling moord - wat is zelfmoord, wanneer pleegt iemand zelfmoord Heeft niets met recht te maken :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:08. |