![]() |
[OS] windows/linux boot
Ik had tot voor kort windows XP op mijn pc staan. Met partitionmagic 7.0 maakte ik een extra partitie aan om linux (fedora) te installeren.
Na installatie van Fedora kon Grub (de bootloader) windows niet meer opstarten. Pogingen om dit aan te passen hadden tot resultaat dat ook fedora niet meer opstartte, de pc liep al vast na 'searching for boot from cdrom'. Formatteren van de harde schijf leverde niets op, windows kan niet geherinstalleerd worden omdat de pc vastloopt na 'searching for boot from cdrom', ook na het formatteren. probleem 2: ik heb de harde schijf in een andere pc bijgestoken, maar die kan daardoor nu niet meer opstarten. Blijkbaar is de installatie van de oorspronkelijke harde schijf verloren. Iemand die kan helpen? |
dat heb ik ook eens gehad, maar niet zo als jij het hebt,
wat ik gedaan had partitie gemaakt voor linux Windows xp erop laten staan via de linux installer linux geinstalleerd op partitie alleen linux maakt 3 partities aan, en had er 1 vóor mijn windows partitie gemaakt waardoor windows niet mee rwilde booten. Ik kreeg het met geen mogelijkheid meer goed, ook neit in de installer van linux waar je de parties weer kunt verwijderen. Linux startte niet althans geen grafische interface, er was iets fout gegaan met het installeren daarvan. toch moet het mogelijk zijn dus maak ik nog es een keer een backup en start opniew :p het was trouwens linux mandrake |
Wat ook misschien handig is om linux te simuleren via vmware.
Of CoLinux gebruiken!!(net ontdekt op tweakers.net :D) -edit- Maar ik raad je als beginner ten strengste vmware of virtual pc aan, als je met linux begint. Want stel als er iets mis gaat op je virtuele pc, dan gebeurt er niks met je echte pc! ennuh, Felora is de brakste distro die ik heb uitgeprobeert. Nee, geef mij maar debian. |
Citaat:
|
Alle beginners moeten gewoon SuSe gebruiken. Er is geen enkele andere distro die zo gemakkelijk en automatisch geconfigureerd wordt als deze.
|
Citaat:
|
Yast was toch vrijgegeven onder de GPL?
|
Citaat:
Een FTP-install van SuSe is makkelijk te doen. Dat kan iedereen die weet wat een IP is en welke netwerkkaart hij heeft. |
Citaat:
Maar dit is recentelijk vrijgegeven onder de GPL. |
Citaat:
|
Volgens mij werkt Mandrake ook wel goed voor de beginnende user. Maar goed, ik ben begonnen met Gentoo en hoewel dat wel iets ingewikkelder is is het ook veel leerzamer en is de installation guide dermate goed dat er meestal geen problemen ontstaan.
|
Citaat:
|
Citaat:
Mijn eerste linux distro was knoppix. Gewoon een knoppix iso downloaden het het instaleren op mijn virtuele pc van vmware! Werkte onwijs goed, en het was best snel! |
:confused: Is het niet zo dat je met Partition magic geen linux partities kan aanmaken. Mijn leraar zei dat als je windows overnieuw installeert ruimte moet overlaten en dan kan je tijdens de linux installatie die overige ruimte formateren.
|
Citaat:
|
Citaat:
Gewoon ff met partition magic een linux partitie maken, en dan linux erop gooien. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ja haha...
Voor jou en mij niet nee, maar ik zie mijn ouders echt geen ftp-install doen hoor. rawwrite? welke diskettes moet ik nou hebben? driver-modules? ftp-server? ip-adres? subdir? Zonder heel goede docs komen ze er echt niet uit. (Ja natuurlijk moet je altijd docs lezen, maar weinig mensen doen het helaas). Verder is het wel altijd zo geweest dat als je SuSE had, je ook yast had, ongeacht of het nu een retail versie was of een ftp-install. |
Citaat:
Bovendien neom jij onzin. Suse instaleren is een kwestie van je netwerk module in te stellen(M.a.w. de naam van je netwerk kaart weten en even selecteren) en het ip adres en dir van de FTP server in te vullen. |
Citaat:
|
:bloos:
|
Citaat:
Een CD-install lukt ze daarentegen iig wel(mijn vader iig). Zelf de cd's van MDK9.2 oid gedownload en gebrand en gewoon wat klikken en klaar is Kees. Een up & running Linux install. Natuurlijk zijn er geen iptables scripts of samba servers geïnstalleerd, maar dat heeft meer met kennis over netwerken dan wel drivers te maken. Maw. onder Windows zouden ze het ook niet kunnen. |
Citaat:
Als men al te dom is om te kunnen achterhalen welk hardware er op hun pc staat, dan kunnen ze zelf ook geen windows install uitvoeren. |
Citaat:
|
Citaat:
2) Bij Windows Hardware Devices loeren. Een goede howto zal je zoiets uitleggen. Iemand die te lui is om documentatie te lezen kan wmb door de stront zakken. Het revisie nummer maakt vaak niet zoveel uit btw. Citaat:
Ik heb dit 1x uitgelegt aan iemand die nog NOOIT Linux had geinstalleerd. Het betrof Debian. Na de installatie 1x voor gedaan te heben had hij daarna vrijwel zelfstandig een netwerk-install gedaan. Maanden later had hij vervolgens zelfstandig Denian geinstalleerd via een netwerk-install. |
Nou dan zijn jullie ouders allemaal slimmer dan die van mij... Ik zie ze geen suse ftp-install doen en ZEKER geen Debian netinstall (een cd-install van Debian lukt ze al nooit).
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12. |