![]() |
Brussel wil procedure tegen Nederland om tekort
Brussel wil procedure tegen Nederland om tekort
Uitgegeven: 26 april 2004 21:15 BRUSSEL - De Europese Commissie ziet geen redenen om de procedure tegen het te hoge begrotingstekort van Nederland af te blazen. Woensdag zal de Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, een rapport goedkeuren waarin staat dat Nederland geen beroep kan doen op uitzonderingen die in het Europees verdrag beschreven staan. Alleen bij een extreme situatie (zoals een natuurramp) of bij een sterke krimp van de economie kan een land op souplesse aanspraak maken. Maar volgens de Commissie is daarvan geen sprake. Daarom kan zij de procedure beginnen die Nederland verplicht het tekort op straffe van een fikse boete terug te dringen. Dat staat in een maandag uitgelekte versie van het vertrouwelijke rapport. De conclusies zijn overigens niet verrassend. Den Haag wilde zelf al geen aanspraak maken op een uitzonderingspositie. Wel erkent de Commissie dat de aanvullende bezuinigingen waartoe het kabinet onlangs heeft besloten, de zaak flink verbeteren. In het rapport zijn die maatregelen nog niet meegenomen. Zonder bezuinigingen is het tekort ook dit jaar en zelfs in 2005 boven de grens van 3 procent. --------------------- bron: http://www.nu.nl/news.jsp?n=314468&c=21 --------------------- De TS heeft zelf niet zo heel erg veel verstand van economie.... Maar wat vinden jullie hiervan? Terecht? Hebben Duitsland en Frankrijk ooit wat betaald voor hun begrotingstekorten? Wat vinden jullie van het stabiliteitspact zoals dat nu nageleefd wordt? Of moest dit hierbij: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=792008? |
Dit is zeker terecht. Als de op lange termijn de EU een stabiele organisatie wilt vormen en de prestiges een economische grootmacht te worden wilt waarmaken, dan moet zij zorgen dat haar lidstaten zich aan afspraken houden die ervoor zorgen dat de staatsschuld niet te hoog oploopt.
|
zeer onterecht
1laten ze eerst frankrijk en duitsland maar eens aanpakken 2 nederland heet geen tekort want er zijn nieuwe bezuinigingen door gevoerd |
Tja, het is heel simpel, bij elk land dat de regel overtreed zal er gekeken worden of het zinvol is het land een straf/boete op te leggen om ze te dwingen of niet. Waarschijnelijk zal nederland toch geen boete krijgen, maar alleen vriendelijk worden verzogt het probleem op te lossen.
Het is alleen een enorm gezichtsverlies voor zalm :D |
Citaat:
Citaat:
|
Duitsland en Frankrijk hebben geen boetes gehad voor zover ik weet. Behalve een kwaad kijkende Gerrit zijn ze d'r aardig vanaf gekomen tot nu toe.En het zou natuurlijk vrij absurd zijn, een land gigantische boetes op gaan leggen gaat ten koste van de economie van dat land en dus ook van die van de EU.
Sowieso zijn er wel meer landen die nogal rond de grens zitten. Wat mij betreft mag het stabiliteits pact nog eens erg goed bekeken worden. De huidige economische situatie vraagt om een wat meer ruimte voor staatstekorten. Een algehele uitzondering als het gaat om economisch flink mindere perdiodes zou ik toejuichen. Nederland heeft al flink bezuinigd en het effect daarvan is nog niet duidelijk zichtbaar. Nu weer verder te bezuinigen gaat me te ver. Sowieso zie ik het hele punt niet om nu halsstarrig vast te houden aan het pact, ook al kán de euro daar wat door in waarde dalen. We zitten nu een flink eind boven de dollar, weer iets dichterbij die dollar komen kan voor zover ik weet weinig kwaad. |
Citaat:
2. Eerder eenmalige geld opwekking. Maar moet jeje eens voorstellen, zalm heeft twee keer geld moeten regelen, anders zat hij nu over 5,5 % :eek: |
Citaat:
"2 nederland heet geen tekort want er zijn nieuwe bezuinigingen door gevoerd" => FOUT... het is hypocriet dat te denken! Nederland heeft (grote) problemen met zijn economie... zowel begrotingstekort, financiëringstekort, werkloosheid, staatsschulden als de economische groei! (n) Ik heb onlangs nog een publicatie gelezen van de N.B.B. en de E.C.B. waarin duidelijk stond dat Nederland een groot tekort zal vertonen op zijn begroting... en het is niet omdat het Kabinet heeft besloten te gaan bezuinigen dat ze daar 1) in slagen en dat dat 2) een garantie is voor een sluitend succes! Het is uiteraard wel positief dat Zalm dr wat aan wil doen, maar eerst zien of hij der in lukt om het begrotingstekort onder de 3% te houden! Onlangs ook gelezen dat de HELFT van de E(M)U-landen het stabiliteitspact ZULLEN SCHENDEN!!! (bv. Oostenrijk, Italië maar ook Duitsland, Frankrijk en Nederland...) |
Gewoon uit de EU stappen.
|
Citaat:
|
Omdat het een manier is waarop Fanrkijk en Duitsland de rest van Europa een provincie van ons maken.
Het is ondemocratisch wanneer mensen in Zuid Italie, Polen, en zelfs bijna Cyprus meebepalen over wat er in mijn woonwijk gebeurd. Het is dus gewoon ondemocratisch. Ik ben helemaal niet tegen internationale afspraken en samenwerking maar de dingen die we nu geglobalizeerd hebben zijn gewoon slecht. |
Nederland ontsnapt aan Europese blamage
ITALIË WORDT WEL AANGEPAKT Van onze redacteur BRUSSEL - De Europese Commissie vindt niet dat er een procedure nodig is tegen Nederland omwille van het te hoge begrotingstekort. Volgens de nieuwe commissaris voor Economie en Financiën, Joaquín Almunia - de opvolger van Pedro Solbes die minister werd in Spanje - heeft Nederland maatregelen genomen om het tekort tijdig binnen de Europese limieten te krijgen. Maar het valt nog te bezien of de andere EU-landen dat advies volgen. De Commissie wil wel dat er tegen Italië een procedure begint. OMDAT de Nederlandse liberale minister van Financiën, Gerrit Zalm, destijds in de voorste gelederen liep om tegen Frankrijk en Duitsland een procedure te vragen omdat hun begrotingstekort de afgesproken norm oversteeg, wordt met meer dan gewone belangstelling uitgekeken naar wat met het Nederlandse budget gebeurt. Dat overschrijdt nu eveneens de grenzen van het stabiliteitspact. Maar Zalm komt er voorlopig goed vanaf. De Commissie heeft gisteren slechts een rapport voorgesteld. De ministers van de andere EU-landen kunnen verder gaan. In 2003 bleek het Nederlandse tekort al boven de 3 procent uit te komen en dat zal in 2004 en 2005 zo blijven. De Commissie kijkt nu vooral naar de besparingsmaatregelen die de Nederlandse regering al genomen heeft. Vandaar de zachte aanpak. De Commissie is wel ronduit bezorgd over Italiaanse begroting en dat zal in Rome, waar Commissievoorzitter Romano Prodi meer en meer als de leider van de oppositie wordt gezien, ongetwijfeld heel wat stof doen opwaaien. Het begrotingstekort zou dit jaar 3,2 procent bedragen en de staatsschuld (106 procent van het bbp) blijft de hoogste van de EU. Bovendien acht de Commissie de cijfers van de regering-Berlusconi niet geloofwaardig Voor Portugal wordt die stopgezet. In 2001 had Lissabon een tekort van 4,4 procent maar er zijn sindsdien heel wat maatregelen genomen. Ook over het Verenigd Koninkrijk is er een waarschuwend rapport omdat het begrotingstekort oploopt. Commissaris Joaquin Almunia was gisteren al even streng als zijn voorganger Pedro Solbes . Hij verweet de lidstaten dat ze aandringen op renteverlaging maar anderzijds veel te weinig doen aan hun tekort. 29/04/2004 Bernard Bulcke ©Copyright De Standaard ________________________________________________ Bron: "De Standaard" |
Wat interesseert dat tekort ons nou? Als het beter gaat duiken we wel weer flink onder die 3%...
|
laat ze eerst Frankrijk en Duitsland maar es een boete geven!! belachelijk!! waarom nederland wel en Fr + Du niet?? echt vet stom als ze dit zouden willen doen moeten ze ook Fr + Du aanpakken dan kan het wel...opzich
|
Citaat:
|
Ik vind dat iedereen dus ook Nederland zich aan het stabiliteitspact moet houden, omdat anders het eind zoek is en er bovendien een grotere inflatie zal komen als ieder land zijn geld blijft uitgeven zonder op het pact te letten. Feit blijft imo echter, dat Frankrijk en Duitsland wel erg veel speling krijgen en dat Nederland direcht op de vingers wordt getikt. Verklaring hiervoor is natuurlijk mede het felle gedrag van Zalm, waar ik wel achter sta, maar wat natuurlijk niet zo handig is als jouw eigen economie niet zo best draait.
|
Citaat:
Verder was het ook heel dom van hem, want als duitsland als de allerbelangrijklste handels partner een boete van 6 miljard had moeten dokken kwam dat nog bij de andere problemen, en dat zou absoluut niet goed voor hun economie zijn, en onze economie is gigantisch afhankelijk van hun. Verder is de stabiliteitspact natuurlijk wel een goede erecode, want alle landen proberen wel in de buurt te komen omdat het anders een afgang is :cool: |
Citaat:
Overigens is nog niet helemaal zeker of Duitsland en Frankrijk er schadevrij vanaf komen, men stapt geloof ik nog naar de hoogste Europese rechter daarvoor. |
In de regel staat duidelijk dat er een boete kan worden opgelegd, en niet dat er een boete moet worden opgelegd, denk dat het dus weinig kans van slagen heeft. Verder brengen die boetes je verder van huis, en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. (y)
|
Opleggen van een boete. Lekker slim ook.
|
Citaat:
jawel dat heet selectief vervolgen en dat mag niet dat zou jij moeten weten :) het gaat hier niet om gepakt worden of niet maar om straf krijgen ja of nee Citaat:
natuurlijk weet niemand van te voren hoe eht uiteindelijk gaat lopen het zijn maar voorspellingen |
Citaat:
|
Citaat:
De stimulans in dit geval zit hem in de eer, de regering van een land wil niet afgaan en zal sowieso proberen om het tekort onder de 3% te brengen. Verder vind ik natuurlijk ook dat er per land gekeken moet worden hoe hun situatie is, en wat de oorzaken zijn van hun tekort, en daarna bepalen of het zinvol is harde dwang met een boete uit te oefenen of gewoon de eer dwang in stand te laten. En hierin voorziet de regel gelukkig. Ik vind te vergelijking met rood ligt trouwens tamelijk stupide als ik het zo mag zeggen ( ;) ), zo makkelijk ligt het allemaal niet. Verder is het vreemd dat mensen het idee hebben dat er boetes moeten zijn, die gehele regel geeft duidelijk aan dat er geen enkele verplichting is tot beboeten, de verplichting is de situatie te bekijken en zonodig een boete te geven als het verstandig word geacht in het bepaalde geval. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:00. |