Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   dichtheid in een vacuum? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=8253)

oelewapper 11-05-2001 14:39

dichtheid in een vacuum?

Als ergens geen zwaartekracht heerst, zoals in een vacuum. Bestaat er daar dan nog dichtheid?

yorin 11-05-2001 15:28

ja zeker maar dan niet van lucht alleen het geen wat je in de vacuum stopt, heeft nog massa dus als je er luchto.i.d. in stopt zal dit er uit vewrdwijnen als je het vacuum trekt. als dit dus verdwijnt heeft dit geen geen dichtheid maar.

oelewapper 11-05-2001 21:07

Ik bedoel met vacuum een plaats waar de zwaartekracht niet aanwezig is of verwaarloosbaar klein is. Niet ergens waar geen lucht meer aanwezig is. Maar wel bedankt voor je reply

Tampert 11-05-2001 22:08

Citaat:

oelewapper schreef:
Ik bedoel met vacuum een plaats waar de zwaartekracht niet aanwezig is of verwaarloosbaar klein is. Niet ergens waar geen lucht meer aanwezig is. Maar wel bedankt voor je reply
ja want dichtheid heeft met massa te maken en omvang. Ook in een vacuüm omgeving hebben alle voorwerpen massa en omvang.

yzziD 12-05-2001 08:53

Waarom stel je een vacuum gelijk aan een plaats waar geen zwaartekacht heerst? De een kan volgens mij best goed zonder de ander..ofwel ze zijn volgens mij 'onafhankelijk' van elkaar...Op een plaats waar geen zwaartekracht heerst is wel massa en massa dichtheid (en volume). Er heerts alleen geen zwaartekracht die je hier van de aarde voelt....die alles als het waare naar zich toe trekt en zo een gewicht aan een voorwerp mee geeft.

Tampert 12-05-2001 13:34

maar tóch heeft en voorwerp massa... ook al is er geen zwaartrekracht... Het voorwerp heeft wél massa, maar geen gewicht.

oelewapper 13-05-2001 15:01

Citaat:

Tampert schreef:
maar tóch heeft en voorwerp massa... ook al is er geen zwaartrekracht... Het voorwerp heeft wél massa, maar geen gewicht.

Is het dan geen traagheid?

Pyro 13-05-2001 16:57

Ik vin het knap als je een plaats kunt vinden zonder zwaartekracht werking, maar ik denk ook dat die plaatsen dichtheid hebben, maar deze dingen zouden ook weer zwaartekracht uitoefenen.
Alles heeft eigenlijk dichtheid, alleen soms is het vrij dicht bij 0.

oelewapper 13-05-2001 18:13

Citaat:

Pyro schreef:
Ik vin het knap als je een plaats kunt vinden zonder zwaartekracht werking
Gewoon in de ruimte, niet in de buurt van een hemellichaam natuurlijk, maar gewoon ergens waar 'niks' is

Tampert 13-05-2001 23:20

Citaat:

oelewapper schreef:
Is het dan geen traagheid?
nee want dichtheid heeft te maken met massa. massa is een eigenschap van een onderwerp, net als materiaal en volume. Massa is onafhankelijk van krachten, echter krachten zijn wél afhankelijk van de massa (een beetje een redenering als alle postauto's zijn rood maar niet alle rode auto's zijn van de post). Traagheid heeft met krachten te maken. In de ruimte zijn er geen krachten op het vioorwerp en heeft het dus zodoende geen gewicht. Gewicht is namelijk de kracht die een voorwerp uitoefent op een oppervlak. Massa is weldegelijk aanwezig. De officiele eenheid van gewicht is N. Op mars líjk je zwaarder omdat je weegschaal het probeert om te rekenen naar kg maar natuurlijk niet doorheeft dat er harder aan je wordt getrokken dan op aarde.

Als je deze vraag filosofisch bekijkt zou ik je nog best gelijk kunnen geven. Je kunt het immers nooit achterhalen. Dan is dit een vraag van het genre: "bestaat er een magnetisch (B-) veld wanneer je een stroom laat lopen terwijl je niks in die stroom zet om op het eventuele magneetveld te reageren?" Daaruit kun je concluderen dat een magneetveld bestaat bij de gratie van een kompasnaaldje of een stukje metaal. Hetzelfde geltdt voor bijna elke eigenschap (heeft een voorwerp kleur in het donker? Bestaat een voorwerp dat je niet waarneemt? (doet me denken aan de quantumtheorie op grote schaal)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:17.