![]() |
hoe kan ik de helling van een grafiek bepalen?
bij de functies x^3 en x^2...bij de punten (1,1)
hier moet ik de helling bepalen, kan iemand mij vertellen hoe dit opgelost moet worden? |
Mag je je GR gebruiken?
Anders: toename tussen 2 punten op de y-as -------------------------------------------------- toename van 2 punten op de x-as |
Bij x^2 volgt---> d/dx(x^2, 1)=2
Bij x^3 volgt---> d/dx(x^3, 1)=3 |
de helling is toch de afgeleide?
afgeleide van x² = 2x afgeleide van x³ = 3x² |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Laat f: x->x^2 en g: x->x^3 gegeven zijn, dan vinden we voor de gevraagde helling in het punt (1,1) bij f de waarde 2*1=2 en bij g de waarde 3*1=3. Er geldt immers: f'(x)=2*x en g'(x)=3*x^2 zodat x=1 voor f en g de helling in het punt (1,f(1))=(1,1) en (1,g(1))=(1,1) geeft. |
Gegeven waarde voor de variabele in de afgeleide van de desbetreffende functie rammen.
Afgeleide van x^3 = 3x^2. Vul in x = 1, en je krijgt je helling. Zelfde verhaal voor x^2. |
Citaat:
|
Citaat:
We kunnen op de volgende manier de differentiaal van een functie f definiëren: laat y gegeven zijn door y=f(x) en laat de afgeleide van f gegeven zijn door f'(x)=dy/dx=d(f(x))/dx, dan wordt de differentiaal van f gegeven door: d(f(x))=f'(x)*dx. We kunnen met behulp van deze definitie de regels voor het differentiëren in differentiaalvorm schrijven zoals Leibniz dat ook deed, waarmee tevens de naam "differentiaalrekening" verklaard is. Leibniz was ook degene die ook de naam integraalrekening geïntroduceerd heeft. In eerste instantie had hij hiervoor de naam sommatierekening in gedachten, maar in overleg met Johann Bernoulli, een leerling van hem, koos hij uiteindelijk toch voor de naam integraalrekening, hoewel men in de moderne analyse toch vaak weer van sommatie spreekt. |
Vraag, bent u (jij) misschien een leraar (of geweest?)? Erg leuk zoals dat zo gaat...geef zelf namelijk ook wiskunde bijles. En Bernoulli, is dat dezelfde als van de kansexperimenten?
|
Citaat:
|
Waarom niet 'geschikt bevonden' overigens?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zou dit zo oplossen! Zoek de rico van de raaklijn in dat punt!
en die wordt gedefinieerd door volgende formule! f(x)-f(a) x²- 1 (x-1)(x+1) lim ------------ = lim ----------- =lim -----------------= lim (x+1)= 2 a x-a a x-1 a x-1 a (neem a=y van het koppel (x,y) ) dus in dit geval 1 |
sorry zal het even opnieuw doen!
f(x)-f(a) x²-1 (x-1)(x+1) lim ------------ =lim --------- = lim--------------=lim(x+1)= 2 a x-a x-1 x-1 met a=1 |
amai et lukt hier wel !
:mad: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:30. |