Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2002, 18:51
friesin
friesin is offline
bij de functies x^3 en x^2...bij de punten (1,1)

hier moet ik de helling bepalen, kan iemand mij vertellen hoe dit opgelost moet worden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2002, 18:55
Verwijderd
Mag je je GR gebruiken?

Anders:
toename tussen 2 punten op de y-as
--------------------------------------------------
toename van 2 punten op de x-as
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 18:58
Verwijderd
Bij x^2 volgt---> d/dx(x^2, 1)=2
Bij x^3 volgt---> d/dx(x^3, 1)=3
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 19:16
ekki
ekki is offline
de helling is toch de afgeleide?

afgeleide van x² = 2x
afgeleide van x³ = 3x²
Oud 07-05-2002, 19:36
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef:
de helling is toch de afgeleide?

afgeleide van x² = 2x
afgeleide van x³ = 3x²
nee de afgelijde is de grafiek die je krijgt uit de punten waarvan je de helling hebt berekent.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 19:53
M-King
M-King is offline
Citaat:
darkshooter schreef:

nee de afgelijde is de grafiek die je krijgt uit de punten waarvan je de helling hebt berekent.
Om achter de helling te komen kun je dus wel de afgeleide gebruiken, maar als je dat niet wilt kun je ook gewoon dy/dx gebruiken met dx zo klein mogelijk..... (wat in de afgeleide volgens mij oneindig klein is)
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 19:55
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
darkshooter schreef:

Er is zo te zien nogal wat verwarring over de juiste interpretatie van het begrip afgeleide. Laat f een gegeven functie zijn, dan geeft f'(x) voor een gegeven waarde van x de richtingscoëfficiënt van de raaklijn aan de grafiek van f in het punt (x,f(x)).
Laat f: x->x^2 en g: x->x^3 gegeven zijn, dan vinden we voor de gevraagde helling in het punt (1,1) bij f de waarde 2*1=2 en bij g de waarde 3*1=3. Er geldt immers: f'(x)=2*x en g'(x)=3*x^2 zodat x=1 voor f en g de helling in het punt (1,f(1))=(1,1) en (1,g(1))=(1,1) geeft.

Laatst gewijzigd op 07-05-2002 om 20:29.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 19:55
wyner
wyner is offline
Gegeven waarde voor de variabele in de afgeleide van de desbetreffende functie rammen.

Afgeleide van x^3 = 3x^2. Vul in x = 1, en je krijgt je helling. Zelfde verhaal voor x^2.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 20:09
Verwijderd
Citaat:
wyner schreef:
Gegeven waarde voor de variabele in de afgeleide van de desbetreffende functie rammen.

Afgeleide van x^3 = 3x^2. Vul in x = 1, en je krijgt je helling. Zelfde verhaal voor x^2.
juist ja.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 20:44
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
M-King schreef:

Om achter de helling te komen kun je dus wel de afgeleide gebruiken, maar als je dat niet wilt kun je ook gewoon dy/dx gebruiken met dx zo klein mogelijk..... (wat in de afgeleide volgens mij oneindig klein is)
Met dy/dx (het differentiaalquotiënt genoemd) krijg je ook de afgeleide van een functie, alleen is de notatie anders. De notatie dy/dx is door de 17e-eeuwse Duitse wiskundige Gottfried Wilhelm Leibniz ingevoerd en de notatie f'(x) is door de 18e-eeuwse Franse wiskundige Joseph Louis Lagrange ingevoerd.
We kunnen op de volgende manier de differentiaal van een functie f definiëren: laat y gegeven zijn door y=f(x) en laat de afgeleide van f gegeven zijn door f'(x)=dy/dx=d(f(x))/dx, dan wordt de differentiaal van f gegeven door: d(f(x))=f'(x)*dx. We kunnen met behulp van deze definitie de regels voor het differentiëren in differentiaalvorm schrijven zoals Leibniz dat ook deed, waarmee tevens de naam "differentiaalrekening" verklaard is. Leibniz was ook degene die ook de naam integraalrekening geïntroduceerd heeft. In eerste instantie had hij hiervoor de naam sommatierekening in gedachten, maar in overleg met Johann Bernoulli, een leerling van hem, koos hij uiteindelijk toch voor de naam integraalrekening, hoewel men in de moderne analyse toch vaak weer van sommatie spreekt.
Oud 11-05-2002, 22:13
Ignorantia
Ignorantia is offline
Vraag, bent u (jij) misschien een leraar (of geweest?)? Erg leuk zoals dat zo gaat...geef zelf namelijk ook wiskunde bijles. En Bernoulli, is dat dezelfde als van de kansexperimenten?
Oud 12-05-2002, 10:24
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ignorantia schreef:
Vraag, bent u (jij) misschien een leraar (of geweest?)? Erg leuk zoals dat zo gaat...geef zelf namelijk ook wiskunde bijles. En Bernoulli, is dat dezelfde als van de kansexperimenten?
Ik had graag leraar willen worden, maar aangezien ik daar niet voor geschikt werd bevonden probeer ik mijn kennis via dit forum en het geven van bijlessen (al of niet per e-mail) aan anderen over te dragen. Wat je vraag over Bernoulli betreft: ik heb er even D.J. Struiks Geschiedenis van de wiskunde bijgepakt. Degene die jij bedoelt is jakob Bernoulli, de broer van Johann Bernoulli die ik noemde. Deze 2 broers waren de eerste leerlingen van Leibniz en hebben samen de differentiaal- en integraalrejkening verder uitgebouwd en de theorie van gewone differentiaalvergelijkingen ontwikkeld, terwijl Daniël Bernoulli, de zoon van Johann Bernoulli, zich als eerste met partiële differentiaalvergelijkingen (met name in verband met de theorie van trillende snaren) bezighield en tevens de grondslag legde van de hydrodynamica ofwel stromingsleer van vloeistoffen en gassen. Mocht je toevallig meer over de geschiedenis van de wiskunde willen weten, dan kun je me bereiken via mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl.
Oud 18-05-2002, 18:48
Ignorantia
Ignorantia is offline
Waarom niet 'geschikt bevonden' overigens?
Oud 18-05-2002, 19:11
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ignorantia schreef:
Waarom niet 'geschikt bevonden' overigens?*Heeft betrekking op mijn ongeschiktheid als leraar
Ik maak moeilijk contact met anderen en ben daardoor zoals dat heet sociaal gehandicapt. Gelukkig vormt dat geen belemmering voor mij om hier op het forum actief te zijn.
Oud 20-05-2002, 17:15
Het Prutje
Het Prutje is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Ik maak moeilijk contact met anderen en ben daardoor zoals dat heet sociaal gehandicapt. Gelukkig vormt dat geen belemmering voor mij om hier op het forum actief te zijn.
Jij bent echt een bikkel *respect*
Met citaat reageren
Oud 20-05-2002, 18:24
Bezoeker
Ik zou dit zo oplossen! Zoek de rico van de raaklijn in dat punt!
en die wordt gedefinieerd door volgende formule!

f(x)-f(a) x²- 1 (x-1)(x+1)
lim ------------ = lim ----------- =lim -----------------= lim (x+1)= 2
a x-a a x-1 a x-1 a

(neem a=y van het koppel (x,y) ) dus in dit geval 1
Met citaat reageren
Oud 20-05-2002, 18:37
yaltar17
yaltar17 is offline
sorry zal het even opnieuw doen!

f(x)-f(a) x²-1 (x-1)(x+1)
lim ------------ =lim --------- = lim--------------=lim(x+1)= 2
a x-a x-1 x-1