![]() |
'Gratis' openbaar vervoer
PvdA wil experiment met 'gratis' openbaar vervoer
ROTTERDAM - De PvdA wil experimenteren met 'gratis' openbaar vervoer in grote steden, maar de partij vindt dat ingewikkelde overheidsregels die aanpak bijna onmogelijk maken. Partijleider Bos heeft dat zaterdag in Rotterdam gezegd tijdens een ontmoeting met zijn Vlaamse collega Stevaert. In België zijn verschillende proeven met 'gratis' openbaar vervoer al geslaagd. "Vanzelfsprekend rijden bus en tram bij ons niet voor niets, maar iedereen moet er maar één keer, bij de belasting, voor betalen", legde Stevaert uit. Het 'gratis' vervoer met bus, tram of metro wordt daar bekostigd door voor alle inwoners van de stad de belastingen te verhogen. Rotterdam bezuinigt op het openbaar vervoer en wil een aantal minder bezette lijnen schrappen. Bos noemde dat een conservatieve oplossing. Ook is hij er niet voor de tarieven te verhogen. Volgens de PvdA-leider moet de Nederlandse overheid het mogelijk maken een voorbeeld te nemen aan de Belgische stad Hasselt, waar Stevaert als wethouder een model van 'gratis' openbaar vervoer invoerde. Stevaert was met een aantal partijgenoten van de SP.A per touringcar naar Rotterdam gereisd. Hij ontmoette onder meer werknemers en bestuurders van het plaatselijke openbaarvervoerbedrijf, de RET. Ramptoerist Later discussieerde hij met Bos in de centrale bibliotheek van de stad over onderwijs. Stevaert ontkende te zijn gekomen als 'ramptoerist'. Aanvankelijk had hij laten weten de tocht naar het noorden te maken om te zien "hoe het leven is zonder socialisten in de regering". Het bleek hem mee te vallen. "Er is absoluut niets mis met Nederland. Maar sommige maatregelen, zoals de besparingen, zouden nooit door de PvdA zijn genomen." bron: nu.nl 08-05-'04 Zou dit werkelijk een goed idee zijn? |
Dat zou wel lekker zijn, maar het gebeurd toch niet...
|
Ik weet het niet.. Op zich is het een goed idee, maar ik denk dat er weerstand vanuit de bevolking zal zijn, voornamelijk de mensen die nauwelijks het ov gebruiken. Zij moeten dan mee betalen voor mensen die wel met het ov reizen..
|
Citaat:
|
Openbaar Vervoer is al gratis.
Oeps :P. |
Ik vind dit echt een gaaf idee. Ik ga er namelijk met plezier financieel op achteruit zodat allerlei werkelozen de hele dag kunnen genieten van gratis openbaar vervoer terwijl ik zit te werken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is op zichzelf een goed idee, maar wat dan met de mensen die buiten de gemeentes wonen? Zij betalen niet en kunnen er wél gebruik van maken, ook is het ov in de provincie nog gewoon hardstikke duur :( ... En wat te doen met de hangjongeren die met slecht weer de rijdende bus als hangplek uitkiezen???
|
Het grootste probleem in het openbaar vervoer was dat er dagelijks van die irritante hangjongeren, waar iedereen zich aan ergerde, het openbaar vervoer als hun tweede thuis zagen. Sinds er meer conducteurs in het openbaar vervoer zijn komen te werken, is het een stuk rustiger geworden.
Stel dat het openbaar vervoer 'gratis' wordt dan zal dit probleem weer terugkeren. |
Citaat:
|
Het idee op zich klinkt wel aardig, maar ik twijfel heel erg aan de uitvoerbaarheid ervan. In een plaats valt het misschien nog wel met succes in te voeren, maar door een heel land...
De belasting verhogen is makkelijk gezegd, maar zou men daar ook daadwerkelijk het gehele ov mee kunnen bekostigen? |
En dan is het tweede probleem ook de kwaliteit. Als het ov al via de belasting wordt betaald, wordt daar minder aan gedacht.
|
Ik ben best bereid wat belasting te betalen voor gratis OV.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Gewoon 8 mensen met als dagtaak rondreizen en dienstregelingen bekijken enzo, dus in het veld en achter het bureau de kwaliteit van het OV bekijken, 1 voor de administratie en 1 als directeur. De staat kennende zou zo'n bureau minstens 500 personeelsleden hebben, natuurlijk... :p |
Is die Wouter Bos helemaal van de pot afgerukt?
Gratis openbaar vervoer? Haha, die gozer weet niet waar die het over heeft! Dacht hij werkelijk dat tramlijn 1 vroeger vol reizigers zat die keurig hun kaartjes kochten? Liefst 80 % bestond uit slechts zwartrijders ( toevallig ook donker van kleur, voornamelijk antillianen). Wakker worden PVDA, hallo.. Bos laat weer eens de incompetentie van de PVDA zien. In plaats van de problemen aan te pakken, wil hij de problemen ontwijken. Het liefst met zachte 'oplossingen'. Betaal je je kaartje niet? Gelijk aanpakken die shit ( zoals bijv. het afgelopen weekend toen honderden bekeuringen werden gegeven aan zwartrijdend Rotterdam in de metro's). Nu er eindelijk iets goeds gedaan wordt in Rotterdam, wil Bos dit terugdraaien. Lachwekkend. |
Openbaar vervoer gratis maken voor iedereen dmv belastingen is een geweldig systeem!
Ook voor de "niet-gebruiker" zal dit een positief effect hebben omdat deze waarschijnlijk met de auto reizen en de wegen hierdoor leger en dus toegankelijker/sneller zijn. Voor mensen die niet reizen is het ook goed: een goede impuls om is een keer een stap buiten de deur te doen! :D |
Citaat:
|
Ik zie niet goed in wat het voordeel hiervan is. Ik zie alleen het nadeel wat is dat er meer belasting betaalt moet worden. Volgens mij is het openbaar vervoer in Nederland toch echt dusdanig goedkoop dat iedere bijstandsmoeder er mee kan reizen en is gratis openbaar vervoer dus helemaal niet nodig.
|
Citaat:
|
OV is inderdaad niet bepaald goedkoop. "De" NS heeft de afgelopen jaren de prijs van de kaartjes meermalen fors moeten verhogen om uit de schulden te blijven, en het busvervoer is ook echt niet goedkoop.
|
Het busvervoer is heel goedkoop, voor twee strippen rij ik met lijn 1 naar de andere kant van Utrecht.
De NS is inderdaad niet echt goedkoop, maar de PvdA heeft het hier over gemeentelijk OV. Ik vraag me af of het er "goedkoper" door wordt wanneer het "gratis" wordt. De OV maatschappijen hebben zo geen enkele stimulans meer om het vervoer ook goed te regelen, de inkomsten worden namelijk niet meer gegenereerd door de consument, maar door de gemeente. |
Denk niet dat veel mensen hun auto laten staan wanneer het openbaar vervoer gratis wordt. Mensen zullen hun fiets laten staan en meer het openbaar vervoer nemen... :P
Als de treinen nou goedkoper zouden worden.... |
Citaat:
Over die 4 km doet de bus 22 minuten. De bus gaat van 6:30 tot 19:00 elk half uur, en dan nog om 20:00 en 21:00. Om 21:00 gaat dus de laatste bus. Mijn wijk van 8.000 inwoners heeft welgeteld 1 bushalte. Oh, wat is het busvervoer toch geweldig... |
Ik ben voor. Vervoer moet een basis behoefte zijn, en daarom gesponsoort worden door de staat.
|
de gemeentelijke belastingen zijn gelukkig al zo laag :rolleyes:
|
Ik ben altijd voor gratis openbaar vervoer geweest, omdat het stimulerend werkt (en dus een hoop andere problemen oplost, bijvoorbeeld in het milieu), maar dan moet het OV wel weer in staatshanden komen, waardoor je de kosten veel beter kunt drukken en ook meer aandacht kunt steken in veiligheidsproblemen die het met zich mee zal brengen...
De hoeveelheid extra belasting die je dan moet betalen valt verschrikkelijk mee en uiteindelijk zal het je gewoon een hoop besparen, tenzij je er geen gebruik van maakt, maar dit is je eigen risico... Je kunt zo ook het OV beter regelen en dan is het toch heerlijk dat je, als je 's nachts strontbezopen uit de stad komt, gewoon eventjes de bus of tram kunt pakken en naar huis kunt rijden? |
Citaat:
|
Citaat:
2-rittenkaart voor € 1,-. Altijd goedkoper dan een gewone strippenkaart. En bij mij in Groningen is de frequentie om over naar huis te schrijven: vanaf het hoofdstation naar het universiteitscomplex (vgl de uithof bij Utrecht) gaat tot de avond elke vijf min een bus. Woon je in een buitenwijk? Geen probleem! Je rijdt elke tien minuten met een 18-meterbus (wel lastig -> bus moet dwars door een winkelcentrumpje heen) in een kwartier naar de binnenstad. |
Wat een onzin idee, kwaliteit van het ov gaat achteruit en Nedeland zal zijn begrotingstekort zien stijgen.
Wouter je was toch van de sociale voorzieningen, waar zijn je hersens. Tevens zijn taxi's dan mede de dupe. |
Je kan het OV gratis maken, om mensen er meer gebruik van te laten maken. Maar je kan niet het OV gratis maken om mensen de auto uit te krijgen. Want dat lukt je toch nooit. Alleen een alternatief goedkoop maken helpt niet. Door het autogebruik veel duurder te maken en het OV gratis/goedkoper krijg je mensen misschien wel de bus in. Idee á la Singapore... weinig vergunningen voor auto's uitgeven en autogebruik zo duur maken dat niemand meer auto wil rijden. Alleen rijdt in Singapore het OV op tijd, kunnen ze hier nog een punt aan zuigen..
|
Ik vind het een goed plan om gedeeltes van het openbaar vervoer gratis te maken.
In België merkt men dat het effect heeft op de drukte op de 3 snelwegen die ze hebben. Nou is het spoorwegnet in België beter, moderner en qua kilometers ongeveer 30% groter alhoewel het land zelf 30% kleiner is, maar toch. Het kan een vrij grote impact hebben. De huidige prijzen zijn in ieder geval onacceptabel. In Nederland is sowieso de milieubewustheid niet groot genoeg. Het kan niemand hier ook maar iets schelen wat er gebeurt met de omgeving/lucht/watervoorraad. |
Citaat:
Als iedereen meer belasting betalen moet; koopt iedereen zijn kaartje. 'T is niet alsof je "kiest" om belasting te betalen, namelijk. Het probleem m.b.t. zwartrijders is dat ze geen kaartje kopen. Als al deze zwartrijders meer belasting betalen, hebben ze allemaal hun kaartje gekocht. En kunnen ze dus zo lang in tram 1 rondtouren als ze willen. Met invoering van 'gratis' openbaar vervoer zijn er geen zwartrijders. Kunnen die agentjes weer leuk wat anders gaan doen. |
Gratis gemeentelijk vervoer is misschien wel een goed idee, dan gaan de gemeentelijke belastingen gewoon wat omhoog. Er zijn toch al zoveel mensen die zwartrijden. Tevens wordt het autogebruik in de steden tegengegaan. Op landelijker niveau lijkt me me een stuk lastiger. En duurder.
Citaat:
Citaat:
|
GRATIS OPENBAAR VERVOER IS +++
In Vlaanderen lukt het toch (gedeeltelijk), wrm niet in Nederland? In bv. de stad Hasselt (provinciehoofdstad Limburg, Vlaanderen) is het openbaar vervoer (busdiensten bv.) volledig (!) gratis... in heel België heb je dan weer de Buzzypas (sterk verminderd tarief voor scholieren/jongeren), de 65+ kaart (gratis), en nog enkele zeer goedkope of zelfs gratis formules)... Gratis openbaar vervoer moet realiseerbaar zijn... |
Citaat:
true |
Citaat:
ik woon in apeldoorn en maak elke doordeweekse dag gebruik van de trein en de bus. Het busvervoer is echt ideaal geregeld in Apeldoorn. Elk kwartier rijdt er een bus naar alle wijken van de stad (behalve de nieuwbouwwijk, maar dat gaat nog veranderen) en een retourtje kost maar 1 euro. (Het kost de gemeente wel behoorlijk veel geld geloof ik) Ik ben behoorlijk verwend daarmee. Ik moet in Hengelo/Enschede ook nog altijd nadenken als ik ergens heen moet met de bus (de laatst bus rijdt naar Hengelo om kwart over 11 en de bussen rijden vanaf 8 uur om het uur.... Daarnaast zijn de bestemmingen enrom vaag... neh.. geef mij apeldoorn maar |
Niks is gratis, iemand betaalt er toch voor.
En als het in de belastingen zit, iemand die nooit met de bus weggaat moet er toch maar voor betalen. :| (n) |
Citaat:
|
De stad waar ik eventjes woon is een middelgrote stad van 1,5 miljoen inwoners, en hier is 't alsvolgt geregeld;
Er zijn 45 buslijnen, waarvan er minstens 10 naar de omliggende gemeenten gaan. Deze lijnen kosten elk het equivalent van 30 cent, standaard, en rijden elke 10 minuten. De stadslijnen, de overige 35 or so, rijden elke 2-3-4 minuten, kosten 10 cent, en komen vrijwel overal. Bij betaling geen gezeur met strippen of kaartjes; gewoon het geld in een potje en klaar d'rmee. Geen wisselgeld? Lastig dan. Nu zeg ik niet dat dat in NL gaat werken, maar 't kan dus ook anders. Om te beginnen lijkt het "standaard prijs waar je dan ook heen wilt" idee me helemaal niet zo'n slechte. |
Enigszins een uitgekauwde discussie.
Naast het feit dat zelfs werkelozen niet de hele dag lekker rond willen treinen is het gewoon zaak dat men de controles op vervoersbewijzen simpelweg effectiever maakt. Ik durf te wedden dat simpel weg het controleren van reizigers op het moment dat ze het perron op willen enorm effectief is. Ik merk uit de praktijk dat het zo veel zwartrijders scheelt als er bij het begin van het perron verplicht is om aan de 2 NS-medewerkers een vervoers bewijs te laten zien. Hoe echt effectieve controle gerealiseert moet worden is natuurlijk maar de vraag, maar gratis OV is naar mijn mening een beetje een socialistische natte droom. |
hoe zit dat met die toegangspoortjes? een GOED idee dat ook niet is uitgevoerd... Als iedereen een kaartje koopt kan de prijs namelijk ook omlaag
|
toegangspoortjes? een goed idee? zolang je erdoor komt met behulp van elk willekeurig object dat smal genoeg is om in het abo/overstap gat te passen en lang genoeg is om bij de sensor te komen (bijvoorbeeld elk stukje papier met een lengte van meer dan 2 centimeter ofzo, elke sleutel(zelfs dikke AXAs), pasjes en ga zo nog maar even door), of gewoon als je een beetje lang ben (ik met mn 1.94 haal het makkelijk) gewoon over het middenstuk heen te buigen en de knop aan de andere kant in te drukken? als je het mij vraagt is het geldverspilling.
een vaste prijs systeem werkt in andere landen prima, ook in de metro, parijs bijvoorbeeld heeft een vaste prijs systeem(kaartje kopen, station in met kaartje, station naar keuze uit met kaartje, kaartje kwijt, net het zwembad), en ook al ben je in de verste buitenwijk van de stad, je bent nooit meer dan 10 minuten lopen bij een metrostation vandaan, meestal niet meer dan 5. trams en bussen zijn er bijna niet omdat ze gewoonweg niet nodig zijn. over de kwailiteit ervan is ook niks te klagen. gemiddeld eens in de 5 minuten een metro, schoon, en zelfs in spitsuur niet "zou u even een centimeter op willen schuiven zodat ik kan ademen" vol. daar kan bijvoorbeeld rotterdam en buitenwijken nog een puntje aan zuigen. ik denk dat een belastingssyteem ook wel zou kunnen werken, hoewel er wel rekening gehouden zou moeten worden met mensen die nu korting hebben (ouderen, studenten). ook zouden de controleurs niet gelijk afgeschaft moeten worden (JP denkt dan natuurlijk gelijk een kans te grijpen om te besparen) maar zouden ze beter ingezet kunnen worden, al was het maar om op en neer te lopen in de metros om hun machtig autoritair gezag uit te oefenen :rolleyes: in plaats van de hele dag dom bij de ingang van metrostations te staan om verveorsbewijzen te controleren (wat ze, als sidenote, beter bij de uitgang kunnen doen, maar ala, het zijn niet de snuggerste mensen over het algemeen). en OV goedkoop? ik weet niet welk spul jij gerookt heb maar ik wil het ook :) ik ben aan een ritje naar mn vriendin (bestaande uit 25 minuten bus, 4 minuten wachttijd en 5 minuten metro, of zo'n 55 minuten fietsen op redelijk tempo) 7 strippen kwijt (vooral door strategisch geplaatste zonegrenzen, 2 keer valt de zonegrens (met opvallende bobbel als je op een plattegrond kijkt) net een meter of 3 over de weg, resulterend in 2 extra strippen, bastards). goedkoop is zeker weten anders, ook al rijd ik op een roze kaart :D |
Ik ben vooooooor, dat is kei handig. En veel goedkoper
|
Ik ben er ook voor! Een 2 zones abonnement is zooo duur in Rotterdam! En ik vind dat ze je gewoon een OV kunnen geven als je al 18 bent en al over 1 of 2 jaren naar de hogeschool of WO gaat.
|
ik ga later niet veel gebruik van het openbaar vervoer.. op dit moment zie ik hier natuurlijk wel brood in ..
anyway ik zie geen verbetering in het openbaar vervoer. Ik heb het liever niet gratis gratis bestaat niet |
There's no free lunch in the market, en dat geldt ook voor de overheid. Openbaar vervoer, en geld om dat te bekostigen, ontstaat niet vanuit het luchtledige.
|
Citaat:
Binnen een bepaalde ring van de stad (met een straal die zo ongeveer loopt van het centrum tot aan La Défense) betaal je idd een vast bedrag. Wil je echter de banlieu in dan betaal je toch echt wel meer. Fontainbleau is ook niet te bereiken met een gewoon stadskaartje. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:06. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.