Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Flora & Fauna (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Vraagje over fok met rexcavia (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=839892)

faan 14-05-2004 18:52

Vraagje over fok met rexcavia

Ik heb wel eens van een fokker gehoord dat een rexcavia samen met een ander soort vacht (bv gladharig) alleen dat andere soort (gladharige) vacht geeft. Iemand ervaring met rexcavia's? :bloos:
Ik heb namelijk een rexvrouwtje en het mannetje is een half-tannetje (gladharige zwarte met een bruine ondervacht). Dus vandaar mijn vraag..

leucomelas 15-05-2004 11:35

rex is volgens mij recessief.. als in, gladharig overheerst, als je een rex en een gladharige kruist... daarom heb je ok niet zoveel cavia's met krulletjes :) in de praktijk is het natuurlijk niet zo dat je áltijd galdharige jongen krijgt, kan best eens een uitzondering bijzitten... *bv 1 van de 5 is rex* je zult niet allemaal rexjes krijgen waarschiujnlijk :S

faan 15-05-2004 19:56

ja dat dacht ik ook al dat ie recessief was :)
Maar ik vind je opmerking van "daarom heb je ook weinig cavia's met krulletjes nogal vaag". Want een rex heeft geen krulletjes maar die heeft een soort naar buitenstekende vacht.. Maar zoiets had ik dus ook in gedachte.. bedankt voor je berichtje :p

wiebenik 15-05-2004 21:34

Ja, de rex heeft geen krulletjes, dat is de Tesselcavia :)

Stefanie 16-05-2004 11:46

De rex ziet er lekker zacht uit, maar heeft een ruwe borstelvacht.

faan 16-05-2004 13:53

Citaat:

Stefanie schreef op 16-05-2004 @ 12:46 :
De rex ziet er lekker zacht uit, maar heeft een ruwe borstelvacht.
de vacht is voor mij echt vet.. echt dierlijk :)

Avalon_Mae 25-05-2004 17:58

Citaat:

leucomelas schreef op 15-05-2004 @ 12:35 :
rex is volgens mij recessief.. als in, gladharig overheerst, als je een rex en een gladharige kruist... daarom heb je ok niet zoveel cavia's met krulletjes :) in de praktijk is het natuurlijk niet zo dat je áltijd galdharige jongen krijgt, kan best eens een uitzondering bijzitten... *bv 1 van de 5 is rex* je zult niet allemaal rexjes krijgen waarschiujnlijk :S
Als rex-harig recessief is, dan zullen álle cavia's gladharig worden, aangezien ze allemaal het dominante allel van het gladharige beertje krijgen. Tenminste, als deze twee allelen heeft voor gladharig. Misschien heeft hij ook wel een recessief allel voor rex-harig en dan kunnen er natuurlijk wel rexjes geboren worden:). (voor degene die het nog snapt:P)

faan 26-05-2004 18:16

Citaat:

Avalon_Mae schreef op 25-05-2004 @ 18:58 :
Als rex-harig recessief is, dan zullen álle cavia's gladharig worden, aangezien ze allemaal het dominante allel van het gladharige beertje krijgen. Tenminste, als deze twee allelen heeft voor gladharig. Misschien heeft hij ook wel een recessief allel voor rex-harig en dan kunnen er natuurlijk wel rexjes geboren worden:). (voor degene die het nog snapt:P)
jawel snap het wel.. het ziet er dus naar uit dat er geen mogelijkheden zijn voor rexjes bij mij. Maarja.. gééN? :|

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:54.