Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Games (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Geweld in computerspellen/games, wat kan wel en wat kan niet?¿ (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=843312)

tommiegun 18-05-2004 09:21

Geweld in computerspellen/games, wat kan wel en wat kan niet?¿

Ik doe mijn Maatschappijleer werkstuk over geweld in computerspellen, met als hoofdvraag: wat kan wel en wat kan niet, dus waar ligt de grens.

Als jullie een mening hebben hoor ik het graag.

P.s het liefst voor 1 juni reageren

Wielrenner_R 18-05-2004 09:30

Het maakt niet zoveel uit het is toch allemaal fictie. Op mn 6 speelde ik al duke nukem 3d en ik heb er nooit op latere leeftijd last van gehad :)

Reverend 18-05-2004 09:39

Ik download alles, dus ik heb geen pictogrammen.

Demiurge 18-05-2004 09:43

Inderdaad, en als ik een spel koop weet ik voordat ik naar de winkel al dat ik dat spel ga kopen en wat voor geweld erin zit dus die pictogrammen boeien me niet.

^Dragon^ 18-05-2004 10:04

Ik kijk echt niet naar de pictogrammen. Van te voren weet ik al wel of ik een spel wil hebben door reviews te lezen. Daar zie je die pictogrammen ook niet. Als je dan in de winkel staat om een spel te kopen ga ik natuurlijk niet meer letten op die waarschuwingen en alles.

Wielrenner_R 18-05-2004 10:08

Ik denk dat dit 100% naar 'maakt niet uit' gaat

Eye of Sauron 18-05-2004 10:20

boeie, zolang het spel maar leuk is.
Het is niet dat ik mezelf opblaas of zo als ik een extreem gewelddadig spel gespeeld heb. Kom nou, ik ben geen palestijn....

Smobbo 18-05-2004 15:12

hebben ze die pictogrammen dan ook al op spellen? (Die van TV zeg maar) of bedoel je leeftijd aanduidingen? (het boeit me zowiezo niet daar niet van:P)

Dukko 18-05-2004 15:15

Ik kijk nooit voor wie het geschikt is, mij maakt het niet uit hoeveel bloed enzo erin zit.

Ik vind wel dat dit persoonsgebonden is. Sommige personen zullen realistischer tegen bepaalde beelden aankijken dan andere personen. Zelf kan ik uitstekend het onderscheid tussen nep en echt maken.

rijk_v 18-05-2004 16:54

Ik kijk nooit voor wie het geschikt is, mij maakt het niet uit hoeveel bloed enzo er in zit

't is maar een spelletje :o, watjes!

rijk_v 18-05-2004 16:55

Citaat:

Dukko schreef op 18-05-2004 @ 16:15 :
Ik kijk nooit voor wie het geschikt is, mij maakt het niet uit hoeveel bloed enzo erin zit.

ik kan uitstekend het onderscheid tussen nep en echt maken.

Lijkt me ook ja, je bent 17 :P

Agamemnon 18-05-2004 17:03

Het boeit mij niet echt hoeveel bloed er in zit, het is en blijft een spel.

Morridin 18-05-2004 17:44

Mij boeit het niet. Okey, een spel als Mortal Kombat speel ik met bloed aan, simpelweg vanwege de lompheid die er aan vastzit. Maar ik ben echt geen mongool die alles na gaat doen.
Door dat soort idioten krijg je weer zogenaamde psychologische experts die meteen zeggen dat geweldadige spellen slecht zijn. Dat is dus absolute bullshit, want het ligt gewoon aan de achterlijke geest(boeit niet als die zo geworden is door de omgeving) die het doet.

Maar dit topic is volgens mij niet bedoelt voor zo'n discussie, dus ik heb gewoon voor de onderste optie gekozen :)

Morridin 18-05-2004 17:46

Citaat:

Alfred J. Kwak! schreef op 18-05-2004 @ 16:12 :
hebben ze die pictogrammen dan ook al op spellen? (Die van TV zeg maar) of bedoel je leeftijd aanduidingen? (het boeit me zowiezo niet daar niet van:P)
Yup PEGI heet dat gedoe. Die had eerst al wel met leeftijden erop, maar doen nu ook met icoontjes, al zal dat wel van de uitgever afhangen.
Tot nu toe ben ik alleen (logischerwijze :o) de vuistslag tegengekomen :P

Smobbo 18-05-2004 18:26

lol 2 jaar geleden (of meer, hoe oud is BF1942?) voor het laatst een spelleke gekocht:P dus ik had eerlijk gezegd geen id:P

Rhinus 18-05-2004 18:30

Geweld is op zich niet erg. Zolang er maar duidelijk is dat 't pas moet als 't echt niet anders kan. Dan zal 't de hersens van een kind niet vervuilen. Vroeger had je The A-Team. Daarin was geweld op een goede manier. Nu bij Pokemon (kan ook een andere serie zijn) word er gevochten voor 't spel. Dat is niet goed lijkt me voor sommige mensen dan he. Voor een normaal iemand zal 't ook wel geen kwaad kunnen denk ik. Maar er zijn zat jonge domme mensen die daardoor een fout beeld van geweld krijgen.

Maar nu heb ik 't dus over series op TV.. Maar vergelijkbaar is ook bij spellen. Maar op zich zegt leeftijd niks. Dus ik ben voorstander voor psychologische tests. En dat als die uitslag dan een bepaalde waarde heeft je geweldadige spellen mag spelen enzo. Maar dat zal wel te duur zijn.

metallicpatrick 19-05-2004 10:36

maar is wel een goed idee idd...

maar denk dat er weinig mensen zijn die niet tegen het geweld in games zouden kunnen

misschien enkele zwakbegaafde mensen

cyntha 19-05-2004 12:52

Ik kijk nooit voor wie het geschikt is, mij maakt het niet uit hoeveel bloed enzo er in zit

Dukko 19-05-2004 13:33

Citaat:

rijk_v schreef op 18-05-2004 @ 17:55 :
Lijkt me ook ja, je bent 17 :P
Toen ik 7 was had ik Wolfenstein3d uitgespeeld. Dus dat zegt niks.

schietgeweer 19-05-2004 13:44

Ik kijk nooit naar die aanduidingen. De hoeveelheid geweld maakt me ook niet echt uit, het enige wat voor mij telt is de functionalliteit van het geweld in het spel.

Morridin 19-05-2004 13:54

Citaat:

Dukko schreef op 19-05-2004 @ 14:33 :
Toen ik 7 was had ik Wolfenstein3d uitgespeeld. Dus dat zegt niks.
Ik moet zeggen dat ik vroeger de dood van Hitler best eng vond :(

tappy 24-05-2004 08:01

Citaat:

Morridin schreef op 19-05-2004 @ 14:54 :
Ik moet zeggen dat ik vroeger de dood van Hitler best eng vond :(
die gaat idd heel erg bloederig dood:D :evil:

tommiegun 25-05-2004 09:35

Citaat:

tappy schreef op 24-05-2004 @ 09:01 :
die gaat idd heel erg bloederig dood:D :evil:
Nou zo eng was het ook wel weer niet.
Eerst propte hij zich vol met medicijnen:

Het einde

Nadat de oorlog al bijna verloren was sloot Hitler zich op in Berlijn. Hij bleef daar toen de

stad omsingeld was door de Russen. Zijn generaal en ministers vroegen hem steeds de stad te

verlaten, omdat hij ergens in Zuid- Duitsland verder kon vechten. Maar Hitler die bijna gek

was geworden deed dit niet. Hij bleef in Berlijn, ook toen de stad in brand stond. In een

bunker onder de Rijkskanselarij wachtte hij op een wonder die nooit zou komen.

Op 29 april 1945 trouwde Hitler met zijn vriendin Eva Braun in dezelfde bunker waar hij

zich had verscholen. Na het huwelijk ging hij met zijn vrouw terug naar zijn kamer waar hij

Eva gif gaf, voordat hij zichzelf had neergeschoten. Op 30 april 1945 stierf Hitler. Hij was

toen 56 jaar oud. Ook Goebbels, zijn trouwe aanhanger, pleegde zelfmoord met zijn vrouw,

waar hij samen 6 kinderen mee had.

:p

maar boeie daar gaat het niet om ON-TOPIC

Jolt 25-05-2004 09:51

Let er niet op, hoe bloederig het ook is, is nogaltijd fictie ..

Meeste games zijn toch saai :P

Eye of Sauron 25-05-2004 09:54

Citaat:

tommiegun schreef op 25-05-2004 @ 10:35 :
Nou zo eng was het ook wel weer niet.
Eerst propte hij zich vol met medicijnen:

Het einde

Nadat de oorlog al bijna verloren was sloot Hitler zich op in Berlijn. Hij bleef daar toen de

stad omsingeld was door de Russen. Zijn generaal en ministers vroegen hem steeds de stad te

verlaten, omdat hij ergens in Zuid- Duitsland verder kon vechten. Maar Hitler die bijna gek

was geworden deed dit niet. Hij bleef in Berlijn, ook toen de stad in brand stond. In een

bunker onder de Rijkskanselarij wachtte hij op een wonder die nooit zou komen.

Op 29 april 1945 trouwde Hitler met zijn vriendin Eva Braun in dezelfde bunker waar hij

zich had verscholen. Na het huwelijk ging hij met zijn vrouw terug naar zijn kamer waar hij

Eva gif gaf, voordat hij zichzelf had neergeschoten. Op 30 april 1945 stierf Hitler. Hij was

toen 56 jaar oud. Ook Goebbels, zijn trouwe aanhanger, pleegde zelfmoord met zijn vrouw,

waar hij samen 6 kinderen mee had.

:p

maar boeie daar gaat het niet om ON-TOPIC

je vergeet dat Hitler eerst ook nog zijn hond doodschoot...

Dr. Aep 25-05-2004 11:05

leuk dat je de wijsneus uithangt maar dat weet iedereen wel.

verder hou ik me niet bezig met pictogrammen

Lionheart 25-05-2004 12:33

Mij maakt het niet uit.

Qimm 27-05-2004 15:11

namens mijn vriend: Ik vind dat geweld absoluut wel kan, omdat dat gewoon hoort bij het spel en iedereen met een gezonde geest ziet dat het nep is. Zonder geweld kun je net zo goed gaan kaarten.

edit door mij, er moet natuurlijk wel door ouders opgelet worden of het wel geschikt is voor jonge kinderen.

Bloedpropje 27-05-2004 15:38

ik kijk nooit want als je download heb je geen verpakking

Voor games ligt er eigenlijk geen grens. Ik vind voor films al dat alles gewoon moet kunnen, er treed automatisch wel een selectie op, van de meest gruwelijke films weten veel mensen niet eens het bestaan, die worden niet zo gepromoot omdat 'the public' ze toch niet waardeert. Mochten games ooit zo realistisch worden dan zal dit voor games ook wel gebeuren.

EGM 27-05-2004 20:42

De Game Manhunt lijkt me echt te ziek voor woorden, maar goed, het komt van Rockstar, en we zijn wel wat gewend van die lui (GTA 1 tm Vice), alleen deze keer moet het juist de aantrekkingskracht zijn van de game iemand zo bloederig mogelijk te vermoorden, je krijgt er meer punten voor.

Geweld Ala UT boeit me echt voor geen bal, dat is allemaal super nep :P
Ja ok, Manhunt ook, maar ik hoef geen rivieren van bloed te zien samen met het bijbehorende geluid...

skeleton 28-05-2004 10:28

Ik zal niet wakker liggen van geweld in games ( speel zelf vaak genoeg SoF 2 online dus.... )

BendeBen 28-05-2004 10:34

Citaat:

Eye of Sauron schreef op 25-05-2004 @ 10:54 :
je vergeet dat Hitler eerst ook nog zijn hond doodschoot...
nee hij testte zn vergif eerst op zn hond of t wel goed werkte, en t werkte goed :p

tommiegun 28-05-2004 16:55

Het lijkt me nu wel duidelijk dat eigenlijk niemand naar het geweld/icoontjes kijkt.

Denk wel dat ik hier mee vooruit kan

Bedankt iedereen.

FF4-Ever 28-05-2004 23:27

Ik kijk er doorgaans wel naar, maar doe er niets mee. Ik leg een spel dat mij leuk lijkt niet terug in de schappen omdat er (18+) op staat. Vind het los van het feit dat ik er niets mee doe altijd wel grappig om te kijken welke leeftijd er op een game staat.

Zo viel mij op dat op de warcraft III doos 11+ stond terwijl op de uitbreidingsset (die qua geweld gelijk is aan het origineel) 12+. Dit zal wel komen doordat verschillende instanties verschillende vaststellingsregels hanteren maar het maakt de leeftijdsaanduidingen bijzonder nietszeggend.

deadlock 29-05-2004 01:45

het interreseert me niets. Ik ben dan ook niet bang aangelegd qua dit soort dingen. Evenals met films. Ik houd altijd in gedachten dat het nep is.
Ik vind wel dat er grenzen moeten zijn en die leeftijdsaanduiding is belangrijk want er zijn kinderen die er wel heel erg door beinvloed worden

Deathborn 29-05-2004 10:22

Ik vind het soms wel vet als er alleen maar hersenloos geknald moet worden zoals serious sam, dan kun je je agressie ff kwijt.
en btw, het is ONZIN dat je agressief word van spellen, je gaat juist zo'n spellen doen als je je ff agressief voelt!

Morridin 29-05-2004 13:44

Het is gewoon ff lekker afreageren. Knallen en beuken wat je wilt, met hier en daar lekker wat gevloek en gescheld er bij.

EGM 30-05-2004 21:00

Yop, ik bedoel, kijkwijzer stelt geen bal voor, zelfs Pokemon heeft enge dingen... tsja, vraag mij niet waarom, maar die beestjes zijn getekend om ze zo knuffelbaar mogelijk te maken...

Anywho, ik kijk soms wel naar de tekentjes, vooral om een idee te krijgen wat er in het spel zit, maar ik heb het idee dat alles zo'n beetje gewelddadig is, en dat overal enge dingen inzitten

tommiegun 07-06-2004 15:25

Bedankt allemaal.
Jullie hoeven niet meer te posten want ik heb het morgen.

Wens me geluk *slijmt* :rolleyes: :cool:

^Dragon^ 07-06-2004 15:50

Ik heb een maand ofzo geleden ook een verslag gemaakt over games, of ze een goede of slechte invloed hebben op de jeugd.

Ik heb slechte invloed gedaan, dat was makkelijker om argumenten te verzinnen :o
Helaas heb ik het werkstukje niet meer voor je.

Frank 17-06-2004 09:28

omg ik vind dat echt de grootste onzin, dat die nerdjes van de 2e kamer etc denken dat ppl f00ked up worden van te veel gamen :p..

als je met een pistool door je school loopt te schieten zat er vast al eerder een steekje bij je los! Ik word juist heel relaxed van geweldadige/stressvolle games omdat je alles op je kan afreageren zonder dat je iemand in real life uit hoeft te schelden/inelkaar hoeft te trappen. Ook zorgen games voor een sneller reactievermogen etc. als het word verboden zal ik ze eens met een sniper !##*$_ :p :o

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:33.