Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lifestyle (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=50)
-   -   V&D - Wat is er mis? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=843742)

TriosPoliticos 18-05-2004 17:17

V&D - Wat is er mis?
 
Hoi :D

Voor marketing moet ik een gigantisch werkstuk maken over een bedrijf mét imago probleem.

Wat ik wil vragen is ;

Wat is er mis, niet goed, slecht aan V&D?
(liefst heeeel uitgebreid antwoord natuurlijk)

En wat vind je van de nieuwe weg die V&D sinds kort is ingeslagen? (De nieuwe folder 'Alleen bij V&D' en de winkels zelf)

Kortom, alles wat je maar kwijt wilt over V&D, Ik ben iedereen dankbaar tot in de eeuwigheid :rolleyes:

(de V&D folder is online te bekijken op http://demo.x-cago.com/vd/today.html )

Glory 18-05-2004 17:18

Ik kom er eigenlijk gewoon nooit. Ik weet niet waarom.

Ridder 18-05-2004 17:19

Lelijke collectie's, verkeerde merken, domme uitstralling.

Susanne 18-05-2004 17:21

Otis heeft toch een hekel aan de V&D, dus die moet er maar even wat van zeggen :D
Ikzelf heb er niets op tegen, koop er wel eens simpele sieraden enzo, maar kleding zou ik er niet zo snel kopen.. vind op de 1 of andere manier dat de V&D een kille uitstraling heeft (n)

vixen 18-05-2004 17:23

Haha, ik moest zoiets doen begin dit jaar voor geintegreerde communicatie. Maar dat was een presentatie van 5 minuten.

Ik vind de v&d oubollig, heel truttig en saai. Wat ze nu hebben gedaan vind ik wel goed, het is moeilijk om zo'n imago zo opeens te veranderen en dat hebben ze heel goed gedaan. Hebben ze de bedrijfskleding al veranderd? Die mantelpakjes zijn/waren echt oerlelijk. Ik vind eigenlijk wel dat ze hun logo ook moeten veranderen, dan zijn ze helemaal van het 'oude' af.
Verder vind ik bij de v&d de prijs-kwaliteitverhouding wel goed, ik hoop wel dat ze dat niet gaan veranderen.

Ischenbaert 18-05-2004 17:25

Ze verkopen geen zak.

Sjoerd 18-05-2004 17:28

Niks mis mee, vind het alleen vele te grote winkels.

TriosPoliticos 18-05-2004 17:30

V&D heeft sinds +/- 2 jaar een nieuw logo.

OUD :http://intopaper.hbh-it.net/catim/verkp.v&d.jpg

NIEUW : http://images.google.nl/images?q=v%2...l&lr=&ie=UTF-8

Hele verbetering toch?!

Dree 18-05-2004 17:30

Ik kom alleen in de V&D voor laPlace.

vixen 18-05-2004 17:35

Citaat:

TriosPoliticos schreef op 18-05-2004 @ 18:30 :
V&D heeft sinds +/- 2 jaar een nieuw logo.

OUD :http://intopaper.hbh-it.net/catim/verkp.v&d.jpg

NIEUW : http://images.google.nl/images?q=v%2...l&lr=&ie=UTF-8

Hele verbetering toch?!

Ik vind het nog steeds lame. En ik vind la place echt te duur. Nee, V&D is nikss.

Ridder 18-05-2004 17:37

Citaat:

TriosPoliticos schreef op 18-05-2004 @ 18:30 :
V&D heeft sinds +/- 2 jaar een nieuw logo.

OUD :http://intopaper.hbh-it.net/catim/verkp.v&d.jpg

NIEUW : http://images.google.nl/images?q=v%2...l&lr=&ie=UTF-8

Hele verbetering toch?!

Met een nieuw logo wordt je nog geen betere winkel :nono:

Stevill 18-05-2004 17:38

Citaat:

Ridder schreef op 18-05-2004 @ 18:19 :
Lelijke collectie's, verkeerde merken, domme uitstralling.

hi 18-05-2004 17:41

Citaat:

Sluw schreef op 18-05-2004 @ 18:30 :
Ik kom alleen in de V&D voor laPlace.
Dat is waar :p

Dree 18-05-2004 17:42

Citaat:

hi schreef op 18-05-2004 @ 18:41 :
Dat is waar :p
Vertel

TriosPoliticos 18-05-2004 17:43

Ok, V&D is dus volgens bovenstaande posts, niet veel. Hoe is V&D te redden? Is de nieuwe folder een stap in de goede richting? Hoe zien jullie V&D het liefst?

Gooi het eruit! :p

Mortischa 18-05-2004 17:44

kom eigenlijk alleen daar als het me te lang duurt voor de tram komt (Die voor de deur stopt). haal bij la place wel regelmatig broodjes

EggeD 18-05-2004 17:45

Ik heb er 2 jaar gewerkt, ook tijdens die wisseling van "imago". Ik moest er toespraken bijwonen van de baas in een filiaal in Eindhoven, die wist te vertellen dat er iets mis wat met het imago, maar dat ze niet precies wisten wat. Het was echt een probleem. De mensen die het zouden moeten oplossen zijn echter al 50+.

En al wordt V&D ineens bruisend en dynamisch, dan zal het nog wel een aantal jaartjes duren eer de dullheid uit de koppen van de massa gestampt is. Zoiets duurt wel even. Ik koop er nooit wat, maar ik koop sowieso zelden.

Suey 18-05-2004 17:45

Citaat:

Sluw schreef op 18-05-2004 @ 18:30 :
Ik kom alleen in de V&D voor laPlace.
ik ook

rxn 18-05-2004 17:45

daarnaast zit V&D altijd in oude gebouwen waar het in de zomer (zonder airco dus) STIKKE heet wordt. Alleen om te eten of om panty's te kopen kom ik er heel soms.

Kadaver 18-05-2004 17:46

Bestudeer de theorie van Michael Porter over de generieke concurentiestrategieen (Competitive Strategy, M. Porter, Harvard Business School Press.)

In het kort: De twee voornaamste concurrentiestrategieen zijn Cost Leadership en Differentiation.

Bij Cost Leadership gaat het om een business waarin de onderneming er naar streeft om tegen zo laag mogelijke kosten haar producten aan te bieden bij een passende markt (lees: mensen die goedkoop goede producten willen hebben, prijs is dus belangrijk). Marges zijn laag maar omdat de volumes relatief groot zijn kan er toch veel winst worden gehaald.

Bij Differentiation streeft de onderneming ernaar om zoveel mogelijk verschillende producten aan te bieden bij een passende markt (lees: consumenten willen veel keuzemogelijkheid en willen daarvoor ook betalen. Kwaliteit en imago zijn daarbij belangrijk). Deze producten zijn duurder en de marges liggen ook hoger. T.o.v. Cost Leadership liggen de volumes lager. Maar vanwege de hogere marges kan er evenveel winst worden gemaakt.

De stelling van Porter is dat je alleen tussen deze twee basisstrategieen kan kiezen. Kies je iets dat dat hier tussen ligt dan is dit funest voor je business omdat je nooit aan de klant kan communiceren waar je echt voor staat.

Tot zover het theoretisch raamwerk. Hoe kun je dit gebruiken bij de problematiek bij de V&D? Zoals je weet valt V&D onder de grote holding Vendex KBB. Dit grote bedrijf heeft bedacht dat zij met verschillende strategieen (cocnurrentie strategieen) verschillende markten wil bedienen. De grootste drie bedrijven die vallen onder Vendex KBB zijn de Bijenkorf, Hema en V&D. De Bijenkorf is duidelijk een winkel voor consumenten die waarde hechten aan kwalitatief goede producten en ze willen daar ook wel voor betalen. Dit onderdeel van Vendex heeft dus als generieke concurrentiestrategie de Differentiator. De Hema richt zich juist om consumenten die goedkoop goede producten wil hebben. De Hema heeft als concurrentiestrategie Cost Leadership.

V&D zit er dus tussen in (De directie zegt dit zelf) en daar gaat het dus mis volgens Porter...voila (y). 'Hema consumenten' vinden de V&D meestal te duur en de 'Bijenkorf consumenten' vinden het juiste te goedkoop/niet passen bij hun leefstijl. Porter noemt dit Stuck in de middle. Het is erg moeilijk een passende markt voor de V&D te vinden en je daarin te positioneren...dat lijkt het probleem te zijn :)

Zut Alors! 18-05-2004 17:47

Ik vind die folder er wel erg okee uitzien. Ik bedoel, aparte manier om je spulletjes aan de man(/vrouw) te brengen.

Zoals bijvoorbeeld die zonnebril... :bloos:

Dree 18-05-2004 17:49

Citaat:

TriosPoliticos schreef op 18-05-2004 @ 18:43 :
Ok, V&D is dus volgens bovenstaande posts, niet veel. Hoe is V&D te redden? Is de nieuwe folder een stap in de goede richting? Hoe zien jullie V&D het liefst?

Gooi het eruit! :p

Ik heb eigenlijk helemaal geen interesse in een vernieuwde V&D, ik heb mijn winkels al.

Beer Geweer 18-05-2004 17:50

Ik vind de 'la place'en 'la marche' best wel lekker eten hebben. Maar ik vind hun kleding collectie best wel saai, heel af en toe hebben ze iets leuks.

Milk&barbapapa 18-05-2004 17:51

als ik ga is het alleen voor die perentaart op pagina 16

freakjuh 18-05-2004 17:51

Ik vind de V&D ook een nogal kil imago hebben, en vrij ouwelijk.

Ze hebben af en toe wel leuke kleren, maar die vind je zeker niet bij de "tiener"collectie (die Yes or No troep) .. die vind ik echt afschuwelijk. :|

Ik vind het altijd leuk om daar een beetje rond te hangen, de v&d staat niet voor nix bekend als een hangplaats voor alto's natuurlijk :rolleyes:

De boekenafdeling is wel cool, vaak afgesprijsde zooi. De cd afdeling is duur en ze hebben alleen stomme pop cd's.
Ze hebben vaak wél leuke accesoires; hoedjes, sjaals, sieraden (y)


Als ik in de stad ben, loop ik vaak wel de v&d binnen, maar eigenlijk koop ik er niet zo vaak wat.

Ohja, ik koop er altijd bureau artikelen, "school"spullen en lege cd's. :p


De nieuwe folder ziet er goed uit, lekker jong & zomers. Of ze hiermee de reeds bestaande doelgroep aanspreken is te betwijfelen.

De folder is wel een beetje nageaapt van de Hema. :nono:

vixen 18-05-2004 17:52

Ik vind de nieuwe v&d trouwens ook niks, nouja die in Utrecht in ieder geval niet. Zo ontzettend onoverzichtelijk en druk. Vooral de kelder daar is echt een groot doolhof.

EggeD 18-05-2004 17:55

Citaat:

Kadaver schreef op 18-05-2004 @ 18:46 :
V&D zit er dus tussen in (De directie zegt dit zelf) en daar gaat het dus mis volgens Porter...voila (y). 'Hema consumenten' vinden de V&D meestal te duur en de 'Bijenkorf consumenten' vinden het juiste te goedkoop/niet passen bij hun leefstijl. Porter noemt dit Stuck in de middle. Het is erg moeilijk een passende markt voor de V&D te vinden en je daarin te positioneren...dat lijkt het probleem te zijn :)
Men rept altijd zo dat men in Nederland graag zo normaal mogelijk wilt zijn, dat ze niet zo uitbundig zijn als laten we zeggen een VS. Dat ze willen dat hun sterren een normaal leven leiden etc. Dan zou je ook denken dat ze hun levensmiddelen bij een warenhuis als V&D zouden willen kopen, V&D is tenslotte de gulden middenweg...

Goede redenatie overigens kadaver.

Dree 18-05-2004 17:57

Citaat:

Zotje schreef op 18-05-2004 @ 18:47 :
Ik vind die folder er wel erg okee uitzien. Ik bedoel, aparte manier om je spulletjes aan de man(/vrouw) te brengen.

Zoals bijvoorbeeld die zonnebril... :bloos:

He ja, we gooien er sex tegen aan, vernieuwend!

Vind de folders wel hip trouwens.

Ridder 18-05-2004 18:07

On de modjes: laat dit topic maar open, morgen is er Examen MO voor het VWO (y)

V&D heeft een burgertrutten imago zeg maar, en niet echt onderscheidend, hun producten kan je overal krijgen. Ze hebben een gedeelte "elektro city" wat absoluut onzin is.

V&D wil eigenlijk een warenhuis zijn, maar ze moeten meer kwaliteit hebben, en minder troep.

guess what 18-05-2004 18:08

ik vind het een saaie, te grote en onoverzichtelijke winkel. en een leuk foldertje helpt mij niet van die mening af.

TriosPoliticos 18-05-2004 18:11

Ok, er is dus een hoop mis.

Hoe kan V&D weer 'het beste warenhuis van Nederland' worden?

Ridder 18-05-2004 18:12

Daarbij zitten zitten de meeste V&D's in gebouwen die nog lelijker zijn dan de gemiddelde Bijlmerflat.

Ridder 18-05-2004 18:13

Citaat:

TriosPoliticos schreef op 18-05-2004 @ 19:11 :
Ok, er is dus een hoop mis.

Hoe kan V&D weer 'het beste warenhuis van Nederland' worden?

Niet.

Denise84 18-05-2004 18:18

Le Marche is top, La place ook en die hebben beide ook een erg goed imago.

Verder vind ik v&d als juwelier wel oke en voor schoolspullen kun je er altijd terecht. Handdoeken, servies enz. is er ook prima naar mij idee. Tja, Bijenkorf heeft natuurlijk veel mooiere spullen.

De kleding is bij de v&d van het goedkopere segment; simpele modellen, simpele stof enz. Alleen de stijl al spreekt me niet aan, ook al zal er vast af en toe wel wat leuks tussen hangen.

Maar ik vind V&D een luxere uitstraling hebben dan bijv. de HEMA. Daarnaast heeft V&D natuurlijk een veel ruimer aanbod.

Het imago; volgens mij heeft V&D niet zo'n slecht imago. Bepaalde producten van V&D hebben een slecht imago..

Zazoo 18-05-2004 18:27

ik vraag me af of hun oninteressante V&D TV ook nog wat oplevert... of is t al gestopt omdat t niet werkte?

Leonoor 18-05-2004 18:28

Ik vind het op zich wel handig dat ze alles bij elkaar hebben (waaronder van sommige producten ook wel A-merken), scheelt een hoop geloop door de stad.

ZerO 18-05-2004 18:30

Het ruikt er muf :nono:

TriosPoliticos 18-05-2004 18:57

MEEER! GA DOOR! :D (y)

Alex 18-05-2004 19:03

Citaat:

Sluw schreef op 18-05-2004 @ 18:30 :
Ik kom alleen in de V&D voor laPlace.
Ik ook :) , zit bijna altijd op mooie locaties met uitzich over de stad. (y)

Alex 18-05-2004 19:10

V&D verkoopt gewoon geen producten waarmee ze er echt uitspringen. Het is allemaal middelmatige kwaliteit. Hema bijvoorbeeld heeft nog best leuke dingen soms (mooie design fluitketels ;) ) maar v&d...... tja dan ga ik liever naar een 'echte' , gespecialiseerde winkel..

Alex 18-05-2004 19:10

V&D verkoopt gewoon geen producten waarmee ze er echt uitspringen. Het is allemaal middelmatige kwaliteit. Hema bijvoorbeeld heeft nog best leuke dingen soms (mooie design fluitketels ;) ) maar v&d...... tja dan ga ik liever naar een 'echte' , gespecialiseerde winkel..

merels 18-05-2004 21:13

Citaat:

Ridder schreef op 18-05-2004 @ 19:07 :

V&D wil eigenlijk een warenhuis zijn, maar ze moeten meer kwaliteit hebben, en minder troep.


suikerprinses 18-05-2004 21:15

V&D is gewoon bagger. Het is er een zooi, de producten zijn niet dramatisch, maar het zijn vaak dingen die je overal kan kopen (of iets dat er op lijkt in ieder geval) en daarvoor ga ik dus niet speciaal naar de V&D. Bovendien hebben ze er te sluttie kleding.

Maar de banaan-sinaasappeldrank is (y)

Mysterons 18-05-2004 21:21

HEMA, V&D en Bijenkorf horen allemaal bij elkaar. HEMA voor de goedkope spullen, V&D voor ertussen in, en Bijenkorf voor de duurdere spullen.
V&D is voor de "middenklasse" gemaakt, en zal daarom altijd saai blijven.

Madgirl 18-05-2004 21:27

Onze V&D in Sneek gaat dicht, omdat het er al bijna 2 jaar niet meer goed loopt, geloof ik. Er waren inderdaad ook niet bijster interessante artikelen, in vergelijking met V&D's in andere steden. Natuurlijk wel veel basisbehoeften. Maar niet echt van die unieke dingen, zoals je soms wel bij bijvoorbeeld de Hema hebt. De broodjes waren dr wel erg lekker trouwens!

klikorat 18-05-2004 21:43

Hier gaat ie ook al dicht. :p

Ridder 18-05-2004 22:00

Citaat:

Madgirl schreef op 18-05-2004 @ 22:27 :
Onze V&D in Sneek gaat dicht, omdat het er al bijna 2 jaar niet meer goed loopt, geloof ik. Er waren inderdaad ook niet bijster interessante artikelen, in vergelijking met V&D's in andere steden. Natuurlijk wel veel basisbehoeften. Maar niet echt van die unieke dingen, zoals je soms wel bij bijvoorbeeld de Hema hebt. De broodjes waren dr wel erg lekker trouwens!

Oh god, ik ben in die V&D geweest omdat ik bij de bijles van Sneek een schrift te kort kwam... nou ja, dat was ook niets zeg (n)

Triloxigen 18-05-2004 22:21

V&D is duf..
Dit komt doordat wat ze er verkopen en de prijzen ervan..

Voor een DVD betaal je daar meer dan in een andere winkel...

De kleding die ze er verkopen mag niet eens kleding genoemd worden..

En soms hebben ze er van die eetgelegenheden inzitten waar oma's weleens eten..

PV 19-05-2004 02:45

Ik vond de V&D vroeger altijd geweldig, als je op vakantie was al je schoolspullen daar halen enzo. Toen kwam ik ook maar 2 x per jaar in een V&D, had het nog iets bijzonders :p
En nu kan ik er heen wanneer ik wil, en dan is er eigenlijk niets meer aan. Het is wel leuk om doorheen te lopen, maar de meeste dingen heb je toch niet perse nodig of ze zijn duur.
V&D ziet er inderdaad wel wat luxer uit dan de Hema, maar bij de Hema lijkt het goedkoper.. of dat ook zo is weet ik niet.

En hoe de V&D is te redden.. doe dat oude logo weer terug, dat gele :cool: kan geen plaatje vinden :(

Kadaver 19-05-2004 03:15

Citaat:

TriosPoliticos schreef op 18-05-2004 @ 19:11 :
Hoe kan V&D weer 'het beste warenhuis van Nederland' worden?
V&D zou zich nooit willen positioneren als het beste warenhuis van Nederland, de directie van Vendex KBB is namelijk bang voor 'kanibalisatie' ; oftewel het proces waarbij de V&D en de Bijenkorf elkaars klanten wegkapen.

Een oplossing kan wellicht gevonden worden als je kijkt naar de strategie van KLM. Deze luchtvaardonderneming heeft namelijk een aantal labels: KLM voor het dure segment (Differentiator), Transavia (middensegment) en Basiqair (Cost Leadership). Ook hier is men tot het inzicht gekomen dat het middensegment geen oplossing is. Transavia wordt daarom binnenkort ondergebracht bij Basiqair en zal onder 1 label gaan vallen en 1 geintegreerde Cost Leadership strategie volgen.

Dit laatste zou je dus ook bij Vendex KBB kunnen toepassen: V&D onderbrengen bij de Bijenkorf of bij de Hema...persoonlijk denk ik dat dit heel moeilijk zal worden maar wellicht kun je hier een leuk verhaal over tikken :)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.