![]() |
Socrates - welk geloof?
*Ik vraag me af in welk geloof je Socrates het best kunt plaatsen.
Het eerste wat in me opkomt is natuurlijk het humanisme, maar dat is een stroming. Je hebt negen verschillende manieren, hoe je God kunt opvatten. [list=1][*]Het atheïsme[*]Het agnostheïsme[*]Het Deïsme[*]De religie[*]Mystiek[*]Evangelisch[*]Christendom[*]Rooms Katholiek[/list=1] Tijdens mijn mondeling moet ik onder andere één van deze Godsopvattingen kiezen en verdedigen. Maar ik vind eigenlijk de filosofie van Socrates het interessants. Daarom vraag ik me nu af wat er het dichtst bij aanleunt. Ik vind de atheïst Feuerbach het dichtst bij Plato aanleunen, een filosoof dat ik ook bewonder, maar Socrates is mijn voorkeur. En ik geloof wel in iets, wat een atheïst dus niet doet. * Ik begrijp ook nog enkele zaken niet zo goed. De uitspraak van Feuerbach (atheïst en materialist) --) een mens wordt niet bepaald door wat hij denkt, maar door wat hij eet. Ook Sarte is me niet helemaal duidelijk met de uitspraak: L'enfer c'est les autres. Wil dit zeggen dat het de anderen hun schuld is dat je niet kan overeen komen en in harmonie leven? Ook zou kijken iets machtigs zijn, wantals jij iemand observeert, dan heb jij er macht over. Dat zou le regard zijn? Klopt dit? Of zit er meer achter? Feuerbach zou optimist zijn en Satre pessimist. Is dit in de betekenis van positief en negatief denken? Of moet ik het dieper zien? Zoals de pessimisten in nature geloven en de optimisten in nurture? Wat bedoelt Kierkegaard (agnost) met de uitspraak: 'Elke waarheid is alleen maar waarheid tot op zeker hoogte. Komt zij aan haar grens dan komt er een contrapunt en wordt zij onwaarheid.' Wat is 'de Paradox van het Christendom'? En tenslotte nog een vraag over het de Rooms-Katholieken. Klopt dit schema? * Orthodoxe Christenen * Rooms-Katholieken - gewone (RKK) - Protestanten - Anglicaanse Kerk Ik weet het, veel vragen. Dit komt doordat ik veel lessen gemist heb en het opzoekingswerk op i-net is echt te ingewikkeld. Dit is geen schoolse opdracht of zo, gewoon ik die graag wat zou begrijpen van alles. |
Ik kan alleen de eerste twee vragen beantwoorden. De rest zou ik me in moeten verdiepen.
Citaat:
Bekend is dat Socrates een diep-religieus persoon is geweest, maar meer ook niet. Het is aan te nemen, dat hij destijds de Atheense Goden vereerde. Als je hem per sé in een hokje wil duwen, dan zou ik hem wat zijn leer betreft (voor zover die dus bekend is) bij het agnostheïsme willen scharen, vanwege zijn niet-wetendheid, en wat zijn godenverering betreft onder theïsme. Citaat:
Dit is dus wat anders dan bijvoorbeeld Brecht's opmerking: "Erst kommt das Fressen und dann die Moral", wat eveneens voor zich spreekt. Voor Feuerbach wordt de mens bepaald door zijn voedsel. |
Bedankt voor je antwoord, alluman. :)
Dus letterlijk dat je bent wat je eet. Dus als je een vet varken eet ben je dat ook...hmm. Als je het helemaal letterlijk interpreteert dan zou een vegetariër geen ziel hebben... :s Ik neem alles te letterlijk, geloof ik. :o Iemand antwoord op mijn andere vragen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als het zo is hoe trasher het zegt, is het een nutteloze uitspraak. Alles heeft invloed op een persoon, dus ook voedsel. Anders kan ik wel 10000 van dat soort lijfspreuken bedenken.. "Je bent het aantal harde rotschoppen dat je per week krijgt"
|
Atheisme en agnosticisme zijn geen geloven!
Voor wat betreft je vraag sluit ik me aan bij alluman |
Citaat:
|
Citaat:
misschien bedoel je godsdienst |
Citaat:
athe·ïs·me (het ~)
le·vens·be·schou·wing (de ~ (v.))
ge·loofs·over·tui·ging (de ~ (v.))
|
Citaat:
|
Citaat:
Een atheist 'gelooft' niet dat het niet zo is. Een atheist is ongelovig. |
.
Citaat:
Olympische Goden :p ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Calling Atheism a religion, is like calling 'bald' a hair color.
Don Hirschberg |
Citaat:
God is een aanname. Niet dat God niet bestaat. Anders zou je voor elke aanname een extra aanname krijgen: Namelijk het tegenovergestelde en dat is een beetje krom. De aarde is een meloen God is een lijmtube Aannemende dat het bestaan van god een feit is puur om het voorbeeld kracht te geven. Allemaal uitspraken die aannames zijn, dus het is ook een aanname dat God geen lijmtube is en de aarde geen meloen. Dat is toch krom? Kortom: Atheisme is geen geloof, maar een waarheid die bestaat los van alle aannames die gemaakt zijn in de loop van de tijd. Atheisme bestaat het langst, omdat er geen aannames voor nodig zijn. En nu geen discussie beginnen wanneer iets waar is... |
Ik denk dat vandaag de dag toch wel gesteld mag worden dat atheisme een geloof opzich is. Religie is namelijk vrij hoogaangeschreven, vrij omstreden. Je hebt wel een punt op zich. Laten we inderdaad geen discussie beginnen hehe.
|
Citaat:
en verder: Citaat:
|
Citaat:
athe·ïs·me (het ~) 1 levensbeschouwing die uitgaat van niet-bestaan of niet-bestaanbaarheid van een god http://dictionary.reference.com/search?q=atheism a·the·ism ( P ) Pronunciation Key (th-zm) n. -Disbelief in or denial of the existence of God or gods. -The doctrine that there is no God or gods. -Godlessness; immorality. |
Citaat:
le·vens·be·schou·wing (de ~ (v.))
ge·loofs·over·tui·ging (de ~ (v.))
Een levensbeschouwing is niet een geloof. En ook nogmaals: je kunt niet tegelijk geloven en niet-geloven. Atheïsten geloven niet. En ik hou verder toch liever de Van Dale aan, dan een website met verklaring van Engelstalige woorden. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Aan degenen die een discussie voeren of het atheïsme al dan niet een geloof/godsdienst is:
Dat maakt me nu niet uit, ik noemde het een geloof om het niet te ingewikkeld te maken. Ik zou liever een antwoord krijgen op volgende vragen. :o Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
*zo, nu tevreden? :D* |
Citaat:
|
Citaat:
Christenen 1.Orthodoxe Christenen (Ortodoxen) 2. Rooms Katholieken 3. Protestanten 3.a Hervormenden 3.b Gereformeerde 4. Katholieken (iets anders dan Rooms-Katholieken) 5. Anglicaanse Kerk (dacht ik in Groot-Brittanië) Helemaal zeker weet ik dit niet, maar Protestanten zijn geen afsplitsing van de Katholieken, het is een onderstroming van het Christendom zelf. Nog veel suc6, Misty |
De uitspraak van Feuerbach (atheïst en materialist)
--) een mens wordt niet bepaald door wat hij denkt, maar door wat hij eet. Het was toen nog niet zo precies ontdekt maar veel mensen hadden al veel eerder de kennis dan dat de burgers in die tijd dus al wisten. Dieren hebben natuurlijke en toegevoegde hormonen (tegenwoordig door de boer) als een dier word vermoord heeft hij dit door en heeft dus doodsangst waardoor erweer hormonen bijkomen. Als een mens dus dat stukje vlees eet eet hij ook die hormonen. En die hormonen worden in je lichaam opgenomen en daar ga je naar handelen. oorzaak gevolg dus. en het schijnt dat het eten van vlees een bewustwordingsproces tegen houdt waardoor je heel aardsgebonden word. ik denk ook dat hij het hier over heeft |
Citaat:
Dus vegetariërs kunnen wel van het aardse loskomen? Of zou er dan ook iets 'slechts' in groenten ed voorkomen? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:09. |