![]() |
Cohen heeft gesproken
105 Teletekst wo 02 jun
DELFT Burgemeester Cohen van Amsterdam heeft in de Willem van Oranje-lezing in Delft gewaarschuwd tegen maatregelen die moslims in het defensief drukken, omdat ze zich dan meer dan nu in eigen kring op de islam zullen oriënteren. Volgens Cohen willen de meeste moslims in Nederland bij het Westen horen. Maar als het Westen beloftes niet nakomt en minachting toont voor de islam, kan dat gevoel omslaan, vreest Cohen. Cohen hamerde op de uitgangspunten van de seculiere rechtsstaat.Het verbieden van moskeeën of islamitische scholen door een "godsdienstpolitie" staat daarmee op gespannen voet,zei Cohen. ------------------ Verder wordt er nog op fok.nl t 1 en ander aan toegevoegd (waarschijnlijk gehaald van www.anp.nl nieuws): Volgens Cohen willen de meeste in Nederland wonende moslims bij het Westen horen. ''Maar als het Westen beloftes niet nakomt en minachting toont voor de islam, kan dat gevoel omslaan'', aldus de burgervader. Het gevaar bestaat dan dat ze zich meer dan nu in eigen kring op de islam zullen oriënteren. De seculiere rechtsstaat moet niet overgaan tot het verbieden van bepaalde moskeeën of islamitische scholen. Zo'n ''godsdienstpolitie" staat op gespannen voet met de seculariteit die de rechtsstaat moet uitdragen. De overheid beschikt over voldoende mogelijkheden om op te treden tegen de fundamentalistische islam, wanneer die zich op onaanvaardbare wijze afkeert van onze samenleving, zo meent Cohen. Cohen vindt dat de samenleving maar beter kan onderkennen dan ontkennen dat religie voor veel migranten een belangrijke rol speelt. ''Religie is ook in de 21e eeuw een politiek fenomeen dat indringend om de aandacht zal vragen''. ------------------------------------------------- erm amen? :) |
wat is hier zo nieuw/bijzonder aan?
en wat is trouwens seculiere rechtsstaat? |
Citaat:
Niks nieuws, want dit debat is nog steeds gaande, maar had geen zin om een eeuwenoud topic te uppen ervoor. Citaat:
Cohen: "Gooi de uitgangspunten van onze seculiere, democratische rechtsstaat niet weg uit angst voor religie en in het bijzonder de islam", aldus Cohen. De noodzaak van integratie mag volgens Cohen nooit boven de vrijheid van godsdienst en van onderwijs gaan. "Wie dat wil, moet de grondwet willen veranderen en moet zich realiseren dat dat de uitgangspunten van onze seculiere, democratische rechtsstaat kan aantasten." www.at5.nl |
Ah ok.
Ben ik weer een stukje wijzer :D |
Ik wist het al. :(
Maar de minachting is wederzijds heb ik het idee. En het oude westen heeft nog nooit aan een belofte voldaan. Dus dat kan het probleem ook niet zijn. :P |
Ik vind het een beetje eng dat hij de term 'Het Westen' gebruikt.
"Als Het Westen minachting toont..." enz. Het Westen kan toch niet aangesproken worden op gedrag of maatregelen? Laat Cohen voortaan duidelijker taal spreken aub en aangeven wie of welke regeringen hij precies bedoelt. |
www.vandale.nl
Wes·ten (het ~) 1 de landen van West-Europa en Noord-Amerika :o hehe,.. australie hoort daar niet bij :cool: :P Volgens cambridge dictionary waarschijnlijk wel: Definition the West (COUNTRIES) noun [S] North America, those countries in Europe which did not have communist governments before the 1990s, and some other parts of the world: East-West relations There has been concern in/throughout the West about the effects of this measure. http://dictionary.cambridge.org/ |
Guatamala hoort volgens Vandale bij het westen :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Cohen heeft gelijk en als NL zo doorgaat wat betreft het beleid tegen allochtonen, zie ik het nog somber in voor de toekomst (n)
|
Citaat:
Nee, maar even serieus. Ik durf net zoals Cohen eerder ook de link te maken met pre-WOII. Spanningen, globaal (of westers iig) anti-islamisme (weliswaar nog niet zo zeer geinstititioneerd als toen rondom het antisemitisme), zijn nu ook aanwezig. Ik denk alleen dat moslims toch wel wat hebben opgestoken van de geschiedenislessen in de klassen hier ;) en eerder in opstand komen en zien dat het misgaat op een bepaald moment. En nu zijn er ook militante moslimgroeperingen waarbij je je kunt aansluiten; dat is ook een verschil met pre-WOII; en zal een manier van verzetten kunnen zijn. Interessant plaatje: http://images.fok.nl/upload/islamofobie.jpg Komt voor in het onlangs uitgegeven rapport over Islamofobie (pdf-file) |
Oriëntalisme (Edward Saïd): de schijnbaar neutrale beschrijvingen van vreemde culturen door westerse wetenschappers, journalisten en romanciers, ... hebben bijgedragen aan de rechtvaardiging van de westerse overheersing Ook: de beschrijving van 'zij' als contrapunt van 'wij'.
|
Citaat:
|
Citaat:
10 jaar geleden, toen viel het mee, hypocriet beleid hier al tientallen jaren, aan de ene kant mag iets wel, terwijl aan de andere kant iedereen om een verbod schreeuwt voor iets minder ergs. Zolang men er zelf maar geen last van heeft lijkt het wel. |
Citaat:
Citaat:
|
Cohen spreekt wel vaker
Ik heb hem vaak aangeraden dat niet te doen Zijn mond odeur is erger dan een moeras in de hel. Met vriendelijke groet Chriet Titulaer, Astronoom en wetenschapper |
Dit past hier wel in...
'Aanhoudende Islamofobie is gevaarlijk' 02-06-2004 Aanhoudende en onbeheerste islamofobie kan leiden tot rellen en toenemend extremisme. Een door de regering ingesteld orgaan, de Commissie voor Britse Moslims en Islamofobie, heeft hier woensdag in een rapport voor gewaarschuwd. De commissie constateert dat na de aanslagen van 11 september 2001 het leven voor moslims in Groot-Brittannië in het algemeen zwaarder is geworden. Moslims en moskeeën krijgen vaker te maken met geweld. Ook overheidsinstanties discrimineren moslims. Veel moslims, speciaal jongeren, zouden daardoor van de Britse cultuur vervreemd zijn geraakt, waardoor een tijdbom dreigt te ontstaan. De integratie van moslims wordt bedreigd door onwetendheid en onverdraagzaamheid, zegt commissielid Richard Stone. Hij wijst er op dat veel van de zestig aanbevelingen die de commissie in 1997 deed, niet zijn overgenomen. Positieve ontwikkelingen die zich sinds 1997 hebben voorgedaan, worden door de commissie grotendeels op rekening geschoven van moslimorganisaties. Ook de Britse Moslimraad, die aan het rapport meewerkte, zegt dat er weinig vooruitgang is geboekt ten aanzien van "de verschrikking van islamofobie". De raad meent dat de regering weinig heeft gedaan om moslimburgers te beschermen tegen "discriminatie, laster, pesterijen en diefstal". Een adviseur van de commissie, imam Abduljalil Sajid, waarschuwt dat veel Britse organisaties "institutioneel islamofobisch" zijn. Zo worden moslims sinds 11 september niet zelden door agenten lastig gevallen die daarbij gebruik maken van omstreden aanhoudings- en fouilleringsbevoegdheden. bron: nieuws.nl |
Citaat:
|
Citaat:
De rest zag er niet zo interessant uit, vandaar :o Maja, dan nog geldt die post van mij, zij het niet als een reactie op jou. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk niet dat het zozeer de minachtig voor het geloof is. Ik denk dat veel mensen de cultuurgewoontes zat zijn. Ik vind dat de Islamitische cultuur nog best veel te wensen valt, maar ik denk dat het fout is om scholen en moskeeen te verbieden, tenzij zij die cultuur in stand houdt. Ik denk dat de Islamitische cultuur eerst wat verschuivingen moet kennen, wij zelf hebben ook diverse godsdienstoorlogen gehad en door verschuivingen hebben wij de hedendaagse cultuur.
|
Citaat:
Ps. de islam is geen cultuur |
Citaat:
Ik vind die cultuur barbaars en ik werk niks tegen, maar ik vind dat die cultuur nog middeleeuwse trekjes vertoont zoals politieke elementen in de gevangenis zonder proces flikkeren, handen afhakken voor diefstal, vrouwen stenigen voor overspel, mensen executeren zonder proces, 'geen rechtstaat, een politiestaat, mensen martelen, enzovoort. OH en dan vergeet ik het oproepen tot haat homo's in elkaar slaan/vermoorden hoewel deze dingen niet alleen aan islamitische landen zijn voorbehouden. China kan er ook wel wat van enzovoort. Maar als jij daar niets op tegen hebt..... |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
lees mijn posts, ik heb ook niet beweerd dat die cultuur zich hier uit (alhoewel: EERWRAAK) maar die cultuur leeft hier nog wel onder de mensen en ik vind niet dat dat gevoed moet worden door imams of schoolhoofden. Geloof uitoefenen ja, maar hun cultuur op die manier uitdragen nee. Het is heel makkelijk om mensen tot burgelijke ongehoorzaamheid of illegale praktijken aan te zetten wanneer je een autoriteit voor mensen bent.
|
Citaat:
|
Citaat:
Jij bent zeker ook nooit in Turkije gweest, want al die dingen die je net opnoemde zijn daar uit den boze en eerwraak heeft verder niks met de turkse cultuur ofzo te maken, maar gewoon een aantal mensen bij wie er wat steekjes los in hun hoofd zitten. |
Citaat:
|
Citaat:
Kijk maar eens op de site van Amnesty naar NL, zul je nog eens versteld staan. Ik ontken dus niet dat de mensenrechten in Turkije niet goed waren, maar ik zeg alleen dat het in elk land voorkomt ;) En je weet ook niks van het rechtssysteem daar af zo te zien. De mensnerechten zijn niet de echte reden waaro mTurkije moet wachten, want de reden van de EU verandert telkens, ze spelen een spel met Turkije en Turkije heeft het gewoon niet in de gaten, stelletje eikels, en Turkije hoeft niet eens bij de EU, het is eigenlijk al een EU opzich, maja als de economie nou es draait :rolleyes: |
Citaat:
Heb gister nog de nieuw imam van Hilversum ontmoet, en ik moet zeggen dat ie socialer is dan de gemiddelde autochtoon van tegenwoordig hier in dit land. Hij is ook nog bij de tijd met zn laptoppie en al :p |
Maar goed meisje, als je denkt dat je alles zo goed weet van dingen waar je eigenlijk niet eens iets van weet, maar t alleen baseert op wat media enzo, moet je vooral zo doorgaan, typisch Hollandse mentaliteit noemen ze dat, maar ik voorspel je hoe meer de NLse overheid zo doorgaat met haar beleid, hoe slechter de integratie zal verlopen (n)
Het begon eigenlijk allemaal in de tijd van Lubbers en Bolkestein toen bepaalde allochtone stichtingen hier de NLse overheid hebben gewaarschuwd tegen gevaarlijke groepen, maar de NLse overheid heeft onder het mom van vrijheid van meningsuiting en tolerantie en al die shit, gezegd dat er geen ene woord meer over gepraat mocht worden en anders alle subsidies ingetrokken zouden worden. Nu krijgt de Milli Gorus, een redelijk extremistische groepering, de meeste subsidie van de overheid, goed he? En nog steeds krijgen extremistische moslimorganistaies hier subsidie van de overheid, terwijl Turkije NL al jaren geleden heeft gewaarschuwd...zelfs de PKK gaat hier zijn gang, terwijl dat nergens anders in Europa kan en het op de EU-terreurlijst staat! Een nog gevaarlijekre groepering is de zogenaamde ''Kaplancilar'', gaat ook lekker izjn gang hier en heeft een aanhang van sowieso meer dan 1000 moslims, maar de overheid steunt ze ook nog eens (n) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Cohen is een van de slapste figuren in deze samenleving.
|
Citaat:
Alleen je hoort ze wel minder vaak over de VS bijv. t is natuurlijk veel handiger om over Turkije te zeiken, scoor je op dit moment mee. Turkije is idd een EU opzich, alleen het land draait al jaren niet :p Ben dan ook geen voorstander van toetreding van Turkije tot de EU, als Turkije maar de hervormingen doorvoert en op zn eigen poten kan staan heeft Turkije de EU niet eens nodig. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Trouwens, die dingen die jij opnoemde hebben NIKS met de Islam te maken, maar puur met de cultuur van die mensen! Bovendien: de Islamitische CULTUUR bestaat niet! |
Citaat:
Zo kun je natuurlijk alles wel terugvoeren op politiek. Ik hou het op veelvuldig economische redenen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:29. |