![]() |
Frans bedrijf komt met zelfvernietigende dvd
Uitgegeven: 2 juni 2004 13:03
Laatst gewijzigd: 2 juni 2004 14:28 AMSTERDAM - Een Frans bedrijf heeft een wegwerp dvd ontwikkeld die de inhoud na ongeveer acht uur wist. Het is niet de eerste zelfvernietigende dvd. Het Amerikaanse bedrijf Flexplay kwam vorig jaar met een versie die na 48 uur op zwart ging. Dat meldt de Telegraaf op haar site. De nieuwe dvd-d is net als de originele dvd gemaakt van polycarbonaat. De dvd-d bevat echter een extra deklaag die reageert op een oxidatieproces dat begint zodra het schijfje in contact komt met lucht. Het invallen van het zelfvernietigingsproces kan van tevoren worden ingesteld op 8 tot 24 uur. De makers van de dvd-d beweren dat hun product een stuk goedkoper te produceren is dan de EZ-D van Flexplay. Bovendien zou de content op een eenmaal gewiste dvd niet of nauwelijks meer terug te halen zijn. Oplossingen om het schijfje te repareren zouden extreem moeilijk zijn. Verhuurmarkt Fabrikanten richten zich met de dvd-d's op de verhuurmarkt. De producten geven consumenten eenvoudig toegang tot recente films en muziekproducties zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over het op tijd terugbrengen van de schijfjes. De eerste film die uit zal komen op dvd-d is The Barbarian Invasions van Denys Arcand. Honderden andere films zullen volgen. Buena Vista Home Entertainment is vorig jaar al gestart met het uitbrengen van films op EZ-D. Ondanks de interesse van filmstudio's, zijn zelfvernietigende dvd's echter nog geen groot succes. Dit is uitermate slecht voor het milieu! Zou dit soort ontwikkelingen gestopt moeten worden? |
Ik vind het een beetje zinloos. Slecht voor het milieu sowieso, en wat heb je er nu aan om maar 8 uur van een cd gebruik te kunnen maken. In die tijd lijkt me dat je de inhoud ontelbaar keer kunt kopiëren en branden als je daar behoefte aan hebt. En zelfs als de dvd's daartegen beveiligd zouden zijn, is het een loze uitvinding van mensen die al te lui zijn om ff een dvd terug te brengen.
|
leuk dat ze het kunnen, maar totaal waardeloos.
Want een DVD maken met zelf-vernietigend laagje, lijkt me duurder te zijn dan een 'regular' DVD, wat dus weer bij de huurders zelf terecht komt daarbij lijkt me dit ook nog 'ns superslecht voor je DVD-speler, want wat nou als je zit te kijken en de DVD vernietigd zichzelf? Zal je DVD-speler flink van op hol slaan nee, waardeloze uitvinding hoor |
Een paar jaar geleden kon je zelfvernietigende video kopen, gelukkig konden mensen zijn vernietigingsmechanisme omzeilen.
Maar toch werd het een flop. En ik zie precies dezelfde toekomst voor de zelfvernietigende dvd. |
Citaat:
|
en als je hem de volgende dag verder af wil kijken ? dan is 8 uur te kort
|
Ik vind het echt nergens op slaan. Het is slecht voor het milieu en het lijkt me ook niet echt handig om 'm maar 8 uur te kunnen bekijken, en is ff terugbrengen nou zó'n grote moeite?
|
ik vind et ook idd wel onzin, 8 uur is lang genoeg om een dvd te rippenn/branden, whatever je er mee wil
er zal ook ongetwijfeld wel een manier komen om de 'vernietiging' tegen te houden of whatever dus imo heeft et niet echt veel nut |
Dit is natuurlijk Hardware. :o
|
doen ze dat door die cd te laten oxideren?, dat las ik op tweakers geloof ik. anders is er wel een scheikundige oplossing te bedenken.
|
Volslagen doelloos; al dit soort onzinresearch (evenals CD-beveiligingen) kost de consument alleen maar klauwen met geld zonder dat het iets goeds oplevert.
|
Misschien geschikt voor verhuur of beveiliging (backups)
|
daar komt nog bij dat dit nieuwsbericht van twee jaar terug is. toen hadden ze die dingen dus ook al.
dit is duidelijk een oplossing-zoekt-probleem situatie (y) ze hadden voor dat geld beter bier kunnen kopen, dan had je nu nog statiegeld gehad. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Euhm, 3 jaar geleden heeft walt disney al zulke dvd's ontworpen. Daar stond dan een film op die kon je 3 keer kijken en daarna werd het schijfje gewist. Dus dat is niets nieuws.
|
Citaat:
|
mjah er zijn ook al zelfvernietigende pc's... tenminste... de meeste pc's beginnen na ongeveer 3 jaar niet meer te werken :P weet alleen niet zeker of dit hetzelfde is ;)
|
Citaat:
|
waarschijnlijk bedoel je het OS wat al na 3 maanden volledig gebruik niet meer goed werkt.. haha
|
8 uur de tijd, een beetje DVD brander kan dan allang een dergelijke kopie klaar hebben (y)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19. |