![]() |
afgeleide berekenen
wat is de afgeleide van ln(x^2 - 5x) ?
ik dacht 2x-5/x^2-5x maar ben dus benieuwd of dat goed is.. kan iemand me helpen? alvast bedankt.. |
klopt helemaal (als je er haakjes omheen zet dan..):
dln(u)/dx=1/u*du/dx[afgeleide u naar x] In dit geval geldt: u=x2-5x du/dx=2x-5 dus: dln(x2-5x)/dx=1/(x2-5x)*(2x-5)= (2x-5)/(x2-5x) |
woehoe! thx, want nou weet ik zeker dat ik m goed had. heb net een wiskunde toets gemaakt die niet zo goed is, maar nu heb ik som 1 en sowieso helemaal goed. 3 en 6 gingen ook wel aardig. alleen 4 en 5 waren kut :(
|
Joah, is gewoon kettingregel; Young Grow Old heeft gelijk.
|
In jouw geval: (1 / x2 - 5x) * (1 / ln(e)) * (2x - 5) = (1 / x2-5x) * 1 * (2x - 5) = (2x - 5) / (x2 - 5x) |
jaja (dat heet de kettingregel ;)), heb ik dus ook geleerd, maar wist niet meer ckr of ik t nou goed had gedaan :) maar ja dus.
thx voor de reacties.. |
Citaat:
als je die overslaat heb je namelijk de kettingregel |
Citaat:
Ik denk dat het een methode is voor het berekenen van afgeleiden van logaritmen met als grondtal niet e. Dat is echter wel nutteloos, want dat moet je eigenlijk nooit. |
Citaat:
het is gewoon een nutteloze stap in de kettingregel |
Citaat:
Maar omdat de regel die ik gebruik altijd op gaat, leer ik liever die uit m'n kop en gebruik ik die altijd. Voor verder commentaar verwijs ik je naar m'n wiskunde leraar. :p |
Citaat:
|
Citaat:
Je hebt een logaritme met grondtal g, dus glog(x). Zoals je (misschien) weet, kun je dit omschrijven naar ln(x)/ln(g). Nu is ln(g) gewoon een getal, een constante dus, die niets doet in de afgeleide als de afgeleide met dezelfde constante vermenigvuldigen.. |
Ter controle...
Wat is de afgeleide van 3√(ln (x2 - ½e2) )? Ik heb (2x - ½e2)/(3 3√(ln (x2 - ½e2) )2 (x2 - ½e2) ) klopt het? |
Citaat:
f'(x)=1/3*(ln(x²-½*e²))1/3-1*2*x/(x²-½*e²) =2/3*(ln(x²-½*e²))-2/3*2*x/(x²-½*e²). |
Wat mathfreak zei klopt.
|
Citaat:
|
ik had een 6.7 voor die toets, dus dat viel nog reuze mee :) de opdracht die ik hier vroeg had ik inderdaad goed :)
|
Je wist de vragen vooraf? :nono:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:38. |