![]() |
boekverslagen, wat vindt je ervan?
tja, weer eens even meningen peilen :p
mijn mening is dat het zinloos is. 1 boek, ok. maar je moet vaak een shitzooi aan boeken lezen die je niet interesseren, waar je je dus niet op concentreert, etc. nu zullen er hoogstwaarschijnlijk mensen zijn die dat tegenspreken, maar mijn persoonlijke boekensmaak ligt bij de techno-thrillers, en niet bij dat zinloze persoonlijke geblaat. wtf maakt het nou uit uit welk land de schrijver komt? als het een verhaal is van een redelijk tot goed niveau, en de bladzijdes scoren ook goed, wat moet je dan nog meer? mijn mening: afschaffen of versoepelen, nu dwing je de jeugd tot het lezen van die dingen, waardoor ze de rest van hun leven een afkeer ertegen hebben. |
Lezen is goed voor je algemene ontwikkeling en voor je taalvaardigheid. Bekend is dat de jeugd weinig leest en ik vind het aan de ouders en aan de school om dat te stimuleren. En ja dat stimuleren moet af en toe door het te dwingen omdat ze het anders niet doen. En het maken van verslagen, het nadenken over het boek en het waarom dat zo gedaan is zorgt ervoor dat je bepaalde aspecten van het boek anders gaat zien.
Wel ben ik het eens dat sommige scholen bij het vaststellen van de literatuurlijst erg vast blijven houden aan de grote namen in de literatuur en daardoor een beknoptere lijst en misschien voor jongeren, die nieuw zijn in de literatuur, een minder interessante lijst hebben. |
Het lezen van al die zogenaamde 'literatuur' heeft mij achteraf toch een andere kijk op de wereld opgeleverd (als je dit goed weet te onderbouwen bij je mondeling en het niet te nadrukkelijk brengt, maak je net als mij kans op een 9). Literatuur onderscheidt zich vooral door de realistische weergave van de personages en gebeurtenissen. Zelfs al kan je je erzelf niet goed in inleven, is het vaak nog steeds iets wat past in het dagelijks leven. Vooral het leveren van kritiek op de boeken heeft mijn visie veranderd (omdat je over simpele meningsverschillen toch dieper gaat nadenken)
|
Houden! het is gewoon een onderdeel van het onderwijs en je opvoeding.
Toen ik nog op school zat vond ik het maken van boekverslagen grote onzin. Ik dacht dat je er niks aan had. Maar nu ik eraan terug denk heb ik er toch wel iets gehad. Het is goed voor je algemene ontwikkeling en je leert er iets van. |
Ik vind het een beetje dubbelzinnig. Ik las voordat ik boeken moest gaan lezen veel meer dan nu, mij heeft het dus ontmoedigd en voor mij had het dus weggelaten mogen worden. Ik vind echter wel dat iedereen wel eens wat literatuur gelezen moet hebben om eens wat diepere gedachten te lezen, in plaats van 'er was eens in een ver land een volk dat...bla bla'. Dus toch maar houden
|
onzin. Boeken waar ik niets aan vind tegen mijn zin moeten lezen, motiveerd mij nou niet bepaald om meteen naar de bibliotheek te stappen. daarom haalde ik (en iedereen die ik kende en minstens een halve hersencel had) toen ik op de middelbare zat atijd mijn boekverslagen van scholieren.com (y)
P.S. één keer viel ik bijna door de mand: onze lerares zei dat ze ons over deboekverslagen die we moesten inleveren oom vragen zou stellen die we niet van internet konden halen. na de vakantie (die dus toen begon, waardor ik nog maar een week had). ik dus in paniek naar de boek om alle boeken die ik lukraak an internet had geplukt, te lezen. 9 boeken die ik had gekozen waren gelukki erg dun, maar het tiende boek (ontdekking van de hemel) had meer dan 1000 pagina's!!! Ik ben de hele vakantie bezig geweest (wijze les aan iedereen: lees NOOIT ontdekking van de hemel! het is zo saai dat ik bijna in een coma raakte tijdens het lezen), en uiteindelijk bleken die vragen allemaal in de sammenvattingen die ik had gedwnload te staan (n) |
Dat je 12 boeken moet lezen vind ik niet zo erg, maar ik vind het gewoon belachelijk dat je 12 boeken zo´n beetje uit je hoofd moet kennen voor een mondeling. (n)
|
Ik vind het wel belangrijk. Bovendien ben je ook vrij genoeg in wat je mag lezen, zolang het maar Nederlandse leteratuur is. Daar zit echt wel iets tussen wat leuk is.
|
Citaat:
ik weet niet eens meer welke boeken ik voor de mavo gelezen had, en zo lang is dat niet eens geleden. |
Nutteloos, als je echt wilt lezen doe je het uit jezelf wel. Mensen die niet van lezen houden en dan verplicht boeken moeten lezen halen hun samenvattingen van internet, knippen en plakken een verslag in elkaar en klaar. En verder bevat (naar mijn mening) de Nederlandse literatuur ook niet echt de meest boeiende boeken die je kan bedenken.
|
Citaat:
|
Citaat:
sluit me hierbij aan. Daarnaast vind ik het lezen van oude boeken (middeleeuwen - boeken uit de 19e eeuw) wel interessant eigenlijk, zijn in ieder geval boeken die ik anders nooit had gelezen. |
Van mij mag het blijven. Ik vind het niet leuk om ze te maken, dus stem ik niet enthousiast op 'Houden!'. Maar het is wel belangrijk om boeken te lezen en niet iedereen doet dat uit zichzelf. Verder heb ik er best wat van geleerd om mijn mening op te schrijven enz.
|
Ik vond het altijd handig om gemaakt te hebben, vooral wanneer je veel moest lezen. Ik ben voor houden, hoewel ik wel begrijp dat veel scholen het omslatig organiseren; bij mij mochten we veel van internet halen etc. Het was gewoon een geheugensteun voor jezelf tijdens je mondelingen.
|
Afschaffen. Verzin maar een andere manier om er voor te zorgen dat de boeken gelezen worden (laat daar geen misverstand over bestaan, dat moet dus WEL blijven).
|
Je krikt je nl cijver er mee op :) houden duz.
|
Onzin. Geef liever een flink pak extra exacte vakken. :)
|
ik vind het erg belangrijk dat jongeren blijven lezen en daar ook iets mee doen. dus achtergronden onderzoeken enzo. jammer dat er tegenwoordig zoveel van internet te halen is.. mja, daar doe ik zelf ook aan mee, want waarom zou je zelf een samenvatting maken als dat niet nodig is.. :) mja, ik lees wel altijd alles zelf (sowieso al voor mn lol) en dat zouden meer mensen moeten doen (y)
|
ben het eens met roxy.:)
Ik vind/vond boekverslagen maken altijd heel leuk!(poezieverslagen nog meer) Ik hou van lezen en het analyseren van boeken. Ik denk ook echt dat je er wat van kunt leren als je je er even in verdiept. |
Citaat:
Mee eens,het zou beter zijn om de scholieren extra te stimuleren voor de betastudies te kiezen na hun middelbare school dan dat je boeken van voor 1800 moet lezen en daarna 2 uur op internet moet surfen om een verslag in te leveren. |
Ook dat, en de drempel van het VWO naar het bètaonderwijs wordt een stukje lager. Het verschil in niveau is nu veel te groot.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar in de Natuur-profielen kan makkelijk 3x meer natuur- en wiskunde. Feit blijft dat er in het reguliere middelbare onderwijs niet gedacht is aan intelligente en/of gemotiveerde leerlingen. |
Klink ik eens als een studiemietje:
ik vind dat het moet blijven aangezien je hierdoor echt erachter komt hoe het boek ik elkaar zit (meer dan als je het gewoon leest) en ook leer je dingen kennen zoals thema's enzo die je anders gewoon uit je kop had geleerd (niet dus) Nou is het niet zo dat ik altijd mijn verslagen zo netjes helemaal zelf maakte.. maar goed. |
De boeken lezen voor een boekverslag is niet zo erg.( als je ze zelf uit mag kiezen.) Maar die verslagen :mad: Gewoon elk antwoord wat ik opschreef was fout en de uitleg van de leraar Nederlands was ook niet echt verhelderend.
Ik las veel meer boeken voor mijn middelbare schooltijd en ik lees nu, na mijn middelbare schooltijd ook meer dan toen. Die stoffige leeslijst in de laatste 2 jaar was absoluut vreselijk. |
Citaat:
Dus gewoon houden,er zijn wel meer dingen in je leven die je moet doen en niet leuk vindt. Boeken lezen is nuttig, gewoon een stukje cultuur zeg maar :s |
Scholieren worden toch ook niet gedwongen om naar klassieke uitvoeringen of museums te gaan of instrumenten te leren bespelen? Dat valt ook onder cultuur, dus waarom zou je wel mensen die er geen interesse in hebben moeten dwingen om boeken te lezen? Dat het moet als je het C&M profiel neemt kan ik inkomen, maar als N&T/N&G leerling kan je veel beter die tijd aan betavakken besteden.
|
Het is zeker niet zinloos. Maar ik vind het wel zinlos om voor een simpel 'prima werk: V' twee uur achter mn comp te zitten..
|
overigens: Als je mensen wilt stimuleren om te lezen kun je beter iets anders verzinnen dan mensen dwingen boeken te lezen die ze in het beste geval "zo-zo" vinden, en vervolgens het geheel nog eens een extra negatieve lading te geven door de leerlingen te dwingen een verslag te schrijven over de oogkleur van de hoofdpersoon of iets in die richting. Met de huidige manier geef je leerlingen onderbewust alleen maar de boodschap mee dat lezen gelijk staat aan saaiheid en dwang. Niet echt motiverend :rolleyes: (ik lees normaal heel erg veel, maar na het ontdekking van de hemel incident werd ik het lezen zo zat dat ik echt een paar maanden lang geen boek heb aangeraakt. Als zoiets al een boekenwurm als ik van het lezen af kan houden, stel je dan eens voor wat het voor effect heeft op mensen die toch al niet zo van boeken houden)
|
Citaat:
|
vindt je? :nono:
Ik lees van mezelf al veel, maar dat hebben veel mensen natuurlijk niet, maar ik denk dat die hun boekverslag gewoon van internet halen. Dus veel nut heeft het denk ik niet. Maar een betere oplossing weet ik ook niet echt :p. |
Niet afschaffen, maar ze zijn wel behoorlijk ruk om te maken. Althans, bij ons op school dan.
|
Van mij mogen ze weg. We hebben er nou 5 gehad dit jaar. Je steekt er toch wel een paar uur werk in en het telt hier maar weinig mee.
Verder, veel jongeren halen tegenwoordig gewoon die dingen van internet. Paar dingen aanpassen, in eigen woorden zeggen en inleveren. Wat je hier nou van leert? Dingen opzoeken op internet. Volgens mij niet het doel dat de leesverslagen hebben. Ze zouden moeten stimuleren om te lezen, maar ik ben het met SuperSanne eens. Als kinderen het móéten doen, is heel de lol er al af, afgezien van het feit of ze lezen op zich nou leuk zouden vinden of niet. |
Citaat:
|
Citaat:
Hoewel ik het niet enorm erg vind om te doen oid. |
Citaat:
En je móet toch ook een proefwerk leren? Daar steek je ook wat tijd in, net als in een boekverslag. Ik snap echt het hele probleem niet :s |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Boekverslagen zijn wel nuttig. Je leert er tenminste echt dingen, niet alleen uit het verhaal (hoe mensen denken, etc) maar ook van het schrijven van zo'n verslag zelf. Dingen analyseren is nou eenmaal nuttig, dat kan je in je leven nog gebruiken. Het holoceen niet. Dat je geen andere boeken behalve literatuur mag lezen is ook logisch. Het is niet voor niets literatuur; er zit een boodschap in, een achterliggende gedachte, die niet altijd even makkelijk te vinden is. Daarvoor moet je het verhaal analyseren. En dat is, zoals ik al zei, nuttig, omdat je het in je leven nog kan toepassen. Overtuigd? :rolleyes: |
Ik lees van mezelf al veel, maar die boeken die ik in mijn examenjaar heb moeten lezen.... (n)
Boeken lezen... ok... dat kan ik nog begrijpen..... Dat we een beperkte keuze hebben.... ok... een leraar kan moeilijk alle boeken gaan lezen die er zijn uitgegeven..... Maar waarom gvd een verslag?? Citaat:
|
Citaat:
Overigens zitten die geweldige boodschappen en diepere gedachten enz. ook in leuke boeken, maar het feit dat je persé een boek uit de lijst moet lezen waar jij echt niets aan vind, dat is het erge ervan. |
Ik vond het verschrikkelijk. Ik heb altijd met veel plezier gelezen, maar zodra ik ging lezen met in mijn achterhoofd de gedachte ' ik moet hier straks een verslag over schrijven', dan was meteen alle lol eraf en werd het een zware verplichting (dat heb ik sowieso heel erg: zodra iets moet vind ik het niet leuk meer). Door dat ge-emmer met die verslagen heb ik gedurende mijn middelbare schooltijd (6 jaar lang) van de weeromstuit vrijwel geen enkel boek uit mijzelf gelezen. Pas nu, nu ik van de middelbare school af ben en geen boekverslagen meer hoef te schrijven, lees ik weer voor mijn plezier.
|
Tweede fase: geen boekverslagen meer, maar complete analyses. Die analyses zijn echt vreselijk! Als je serieus aan een analyse werkt, ben je er ongeveer 10 uur aan kwijt. Dan moet je er twee per periode, wat betekent dat je ongeveer 2,5 weken hebt voor het lezen van je boek + het maken van de analyse. Dat is belachelijk!
Maar positief punt: ik weet nu wel hoe ik een literair werk moet lezen. |
Citaat:
Jij zegt dat als ik iets wil doen waar ik veel boeken voor moet lezen, dat ik dat dan maar in m'n vrije tijd moet gaan doen. Laat ons dat gewoon alles in onze vrije tijd doen, als we er een keertje zin in hebben, een ook het hele pleistoceen en nitraat gedoe afschaffen. Ik heb werkelijk geen idee waarom ik dat leer, en bij boeken lezen wel. Ik zei al: je leert analyseren, want altijd wel in je latere leven terugkomt. Maar op dat argument ga jij weer niet in. |
laat me dan iets anders analyseren dan een nederlands boekje wat ik godsgruwelijk saai vind.
als het je om dat analyseren gaat, dan kan je net zo goed iets van tom clancy of wet ik veel wat gaan lezen. |
Houden! het is gewoon een onderdeel van het onderwijs en je opvoeding.
Dat heb ik gekozen. Als jij als argument gebruikt dat scholieren daardoor een afkeer krijgen van lezen kan ik zeggen dat er minsytens net zo veel juist door gestimuleerd worden. Verder is het goed voor je algemene ontwikkeling, je bergijpend lezen, en je algemene taalgevoel. Houden dus. |
Citaat:
En bij Engels, waar ik overigens veel meer boekverslagen moet schrijven. mag je alleen maar engelse literatuur lezen... Gewoon omdat ze ergens een lijn moet te trekken. |
Zeker houden!
Niet iedereen leest even graag en al zeker niet als het voor school is, maar als je alles afschaft dat door sommige mensen niet leuk of nuttig wordt geacht, blijft er op den duur niks meer over. Alles dat je geleerd hebt, zal uiteindelijk wel zijn vruchten afwerpen. En inderdaad, als de school de leerlingen/studenten niet meer stimuleert om nog iets te lezen, zal er vaak niet meer gelezen worden. De lijst moet uiteraard voldoende gevarieerd zijn en ook aangepast aan de leefwereld van de lezer, maar ik vind dat er altijd een uitdaging moet zijn om eens niet voor de hand liggende boeken toch ter hand te nemen en ze een kans te geven. Zelf lees ik heel veel, dat moet ook voor school, maar dat vind ik niet erg. Goede boekbesprekingen maken is een kunst en er kruipt bij mij altijd veel tijd in omdat ik zo perfectionistisch ben, maar achteraf heb ik er wel voldoening aan. Geef het gewoon een kans! |
Citaat:
Ik denk niet dat dat soort romans interessant is om te analyseren. |
Citaat:
Zelfs als ik een roman lees voor mijn plezier ga ik nu zitten aanduiden en noteren. :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:00. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.