Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: boekverslagen, wel of niet?
Houden! het is gewoon een onderdeel van het onderwijs en je opvoeding. 26 32.91%
van mij mag het blijven. 15 18.99%
boeit me niet/weet niet (neutraal) 4 5.06%
liever afgeschaft, maar zó erg is het niet. 19 24.05%
afschaffen, overblijfsel uit een verouderd schoolsysteem. 15 18.99%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2004, 22:41
Verwijderd
tja, weer eens even meningen peilen

mijn mening is dat het zinloos is.
1 boek, ok.
maar je moet vaak een shitzooi aan boeken lezen die je niet interesseren, waar je je dus niet op concentreert, etc.

nu zullen er hoogstwaarschijnlijk mensen zijn die dat tegenspreken, maar mijn persoonlijke boekensmaak ligt bij de techno-thrillers, en niet bij dat zinloze persoonlijke geblaat.
wtf maakt het nou uit uit welk land de schrijver komt?
als het een verhaal is van een redelijk tot goed niveau, en de bladzijdes scoren ook goed, wat moet je dan nog meer?

mijn mening: afschaffen of versoepelen, nu dwing je de jeugd tot het lezen van die dingen, waardoor ze de rest van hun leven een afkeer ertegen hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2004, 03:04
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
Lezen is goed voor je algemene ontwikkeling en voor je taalvaardigheid. Bekend is dat de jeugd weinig leest en ik vind het aan de ouders en aan de school om dat te stimuleren. En ja dat stimuleren moet af en toe door het te dwingen omdat ze het anders niet doen. En het maken van verslagen, het nadenken over het boek en het waarom dat zo gedaan is zorgt ervoor dat je bepaalde aspecten van het boek anders gaat zien.

Wel ben ik het eens dat sommige scholen bij het vaststellen van de literatuurlijst erg vast blijven houden aan de grote namen in de literatuur en daardoor een beknoptere lijst en misschien voor jongeren, die nieuw zijn in de literatuur, een minder interessante lijst hebben.
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 03:09
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Het lezen van al die zogenaamde 'literatuur' heeft mij achteraf toch een andere kijk op de wereld opgeleverd (als je dit goed weet te onderbouwen bij je mondeling en het niet te nadrukkelijk brengt, maak je net als mij kans op een 9). Literatuur onderscheidt zich vooral door de realistische weergave van de personages en gebeurtenissen. Zelfs al kan je je erzelf niet goed in inleven, is het vaak nog steeds iets wat past in het dagelijks leven. Vooral het leveren van kritiek op de boeken heeft mijn visie veranderd (omdat je over simpele meningsverschillen toch dieper gaat nadenken)
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 09:18
cyntha
Avatar van cyntha
cyntha is offline
Houden! het is gewoon een onderdeel van het onderwijs en je opvoeding.

Toen ik nog op school zat vond ik het maken van boekverslagen grote onzin. Ik dacht dat je er niks aan had. Maar nu ik eraan terug denk heb ik er toch wel iets gehad. Het is goed voor je algemene ontwikkeling en je leert er iets van.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 09:40
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Ik vind het een beetje dubbelzinnig. Ik las voordat ik boeken moest gaan lezen veel meer dan nu, mij heeft het dus ontmoedigd en voor mij had het dus weggelaten mogen worden. Ik vind echter wel dat iedereen wel eens wat literatuur gelezen moet hebben om eens wat diepere gedachten te lezen, in plaats van 'er was eens in een ver land een volk dat...bla bla'. Dus toch maar houden
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 10:12
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
onzin. Boeken waar ik niets aan vind tegen mijn zin moeten lezen, motiveerd mij nou niet bepaald om meteen naar de bibliotheek te stappen. daarom haalde ik (en iedereen die ik kende en minstens een halve hersencel had) toen ik op de middelbare zat atijd mijn boekverslagen van scholieren.com
P.S. één keer viel ik bijna door de mand: onze lerares zei dat ze ons over deboekverslagen die we moesten inleveren oom vragen zou stellen die we niet van internet konden halen. na de vakantie (die dus toen begon, waardor ik nog maar een week had). ik dus in paniek naar de boek om alle boeken die ik lukraak an internet had geplukt, te lezen. 9 boeken die ik had gekozen waren gelukki erg dun, maar het tiende boek (ontdekking van de hemel) had meer dan 1000 pagina's!!! Ik ben de hele vakantie bezig geweest (wijze les aan iedereen: lees NOOIT ontdekking van de hemel! het is zo saai dat ik bijna in een coma raakte tijdens het lezen), en uiteindelijk bleken die vragen allemaal in de sammenvattingen die ik had gedwnload te staan
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor

Laatst gewijzigd op 13-06-2004 om 10:16.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 10:36
dutch gamer
Avatar van dutch gamer
dutch gamer is offline
Dat je 12 boeken moet lezen vind ik niet zo erg, maar ik vind het gewoon belachelijk dat je 12 boeken zo´n beetje uit je hoofd moet kennen voor een mondeling.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 10:47
Pinksterhaas
Avatar van Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Ik vind het wel belangrijk. Bovendien ben je ook vrij genoeg in wat je mag lezen, zolang het maar Nederlandse leteratuur is. Daar zit echt wel iets tussen wat leuk is.
__________________
Lees ook eens Bob den Uyl
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 10:56
Verwijderd
Citaat:
sensual schreef op 13-06-2004 @ 10:18 :
Houden! het is gewoon een onderdeel van het onderwijs en je opvoeding.

Toen ik nog op school zat vond ik het maken van boekverslagen grote onzin. Ik dacht dat je er niks aan had. Maar nu ik eraan terug denk heb ik er toch wel iets gehad. Het is goed voor je algemene ontwikkeling en je leert er iets van.
objection.
ik weet niet eens meer welke boeken ik voor de mavo gelezen had, en zo lang is dat niet eens geleden.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 11:10
Verwijderd
Nutteloos, als je echt wilt lezen doe je het uit jezelf wel. Mensen die niet van lezen houden en dan verplicht boeken moeten lezen halen hun samenvattingen van internet, knippen en plakken een verslag in elkaar en klaar. En verder bevat (naar mijn mening) de Nederlandse literatuur ook niet echt de meest boeiende boeken die je kan bedenken.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 11:43
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 13-06-2004 @ 12:10 :
Nutteloos, als je echt wilt lezen doe je het uit jezelf wel. Mensen die niet van lezen houden en dan verplicht boeken moeten lezen halen hun samenvattingen van internet, knippen en plakken een verslag in elkaar en klaar. En verder bevat (naar mijn mening) de Nederlandse literatuur ook niet echt de meest boeiende boeken die je kan bedenken.
ik deel deze mening.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 13:15
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Citaat:
Young Grow Old schreef op 13-06-2004 @ 10:40 :
Ik vind het een beetje dubbelzinnig. Ik las voordat ik boeken moest gaan lezen veel meer dan nu, mij heeft het dus ontmoedigd en voor mij had het dus weggelaten mogen worden. Ik vind echter wel dat iedereen wel eens wat literatuur gelezen moet hebben om eens wat diepere gedachten te lezen, in plaats van 'er was eens in een ver land een volk dat...bla bla'. Dus toch maar houden

sluit me hierbij aan. Daarnaast vind ik het lezen van oude boeken (middeleeuwen - boeken uit de 19e eeuw) wel interessant eigenlijk, zijn in ieder geval boeken die ik anders nooit had gelezen.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 16:18
songeur
Avatar van songeur
songeur is offline
Van mij mag het blijven. Ik vind het niet leuk om ze te maken, dus stem ik niet enthousiast op 'Houden!'. Maar het is wel belangrijk om boeken te lezen en niet iedereen doet dat uit zichzelf. Verder heb ik er best wat van geleerd om mijn mening op te schrijven enz.
__________________
'Je ne perdrai pas mon temps à essayer de prolonger ma vie', aldus Renaud.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 16:58
Verwijderd
Ik vond het altijd handig om gemaakt te hebben, vooral wanneer je veel moest lezen. Ik ben voor houden, hoewel ik wel begrijp dat veel scholen het omslatig organiseren; bij mij mochten we veel van internet halen etc. Het was gewoon een geheugensteun voor jezelf tijdens je mondelingen.

Laatst gewijzigd op 13-06-2004 om 17:03.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 17:41
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Afschaffen. Verzin maar een andere manier om er voor te zorgen dat de boeken gelezen worden (laat daar geen misverstand over bestaan, dat moet dus WEL blijven).
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 19:56
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Je krikt je nl cijver er mee op houden duz.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 20:14
Verwijderd
Onzin. Geef liever een flink pak extra exacte vakken.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 20:35
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
ik vind het erg belangrijk dat jongeren blijven lezen en daar ook iets mee doen. dus achtergronden onderzoeken enzo. jammer dat er tegenwoordig zoveel van internet te halen is.. mja, daar doe ik zelf ook aan mee, want waarom zou je zelf een samenvatting maken als dat niet nodig is.. mja, ik lees wel altijd alles zelf (sowieso al voor mn lol) en dat zouden meer mensen moeten doen
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-06-2004, 21:37
Luna
Avatar van Luna
Luna is offline
ben het eens met roxy.
Ik vind/vond boekverslagen maken altijd heel leuk!(poezieverslagen nog meer) Ik hou van lezen en het analyseren van boeken. Ik denk ook echt dat je er wat van kunt leren als je je er even in verdiept.
__________________
liep een man in de woestijn en vond een kameel, de kameel vond van niet.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-06-2004 @ 21:14 :
Onzin. Geef liever een flink pak extra exacte vakken.

Mee eens,het zou beter zijn om de scholieren extra te stimuleren voor de betastudies te kiezen na hun middelbare school dan dat je boeken van voor 1800 moet lezen en daarna 2 uur op internet moet surfen om een verslag in te leveren.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 21:49
Verwijderd
Ook dat, en de drempel van het VWO naar het bètaonderwijs wordt een stukje lager. Het verschil in niveau is nu veel te groot.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 22:33
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-06-2004 @ 22:49 :
Ook dat, en de drempel van het VWO naar het bètaonderwijs wordt een stukje lager. Het verschil in niveau is nu veel te groot.
Ja, maar dan wordt het vwo wel meteen een stuk moeilijker en valt 50% of meer af omdat die eigenlijk geen echt vwo niveau aankunnen. Mij zul je niet horen klagen maar de kans dat het gebeurt is zeer gering.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 22:38
Verwijderd
Citaat:
FF4-Ever schreef op 13-06-2004 @ 23:33 :
Ja, maar dan wordt het vwo wel meteen een stuk moeilijker en valt 50% of meer af omdat die eigenlijk geen echt vwo niveau aankunnen. Mij zul je niet horen klagen maar de kans dat het gebeurt is zeer gering.
Dat is ook niet erg, want zij zijn ook beter geschikt voor het HBO. Of ze kunnen een Maatschappij-profiel doen.

Maar in de Natuur-profielen kan makkelijk 3x meer natuur- en wiskunde.

Feit blijft dat er in het reguliere middelbare onderwijs niet gedacht is aan intelligente en/of gemotiveerde leerlingen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 12:38
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Klink ik eens als een studiemietje:
ik vind dat het moet blijven aangezien je hierdoor echt erachter komt hoe het boek ik elkaar zit (meer dan als je het gewoon leest) en ook leer je dingen kennen zoals thema's enzo die je anders gewoon uit je kop had geleerd (niet dus)

Nou is het niet zo dat ik altijd mijn verslagen zo netjes helemaal zelf maakte.. maar goed.
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 12:53
Verwijderd
De boeken lezen voor een boekverslag is niet zo erg.( als je ze zelf uit mag kiezen.) Maar die verslagen Gewoon elk antwoord wat ik opschreef was fout en de uitleg van de leraar Nederlands was ook niet echt verhelderend.

Ik las veel meer boeken voor mijn middelbare schooltijd en ik lees nu, na mijn middelbare schooltijd ook meer dan toen. Die stoffige leeslijst in de laatste 2 jaar was absoluut vreselijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-06-2004, 15:18
Mother Earth
Avatar van Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
nu zullen er hoogstwaarschijnlijk mensen zijn die dat tegenspreken, maar mijn persoonlijke boekensmaak ligt bij de techno-thrillers, en niet bij dat zinloze persoonlijke geblaat.
Je moet toch wel meer dingen op school doen die -in jouw ogen- zinloos zijn? Als mijn lerares bio zegt : 'We gaan het nu over groeiende plantjes hebben' kan je ook moeilijk zeggen 'Ja, dag, mevrouw, ik ga lekker het stuk over genetica lezen'.
Dus gewoon houden,er zijn wel meer dingen in je leven die je moet doen en niet leuk vindt. Boeken lezen is nuttig, gewoon een stukje cultuur zeg maar
__________________
Praat niet zo veel over jezelf Dat doen wij wel als je weg bent
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 15:54
Verwijderd
Scholieren worden toch ook niet gedwongen om naar klassieke uitvoeringen of museums te gaan of instrumenten te leren bespelen? Dat valt ook onder cultuur, dus waarom zou je wel mensen die er geen interesse in hebben moeten dwingen om boeken te lezen? Dat het moet als je het C&M profiel neemt kan ik inkomen, maar als N&T/N&G leerling kan je veel beter die tijd aan betavakken besteden.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 16:49
fractuur
fractuur is offline
Het is zeker niet zinloos. Maar ik vind het wel zinlos om voor een simpel 'prima werk: V' twee uur achter mn comp te zitten..
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 18:17
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
overigens: Als je mensen wilt stimuleren om te lezen kun je beter iets anders verzinnen dan mensen dwingen boeken te lezen die ze in het beste geval "zo-zo" vinden, en vervolgens het geheel nog eens een extra negatieve lading te geven door de leerlingen te dwingen een verslag te schrijven over de oogkleur van de hoofdpersoon of iets in die richting. Met de huidige manier geef je leerlingen onderbewust alleen maar de boodschap mee dat lezen gelijk staat aan saaiheid en dwang. Niet echt motiverend (ik lees normaal heel erg veel, maar na het ontdekking van de hemel incident werd ik het lezen zo zat dat ik echt een paar maanden lang geen boek heb aangeraakt. Als zoiets al een boekenwurm als ik van het lezen af kan houden, stel je dan eens voor wat het voor effect heeft op mensen die toch al niet zo van boeken houden)
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 19:57
Winner
Avatar van Winner
Winner is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 14-06-2004 @ 19:17 :
Ik lees normaal heel erg veel, maar na het ontdekking van de hemel incident werd ik het lezen zo zat dat ik echt een paar maanden lang geen boek heb aangeraakt.
Datzelfde heb ik gehad met Van de Koele Meren des Doods (niet lezen peepz). Boekverslagen vind ik wel ok. Je komt in aanraking met boeken die je uit jezelf niet gelezen zou hebben en die je toch wel leuk blijkt te vinden nadat je ze voor je lijst hebt gelezen.
__________________
BORED NOW...
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 12:53
Envy
Avatar van Envy
Envy is offline
vindt je?
Ik lees van mezelf al veel, maar dat hebben veel mensen natuurlijk niet, maar ik denk dat die hun boekverslag gewoon van internet halen. Dus veel nut heeft het denk ik niet.
Maar een betere oplossing weet ik ook niet echt .
__________________
your papa never told you about right and wrong
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 12:54
Verwijderd
Niet afschaffen, maar ze zijn wel behoorlijk ruk om te maken. Althans, bij ons op school dan.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 16:38
Silver rain
Avatar van Silver rain
Silver rain is offline
Van mij mogen ze weg. We hebben er nou 5 gehad dit jaar. Je steekt er toch wel een paar uur werk in en het telt hier maar weinig mee.
Verder, veel jongeren halen tegenwoordig gewoon die dingen van internet. Paar dingen aanpassen, in eigen woorden zeggen en inleveren. Wat je hier nou van leert? Dingen opzoeken op internet. Volgens mij niet het doel dat de leesverslagen hebben.
Ze zouden moeten stimuleren om te lezen, maar ik ben het met SuperSanne eens. Als kinderen het móéten doen, is heel de lol er al af, afgezien van het feit of ze lezen op zich nou leuk zouden vinden of niet.
__________________
Bescherm de dieren tegen de beesten | Bundel die krachten als positief verenigen. Koppel gedachten in plaats van die te stenigen | DK |
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 17:24
Verwijderd
Citaat:
pinoow schreef op 15-06-2004 @ 13:53 :
vindt je?
Ik lees van mezelf al veel, maar dat hebben veel mensen natuurlijk niet, maar ik denk dat die hun boekverslag gewoon van internet halen. Dus veel nut heeft het denk ik niet.
Maar een betere oplossing weet ik ook niet echt .
dat hele d/dt gebeuren ben ik alweer bijna verleerd
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 08:21
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Silver rain schreef op 15-06-2004 @ 17:38 :
Verder, veel jongeren halen tegenwoordig gewoon die dingen van internet. Paar dingen aanpassen, in eigen woorden zeggen en inleveren. Wat je hier nou van leert? Dingen opzoeken op internet. Volgens mij niet het doel dat de leesverslagen hebben.
Ze zouden moeten stimuleren om te lezen, maar ik ben het met SuperSanne eens. Als kinderen het móéten doen, is heel de lol er al af, afgezien van het feit of ze lezen op zich nou leuk zouden vinden of niet.
Ja.

Hoewel ik het niet enorm erg vind om te doen oid.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 12:05
Mother Earth
Avatar van Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
Silver rain schreef op 15-06-2004 @ 17:38 :
Als kinderen het móéten doen, is heel de lol er al af, afgezien van het feit of ze lezen op zich nou leuk zouden vinden of niet.
Schaf dan gelijk de hele leerplicht af Je móet ook naar school.
En je móet toch ook een proefwerk leren? Daar steek je ook wat tijd in, net als in een boekverslag.

Ik snap echt het hele probleem niet
__________________
Praat niet zo veel over jezelf Dat doen wij wel als je weg bent
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-06-2004, 13:40
Verwijderd
Citaat:
Mother Earth schreef op 16-06-2004 @ 13:05 :
Schaf dan gelijk de hele leerplicht af Je móet ook naar school.
En je móet toch ook een proefwerk leren? Daar steek je ook wat tijd in, net als in een boekverslag.

Ik snap echt het hele probleem niet
Het probleem is dat de bedoeling is van die boekverslagen dat jongeren zich meer interesseren voor literatuur en lezen , maar dat het alleen maar averechts werkt.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 16:59
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Mother Earth schreef op 16-06-2004 @ 13:05 :
Schaf dan gelijk de hele leerplicht af Je móet ook naar school.
En je móet toch ook een proefwerk leren? Daar steek je ook wat tijd in, net als in een boekverslag.

Ik snap echt het hele probleem niet
een proefwerk is nuttig, boekverslagen niet. je kan kinderen nou eenmaal niet dwingen om zichzelf te ontwikkelen, je kan ze hooguit stimuleren.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 17:51
Mother Earth
Avatar van Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 16-06-2004 @ 17:59 :
een proefwerk is nuttig, boekverslagen niet. je kan kinderen nou eenmaal niet dwingen om zichzelf te ontwikkelen, je kan ze hooguit stimuleren.
Nou, ik heb me toch afgelopen week (proefwerkweek) toch wel redelijk vaak afgevraagd waar het nou eigenlijk over ging. Bij bio, over een paar -piep- plantjes die beter groeien als ze nitraat krijgen ofzo? Nee, dat is nutting. Of aardrijkskunde, over het holoceen (?) en het pleistoceen (??). Daar zal je in je latere leven nog wat aan hebben...
Boekverslagen zijn wel nuttig. Je leert er tenminste echt dingen, niet alleen uit het verhaal (hoe mensen denken, etc) maar ook van het schrijven van zo'n verslag zelf. Dingen analyseren is nou eenmaal nuttig, dat kan je in je leven nog gebruiken. Het holoceen niet.
Dat je geen andere boeken behalve literatuur mag lezen is ook logisch. Het is niet voor niets literatuur; er zit een boodschap in, een achterliggende gedachte, die niet altijd even makkelijk te vinden is. Daarvoor moet je het verhaal analyseren. En dat is, zoals ik al zei, nuttig, omdat je het in je leven nog kan toepassen.

Overtuigd?
__________________
Praat niet zo veel over jezelf Dat doen wij wel als je weg bent
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 19:13
DrunkenMagician
Avatar van DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Ik lees van mezelf al veel, maar die boeken die ik in mijn examenjaar heb moeten lezen....

Boeken lezen... ok... dat kan ik nog begrijpen.....
Dat we een beperkte keuze hebben.... ok... een leraar kan moeilijk alle boeken gaan lezen die er zijn uitgegeven.....
Maar waarom gvd een verslag??

Citaat:
Dat je geen andere boeken behalve literatuur mag lezen is ook logisch.
Er zijn zoveel boeken met een boodschap, en dat is niet alleen literatuur. Maar dat we alleen literatuur mogen lezen is ergens wel logisch ja.... dan is de lijst met te lezen boeken wat korter.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 19:33
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Mother Earth schreef op 16-06-2004 @ 18:51 :
Nou, ik heb me toch afgelopen week (proefwerkweek) toch wel redelijk vaak afgevraagd waar het nou eigenlijk over ging. Bij bio, over een paar -piep- plantjes die beter groeien als ze nitraat krijgen ofzo? Nee, dat is nutting. Of aardrijkskunde, over het holoceen (?) en het pleistoceen (??). Daar zal je in je latere leven nog wat aan hebben...
Boekverslagen zijn wel nuttig. Je leert er tenminste echt dingen, niet alleen uit het verhaal (hoe mensen denken, etc) maar ook van het schrijven van zo'n verslag zelf. Dingen analyseren is nou eenmaal nuttig, dat kan je in je leven nog gebruiken. Het holoceen niet.
Dat je geen andere boeken behalve literatuur mag lezen is ook logisch. Het is niet voor niets literatuur; er zit een boodschap in, een achterliggende gedachte, die niet altijd even makkelijk te vinden is. Daarvoor moet je het verhaal analyseren. En dat is, zoals ik al zei, nuttig, omdat je het in je leven nog kan toepassen.

Overtuigd?
eh... nee. Die proefwerken zijn nuttig omdat als je ooit nog eens bestuit een plantenstudie te doen, je dat nitraatgedoe toch écht wel zal moeten weten. Zo is dat eigenlijk met alle vakken. Als jij iets wilt doen waarvoor je veel boeken moet lezen, dan kun je dat zelf wel doen zonder daar eerst onder dwang aan gezeten te hebben in je jeugd
Overigens zitten die geweldige boodschappen en diepere gedachten enz. ook in leuke boeken, maar het feit dat je persé een boek uit de lijst moet lezen waar jij echt niets aan vind, dat is het erge ervan.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 19:48
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik vond het verschrikkelijk. Ik heb altijd met veel plezier gelezen, maar zodra ik ging lezen met in mijn achterhoofd de gedachte ' ik moet hier straks een verslag over schrijven', dan was meteen alle lol eraf en werd het een zware verplichting (dat heb ik sowieso heel erg: zodra iets moet vind ik het niet leuk meer). Door dat ge-emmer met die verslagen heb ik gedurende mijn middelbare schooltijd (6 jaar lang) van de weeromstuit vrijwel geen enkel boek uit mijzelf gelezen. Pas nu, nu ik van de middelbare school af ben en geen boekverslagen meer hoef te schrijven, lees ik weer voor mijn plezier.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 17:06
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Tweede fase: geen boekverslagen meer, maar complete analyses. Die analyses zijn echt vreselijk! Als je serieus aan een analyse werkt, ben je er ongeveer 10 uur aan kwijt. Dan moet je er twee per periode, wat betekent dat je ongeveer 2,5 weken hebt voor het lezen van je boek + het maken van de analyse. Dat is belachelijk!
Maar positief punt: ik weet nu wel hoe ik een literair werk moet lezen.
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 17:47
Mother Earth
Avatar van Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 16-06-2004 @ 20:33 :
eh... nee. Die proefwerken zijn nuttig omdat als je ooit nog eens bestuit een plantenstudie te doen, je dat nitraatgedoe toch écht wel zal moeten weten. Zo is dat eigenlijk met alle vakken. Als jij iets wilt doen waarvoor je veel boeken moet lezen, dan kun je dat zelf wel doen zonder daar eerst onder dwang aan gezeten te hebben in je jeugd
Overigens zitten die geweldige boodschappen en diepere gedachten enz. ook in leuke boeken, maar het feit dat je persé een boek uit de lijst moet lezen waar jij echt niets aan vind, dat is het erge ervan.
Ik weet niet uit wat voor boeken jullie mogen kiezen, maar literaire boeken (zeg je dat zo) zijn echt niet allemaal zo saai als 'de ontdekking van de hemel' ofzo. Het hoeft toch niet perse zo te zijn dat de boeken op die lijst staat allemaal saai zijn ofzo?
Jij zegt dat als ik iets wil doen waar ik veel boeken voor moet lezen, dat ik dat dan maar in m'n vrije tijd moet gaan doen. Laat ons dat gewoon alles in onze vrije tijd doen, als we er een keertje zin in hebben, een ook het hele pleistoceen en nitraat gedoe afschaffen. Ik heb werkelijk geen idee waarom ik dat leer, en bij boeken lezen wel.
Ik zei al: je leert analyseren, want altijd wel in je latere leven terugkomt. Maar op dat argument ga jij weer niet in.
__________________
Praat niet zo veel over jezelf Dat doen wij wel als je weg bent
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 13:59
Verwijderd
laat me dan iets anders analyseren dan een nederlands boekje wat ik godsgruwelijk saai vind.

als het je om dat analyseren gaat, dan kan je net zo goed iets van tom clancy of wet ik veel wat gaan lezen.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 15:35
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Houden! het is gewoon een onderdeel van het onderwijs en je opvoeding.

Dat heb ik gekozen. Als jij als argument gebruikt dat scholieren daardoor een afkeer krijgen van lezen kan ik zeggen dat er minsytens net zo veel juist door gestimuleerd worden. Verder is het goed voor je algemene ontwikkeling, je bergijpend lezen, en je algemene taalgevoel. Houden dus.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 16:40
Mother Earth
Avatar van Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
Havock schreef op 18-06-2004 @ 14:59 :
laat me dan iets anders analyseren dan een nederlands boekje wat ik godsgruwelijk saai vind.

als het je om dat analyseren gaat, dan kan je net zo goed iets van tom clancy of wet ik veel wat gaan lezen.
Ja, maar ze moeten natuurlijk wel ergens een streep trekken van wat je wel en niet mag lezen. In de boeken die je leest moet wel een bepaald niveau in zitten om er iets van te kunnen leren. En daarom hebben ze gekozen voor Nederlandse literatuur.
En bij Engels, waar ik overigens veel meer boekverslagen moet schrijven. mag je alleen maar engelse literatuur lezen... Gewoon omdat ze ergens een lijn moet te trekken.
__________________
Praat niet zo veel over jezelf Dat doen wij wel als je weg bent
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 17:45
Emilia
Emilia is offline
Zeker houden!

Niet iedereen leest even graag en al zeker niet als het voor school is, maar als je alles afschaft dat door sommige mensen niet leuk of nuttig wordt geacht, blijft er op den duur niks meer over.
Alles dat je geleerd hebt, zal uiteindelijk wel zijn vruchten afwerpen.
En inderdaad, als de school de leerlingen/studenten niet meer stimuleert om nog iets te lezen, zal er vaak niet meer gelezen worden.
De lijst moet uiteraard voldoende gevarieerd zijn en ook aangepast aan de leefwereld van de lezer, maar ik vind dat er altijd een uitdaging moet zijn om eens niet voor de hand liggende boeken toch ter hand te nemen en ze een kans te geven.
Zelf lees ik heel veel, dat moet ook voor school, maar dat vind ik niet erg. Goede boekbesprekingen maken is een kunst en er kruipt bij mij altijd veel tijd in omdat ik zo perfectionistisch ben, maar achteraf heb ik er wel voldoening aan.
Geef het gewoon een kans!
__________________
Ernst ist das Leben, heiter ist die Kunst.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 17:47
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
Havock schreef op 18-06-2004 @ 14:59 :
laat me dan iets anders analyseren dan een nederlands boekje wat ik godsgruwelijk saai vind.

als het je om dat analyseren gaat, dan kan je net zo goed iets van tom clancy of wet ik veel wat gaan lezen.
Is dat niet eerder ontspanningsliteratuur (-lectuur?)?
Ik denk niet dat dat soort romans interessant is om te analyseren.
__________________
Ernst ist das Leben, heiter ist die Kunst.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 17:48
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 16-06-2004 @ 20:48 :
Ik vond het verschrikkelijk. Ik heb altijd met veel plezier gelezen, maar zodra ik ging lezen met in mijn achterhoofd de gedachte ' ik moet hier straks een verslag over schrijven', dan was meteen alle lol eraf en werd het een zware verplichting (dat heb ik sowieso heel erg: zodra iets moet vind ik het niet leuk meer). Door dat ge-emmer met die verslagen heb ik gedurende mijn middelbare schooltijd (6 jaar lang) van de weeromstuit vrijwel geen enkel boek uit mijzelf gelezen. Pas nu, nu ik van de middelbare school af ben en geen boekverslagen meer hoef te schrijven, lees ik weer voor mijn plezier.
Bij mij zal het wat dat betreft steeds 'erger' worden.
Zelfs als ik een roman lees voor mijn plezier ga ik nu zitten aanduiden en noteren.
__________________
Ernst ist das Leben, heiter ist die Kunst.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Mijn leven naar de afgrond?
Thanatios
15 25-06-2008 13:14
Psychologie van kwaad tot erger
de_beer
12 21-05-2007 09:56
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Opruiming: uittreksels, werkstukken, spreekbeurten!!!
taz
3 16-04-2001 17:53
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Opruiming: uittreksels, werkstukken, spreekbeurten!!!
taz
3 16-04-2001 17:38
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Opruiming: uittreksels, werkstukken, spreekbeurten!!!
taz
2 16-04-2001 14:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51.