![]() |
de waarde van G
Ik moet voor een praktische opdracht over de horizontale worp de waarde van G berekenen. Maar hoe moet dat? met welke formule moet je dat doen??
Kunnen jullie helpen? |
De waarde van G? Wat is G nou weer?
Ik bedoel, je hebt dan toch gewoon een horizontale verplaatsing gecombineerd met een verticale valbeweging? een X en een Y formule? |
Citaat:
IK zal even typen wat er precies staat: In therorie geldt voor de versnelling (vertraging) a waarmee de vloeistof daalt: a=(Ag/Ao)2 x g Waarbij Ag is de oppvervlakte van het gaatje Ao is de oppervlakte van de bodum van het gat. Bereken nu de waarde van g. |
Hoe moet ik dat zien? Een gaatje en de bodem van een gat en dat bij een horizontale worp?
Een horizontale worp is toch gewoon "een balletje werpen"? Dan is: Vx=constant en Sx=Vx . t Vy=g . t en Sy=1/2g . t² En g is meestal gewoon de zwaartekracht, maar dat zal dan waarschijnlijk niet persee die van Aarde zijn als het een onbekende is. Wat voor niveau natuurkunde is dit eigenlijk? |
Citaat:
Een klein blikje met aan de onderkant een gaatje en we moesten daarvan opmeten hoe ver het water kwam, welke hoogte het had in het blijk en hoe lang het duurde voordat alles eruit was. Dus dan klopt Citaat:
Ik weet echt niet wat en hoe ik dit moet doen/oplossen hoor :( |
Dit is trouwens havo 4 natuurkunde 1
|
Het gaat dus alleen om de daling van de waterstand in het blikje?
De formule a=(Ag/Ao)2 x g kun je toch gewoon invullen? het tempo waarmee de waterstand afneemt is volgens mij bijna het hele traject constant, dus a=0 Ag is duidelijk, kwestie van meten, maar Ao (de bodem van het gat :confused: ) snap ik niet wat je bedoelt. Dan kan je de formule op g na invullen. Of je leid hiervoor uit de formule de formule van g af: g= a/((Ag/Ao)2) |
Citaat:
|
Citaat:
Ik begrijp erg weinig van jou redenering :o |
Citaat:
dus t=sqrt(2*sy/g). De gevonden waarde voor t vul je vervolgens in in vy=g*t. Dit geeft: vy=g*sqrt(2*sy/g)=sqrt(2*sy*g). Je hebt nu de vergelijking vy=sqrt(2*sy*g) gekregen. Hieruit moet je g oplossen. Dat doe je door eerst links en rechts te kwadrateren en vervolgens links en rechts door 2*sy te delen. Je krijgt dus: vy=sqrt(2*sy*g), dus vy²=2*sy*g, dus g=vy²/(2*sy). |
Citaat:
|
Citaat:
wat is btw sqrt? Dat heb ik nooit gehad. |
sqrt = square root = wortel
|
Citaat:
Citaat:
|
Overigens is G iets heel anders dan g.
|
WTF?! Dit krijge we opt VWO nie eens.. :S