Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2004, 11:08
Poesket
Poesket is offline
Ik moet voor een praktische opdracht over de horizontale worp de waarde van G berekenen. Maar hoe moet dat? met welke formule moet je dat doen??
Kunnen jullie helpen?
Oud 13-06-2004, 11:10
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
De waarde van G? Wat is G nou weer?
Ik bedoel, je hebt dan toch gewoon een horizontale verplaatsing gecombineerd met een verticale valbeweging? een X en een Y formule?

Laatst gewijzigd op 13-06-2004 om 11:12.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 11:17
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Zotje schreef op 13-06-2004 @ 12:10 :
De waarde van G? Wat is G nou weer?
Ik bedoel, je hebt dan toch gewoon een horizontale verplaatsing gecombineerd met een verticale valbeweging? een X en een Y formule?
Ja maar wat ik de formule die daar bij geldt?

IK zal even typen wat er precies staat:
In therorie geldt voor de versnelling (vertraging) a waarmee de vloeistof daalt: a=(Ag/Ao)2 x g Waarbij Ag is de oppvervlakte van het gaatje Ao is de oppervlakte van de bodum van het gat.
Bereken nu de waarde van g.
Oud 13-06-2004, 11:29
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Hoe moet ik dat zien? Een gaatje en de bodem van een gat en dat bij een horizontale worp?

Een horizontale worp is toch gewoon "een balletje werpen"?
Dan is:

Vx=constant en Sx=Vx . t

Vy=g . t en Sy=1/2g . t²

En g is meestal gewoon de zwaartekracht, maar dat zal dan waarschijnlijk niet persee die van Aarde zijn als het een onbekende is.

Wat voor niveau natuurkunde is dit eigenlijk?
Oud 13-06-2004, 11:33
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Zotje schreef op 13-06-2004 @ 12:29 :
Hoe moet ik dat zien? Een gaatje en de bodem van een gat en dat bij een horizontale worp?

Zo precies ja!

Een klein blikje met aan de onderkant een gaatje en we moesten daarvan opmeten hoe ver het water kwam, welke hoogte het had in het blijk en hoe lang het duurde voordat alles eruit was.

Dus dan klopt
Citaat:
Zotje schreef op 13-06-2004 @ 12:29 :

Een horizontale worp is toch gewoon "een balletje werpen"?
Dan is:

Vx=constant en Sx=Vx . t

Vy=g . t en Sy=1/2g . t²
Niet meer.

Ik weet echt niet wat en hoe ik dit moet doen/oplossen hoor
Oud 13-06-2004, 11:34
Poesket
Poesket is offline
Dit is trouwens havo 4 natuurkunde 1
Oud 13-06-2004, 11:46
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Het gaat dus alleen om de daling van de waterstand in het blikje?

De formule a=(Ag/Ao)2 x g kun je toch gewoon invullen?

het tempo waarmee de waterstand afneemt is volgens mij bijna het hele traject constant, dus a=0

Ag is duidelijk, kwestie van meten, maar Ao (de bodem van het gat ) snap ik niet wat je bedoelt.

Dan kan je de formule op g na invullen.
Of je leid hiervoor uit de formule de formule van g af:

g= a/((Ag/Ao)2)
Oud 13-06-2004, 12:14
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Eerised schreef op 13-06-2004 @ 12:33 :
Zo precies ja!

Een klein blikje met aan de onderkant een gaatje en we moesten daarvan opmeten hoe ver het water kwam, welke hoogte het had in het blijk en hoe lang het duurde voordat alles eruit was.

Dus dan klopt
sx=vx*t

vy=g*t en sy=1/2*g*t²

Niet meer.

Ik weet echt niet wat en hoe ik dit moet doen/oplossen hoor
Laat sy=1/2*g*t² de hoogte zijn van waaruit de vloeistof naar buiten stroomt, dan geldt: 2*sy=g*t², dus t=sqrt(2*sy/g). Voor de uitstroomsnelheid vy=g*t geldt dan: vy=g*sqrt(2*sy/g)=sqrt(2*sy*g). Links en rechts kwadrateren geeft: vy²=2*sy*g, dus g=vy²/(2*sy).
Oud 13-06-2004, 15:02
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 13-06-2004 @ 13:14 :
Laat sy=1/2*g*t² de hoogte zijn van waaruit de vloeistof naar buiten stroomt, dan geldt: 2*sy=g*t², dus t=sqrt(2*sy/g). Voor de uitstroomsnelheid vy=g*t geldt dan: vy=g*sqrt(2*sy/g)=sqrt(2*sy*g). Links en rechts kwadrateren geeft: vy²=2*sy*g, dus g=vy²/(2*sy).
Ik ben hem kwijt geraakt na het woordje laat...

Ik begrijp erg weinig van jou redenering
Oud 13-06-2004, 15:38
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Eerised schreef op 13-06-2004 @ 16:02 :
Ik ben hem kwijt geraakt na het woordje laat...

Ik begrijp erg weinig van jouw redenering
Even stapsgewijs dan: je wilt weten hoe je g kunt vinden. Je weet dat moet gelden: sy=1/2*g*t² en vy=g*t. Ga uit van sy=1/2*g*t² en los hieruit t op. Dat doe je door eerst links en rechts met 2 te vermenigvuldigen, daarna links en rechts door g te delen en vervolgens links en rechts de wortel te trekken. Je krijgt dus: sy=1/2*g*t², dus 2*sy=g*t², dus t²=2*sy/g,
dus t=sqrt(2*sy/g). De gevonden waarde voor t vul je vervolgens in in vy=g*t. Dit geeft: vy=g*sqrt(2*sy/g)=sqrt(2*sy*g). Je hebt nu de vergelijking vy=sqrt(2*sy*g) gekregen. Hieruit moet je g oplossen. Dat doe je door eerst links en rechts te kwadrateren en vervolgens links en rechts door 2*sy te delen. Je krijgt dus: vy=sqrt(2*sy*g), dus vy²=2*sy*g,
dus g=vy²/(2*sy).
Oud 13-06-2004, 15:40
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 13-06-2004 @ 16:38 :
Even stapsgewijs dan: je wilt weten hoe je g kunt vinden. Je weet dat moet gelden: sy=1/2*g*t² en vy=g*t. Ga uit van sy=1/2*g*t² en los hieruit t op. Dat doe je door eerst links en rechts met 2 te vermenigvuldigen, daarna links en rechts door g te delen en vervolgens links en rechts de wortel te trekken. Je krijgt dus: sy=1/2*g*t², dus 2*sy=g*t², dus t²=2*sy/g,
dus t=sqrt(2*sy/g). De gevonden waarde voor t vul je vervolgens in in vy=g*t. Dit geeft: vy=g*sqrt(2*sy/g)=sqrt(2*sy*g). Je hebt nu de vergelijking vy=sqrt(2*sy*g) gekregen. Hieruit moet je g oplossen. Dat doe je door eerst links en rechts te kwadrateren en vervolgens links en rechts door 2*sy te delen. Je krijgt dus: vy=sqrt(2*sy*g), dus vy²=2*sy*g,
dus g=vy²/(2*sy).
Ok, dat is iets beter... Dankje wel voor je hulp
Oud 13-06-2004, 17:28
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 13-06-2004 @ 16:38 :
dus g=vy²/(2*sy).
Dit is toch geen Havo 4 niveau??? Damn!!!

wat is btw sqrt? Dat heb ik nooit gehad.
Oud 13-06-2004, 17:42
GinnyPig
GinnyPig is offline
sqrt = square root = wortel
Oud 13-06-2004, 18:16
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Zotje schreef op 13-06-2004 @ 18:28 :
Dit is toch geen Havo 4 niveau??? Damn!!!
Het gaat hier anders om elementaire wiskundestof, namelijk het oplossen van vergelijkingen, iets wat mij toch niet al te moeilijk lijkt.

Citaat:
Zotje schreef op 13-06-2004 @ 18:28 :
wat is btw sqrt? Dat heb ik nooit gehad.
Dat heeft GinnyPig al uitgelegd. Overigens kom je de uitdrukking sqrt(x) voor de (vierkants)wortel uit x ook tegen in programmeertalen als Basic en Pascal.
Oud 13-06-2004, 20:49
Verwijderd
Overigens is G iets heel anders dan g.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 21:03
f_ckedup
f_ckedup is offline
WTF?! Dit krijge we opt VWO nie eens..
Reageren

Regels voor berichten