![]() |
Explosieve kracht opbouwen
Die mensen die de 100 meter ren doen zijn best wel gespierd. Ze moeten alles eruit gooien die 100 meter. Maar hoe train je dat? Ik neem aan dat ze ook fitness doen, maar op wat voor manier trainen ze dan. Want ik zie een body builder echt niet explosief zijn, en hun wel.
|
Wat dacht je van door te rennen? :rolleyes:
|
veel sprinten? zware gewichten wegduwen met je benen ofzo
|
wat ik raar vind altijd is dat die mensen zo'n gespierd bovenlijf hebben. Het lijkt mij logischer dat je sneller rent als je voornamelijk je benen traint en niet je bovenlichaam.
Volgens mij wordt je niet zo gespierd door te rennen. Die mensen slikken gewoon veel :p En wat bedoel je met explosief? Bodybuilders hebben echt wel explosieve kracht. Vroeger dachten mensen dat bodybuilders er alleen gespierd uitzagen en geen kracht hadden (dat een houthakker bijv. sterker was) maar dat is dus dikke onzin. Explosieve kracht zit in de rode spiervezels. Die train door zware gewichten te gebruiken. Die hbben ook de meeste potentie om te groeien. |
Citaat:
|
Citaat:
Alleen je armen gaan wat minder hard, maar die train je ook wel een beetje... Maar toch voornamelijk beenspieren en buikspieren. |
Anabolen steroiden (y) :evil: :evil:
|
Citaat:
|
Toch is dat wel de oorzaak van die grote massa van topsprinters. Armen van +45cm als je hardloper bent ? ;)
Om ontopic te blijven, als je thuis traint, doe dan maar es explosieve kniebuigingen, door je knieën en dan zo snel mogelijk omhoog komen. In een sportschool is beter natuurlijk maja om daar nou alleen daarvoor heen te gaan is ook beetje overdreven. |
Ik vroeg me eerst ook altijd af waarom die bovenlichamen van sprinters zo gespierd zijn. Een vriend van mij zei dat dat was omdat er in spieren (in het algemeen dus) een stofje wordt aangemaakt dat je nodig hebt voor kortdurige inspanning. Dus als je meer spieren hebt, heb je meer van die stof en kun je meer arbeid leveren. Of zoiets.
Ik dacht trouwens dat je explosieve kracht juist niet met hele zwre gewichten moest trainen. Volgens mij gaat het er juist om dat je de oefeningen snel uitvoert en dat je niet een halve minuut zit te duwen voordat je een bepaald gewicht omhoog hebt (wordt je volgens mij langzaam van). |
Citaat:
Dat explosieve kracht klopt wel maar bovenal is het ook daarbij zaak je totaal kracht te vergroten en dat doe je dan wel weer met zwaar gewicht. |
Citaat:
Ik bedoelde het trouwens ook niet als oorzaak voor die dikke armspieren, maar als reden om je armen te trainen als je een sprinter bent. Citaat:
|
Citaat:
Wat die krachttraining betreft, het klopt wel enigzins zoals je het zegt, denk dat je gewoon met het gewicht dat voor jou nodig is zo explosief mogelijk moet trainen, en daarnaast trainingen moet houden voor totaal kracht. Zal het eens navragen, zijn mensen die net even wat deskundiger zijn over powerliften dan ik. |
Citaat:
|
Nee joh ATP is gewoon de chemische stof die gebruikt word om spiercellen van energie te voorzien. Creatine fosfaat in de spieren word bij krachtinspanning omgezet naar ATP, dat vervolgens word omgezet naar ADP wat de spiercellen van energie voorziet om te contracteren.
Dat is elke cel voor zich, als je in je benen kracht nodig hebt ga je in je armen geen creatine verbruiken. |
Kan het niet zo zijn dat die ATP die in de armen wordt aangemaakt een andere 'grondstof' vervangt ofzo, zodat daar meer van overblijft voor de benen?
En anders zijn ze misschien wel zo gespierd omdat ze ook hard met hun armen zwaaien als ze rennen. (hoewel ik betwijfel of ze daar zó gespierd door/voor worden) |
Nee, bovenlichaam word toch niet direct belast met zware contractie. ATP word alleen gebruikt als er per direct kracht geleverd moet worden door de spier. De creatine in de belaste cel zet om naar ATP en zet daarmee de energie verschaffing van de cel in werking. Z
Zoals jij het zegt zou het via de bloedbaan moeten gaan, creatine uit alle spiercellen zou via het bloed naar de belastte spiercellen gaan en zo werkt het niet, ATP werkt maar heel kort en moet direct beschikbaar zijn, langer dan 10 seconden belasting gaat het lichaam over op melkzuur en na iets van 30 seconden dat weet ik zo niet uit mijn hoofd, stapt het over op aerobe energieaanvoer, dus dmv zuurstof naar de cel te brengen. |
Waarom ze dan toch hun bovenlichaam zo oppompen weet ik ook niet eigenlijk. Zulke spiermassa daar train je normaal gesproken ook gericht voor en dat zie ik bij hun nergens terug komen met rennen, dus die echte "bodybuilder-achtige" massa bij de wereldtop valt denk ik voor een groot deel toe te schrijven aan drugs. Groeihormoon vooral meer dan steroiden lijkt me, misschien daarom ook dat het vooral de wereldtop is die zo imposant is, zij zijn de enigen die zich dat kunnen veroorloven, financieel gezien.
|
LOL
denken jullie echt dat als je anabolen gaat slikken zomaar groot wordt?? Je moet er dan net zo hard voor trainen hoor, de meeste zorgen voor snellere hersteltijd zodat een spiergroep maar 24 uur rust nodig heeft. (gelezen, dus kan nu ook achterhaalt zijn) Wat ik denk dat de reden is dat hun bovenlichaam zo groot is, omdat het in een goeie verhouding moet zijn met hun benen. Als het lichaam niet goed in verhouding is kan je ook niet optimaal sprinten. En met sprinten gebruik je het hele lichaam, dus je moet ook het hele lichaam trainen.. Ze zullen heus wel "dingen" nemen, maarjah het is topsport heh.. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51. |