Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2004, 10:00
Upke
Upke is offline
Die mensen die de 100 meter ren doen zijn best wel gespierd. Ze moeten alles eruit gooien die 100 meter. Maar hoe train je dat? Ik neem aan dat ze ook fitness doen, maar op wat voor manier trainen ze dan. Want ik zie een body builder echt niet explosief zijn, en hun wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2004, 10:01
Chimera
Chimera is offline
Wat dacht je van door te rennen?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 11:01
ikuh
ikuh is offline
veel sprinten? zware gewichten wegduwen met je benen ofzo
Oud 16-06-2004, 11:10
Verwijderd
wat ik raar vind altijd is dat die mensen zo'n gespierd bovenlijf hebben. Het lijkt mij logischer dat je sneller rent als je voornamelijk je benen traint en niet je bovenlichaam.
Volgens mij wordt je niet zo gespierd door te rennen. Die mensen slikken gewoon veel
En wat bedoel je met explosief? Bodybuilders hebben echt wel explosieve kracht. Vroeger dachten mensen dat bodybuilders er alleen gespierd uitzagen en geen kracht hadden (dat een houthakker bijv. sterker was) maar dat is dus dikke onzin.

Explosieve kracht zit in de rode spiervezels. Die train door zware gewichten te gebruiken. Die hbben ook de meeste potentie om te groeien.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 16:23
Upke
Upke is offline
Citaat:
spinneman schreef op 16-06-2004 @ 12:10 :
wat ik raar vind altijd is dat die mensen zo'n gespierd bovenlijf hebben. Het lijkt mij logischer dat je sneller rent als je voornamelijk je benen traint en niet je bovenlichaam.
Volgens mij wordt je niet zo gespierd door te rennen. Die mensen slikken gewoon veel
En wat bedoel je met explosief? Bodybuilders hebben echt wel explosieve kracht. Vroeger dachten mensen dat bodybuilders er alleen gespierd uitzagen en geen kracht hadden (dat een houthakker bijv. sterker was) maar dat is dus dikke onzin.

Explosieve kracht zit in de rode spiervezels. Die train door zware gewichten te gebruiken. Die hbben ook de meeste potentie om te groeien.
Die mensen die de 100 meter sprint doen moeten alles er in één keer uitgooien, dus daarom trainen ze ook bovenlichaam. Want je kan dan wel je benen lekker trainen, als je bovenlichaam zwak is en niet goed meewerkt heb je aan je gespierde benen ook niks. En ook heel belangrijk zijn sterke buikspieren.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 18:48
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Upke schreef op 16-06-2004 @ 11:00 :
Die mensen die de 100 meter ren doen zijn best wel gespierd. Ze moeten alles eruit gooien die 100 meter. Maar hoe train je dat? Ik neem aan dat ze ook fitness doen, maar op wat voor manier trainen ze dan. Want ik zie een body builder echt niet explosief zijn, en hun wel.
Voor een gespierd onderlichaam kun je het best gaan roeien. Dan bouw je zeer snel flinke spiermassa op...

Alleen je armen gaan wat minder hard, maar die train je ook wel een beetje... Maar toch voornamelijk beenspieren en buikspieren.
Oud 18-06-2004, 12:39
soapenis
soapenis is offline
Anabolen steroiden
Oud 18-06-2004, 19:07
Upke
Upke is offline
Citaat:
soapenis schreef op 18-06-2004 @ 13:39 :
Anabolen steroiden
Nee één keer iets van die troep slikken en ik blijf de rest van mijn leven schade aan mijn teelballen hebben. Ook worden ze daardoor nog eens kleiner en je word bijna onvruchtbaar. Nee dankje ik doe het op eigen kracht, in plaats van heel zwak op steroide terug te vallen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 11:39
MightyDuck
MightyDuck is offline
Toch is dat wel de oorzaak van die grote massa van topsprinters. Armen van +45cm als je hardloper bent ?

Om ontopic te blijven, als je thuis traint, doe dan maar es explosieve kniebuigingen, door je knieën en dan zo snel mogelijk omhoog komen. In een sportschool is beter natuurlijk maja om daar nou alleen daarvoor heen te gaan is ook beetje overdreven.
Oud 21-06-2004, 16:26
Jordi
Jordi is offline
Ik vroeg me eerst ook altijd af waarom die bovenlichamen van sprinters zo gespierd zijn. Een vriend van mij zei dat dat was omdat er in spieren (in het algemeen dus) een stofje wordt aangemaakt dat je nodig hebt voor kortdurige inspanning. Dus als je meer spieren hebt, heb je meer van die stof en kun je meer arbeid leveren. Of zoiets.

Ik dacht trouwens dat je explosieve kracht juist niet met hele zwre gewichten moest trainen. Volgens mij gaat het er juist om dat je de oefeningen snel uitvoert en dat je niet een halve minuut zit te duwen voordat je een bepaald gewicht omhoog hebt (wordt je volgens mij langzaam van).
Met citaat reageren
Oud 21-06-2004, 19:06
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Jordi schreef op 21-06-2004 @ 17:26 :
Ik vroeg me eerst ook altijd af waarom die bovenlichamen van sprinters zo gespierd zijn. Een vriend van mij zei dat dat was omdat er in spieren (in het algemeen dus) een stofje wordt aangemaakt dat je nodig hebt voor kortdurige inspanning. Dus als je meer spieren hebt, heb je meer van die stof en kun je meer arbeid leveren. Of zoiets.

Ik dacht trouwens dat je explosieve kracht juist niet met hele zwre gewichten moest trainen. Volgens mij gaat het er juist om dat je de oefeningen snel uitvoert en dat je niet een halve minuut zit te duwen voordat je een bepaald gewicht omhoog hebt (wordt je volgens mij langzaam van).
Jij bedoeld ATP,dat "stofje" dat is wel voor een deel waar, maar door ATP krijg je niet meer spiermassa ATP is de energievorm van de spiercel. O.a. ontstaan uit creatine. Maar waarom zou je als sprinter zulke gespierde armen hebben

Dat explosieve kracht klopt wel maar bovenal is het ook daarbij zaak je totaal kracht te vergroten en dat doe je dan wel weer met zwaar gewicht.
Oud 21-06-2004, 20:21
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 21-06-2004 @ 20:06 :
Jij bedoeld ATP,dat "stofje" dat is wel voor een deel waar, maar door ATP krijg je niet meer spiermassa ATP is de energievorm van de spiercel. O.a. ontstaan uit creatine. Maar waarom zou je als sprinter zulke gespierde armen hebben
Ik dacht al dat het ATP heette, maar ik dacht dat ik in de war was met tennis... Ik heb het ooit (dit jaar) een keer gehad met scheikunde, maar sinds mijn examen heb ik dat allemaal verdrongen.
Ik bedoelde het trouwens ook niet als oorzaak voor die dikke armspieren, maar als reden om je armen te trainen als je een sprinter bent.

Citaat:
MightyDuck schreef op 21-06-2004 @ 20:06 at explosieve kracht klopt wel maar bovenal is het ook daarbij zaak je totaal kracht te vergroten en dat doe je dan wel weer met zwaar gewicht. [/B]
Ja, dat snap ik, maar als iemand zegt dat je met zwaar gewicht moet trainen, dan denk ik dat dat gewicht voor de persoon in kwestie relatief zwaar is. En als het zwaar is, kun je er vaak geen snelle, explosieve oefeningen mee doen. Maar natuurlijk moet je het zo zwaar mogelijk maken, zolang je er nog die explosieve oefeningen mee kunt doen.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2004, 21:13
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Jordi schreef op 21-06-2004 @ 21:21 :

Ik bedoelde het trouwens ook niet als oorzaak voor die dikke armspieren, maar als reden om je armen te trainen als je een sprinter bent.
Tja daar heeft het niets mee van doen, dat je dan in je benen meer ATP zou hebben ? En bovendien, extra bovenlichaam massa maakt het totaal zwaarder dus meer kilos die verplaatst moeten worden, das eigenlijk ook niet echt handig.

Wat die krachttraining betreft, het klopt wel enigzins zoals je het zegt, denk dat je gewoon met het gewicht dat voor jou nodig is zo explosief mogelijk moet trainen, en daarnaast trainingen moet houden voor totaal kracht. Zal het eens navragen, zijn mensen die net even wat deskundiger zijn over powerliften dan ik.
Oud 21-06-2004, 22:06
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 21-06-2004 @ 22:13 :
Tja daar heeft het niets mee van doen, dat je dan in je benen meer ATP zou hebben ? En bovendien, extra bovenlichaam massa maakt het totaal zwaarder dus meer kilos die verplaatst moeten worden, das eigenlijk ook niet echt handig.
Ik weet ook niet precies hoe het zit, maar volgens die vriend van mij gaat het er dus om dat die ATP aan wordt gemaakt, het maakt niet zoveel uit waar. Als je een gespierd bovenlichaam hebt, maak je daar dus meer ATP aan en op de één of andere manier hebben je benen daardoor meer energie over ofzo...
Met citaat reageren
Oud 21-06-2004, 22:23
MightyDuck
MightyDuck is offline
Nee joh ATP is gewoon de chemische stof die gebruikt word om spiercellen van energie te voorzien. Creatine fosfaat in de spieren word bij krachtinspanning omgezet naar ATP, dat vervolgens word omgezet naar ADP wat de spiercellen van energie voorziet om te contracteren.

Dat is elke cel voor zich, als je in je benen kracht nodig hebt ga je in je armen geen creatine verbruiken.
Oud 21-06-2004, 22:27
Jordi
Jordi is offline
Kan het niet zo zijn dat die ATP die in de armen wordt aangemaakt een andere 'grondstof' vervangt ofzo, zodat daar meer van overblijft voor de benen?

En anders zijn ze misschien wel zo gespierd omdat ze ook hard met hun armen zwaaien als ze rennen. (hoewel ik betwijfel of ze daar zó gespierd door/voor worden)
Met citaat reageren
Oud 21-06-2004, 22:33
MightyDuck
MightyDuck is offline
Nee, bovenlichaam word toch niet direct belast met zware contractie. ATP word alleen gebruikt als er per direct kracht geleverd moet worden door de spier. De creatine in de belaste cel zet om naar ATP en zet daarmee de energie verschaffing van de cel in werking. Z

Zoals jij het zegt zou het via de bloedbaan moeten gaan, creatine uit alle spiercellen zou via het bloed naar de belastte spiercellen gaan en zo werkt het niet, ATP werkt maar heel kort en moet direct beschikbaar zijn, langer dan 10 seconden belasting gaat het lichaam over op melkzuur en na iets van 30 seconden dat weet ik zo niet uit mijn hoofd, stapt het over op aerobe energieaanvoer, dus dmv zuurstof naar de cel te brengen.
Oud 21-06-2004, 22:37
MightyDuck
MightyDuck is offline
Waarom ze dan toch hun bovenlichaam zo oppompen weet ik ook niet eigenlijk. Zulke spiermassa daar train je normaal gesproken ook gericht voor en dat zie ik bij hun nergens terug komen met rennen, dus die echte "bodybuilder-achtige" massa bij de wereldtop valt denk ik voor een groot deel toe te schrijven aan drugs. Groeihormoon vooral meer dan steroiden lijkt me, misschien daarom ook dat het vooral de wereldtop is die zo imposant is, zij zijn de enigen die zich dat kunnen veroorloven, financieel gezien.
Oud 26-06-2004, 16:46
migyur
migyur is offline
LOL
denken jullie echt dat als je anabolen gaat slikken zomaar groot wordt??
Je moet er dan net zo hard voor trainen hoor, de meeste zorgen voor snellere hersteltijd zodat een spiergroep maar 24 uur rust nodig heeft. (gelezen, dus kan nu ook achterhaalt zijn)

Wat ik denk dat de reden is dat hun bovenlichaam zo groot is, omdat het in een goeie verhouding moet zijn met hun benen. Als het lichaam niet goed in verhouding is kan je ook niet optimaal sprinten.
En met sprinten gebruik je het hele lichaam, dus je moet ook het hele lichaam trainen..

Ze zullen heus wel "dingen" nemen, maarjah het is topsport heh..
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 17:39
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
migyur schreef op 26-06-2004 @ 17:46 :
LOL
denken jullie echt dat als je anabolen gaat slikken zomaar groot wordt??
Je moet er dan net zo hard voor trainen hoor, de meeste zorgen voor snellere hersteltijd zodat een spiergroep maar 24 uur rust nodig heeft. (gelezen, dus kan nu ook achterhaalt zijn)

Wat ik denk dat de reden is dat hun bovenlichaam zo groot is, omdat het in een goeie verhouding moet zijn met hun benen. Als het lichaam niet goed in verhouding is kan je ook niet optimaal sprinten.
En met sprinten gebruik je het hele lichaam, dus je moet ook het hele lichaam trainen..

Ze zullen heus wel "dingen" nemen, maarjah het is topsport heh..
Gheghe die 24 uur dat zal individueel afhankelijk zijn en ook van je dosering en voeding.
Reageren

Regels voor berichten