![]() |
universiteit: studiepunten
Ik heb ff een vraagje:
Als je een tentamen hebt op een universiteit. Krijg je dan ook nog studiepunten voor hoe goed je het hebt gemaakt of is het gewoon: Voldoende= 3 studiepunten? |
een 6 is net zoveel punten als een 9; en dat is maar goed ook:)
|
Een niet-afgeronde 6 moet je minimaal hebben, dacht ik, dan krijg je alle studiepunten die er voor staan :)
|
bij mijn studie moet je 5,5 halen (wordt automatisch afgerond naar een 6), dan krijg je net zoveel studiepunten als je een 9 haalt.
maar dat verschilt per studie.. bij m'n vriend moeten ze b.v. een 5,8 halen en bij weer andere studies moet je echt een 6 halen... |
Een 5,5 is bij mij voldoende. Wel is het zo dat bijna elke module bestaat uit meerdere onderdelen dan een tentamen, en die moeten wel allemaal voldoende zijn afgerond wil je je punten kunnen opstrijken.
|
Bij ons is het idd ook zo, dat je een 5,5 => 6 moet halen, om voldoende te komen staan. Dan krijg je gewoon alle studiepunten.
|
Bij ons is het volgens mij gewoon .. tot .. punten is een 6, ze werken niet met komma's ofzo. En ja, het maakt niet uit wat je boven de 6 haalt, je krijgt gewoon het aantal studiepunten.
Bij onze propedeuse mag je 2 5en hebben, die je dan moet compenseren met 2 7ens. Dan krijg je dus ook voor een 5 je punten. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
De vakken zijn echter wel geclusterd, en compenseren mag alleen dmv een vak in dezelfde groep. Verder gaat het niet op voor practica of projecten. |
Citaat:
Compenseren in de zin van deeltoetsen waar een voldoende gemiddelde uitrolt is natuurlijk wat anders. |
Bij ons moet je ook gewoon een 5,5 halen wat afgerond wordt naar een 6. Bij sommige vakken bv. macro 1 en macro 2 kan je compenseren. Je mag dan een 5 en een 6 hebben. Dus eigenlijk een 4,5 wat afgerond wordt naar een 5 en een 5,5 wat afgerond wordt naar een 6 :D Dan heb je het vak macro gehaald :) En dan kan je ook nog een heel bonuspunt verdienen door 8 van de 9 werkcolleges bij te wonen. Dus dan mag je nog lager halen :D Maarrrr ik moet er wel bij zeggen dat je 78% goed moet hebben om een 5,5 te krijgen en als je maar de helft goed hebt, heb je maar een 1!:| Okay...dit systeem geldt niet voor alle vakken.
|
Het verschilt volgens mij per faculteit, bij mij verschilt het zelfs per blok, het ene blok moet ik minstens een 5,5 halen, eventueel aangevuld met punten uit 2 bonustoetsen, bij het andere blok moet ik minstens een 6 halen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
bij mij studie krijg je alle studiepunten als je tentamen een 5.5 of hoger is en je opdrachten ook 5.5 of hoger zijn. tentamen mag je niet compenseren met opdrachten. en of je nu een 5.5 of een 9 haalt maakt idd niks uit.
|
Bij mijn studie kun je voornamelijk 7,5 ects (nieuwe studiepunt) halen per vak. Je tentamen is bijv 50% van je eindcijfer en daar komen nog opdrachten bij. Als je voor je eindcijfer tussen 5 en 5,5 haalt mag je het tentamen herkansen. Als je dit niet haalt, of het eincijfer lager is moet je dat vak volgend jaar overdoen.
Je krijgt of het totaal aantal punten of niks. Dus bij meer dan 5,5 punten krijg je alle (7,5) punten. |
Ik mag nooit iets compenseren. Een 5,5 (afgerond 6) is altijd het minimum.
|
je behaalde aantal sp/totale sp= je eindcijfer?
|
Bij ons is de afrondingsregel simpel. Er wordt afgerond op halve punten. Een 5,4 wordt een 5 (en dus onvoldoende), een 5,5 wordt een 6 en een 6,3 wordt een 6,5.
Het maakt niet uit hoe goed je scoort, je krijgt voor een 9 dezelfde hoeveelheid studiepunten als voor een 6. Tentamens kunnen bij ons niet gecompenseerd worden, maar dat komt doordat elk vak slechts één afsluitend tentamen heeft. Voor sommige vakken is een cijfer wel opgebouwd uit een aantal opdrachten, waar je vaak van 0 tot 0,3 punten voor kunt krijgen. Dus punten worden lineair verrekend met het eindcijfer, dus een 8,2 voor je tentamen en tweemaal een 0,3 voor de opdrachten levert een 8,8 op, oftewel een 9 afgerond. |
Bij mijn studie is het jaar verdeeld in 6 modules, in zo'n module volg je meerdere vakken die meestal worden onderverdeeld in 2 deeltentamens, waar je gemiddeld een 5,5 voor moet staan om de 10 studiepunten van de module te krijgen. Een deelcijfer moet minimaal een 5,0 zijn om te kunnen compenseren :)
|
Je krijgt de volle studiepunten voor een vak als je een 5,5 of hoger hebt.
Soms doen ze een vak in bijvoorbeeld drie deeltoetsen, of kun je tentamenpunten halen door opdrachten te maken. Dan nog geld het alles of niets principe, want als alle toetsen gemaakt zijn middelen ze je cijfer en krijg je altijd slechts 1 cijfer voor een vak. Trouwens, studiepunten (sp's) is vanaf volgend jaar ECTS (bij ons in ieder geval) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
een 5,6 is hetzelfde als een 10. Heel simpel en prima vind ik. |
Bij ons verschilt het per vak. Soms krijg je automatisch een 6 bij een 5,5 of hoger, soms ligt het aan welke vragen je goed had bij een 5,5-6,0. Er was ook een vak waarbij je een mondeling kreeg als je een 5,0-5,4 had.
Er gelden ook een aantal compensatieregelingen: - voor de vakken Analyse 1, 2 en 3 geldt dat bij 6 6 5 en alle permutaties de 5 een 6 wordt. - voor Mechanica 1,2 en E&M 1,2 geldt dat een 5 en een 7 in die volgorde voldoende is. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Overigens is het niet altijd zo dat een 5,6 hetzelfde is als een 10. Als ik een beurs wil verdienen, mag ik geen cijfers onder de 8 gaan halen. Dat zal voor meer opleidingen gelden. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Daar beste Sovereign ging het nog niet over het, al dan niet samenhangen, van vakken. Het kan tevens te maken hebben met de manier waarop je het brengt... Dat mag je zelf bepalen. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
en hoe wordt het cijfer van de propedeuse berekend? is dat het gemiddelde, met een vak van bv. 7 ECTS zoveel zwaarder wegend dan een vak van 3 ECTS?
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Anders voorbeeld: "management en organisatie" (erg leuk om organisatiestructuren te kennen, maar ik vraag me nog steeds af of dat niet erg zinloos was, het vak had beter opgevuld kunnen worden). |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
bij rechten in Utrecht is het iig zo dat je maximaal 60 ECTS kunt halen in een jaar, voor een kernvak staan 15 ECTS. die haal je alleen als het gemiddelde cijfer van alle toetsen voor dat vak (tentamens en opdrachten) een 5,5 of hoger is.
of het op andere faculteiten ook zo gaat weet ik niet, iig wordt in alle bama-studies met ECTS gewerkt, geloof ik. |
Citaat:
ik heb nog twee vraagjes. ik heb dit jaar het eerste jaar sterrenkunde gedaan. ik heb alles gehaald behalve 1 vak, elektromagnetisme, wat ik heb overgeslagen wegens geen tijd. nu zit het zo: ik ga vanaf september een andere studie doen in een andere stad, maar ik wil nog wel graag het propedeuse diploma. ik zit te twijfelen of ik het hertentamen deze zomer zal proberen, of gewoon een jaartje wacht. ik vraag me af of het veel uitmaakt of op een CV staat "propedeuse sterrenkunde 2003/2004" of "propedeuse sterrenkunde 2003/2005"? en als ik nu een jaar zou wachten met dat hertentamen, zou ik dan toch nog sterrenkunde als tweede studie moeten registreren, om dat propedeuse dan te kunnen halen? |
Ik zou altijd zo snel mogelijk een tentamen halen, tenzij het echt niet anders kan. Wat je CV betreft maakt het natuurlijk niets uit, want een propedeuse is sowieso niks waard. Ze letten echt niet op die jaartallen, het maakt echt niet uit of jij in één of in twee jaar die propedeuse hebt gehaald.
Wel zou ik het gewoon zo snel mogelijk doen, omdat je anders nog wéér iets hebt dat je moet inhalen, daar moet je dan weer op letten, daar moet je voor leren enz. Ik heb zelf pas in mijn vierde jaar eindelijk mijn propedeuse gehaald (er ontbrak nog één vak) dus ik weet uit eigen ervaring hoe kut dat is. Gewoon zo snel mogelijk doen. :) |
Citaat:
|
Citaat:
Deze keer heeft ze volledig gelijk. :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zei toch dat je hem terug kon verwachten! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:32. |