![]() |
als een roos
Als een roos
bloeiend in de lente. Als een vuur dovend in de kou. Hoeveel pijn en schatten een woord kan bevatten |
Leuk dat je jezelf al indekt, laat het liever aan de lezer over om te oordelen.
Ik vind hem eigenlijk wel leuk om eerlijk te zijn (ik haat het om dat toe te moeten geven, want ik weet dat je daar op uit bent ;) ). Het is alleen zo jammer dat schatten en bevatten zo geforceerd rijmt. Ikzelf had ook de puntjes weggelaten. |
Citaat:
Dank je, ik zal de zin weghalen, nu ik het zo lees klinkt het inderdaad wel dom :p :bloos: Zijn rijm en andere stijlfiguren meestal niet een pluspunt voor een gedicht? |
Citaat:
Maar het hoeft niet, sommige woorden of gevoelens moet je net niet in een rijm of metrum gooien, het is maar net hoe je het duidelijk wilt maken. Gedichten zou je niet moeten schrijven om een goede beoordeling te krijgen, als je kunt loslaten dat je goed wilt schrijven, zul je pas goed kunnen schrijven. Pfoe, ik zeg het weer veel te vreemd. Maar is het duidelijk wat ik bedoel? |
Citaat:
|
Citaat:
Ik deed het niet meteen om een goede beoordeling te krijgen, ik deed het eerder om het vlotter te laten klinken, een gewone zin zonder stijlfiguur lijkt anders toch eerder proza dan poëzie? |
Ligt eraan. Als je beeldspraak gebruikt of woorden weglaat of breekt op bepaalde plaatsen om nadruk te geven of gewoon omdat het mooi lijkt, is het geen proza meer.
In een gedicht vertel je toch niet zomaar iets, je beschrijft een gevoel, je omschrijft iets. Voorbeeld. Rosella De kooi van de parkiet wankelt als in slowmotion dwarrelt een wolk van pluimen met een klap tegen de grond en of we te laat zijn of niet maakt al lang niets meer uit de vogel is gevlogen. op zich zou dit proza kunnen zijn, maar dan zou het iets zijn als: Mijn rosellaparkiet. Zijn kooi wankelt, in slowmotion slaat hij in een wolk van pluimen tegen de grond. En of we te laat zijn of niet, het maakt niets meer uit, de vogel is gevlogen. Daarbij zit er achter het gedicht nog een andere gedachte, dit is een beschrijving van iets dat gebeurt, maar is tegelijkertijd beeldspraak van iets anders. En er is geen stijlfiguur gebruikt, wel een opbouw naar iets toe, ik heb het op verschillende plaatsen gebroken en woorden weggelaten om een effect, een beeld te bekomen. Snap je? |
Waw, ja! :)
wat vond je er eigenlijk van.:p? |
Daarom hoor je mij hier weinig commentaar geven :) ik beoordeel gedichten gevoelsmatig, iets spreekt me aan of niet en dat kan ik niet uitleggen.
Het doet me weinig en de laatste zin vind ik persoonlijk nix. Maar ik vind ook niet dat ik er commentaar op kan geven, voor de schrijver betekent het veel meer. Voor zo'n kort gedicht zou ik persoonlijk minder cliché-woorden gebruiken, maar dat ben ik volkomen persoonlijk. Ik heb trouwens persoonlijk iets tegen het woord schatten... |
en hoe vaak kan je het woord persoonlijk gebruiken in een korte reply :D.
|
:D
Ik ben blij dat je je mening hebt gezegd :) Ik probeer het altijd kort en krachtig te houden:p |
Mijn gedichten zijn vaak enorm lang, maar soms zitten er ook korte tussen :) Niemand wil de lange lezen, gewoon omdat ze zo lang zijn :D.
Maar als we dan toch meningen zijn aan het geven, spui je comment maar over mn Rosella ( de naam van t beest is trouwens Flup volgens mij moeder, al denk ik dat het een vrouwtje is :D). |
Citaat:
|
Citaat:
Maar ssst... daar ging het niet over (mn gedicht wel, maar niet dit topic). |
Citaat:
:D Als Uwe Hoogheid het wenst, zal ik mijn commentaar gaan lozen *maakt buiging voor forumbaas* ;) |
huh! ik vind het gedicht 'Rosella' niet :p :bloos:
Ligt dat aan mij? |
Citaat:
Het is het gedicht dat ik als voorbeeld heb gebruikt hierboven :). |
:D
grappig gedicht! Zit er iets achter of gaat het gewoon over de parkiet die wegvliegt? |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
@ Mutant: mooi gedichtje over die Rosella, vooral de laatste zin maakt hem goed af! :)
@ Astuanax: op zich wel aardig gedichtje, maar raakt mij eerlijk gezegd niet echt :bloos: Maar dat kan misschien ook aan mij liggen, dat weet ik niet :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:51. |