Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   'nadenkhuis' in E'hoven (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=885325)

fiepje 29-06-2004 12:06

'nadenkhuis' in E'hoven

ik hoorde gister bij t nieuws dat er een soort van nadenk huis word geopend in Eindhoven voor mensen die zelfmoordgedachten/plannen hebben.
daar kunnen ze rustig tot zichzelf komen, nadenken, en zelfs een jaar wonen met anderen.
verder heb ik er nix van gehoord.

weet iemand dr misschien meer vanaf, of weet iemand een website oid?

Gothic 29-06-2004 12:58

lijkt me een niet zo'n verstandig plan...

Keyser Saus 29-06-2004 15:46

Citaat:

Gothic schreef op 29-06-2004 @ 13:58 :
lijkt me een niet zo'n verstandig plan...
Waarom niet?

Sabje 29-06-2004 15:48

Citaat:

Keyser Saus schreef op 29-06-2004 @ 16:46 :
Waarom niet?
Omdat iedereen elkaar waarschijnlijk mee zal trekken in zijn/haar problemen.
Denk ik tenminste.
Het lijkt mij ook geen goed plan.

Marcade 29-06-2004 16:02

Citaat:

Sabje schreef op 29-06-2004 @ 16:48 :
Denk ik tenminste.

Lijkt me beter dan dat mensen eenzaam en alleen op hun kamer wegrotten? :o

Gothic 29-06-2004 16:38

Citaat:

Marcade schreef op 29-06-2004 @ 17:02 :
Lijkt me beter dan dat mensen eenzaam en alleen op hun kamer wegrotten? :o
Nee, je kunt ze beter hulp bieden met 1 psych oid dan idd het risico lopen dat mensen elkaar meetrekken.

Maar waarschijnlijk moeten ze net als bij een opname zo'n verklaring tekenen dat ze geen zelfmoord zullen plegen, want anders is zo'n huis helemaal niet verantwoord. Dus het hele idee achter het huis lijkt me nogal nep.

Sabje 29-06-2004 16:41

Citaat:

Gothic schreef op 29-06-2004 @ 17:38 :
Nee, je kunt ze beter hulp bieden met 1 psych oid dan idd het risico lopen dat mensen elkaar meetrekken.

Maar waarschijnlijk moeten ze net als bij een opname zo'n verklaring tekenen dat ze geen zelfmoord zullen plegen, want anders is zo'n huis helemaal niet verantwoord. Dus het hele idee achter het huis lijkt me nogal nep.

Precies.

Ja nou, stel nou dat zo'n huis er komt, iemand tekent zo'n verklaring dat ie geen zm pleegt en doet het toch. Wat dan?

Marcade 29-06-2004 16:43

Citaat:

Sabje schreef op 29-06-2004 @ 17:41 :
Precies.

Ja nou, stel nou dat zo'n huis er komt, iemand tekent zo'n verklaring dat ie geen zm pleegt en doet het toch. Wat dan?

Isolatie cel voor een paar maanden. :o

Nee .. er zullen heus wel wat mensen nagedacht hebben over dat huis. Daarvoor is dit topic ook .. "weet iemand dr misschien meer vanaf, of weet iemand een website oid?" .. jullie blijkbaar niet. :o

Lorelei 29-06-2004 16:49

Citaat:

Marcade schreef op 29-06-2004 @ 17:43 :
Isolatie cel voor een paar maanden. :o

:D (sorry, ik kon het niet laten.. :))

Anyway, ik ben het grotendeels wel met Gothic eens. Aan de andere kant heb je wel grote kans dat mensen in zo'n huis elkaar ook zullen tegenhouden en vooral stimuleren het niet te doen. Even een situatieschets voor dat laatste: Je voelt je alleen, niet begrepen, depressief, hebt geen vriend(inn)en. Dan kom je in zo'n huis waar je goed met mensen kan praten die ook begrijpen wat je bedoelt en je maakt vriend(inn)en. Intussen word je ook nog behandeld (daar ga ik vanuit tenminste.. anders mogen ze het idee meteen afschaffen wat mij betreft). Dat zou ook positief kunnen werken.
Maar ik vind het een groot risico. Te groot eigenlijk.

fiepje 29-06-2004 17:12

mja ok, ik ben t gedeeltelijk met jullie eens.
maar in een instelling heb je da nie altijd, en bij groepsgesprekken etc. valt da ook zat mee. mensen proberen elkaar sneller te helpen en er samen bovenop te komen.

ook zeg ik zelf, nee, want als iemand zm wil plegen, doettie t toch wel.

maar van de andere kant is t miss nog nie zo'n heel slecht id.
mensen kunnen iig ff tot rust komen enzow...

maar daarom wou ik er juist meer informatie over.

iemand anders die miss een website ofzow weet?

thnx alvast :)

Benfatto 29-06-2004 17:14

Citaat:

Sabje schreef op 29-06-2004 @ 16:48 :
Denk ik tenminste.

Dat zou dit forum dan toch ook doen? Hier zitten tenslotte veel gelijkgestemde mensen.

Lorelei 29-06-2004 17:16

Citaat:

Benfatto schreef op 29-06-2004 @ 18:14 :
Dat zou dit forum dan toch ook doen? Hier zitten tenslotte veel gelijkgestemde mensen.
Daarom zijn er ook verboden onderwerpen. En ik weet niet of je de steekwoordentopics en kronieken van de dag topics van een maand of 2 geleden een beetje hebt bijgehouden, maar daar kon je dan ook in zien dat dat ook gebeurde. :)

Benfatto 29-06-2004 17:19

Citaat:

grl schreef op 29-06-2004 @ 18:16 :
Daarom zijn er ook verboden onderwerpen. En ik weet niet of je de steekwoordentopics en kronieken van de dag topics van een maand of 2 geleden een beetje hebt bijgehouden, maar daar kon je dan ook in zien dat dat ook gebeurde. :)
En wie zijn wij om mensen daarvan te weerhouden?

Eend 29-06-2004 17:47

Ik ben tegen dat plan, omdat:
-Mensen/jongeren elkaar op kunnen gaan stoken
-Er ook mensen met verdere psychische problemen zullen zijn (is daar de juiste begeleiding voor?)
-Ik het nogal lomp vind om er verder over na te gaan denken. Als je het echt wil, dan doe je het toch wel en ga je niet naar zo'n huis.
-Er eerder geld geïnvesteerd kan worden in de klinieken en zo, die er al bestaan, dan NOG meer dingen te openen. Dan gaan klinieken er onderdoor, omdat ze zo erg moeten bezuinigen en worden er wel duizenden nieuwe dingen geopend.
-Je beter normaal en goed behandeld kan worden dan er maar over na te denken.

voordelen heb ik niet:p Ja, dat ze iedereen weer fijn in een hokje kunnen proppen. lang leve Nederland!

Lorelei 29-06-2004 21:10

Citaat:

Benfatto schreef op 29-06-2004 @ 18:19 :
En wie zijn wij om mensen daarvan te weerhouden?
Ik zou het graag willen omdraaien. (ik weet het, da's een flauwe manier van redeneren. :)) Waarom zouden we het nog even extra 'pushen'/stimuleren als het niet nodig is?

Anno 1986 30-06-2004 11:12

Ik denk niet dat je elkaar meetrekt....
Als je daar naar op zoek bent, dan lukt dat je ook wel zonder zo'n nadenk huis. Iemand met plannen komt makkelijk in contact (daar is internet al een goede voor) met ander emensen die serieuze plannen hebben het leven te verlaten.

Mensen zijn heus wel onder begeleiding, en hebben mss juist wel veel aan elkaar. Bovendien zullen ze echt wel gemotiveerd zijn om echt tot rust te komen, en kan het juist helpen als ze met mensen zitten die ze écht begrijpen...

Maar goed, zo heeft alles voor en tegens...

Grtjs.

Benfatto 01-07-2004 17:24

Citaat:

grl schreef op 29-06-2004 @ 22:10 :
Ik zou het graag willen omdraaien. (ik weet het, da's een flauwe manier van redeneren. :)) Waarom zouden we het nog even extra 'pushen'/stimuleren als het niet nodig is?
:nono:
Stimuleren wordt het pas wanneer je hoge gebouwen of spoorrails beschikbaar gaat stellen voor suïcidale personen.

Eigenlijk niet eens zo'n slecht idee, helpt goed tegen de vertragingen bij de NS:D

Lorelei 01-07-2004 17:39

Citaat:

Benfatto schreef op 01-07-2004 @ 18:24 :
:nono:
Stimuleren wordt het pas wanneer je hoge gebouwen of spoorrails beschikbaar gaat stellen voor suïcidale personen.

Dat ben ik niet met je eens. Er zijn genoeg mensen (hier zitten er ook een aantal) die snel mee getrokken worden in andermans problemen. Iemand is verdrietig en meteen zijn er 7 anderen die zich ook kut voelen, puur omdat ze een depressief verhaal hebben gehoord. Soms worden ze meegetrokken omdat ze zich erin herkennen. Soms omdat ze nou eenmaal meelevend zijn. Soms.. etc. :) Als iemand zelfmoord wil plegen, heeft deze persoon daar een reden voor en vaak kan hij/zij ook wel een paar manieren opnoemen waarop hij/zij het wel of niet wil doen. (sommige manieren zijn minder gruwelijk dat andere..) Door zulke mensen bij elkaar te zetten, krijg je al snel het probleem dat ze zich in elkaars verhalen herkennen. En aangezien ze al allemaal zelfmoord wilde plegen.. Nou ja, ik zie liever dat ze gewoon een psycholoog vergoed krijgen en dat ze zo geholpen worden dan dat je een stel depressievelingen die zelfmoord wil(l/d)en plegen bij elkaar zet.

Citaat:

Benfatto schreef op 01-07-2004 @ 18:24 :
Eigenlijk niet eens zo'n slecht idee, helpt goed tegen de vertragingen bij de NS:D
Tegen vertragingen? Ik zou zeggen dat het juist meer vertragingen verookzaakt.. ze moeten ook nog opruimen ;) :D

Anno 1986 01-07-2004 20:44

Dat is niet waar...

Vaak willen die mensen die het nadenkhuis instappen niet meer dood, maar willen ze geholpen worden. Je kunt het een beetje vergelijken met een crisisopvang, of een psychiatrisch ziekenhuis.
En daar is het ook niet het geval, dat wanneer er ééntje zelfmoord pleegt, dat de rest volgt.... believe me.
Juist dan is er de goede hulp, en de extra bescherming...

Bovendien zullen er wel dergelijke afspraken gemaakt worden.
Doch is het mss niet vreemd, om in de buurt van dat nadenkhuis de sporen een beetje af te zetten, net al sin Frankrijk. In die zin wordt zelfmoord je in Nederland erg makkelijk gemaakt....

Grtjs.

Benfatto 02-07-2004 11:10

Citaat:

grl schreef op 01-07-2004 @ 18:39 :
Dat ben ik niet met je eens. Er zijn genoeg mensen (hier zitten er ook een aantal) die snel mee getrokken worden in andermans problemen. Iemand is verdrietig en meteen zijn er 7 anderen die zich ook kut voelen, puur omdat ze een depressief verhaal hebben gehoord. Soms worden ze meegetrokken omdat ze zich erin herkennen. Soms omdat ze nou eenmaal meelevend zijn. Soms.. etc. :) Als iemand zelfmoord wil plegen, heeft deze persoon daar een reden voor en vaak kan hij/zij ook wel een paar manieren opnoemen waarop hij/zij het wel of niet wil doen. (sommige manieren zijn minder gruwelijk dat andere..) Door zulke mensen bij elkaar te zetten, krijg je al snel het probleem dat ze zich in elkaars verhalen herkennen. En aangezien ze al allemaal zelfmoord wilde plegen.. Nou ja, ik zie liever dat ze gewoon een psycholoog vergoed krijgen en dat ze zo geholpen worden dan dat je een stel depressievelingen die zelfmoord wil(l/d)en plegen bij elkaar zet.
Volgens die redenatie zouden junks in een afkick kliniek ook alleen maar meer gaan gaan gebruiken, en de praktijk wijst anders uit.

Citaat:

Tegen vertragingen? Ik zou zeggen dat het juist meer vertragingen verookzaakt.. ze moeten ook nog opruimen ;) :D
Dat doen de meeuwen dan wel, dat spoor is er dan immer voor bedoeld (als we dan toch bezig zijn, laten we dan ook gelijk hooligan-arena's maken waar die lui elkaar af mogen slachten)

Lorelei 02-07-2004 11:52

Citaat:

Benfatto schreef op 02-07-2004 @ 12:10 :
Volgens die redenatie zouden junks in een afkick kliniek ook alleen maar meer gaan gaan gebruiken, en de praktijk wijst anders uit.
Point for you. :) MAAR het verschil is wel dat het hier niet gaat om iets wat ze nodig hebben. Junks in een afkickkliniek krijgen gewoon niet de kans om te gebruiken. Dus ze zullen wel moeten afkicken. Mensen die zelfmoord willen plegen of op z'n minst depressief zijn, hebben niet zoveel nodig. Ik denk verder ook niet dat het altijd of voor iedereen zo zal werken. Ik denk alleen dat het een risico is.. en een vrij groot risico. Terwijl het ook op een andere manier kan worden opgelost.

Citaat:

Benfatto schreef op 02-07-2004 @ 12:10 :

Dat doen de meeuwen dan wel, dat spoor is er dan immer voor bedoeld (als we dan toch bezig zijn, laten we dan ook gelijk hooligan-arena's maken waar die lui elkaar af mogen slachten)

Goed daar ging m'n ontbijt. :o Maar voor die hooligans-arena ben ik wel ja. (y)

Anno 1986: Ja, ze willen geholpen worden. Maar ik ben dus juist bang dat ze snel weer van gedachte veranderen als je ze allemaal bij elkaar zet.

À la: "Allochtonen willen integreren" "Ja, maar dan kan je ze beter niet allemaal bij elkaar zetten."

Anno 1986 02-07-2004 20:24

Mss hebben ze juist wel steun áán elkaar..???

Gothic 02-07-2004 21:31

Citaat:

Anno 1986 schreef op 02-07-2004 @ 21:24 :
hebben ze ook, in positief gevoel, maar ook in negatief...

ze slepen elkaar mee

Lorelei 02-07-2004 21:31

Citaat:

Anno 1986 schreef op 02-07-2004 @ 21:24 :
Oh, dat zal vast ook wel zo zijn hoor. Maar ik blijf toch bij m'n punt. :)

Anno 1986 02-07-2004 21:35

Ik ben er ook niet om je om te praten....

Wat betreft positieve en negatieve steun...sja, het mes snijdt aan twee kanten....

Stel je voor dat er 10 mensen zitten die zich shit en waardeloos voelen. 3 willen er voor de trein springen, 5 willen zichzelf verhangen, en 2 willen een overdosis.

Ze praten met elkaar, over elkaar.....bij 5 mensen helpt het wel, bij 5 mensen helpt het niet. Die zaten al dusdanig diep in de put, dan ze zonder zichzelf een kans te geven ook wel suicide hadden gepleegt. Gaat het dan niet om die 5 mensen bij wie het wel helpt? Ik zou verrekt blij zijn, als één van die vijf mensen bij wie het nadenkhuis wel hielp , desnoods tijdelijk, mijn zus zou zijn...

Grtj.s

Lorelei 02-07-2004 21:36

Citaat:

Anno 1986 schreef op 02-07-2004 @ 22:35 :
Ik ben er ook niet om je om te praten....

Wat betreft positieve en negatieve steun...sja, het mes snijdt aan twee kanten....

Stel je voor dat er 10 mensen zitten die zich shit en waardeloos voelen. 3 willen er voor de trein springen, 5 willen zichzelf verhangen, en 2 willen een overdosis.

Ze praten met elkaar, over elkaar.....bij 5 mensen helpt het wel, bij 5 mensen helpt het niet. Die zaten al dusdanig diep in de put, dan ze zonder zichzelf een kans te geven ook wel suicide hadden gepleegt. Gaat het dan niet om die 5 mensen bij wie het wel helpt? Ik zou verrekt blij zijn, als één van die vijf mensen bij wie het nadenkhuis wel hielp , desnoods tijdelijk, mijn zus zou zijn...

Grtj.s

Jazeker. Ik ook. Maar dat kan je ook bereiken door er een psych op te zetten. Dan kan de overheid meer geld in andere dingen stoppen. :)

Anno 1986 02-07-2004 21:36

(niet dat mijn zus problemen heeft, maar ik noem maar eenv oorbeeld)

Anno 1986 02-07-2004 21:37

Ik denk dat het in combinaties met pscyhiaters gaat....

Iemand die 1x per week naar de psych gaat, terwijl die met zúlke problemen kampt....die red het daar niet bij hoor.

Grtjs.

Lorelei 02-07-2004 21:41

Citaat:

Anno 1986 schreef op 02-07-2004 @ 22:37 :
Ik denk dat het in combinaties met pscyhiaters gaat....

Iemand die 1x per week naar de psych gaat, terwijl die met zúlke problemen kampt....die red het daar niet bij hoor.

Grtjs.

Daar ga ik vanuit. Maar dan denk ik: waarom dan nog zo'n huis? Ik zal die uitspraak meteen zelf al onderuit halen. "Om uit de normale omgeving weg te zijn." Goed, dat begrijp ik. Maar zijn er niet al genoeg plaatsen? Waarom een speciaal huis voor mensen die zelfmoordneigingen hebben/hadden terwijl ze op andere plaatsen ook terecht kunnen en (daar) ook naar een psych kunnen gaan. Ik vind het 'onzin' (natuurlijk niet letterlijk, no offence) om er een speciaal huis voor te maken terwijl ze ook geld kunnen stoppen in het verbeteren van andere dingen. Hier komt bij mij ook doe risico factor weer naar boven. Het gaat me niet puur om het geld, maar dat in combinatie met het risico dat het *mogelijk* met zich meebrengt, vraag ik me af of ze het wel moeten doen.

Anno 1986 03-07-2004 08:37

Ik denk dat je het 'nadenkhuis' niet te letterlijk moet nemen. Wellicht zal dit een tussenstap zijn naar een psychiatrisch ziekenhuis, of een andere goede en zware therapievorm (dagbehandeling bijv.)

Zo'n nadenkhuis is dan in feite meer een crisisopvang. Mensen die bang zijn voor opname, of op de een of andere manier dit echt niet willen, hebben hier misschien wel heel veel baat bij. Ze zullen denk ik nergens toe verplicht zijn, maar kunnen wel proberen alles eens goed - met hulp van deskundigen - op een rijtje te zetten. Ff brainstormen, confrontaties aan gaan, en kijken hoe je dán verder kunt in je leven...

Klinkt niet eens zo gek. :rolleyes:

Grtjs.

Benfatto 06-07-2004 20:36

Wanneer wordt het eigenlijk geopend?

Anno 1986 06-07-2004 20:50

Ben ik ook benieuwd naar.....en gaat het wel door eigenlijk?

Grtjs.

fiepje 07-07-2004 14:53

kheb geen id...

kheb wel gezocht naar een website of iets, maar nog nix kunnen vinden (N)

metallica 07-07-2004 20:19

Citaat:

fiepje schreef op 29-06-2004 @ 13:06 :
ik hoorde gister bij t nieuws dat er een soort van nadenk huis word geopend in Eindhoven voor mensen die zelfmoordgedachten/plannen hebben.
daar kunnen ze rustig tot zichzelf komen, nadenken, en zelfs een jaar wonen met anderen.
verder heb ik er nix van gehoord.

weet iemand dr misschien meer vanaf, of weet iemand een website oid?

Heb ik ook van gehoord. Ik moet zeggen dat ik er wel naartoe zou wille, maarja....

ILUsion 07-07-2004 23:13

Ik heb niet alles doorgelezen, maar volgens mij hangt of staat alles met de groepsgeest in dat huis: mensen die echt zelfmoord willen plegen en het l beslist hebben zuller er al niet zijn want die willen geen hulp. Daarnaast, als de sfeer er open is en iedereen elkaars problemen kent en er begrip voor opbrengt, kan het iedereen helpen maar vaak ben je in zo'n toestand niet altijd even begripvol. Dus wel een redelijk risico als dit niet door deskundigen van kortbij gevolgd wordt, lijkt mij.

Anno 1986 08-07-2004 09:33

Er zijn ook mensen die wél zelfmoord willen plegen, en tegelijkertijd geholpen willen worden. Hoe kom je anders aan het percentage dat vanuit een psychiatrisch ziekenhuis of ambulante hulp alsnog zelfmoord pleegt?

Bij deze mensen moet je denken aan 'zichzelf nog één kans geven' Vaak blijkt dit lang zo simpel niet te zijn, en dan geven ze alsnog toe......

Juist voor déze mensen is het nadenkhuis verstandig!

Grtjs.

ILUsion 08-07-2004 23:29

Citaat:

Anno 1986 schreef op 08-07-2004 @ 10:33 :
Er zijn ook mensen die wél zelfmoord willen plegen, en tegelijkertijd geholpen willen worden. Hoe kom je anders aan het percentage dat vanuit een psychiatrisch ziekenhuis of ambulante hulp alsnog zelfmoord pleegt?

Bij deze mensen moet je denken aan 'zichzelf nog één kans geven' Vaak blijkt dit lang zo simpel niet te zijn, en dan geven ze alsnog toe......

Juist voor déze mensen is het nadenkhuis verstandig!

Grtjs.

Ze willen het wel plegen, maar ze hebben voor zichzelf nog niet helemaal beslist, lijkt me dan. Daarnaast gaan volgens mij ook heel wat mensen op zoek naar hulp omdat het zo hoort en niet echt omdat ze het zelf willen...

Anno 1986 09-07-2004 13:48

Citaat:

ILUsion schreef op 09-07-2004 @ 00:29 :
Ze willen het wel plegen, maar ze hebben voor zichzelf nog niet helemaal beslist, lijkt me dan. Daarnaast gaan volgens mij ook heel wat mensen op zoek naar hulp omdat het zo hoort en niet echt omdat ze het zelf willen...
...Hmmm....daar zit wat in idd ;) RECHT IN DE ROOS! Wat betreft dat laatste; gelukkig maar mss...al voelt het alleen maar rotter, dat je hulp zoekt omdat je denkt dat het moet. Of omdat anderen je vertellen dat dit moet. Het lijkt mij dat je dan juist het idee krijgt dat je 'voor anderen leeft' en 'door anderen leeft' Ik weet het niet, maar ik zou me toch een soort van robot voelen....

Grtjs.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.