Ierse Taal en Cultuur?
Hallo iedereen,
Al geruime tijd ben ik geïnteresseerd in vooral de Ierse cultuur en de Ierse geschiedenis. Ik speel nu met het idee om op de universiteit de Ierse taal en cultuur te gaan studeren, maar het probleem is: waar kan ik dat doen? Ik heb op geen enkele Nederlandse universiteit hier iets over kunnen vinden.
Nu weet ik wel dat men aan de Universiteit van Utrecht Keltische Talen en Cultuur kan gaan studeren, maar dat is toch niet hetzelfde en ook niet wat ik wil. Die studie focust namelijk vooral op de middeleeuwse geschiedenis van alle Keltische taalgebieden, en bovendien gaat men er vooral in op het oud-Keltisch. De studie concentreert zich dus niet zoveel op Ierland als ik zou willen.
Ik vind het wel minder dat er studies zijn van de taal en cultuur van landen als Engeland, Duitsland, Frankrijk, de Scandinavische landen, de Slavische landen en zelfs Aziatische landen, maar *niet* van Ierland, terwijl dat ook nog zo dicht bij huis ligt. (n)
Moet ik soms naar het buitenland als ik Ierland wil gaan bestuderen? Misschien zijn er Belgische universiteiten die zo'n studie hebben, of moet ik ervoor naar Ierland zelf?
Alvast bedankt voor eventuele reacties,
Severus :)
|