Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-07-2004, 22:49
Severus
Severus is offline
Hallo iedereen,

Al geruime tijd ben ik geïnteresseerd in vooral de Ierse cultuur en de Ierse geschiedenis. Ik speel nu met het idee om op de universiteit de Ierse taal en cultuur te gaan studeren, maar het probleem is: waar kan ik dat doen? Ik heb op geen enkele Nederlandse universiteit hier iets over kunnen vinden.

Nu weet ik wel dat men aan de Universiteit van Utrecht Keltische Talen en Cultuur kan gaan studeren, maar dat is toch niet hetzelfde en ook niet wat ik wil. Die studie focust namelijk vooral op de middeleeuwse geschiedenis van alle Keltische taalgebieden, en bovendien gaat men er vooral in op het oud-Keltisch. De studie concentreert zich dus niet zoveel op Ierland als ik zou willen.

Ik vind het wel minder dat er studies zijn van de taal en cultuur van landen als Engeland, Duitsland, Frankrijk, de Scandinavische landen, de Slavische landen en zelfs Aziatische landen, maar *niet* van Ierland, terwijl dat ook nog zo dicht bij huis ligt.

Moet ik soms naar het buitenland als ik Ierland wil gaan bestuderen? Misschien zijn er Belgische universiteiten die zo'n studie hebben, of moet ik ervoor naar Ierland zelf?

Alvast bedankt voor eventuele reacties,

Severus
Oud 02-07-2004, 10:04
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Is het geen onderdeel (eventueel latere keuzerichting) van Engelse taal en cultuur?
Oud 02-07-2004, 11:49
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 02-07-2004 @ 11:04 :
Is het geen onderdeel (eventueel latere keuzerichting) van Engelse taal en cultuur?
Inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 13:51
Jampot
Jampot is offline
hoe vet is dat!

echt cool, ik ben alleen ook bang dat het geen toekomstperspectieven biedt, misschien moet je het als bijstudietje doen?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 14:00
Verwijderd
Denk niet dat er brood mee te verdienen valt.. misschien kun je er een minor van maken.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 16:28
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Milk schreef op 02-07-2004 @ 15:00 :
Denk niet dat er brood mee te verdienen valt..
Of je moet in Ierland gaan wonen/voor een iers bedrijf gaan werken
Oud 02-07-2004, 16:56
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
autodropje schreef op 02-07-2004 @ 17:28 :
Of je moet in Ierland gaan wonen/voor een iers bedrijf gaan werken
Of een bedrijf dat veel handelt met Ierland...
Oud 02-07-2004, 17:02
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 02-07-2004 @ 17:56 :
Of een bedrijf dat veel handelt met Ierland...
Zodat je fijn Iers met ze kan spreken?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 19:08
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Niet in Utrecht iig...ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 01:03
Severus
Severus is offline
Citaat:
Ja? Bij welke uni dan? Want bij de UU weet ik er niks van.
Oud 04-07-2004, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Severus schreef op 04-07-2004 @ 02:03 :
Ja? Bij welke uni dan? Want bij de UU weet ik er niks van.
't Hoeft geen traditionele richting te zijn, je kan er je scriptie mee vullen bv.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 11:36
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 02-07-2004 @ 18:02 :
Zodat je fijn Iers met ze kan spreken?
zodat je - zoals bij iedere taal en cultuurstudie- kennis hebt van de taal idd, maar ook van de gebruiken en cultuur. Dat kan handig zijn als jij een groot contract binnen wil slepen.
Oud 04-07-2004, 16:08
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 04-07-2004 @ 12:36 :
zodat je - zoals bij iedere taal en cultuurstudie- kennis hebt van de taal idd, maar ook van de gebruiken en cultuur. Dat kan handig zijn als jij een groot contract binnen wil slepen.
Als je de Engelse Taal en Cultuur leert, leer je niet alleen dingen over Londen en New York. Ierland is ook engelstalig, daar leer je ook dingen over.
Mijn zus studeert Engelse Taal en Cultuur en ze leert veel geschiedenis over engelstalige landen, zo ook over Ierland.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 16:40
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 04-07-2004 @ 17:08 :
Als je de Engelse Taal en Cultuur leert, leer je niet alleen dingen over Londen en New York. Ierland is ook engelstalig, daar leer je ook dingen over.
Mijn zus studeert Engelse Taal en Cultuur en ze leert veel geschiedenis over engelstalige landen, zo ook over Ierland.
Waar studeert ze dan? Bij ons is dat namelijk maar zeer zijdelings aan bod gekomen. Meestal pakken ze het Verenigd Koninkrijk als geheel. Ik heb in 1 heel jaar ook maar 2 boeken gehad die de culturen van Engelstalige landen bestudeerden....

@ Severus: ik vond dit op Google, de universiteit van Liverpool:

http://www.liv.ac.uk/irish/
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 18:27
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 04-07-2004 @ 17:08 :
Wat niet wegneemt dat een master Ierse taal en Cultuur wel iets meer inhoudt dan het "fijn Iers kunnen praten", zoals jij het verwoordde.
Oud 04-07-2004, 18:31
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 04-07-2004 @ 19:27 :
Wat niet wegneemt dat een master Ierse taal en Cultuur wel iets meer inhoudt dan het "fijn Iers kunnen praten", zoals jij het verwoordde.
Nogmaals, je kan zelf bepalen waar je je scriptie mee gaat vullen. Studeren is niet per se iets wat je opgelegd moet worden, je kan het ook zelf doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten