![]() |
Bill Cosby bekritiseerd zwarte amerikaanse samenleving
http://www.cnn.com/2004/US/07/01/cos....ap/index.html
Interesant artikel; omdat het niet alleen voor de USA opgaat; maar volgens mij voor heel de wereld. |
En volgens mij ligt het ook veel dieper dan dat, volgens mij gaat het helemaal niet alleen over "blacks".
|
Grappig, als een blanke deze uitspraken zou doen zou hij direct worden uitgemaakt voor neo-nazi.
Op zich heeft Cosby wel een aantal goede punten, maar over het algemeen komt het op mij over alsof hij zich schaamt voor andere afro-amerikanen. |
Citaat:
Ik heb niet alles gelezen, maar wat ik las, daar vond ik 'm best wel gelijk hebben. |
Hij heeft natuurlijk een punt, maar hij lijkt te vergeten dat het wel heel makkelijk is om vanuit zijn positie mensen te verwijten dat ze slecht Engels spreken, dat ze geen baan hebben, dat ze het verkeerd doen. Hij is in de jaren tachtig de nationale troetelneger geweest, als huisvader van blank Amerika's favoriete zwarte gezin op televisie. Het is voor hem heel eenvoudig om te zeggen dat je naar school moet gaan en een baan moet krijgen.
Als je daadwerkelijk in zo'n ghetto woont, is het vrijwel onmogelijk om daaruit te komen. Je kunt je niet zomaar aan sociale patronen, aan familiebanden, aan vastgeroeste instituties onttrekken. Als young black male is het in de ghetto vrijwel onmogelijk om níet mee te doen, met gang wars, met drive-by shootings, de juiste kleren dragen omdat je anders bedreigd of vermoord wordt. |
[QUOTE]Als je daadwerkelijk in zo'n ghetto woont, is het vrijwel onmogelijk om daaruit te komen. Je kunt je niet zomaar aan sociale patronen, aan familiebanden, aan vastgeroeste instituties onttrekken. Als young black male is het in de ghetto vrijwel onmogelijk om níet mee te doen, met gang wars, met drive-by shootings, de juiste kleren dragen omdat je anders bedreigd of vermoord wordt.[/ QUOTE]
Nare man, hoe komt u aan deze wijsheid? |
Citaat:
|
[QUOTE]brinta schreef op 02-07-2004 @ 20:32 :
Citaat:
|
Je hoeft geen sociologie gestudeerd te hebben om tot die conclusie te komen hoor. Met gezond verstand kom je al een heel eind. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als ouders een kind blijven stimuleren, kan het misschien nog naar een school buiten de eigen leefomgeving, kan het thuisonderwijs krijgen, en dergelijke. Maar als de ouders het er ook bij laten zitten, dan is dat kind overgeleverd aan andere sociale actoren (waarvan school de belangrijkste is). En als die hun taak verwaarlozen dan is het 'vrijwel' onmogelijk. Daarom moeten de ouders ook zoveel mogelijk betrokken worden bij opvoeding, vind ik. Je hebt er niets aan om als school keihard je best te doen, waarna de ouders thuis al het werk weer teniet doen. :) |
Citaat:
Maar is dit het punt? Gaat het om sociale mobiliteit? Ten dele. Het is niet te ontkennen dat sociale mobiliteit onder zwarte amerikanen gering is, maar dat geldt in zekere zin voor iedereen. Het blijkt voor iedereen moeilijk de sociale ladder te beklimmen. Verschillen bestaan uiteraard en ja, voor blanken zal het makkelijker zijn dan voor zwarten, voor middenklassers zal het makkelijker zijn dan voor de onderklasse, et cet. Maar er is meer aan de hand. Waar Cosby en Jesse Jackson op wijzen is dat de wil verloren is gegaan, de wil tot verandering. Ze wijzen erop dat de nieuwe generatie zwarten in de afgelopen jaren zijn te komen accepteren dat zij kansarm zijn. En dat is openlijk verspreid. Een voor de hand liggend voorbeeld blijft NWA's "Niggaz 4 life". Sta mij toe een typerend stuk tekst te citeren:
Idealistisch? Misschien. Moeilijk? Zeker. Zinloos? Zeker niet. |
Hij moet blij en dankbaar zijn voor de kansen die hij heeft gehad en niet denken dat hij de zwarten die het minder goed getroffen hebben op deze manier motiveert. Dit slaat bij de zwarte Amerikaan natuurlijk niet aan (enkele uitzonderingen daar gelaten), het valt waarschijnlijk alleen in de smaak bij de blanken. Een zwarte die hun aandeel in de achterstand van de negers in Amerika in 1 klap wegvaagt...ovatie waardig. (n)
Dit neemt niet weg dat mr cosby wellicht gelijk heeft maar wie is er gebaat bij deze uitspraken? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
|
Citaat:
Ik vraag me af of PowerJoint binnenkort ook uitkomt ;) |
Op zich toch tamelijk gangsta pimpin' thuggin'.
|
Citaat:
|
Dat artikel staat bol van de kritiek maar cosby komt niet met oplossingen dus schiet de loser er niks mee op. Hij kan het wel aannemen maar dat brengt nog geen verandering met zich mee. Het doet er dus ook niet zoveel toe wie het zegt maar wat er gezegd wordt en op welke manier. Je moet mensen niet tegen je krijgen of ontmoedigen.
|
Fanstastisch artikel! (y) Voor het eerst (sinds Chris Rock in zijn Bring the pain show) spreekt een zwarte zijn mening uit over het niet te verantwoorden gedrag van zwarte jongeren in the US. De frustratie's van de opgeleide zwarte amerikanen zijn er al langere tijd en ik denk dat het goed is dat dit nu eindelijk uitgesproken word.
Even terug komen op het 'onmogelijk om de getto te ontsnappen'. Ook onzin naar mijn mening. Alleen al door te leren zien inplaats van kijken zullen ze snappen dat een leven waar ze zooo erg naar verlangen waar respect en eigenwaarde centraal staat ook voor hun weggelegd is. Tuurlijk is het lastig. Waarom 5 jaar hard werken voor een auto als je hem ook binnen 5 minuten kan jatten/kopen van illegaal geld. Al helemaal als thuis niet meer van je word verwacht. Dat betekend niet dat het onmogelijk is. Mensen moeten stoppen met de schuld altijd aan een ander te geven. En zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun daden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nou het is ook een beetje onzinnig om te zeggen dat het oh zo moeilijk is. Want wat is nou echt de moeilijkheid? Iets doen, inplaats van alleen maar mooie praatjes en zelfmedelij hebben?!
Mensen kunnen meerder baantjes werken, die persoon kan niets eens 1 vinden?! Sorry... dat maak je mij niet wijs. Ik denk dat het sowieso ook een verschil in denkwijze is. Ik geloof er echt heilig in dat als je maar hard genoeg je best doet je je doel wel bereikt. Dus als je iniedergeval probeert, hoef je niet als een 'nigger'-schreeuwende die niet eens kan lezen of schrijven te leven. Ik zeg niet dat die mensen dan ineens een fortuin zullen verdienen. Maar dat diepte punt is naar mijn mening een keuze en niet iets waar je gedwongen toe word. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Tuurlijk heb je veel externe factoren. Maar schreeuwen dat je 'zwart en zielig' bent kom je er ook niet mee. En dat is wel een beetje het excuus wat daar langzaam maar zeker aan het ontstaan is. Vooral op de scholen in de grote steden. Waarom naar school gaan je bent toch zwart je word toch niets?!
Dit is waar cosby op duid, dat de wil om te veranderen verdwenen is en mensen het opgegeven hebben. Niet de schuld van blanken maar de gemeendschap zelf. |
Ik bepleit overigens niet dat het niet een hard leven is bepaalde wijken. Wat ik wel bepleit is dat het hier bij neerleggen het meest slechte is wat je kan doen. Alsof JIJ niet je leven bepaald maar anderen. Kan iedereen dan niet beter gewoon maar op bed blijven liggen en afwachten wat er gebeurd?!
Het gaat mij er om dat mensen hun best doen om ergens uit te komen. Leren lezen en schrijven en proberen wat van hun leven te maken. Tenzij ze deze levensituatie prettig vinden, dan moeten ze natuurlijk lekker zo door gaan. Maar over het algemeen is dat niet zo volgens mij. Lijkt me... Het gaat mij om het zeuren zeuren zeuren, andere mensen de schuld geven van alles. Inplaats van de problemen en oplossingen bij jezelf zoeken. Volgens mij kies je dan gewoon de makkelijke weg eruit. |
Citaat:
|
You've said it. :)
|
Citaat:
|
Zelfkennis en zelfkritiek openen de weg naar wijsheid ;)
|
Hmmmmmmm het is goed dat hij op dat soort dingen wijst, het is minder (ietsje maar....) dat hij dat doet terwijl hij super rijk is en als hij daar zown probleem mee heeft en dat naar de buitewereld wil brengen doe er dan iets aan ipv zo staan te blèren, en dan nog iets; er zijn ook blanken die het slecht hebben hoor, dat vind ik geen exuus, en sommige zeggen dat hierdoor de negers "weer"worden ge discrimineerd, maaar wie begint hier nou met het onderscheid te maken?!?!?!
..dat dacht ik ook ja.... [Geen afwijkende kleuren of lettergroottes gebruiken alsjeblieft, dat werkt nogal storend] |
Citaat:
|
ik vind dat toch van niet... :P de bedoeling van die lettertypes is toch dat MIJN of JOU stukje opvalt... :D
|
Citaat:
|
Citaat:
Welke externe factoren doel je op? |
Citaat:
|
Citaat:
ow, ik probeer meestal aandacht te trekken door zinnige dingen te zeggen.... (hint hint ;) ) |
Citaat:
Trouwens, ik heb het wel eens gedaan, maar dan staat daar nog wel dat iemand gereageerd heeft en dan ben je altijd toch nieuwschierig wat voor doms diegene nou weer te melden had... |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:37. |