![]() |
euthanasie
Ik vroeg me af hoe mensen over eutanasie (niet goed gespeld denk ik :bloos: ) denken. Als jij oud brak en bejaard bent, zou jij het dan doen? of als je ongeneeslijk ziek bent? en als je een kasplantje met hartslag bent, zou dan willen dat de apparatuur erafgehaal word? en tot op welke hoogte moet je gereanimeerd worden?
kus maartje |
Tip: klik in de gele balk bovenaan op "zoeken"
|
ik hoop dat ik nooit voor deze keuze gesteld zou worden.. lijkt me neit te doen
maar volgens mij is er zo'n coma periode waarna de kans op blijvend letsel heet groot is, dan zou ik denk ik zelf wel aan mijn lot overgelaten willen worden.. het is voor mij nu heel moeilijk om het me in te denken.. ik ben 17! ik denk dat je beeld hierover duidelijker wordt als je 71 bent ofzo.. eigenlijk. |
goed dat het bestaat, in sommige gevallen is het de beste oplossing als verder levengeen enkel perspectief biedt, ik hoop dat ik , indien nodig er ook nog gebruik van mag maken op mijn oude versleten half dode dag..
|
kvind het wel chill
|
Iedereen moet over zijn/haar eigen lichaam kunnen beschikken binnen nader door mij aan te geven grenzen. :D
|
Goed dat het er is, zo kan iedereen over zijn of haar leven beslissen.
|
ik ben voor (y)
|
ik ben voor, heb t ook al zwart op wit gezet, want als ik morgen een ongeluk krijg ofzo en ik kan niks meer dan alleen ademen dan heeft mijn familie de toestemming de stekker eruit te trekken, las hun denken dat ik daar gelukkig mee ben, daar hebben we t allang over gehad, wanneer we t wel of niet zouden willen.
|
Geen optie.
|
Ik sterf toch niet als een kasplantje :p
Maar ik vind het wel goed dat het mogelijk is (y) |
Ik ben voor.
|
voor, als je dood wilt moet je dat zelf weten
|
Voor, uitzichtloos lijden is geen pretje.
|
je mag het zelf weten
|
ik vind dat ieder rationeel nadenkend mens dat zelf mag bepalen, indien er sprake is van iemand met gebrekkig verstand vind ik dat het besproken moet worden met begeleiding, familie, doktoren, en evt. psych
|
Citaat:
|
Citaat:
En ik ben voor. |
Citaat:
eerst mensen, dan regels! |
Helemaal geweldig. (y) Ik hoop er zelf ook een keer gebruik van te maken.
|
Citaat:
dus eerst mensen, dan regeltjes is ook niet echt van toepassing. |
Voor . En dat is het enige correcte antwoord.
|
Citaat:
|
Citaat:
een mening kan niet correct of oncorrect zijn |
Ik ben voor. Als iemand niks anders meer kunnen dan liggen en pijn lijden, wie zijn anderen dan om te zeggen dat hij/zij moet blijven leven?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik kan daar nu niks over zeggen, maar ik ben tegen Balkenende die tegen Eutenasie is!!
|
Mijn overgrootoma is 92, ligt al 17 jaar dement als een deur in een bejaardentehuis, had al 23 keer dood moeten zijn maar overleeft het. Dat is geen leven, als het aan mij lag was ze vandaag nog dood.
|
Citaat:
|
kijk eens op L&G, F&L of A&N... genoeg topics daar over dit onderwerp
|
Citaat:
|
Citaat:
Ok, maar die tellen dan even niet mee :) die horen er niet bij Dan vind ik dat ze hun psychiater ofzo erbij moeten halen en het bespreken ze doen maar zo komt het op mij over |
Ik ben voor, ik vind dat iemand het recht heeft om over z'n eigen leven te beslissen.
|
Citaat:
Ik ben overigens overwegend voor. |
Citaat:
|
Citaat:
Hoe dan ook, ik vind dat iemand het recht heeft een einde te maken aan zijn of haar leven indien de kans op herstel heel klein is en/of het lijden (bijna) ondraaglijk is. Daarnaast ben ik van mening dat het zeker wettelijk toegestaan moet blijven, omdat er dan veel meer zicht op is. |
Als ik ongeneeslijk ziek zou zijn dan zou ik het denk ik wel laten doen, maar dat lijkt mij ook niet bepaald makkelijk om te beslissen.
En als ik in een coma lig dan wil ik dat ze me gewoon laten liggen en dan word ik misschien ooit nog wel wakker. |
Tuurlijk mag dat.
Kus, beer. |
Als ik alleen nog aan de beademing kan overleven, dan hoeft het van mij niet meer. Denk ik.
In elk geval moet het, uiteraard onder bepaalde voorwaarden, legaal zijn. Vind ik. |
ik denk dat het goed is dat het kan. Waarom zou iemand anders voor mij willen beslissen dat mijn leven waardevol is, als ik alleen nog maar als kasplantje verder kan. En om anderen te dwingen op die manier te vegeteren, alleen omdat jouw geloof dat bepaald vind ik behoorlijke inbreuk op andermans integriteit.
|
|
Citaat:
edit: er staat even. Dat zou duidelijk genoeg moeten zijn. Ik heb nergens gezegd dat ze er niet bij horen. Citaat:
|
ik zou niet graag oud willen worden met allerlei gebreken, operaties en/of medicijnen
|
Citaat:
Ik ben tegen, ik geloof niet dat een mens over zijn eigen leven te beschikken heeft. |
Ik ben absoluut voor. Mijn vader heeft een aantal jaren geleden zelf een euthanasie-verklaring op laten stellen, hij heeft namelijk al jaren MS in een vergevorderd stadium. Hij kan nu aangeven wanneer het voor hem niet meer hoeft. Ook wordt hij niet meer naar het ziekenhuis gebracht, indien hij ziek enz. wordt.
Mijn vader zou dan onder de regel van 'geen kwaliteit meer van leven' euthanasie mogen laten plegen. Ik ben het zelf volledig met zijn keuze eens. Hij heeft echt geen leven meer, hij kan niets en zit de hele dag in z'n kamer in het verpleeghuis. Ik begrijp gewoon heel goed dat mensen die terminaal ziek zijn, niet willen wachten op de dood. |
Voor.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat anderen doen, moeten ze zelf weten. Wat mij erg eng eraan lijkt, is dat het lastig bepalen is wanneer je zoiets wil toepassen. Er zijn genoeg mensen die op hun 50e zeggen: als ik m'n eigen kinderen zelfs niet meer kan herkennen, dan hoeft het van mij niet meer!
En 30 jaar later worden ze dement. Zitten ze in een verpleegtehuis.. en gaat het allemaal best aardig eigenlijk. Tja, daar zit je dan met die uitspraak. In geval van erge pijn is het natuurlijk wat anders maar het blijft iets wat vantevoren volgens mij slecht te bepalen is en op het moment zelf vaak niet meer kan. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:46. |