![]() |
Eén van de eerste, of één van de eersteN?
Welke van de volgende zinnen is correct?
A. Uw bedrijf is één van de eerste waar ik contact mee opneem. B. Uw bedrijf is één van de eersten waar ik contact mee opneem. Ik neig zelf erg naar A, maar toch twijfel ik. |
Volgens mij A, omdat het niet om personen gaat.
[Edit] A bedoelde ik dus, niet B :p |
Ik ga voor B.
'de eerste' is enkelvoud, dat is er dus maar één. Daar kan je dan nooit 'één van' van hebben,want dat impliceerd dat er meerdere zijn. 'Eersten is meervoud', dus 'één van de eersten' kan wel. |
Citaat:
|
a natuurlijk, want eersteN mag alleen als het om personen gaat. dit heeft helemaal niks te maken met enkelvoud of meervoud!
nb: 'de eerste' kan trouwens toch ook meervoud zijn? de eerste jongen / de eerste muggen |
A, die n komt er inderdaad alleen achter als het over personen gaat
|
Eén van de eerste blijkbaar. :)
Citaat:
[edit] Ik had niet alle antwoorden gelezen :o mathfreak had het al eerder genoemd. [/edit] |
nee
ik haat muggen. de eerste zijn er al weer. |
Citaat:
Ik bedoelde alleen dat de 'n' bij 'de eerste muggen' er niet achter komt omdat er een zelfstandignaamwoord volgt, maar andersom geldt dat niet (altijd) zo. *eerder is al genoemd dat eerste alleen een 'n' krijgt, als het gaat om personen. Hm, zoiets? :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
je kunt er 'bedrijven' achter denken, dus is het eerste.
|
ik zou zeggen B.
één van de eersten, er zijn er namelijk meer, je bent één van een bepaalde groep. maar ik weet niet of dat klopt |
B
|
Citaat:
|
Citaat:
Er staat overigens zeer duidelijk "...als er geen zelfstandig naamwoord volgt én als het om personen gaat.", dus met de vorming van de zin is naar mijn idee niets mis. @*gaapt* en FMathers: De eerste zin is in dit verband correct. Zie tevens wat ik daarover in mijn eerste reply vermeldde. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
@FMathers: Ik neem aan dat je mijn reply inmiddels wel zult hebben gezien. :) |
Zonder 'n'.
|