![]() |
magnetisme
hoi hier ff een vraagje over magnetisme wie het antwoord weet meld het ff heb het hard nodig.
Waarom is ijzer wel te magnetiseren maar een metaal zoals aluminium of chroom niet |
Het model dat ik ken over magnetisme stelt dat voorwerpen gemagnetiseerd kunnen worden, doordat ze soms al een soort deeltjes bevatten, die alle richtingen uit wijzen. Door er een magneet bij te houden gaan deze dezelfde kant uit staan. Niet alle voorwerpen zijn echter gevoelig voor een magnetisch veld, ijzer wel, maar aluminium bijvoorbeeld niet. Waardoor dit komt weet ik niet eigenlijk, het is volgens mij meer een constatering DAT het zo is.
|
Ijzer en Nikkel zijn de Enige 2 magnetische materialen. Waarom dit is weet ik niet. Ik heb ff snel in de Binas gekeken, tabel 104, maar ik zag geen enkele overeenkomst. Behalve dat ze allebei in periode 4 staan, maar dat is het niet, want daar staat chroom ook.
|
Dat ijzer, kobalt en nikkel wel te magnetiseren zijn en andere metalen niet heeft te maken met het feit dat een elektron dat rond een atoomkern beweegt als een magneet kan worden opgevat. Dit magnetisme heet baanmagnetisme. Doordat elektronen op te vatten zijn als deeltjes die rond hun as draaien ontstaat nog een ander soort magnetisme dat spinmagnetisme (van het Engelse to spin-ronddraaien) heet. Bij de meeste metalen heffen het baan- en het spinmagnetisme elkaars werking op, maar bij ijzer, kobalt en nikkel versterken ze elkaaars werking, vandaar het feit dat ijzer, kobalt en nikkel wel te magnetiseren zijn.
|
ok ik hoop dat ik dit zo kan uitleggen zonder boeken erbij te nemen, want dit hoor ik dus te kennen, nouja een deel van het antwoord toch:
magnetisme komt door de schikking van de elektronen van een atoom (molecule) op zijn orbitalen (dat zijn plaatsen in het atoom rond de kern waar je best eens zo'n elektron kan ontmoeten, de simpelste zijn in peervorm met het pntjenaar de kern toe) daar zitten dus elektronen in, geranschikt in schillen om de kern heen (dat weet je vast) alle schillen behalve soms de buitenste zijn helemaal gevuld en dus ook de orbitalen (er kunnen twee elekronen per orbitaal voorkomen) het magnetisme schuilt in de opvulling van de orbitalen van de laatst opgevulde schil, als er daar orbitalen zijn met maar één elektron in dan is de stof magnetisch, als alle orbitalen twee elektronen hebben (de schil is dan niet noodzakelijk gevuld) dan is de stof niet magnetisch voorbeelden: Fe (#elektronen=26) laatst opgevulde schil = 3d daar zitten 6 el en daar kunnen er normaal 10 op, één van de 5 orbitalen is volledig gevuld, de andere 4 maar half =>> magnetisch Zn (#elektronen=30) laatst opgevulde schil = 3d daar zitten 10 el, dus elke orbitaal is met twee elektronen gevuld =>>paramagnetisch: niet magnetisch dus Al en Cr wil ik ook wel uitleggen, maar ik hoop niet dat je wil dat ik hybridisaties ga uitleggen, dat is irritant ingewikkeld en deze uitleg was dat al genoeg vermoed ik greets, Eva |
Citaat:
|
Citaat:
maar als er iemand nood heeft aan totale verwarring dan wil ik best hybridisatie uitleggen:D je moet het maar laten weten (misschien snap ik er dan zelf ook iets van ;) ) |
Bedankt jullie hebben mijn vraag meer dan duidelijk beantwoordt
nu is het alleen nag aan mij om er een goed antwoord voor mijn leraar op te pennen (het schijnt dat hij het ook moet snappen) |
en heuuu...
jij vooral eva Thanks a lot |
Citaat:
wauw nieuw lid erbij!!! |
Ikke wel
|
en je hebt al de volle VIER posts, GEFELICITEERD!!! :D
|
nog ff een vraagje snap je uitleg nog niet helemaal (heb ook maar mavo gedaan) vind eigenlijk dat ik erg goed kon volgen maar wat is in vredesnaam een
Orbitaal weet dat het ook al hierboven ergens wordt uitglegd maar die snap ik niet helemaal dus wie kan het mij eenvoudiger /beter uitleggen. hierna zal ik je braaf met rust laten ;) http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2465807000 That's me |
een atoom kan opgevat worden als een kern, deze bestaat uit positieve en neutrale deeltjes (protonen en neutronen)
waaromheen een wolk van elektronen "hangt" (lees: cirkelt) in het atoommodel van rutherford en bohr lijkt het atoom op een soort zonnestelsel, waarin de elektronen in vaste banen om de kern draaien, deze banen worden orbitalen genoemd. |
bedankt
wist het eigenlijk al heb alleen nooit de benaming geleerd |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Ben(die zich afvraagt of hier enige science fictions fans zijn, zo ja, dan wijst hij hen er op dat vanavond Star Wars Epidosde 2 draait :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Groetjes Ben(die niet kan wachten en ruim voor 22 uur aanwezig zal zijn :) |
sjeessus!~wat een gechat hierzo. Het mag hier niet gezellig worden hoor. Straks komt er nog eens een exacte vakkenmeeting! Dat wil niemand dus niet te veel chatten jah! :mad: ;) :p
PS: jullie hebben het nou toch verkknald dus ik kan wel ff melden dat ik vanavond ms ook maar ga kijken |
omdat iedereen het al verknalt kan ik net zo goed ook mijn mededeling geven
Episode 1 komt vanavond op tv Episode 2 is vanaf morgen te zien in de bioscoop en dat weet ik heel zeker mzzl the donn |
Citaat:
Wat leuk niet! Ik heb hem toch gisteravond gezien(22 uur begon hij) met een heleboel andere mensen!! :D En hij is echt :cool: :D Yoda can kick some ass!! :p En Anakin is een lekker dinnnggg!!! :D :p Bij ons hebben we de première altijd op donderdag. Soms op woensdag. Ook kennen we zoiets als een sneak previeuw. Dat betekent dat je voor ongeveer 5 euro een film kunt zien (je weet niet welke) die soms pas weken later officieel uit komt! :D Zo heb ik een aantal mooie films kunnen zien (ruim) voordat ze uiteindelijk uitgbracht werden. [/belangrijk off-topic] Groetjes Ben(die er over nadenkt er nog een keer heen te gaan! ) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38. |