![]() |
[ADSL] twee computers in huis
Hoi,
Ik heb dus ADSL van planet, en vroeg me af of ik daarmee met twee computers tegelijk op internet kan gaan ? |
Citaat:
Je kan zelfs kiezen uit verschillende manieren. :p |
Dat kan, als je een ethernetmodem hebt en een router.
|
een router voor 2 pc's ? :S
|
Wij hebben ook een router voor twee pc's. Er passen er vier op. En routers kostten / kosten om en nabij de vijftig euro?
|
tja waarom niet een router
die van mij was 35 euro, gewoon een standaard E-tech router, prima dinkie om internet te sharen. |
Ik heb een beetje gezocht en ik heb een splitter (een ADSL 1000 LP) is dat net zoiets als een router ?
http://www.google.nl/search?q=cache:...=nl&lr=lang_nl |
Nee een splitter is net zoiets als een splitter.
|
Citaat:
|
Citaat:
Er komt telefoonlijn binnen, dat wordt gedeeld naar telefoon en naar pc, je hoeft alleen de verbinding van de pc's te delen, de telefoonlijn niet. Daarom achter de splitter. |
Wie heeft het adsl daar dan aangelegd? Lees anders de handleiding nog eens door, over hoe je het aan moet sluiten. Na het ADSL modem hang je een router.
Als je modem nieuw genoeg is zit er wellicht een router ingebouwd, die je via telnet aan moet zetten. Wederom, zie handleiding. |
Er zijn handleidingen die zeggen dat het niet uitmaakt waar de splitter zit, ik zeg op mijn buurt het is niet voor niets een spitter en het werkt over het algemeen het best als je de lijn eerst split ... dan naar een adsl modem gaat en dan router -> pc ->pc de splitter na de telefoon is een slecht idee als je gamed als je dan gebeld wordt vliegt de verbinding er nog wel eens uit...(en ja ik weet dat er heel erg gelukkige mensen bestaan waarbij het wonder boven wonder wel werkt)
de meeste routers zijn simpel te configureren met telnet of met een browser meestal op 10.0.0.138 of 192.168.1.1 maar chek de handleiding voor meer info. |
Ik heb nog geen handleiding gezien, waar ze niet zeggen dat de splitter niet direct achter het hoofdaansluitpunt moet komen. Ook moet de lijn van de splitter naar het modem zo kort mogelijk gehouden worden, in verband met overspraak en ruis, wat de kans op prestatieverlies verhoogt.
Het beste is om in de meterkast de splitter op te hangen, en het modem. Dan ga je naar de hub/switch met een netwerkkabel. (of naar de router als dat niet in het modem gebouwd is). |
Citaat:
|
Telefoonlijn -> Splitter -> ADSL Modem -> Router -> PC1/PC2/PC3/PC4
En van de splitter natuurlijk ook naar je telefoon(s)(centrale). :) En dat de splitter vóór de telefoon moet zitten is geen onzin. Anders krijg je ruis op de hogere frequenties, die door ADSL gebruikt worden. Een splitter kapt deze ruis af en werkt als een soort multiplexer; frequentie a tot en met b is voor de telefoon, en frequentie c tot en met d is voor ADSL. Daar is dat ding voor. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
De rolleyes kun je voortaan ook weglaten. :) |
Citaat:
Ik zal morgen wat foto's maken van de hele zooi, bedankt voor jullie hulp. |
Foto's zou handig zijn. :)
|
uhm zit de modem niet in de router?is bij mij tenmiste ....
|
is het ook mogelijk om draadloos te verbinden via router naar 2 pc's (in kamer) en 1 pc (op zolder)
want om 50 meter kabel door het huis te trekken zie ik niet zitten. |
Citaat:
|
Ik heb foto's gemaakt, blijkt picserver niet te werken.
|
|
Citaat:
Het witte apparaatje (onderaan) is de inkomende lijn, het zwarte doosje de splitter. http://upload.cryptapix.nl/upload/adsl1.jpg De groene kabel is van de adsl modem http://upload.cryptapix.nl/upload/adsl2.jpg http://upload.cryptapix.nl/upload/adsl3.jpg http://upload.cryptapix.nl/upload/adsl4.jpg |
offtopic: nice pic... :)
|
ik heb ff op die site van sweex gekeken
die PCI / USB dingen snap ik wel maar waar stop je die Kaartachtige dingen in en werken die allemaal op zo'n router? of moet die ook weer speciaal zijn? |
Dan post ik de foto's en dan wil niemand me meer helpen :(
Wat voor soort kabel moet er komen tussen de router en de computer(s) ? Nu zit er namelijk een telefoonlijn, die me niet meer bruikbaar lijk nadat de modem aangesloten is voor de splitter en de router (zo moet het toch ?). Ik heb al een paar hulp pagina's gevonden, maar niet echt een ultieme schema/pagina/site, iemand ? |
volgens mij kan het ook prima zonder (dure) extra router, want aan je ADSL modem hoor je genoeg te hebben.
Dan heb je alleen een 5-poorts switch (dus geen hub) nodig: ADSL lijn -> splitter -> switch -> PC Een router kijkt naar het IP-adres van de ontvanger, een switch naar het MAC-adres van de ontvanger en een hub kijkt nergens naar, maar stuurt alles wat hij binnen krijgt naar alle uitgangen. Een switch werkt dus prima, want op poort 1 plug je de adsl lijn en dan op de volgende 2 je computers. Dan kun je gewoon internetten en kost het €20,- extra. |
Aangezien je een USB modem hebt kun je het verhaal met een losse router vergeten, tenzij je een ander modem met ethernet aansluiting koopt.
Wat je wel kunt doen is een netwerkkaart in de pc plaatsen waar het modem nu op is aangesloten en die pc vervolgens als router laten fungeren. Dit houd dus wel in dat die pc altijd aan moet staan als iemand anders in het netwerkwerk wil internetten. |
Citaat:
|
Citaat:
er zijn ook routers met ingebouwde modem en eventueel een printerpoort zodat je ook je printer altijd kan delen , aangezien je een usb modem heb en geen zin om je pc aan te laten staan is dat mss een oplossing :) |
Nog even een vraagje, hoe sluit je de router met de computer aan ? met een usb kabel ? (dat zou best bezwarend zijn, dan moet ik namelijk een hele lange kabel trekken)
adsl modem- splitter - router -wat voor kabel heb ik hier nodig ?-[ PC1-PC2 |
tussen router en pc, een zelfde netwerkkabel als uit je modem komt. Volgens mij moet je juist geen crosscable hebben.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54. |